PDA

View Full Version : Geknetter in 2203 op standje 0?



Mr.Bluesbreaker
27 januari 2007, 17:15
Mijn 2203 head geeft sinds een tijdje weer kuren.
Heb vorige zomer voor 220 euro de amp laten reviseren bij een officiele tech.
Nieuwe voor-en eindbuizen, zwakke condensatoren vervangen, alle elco's nieuw, etc.
Nu geeft de amp sindskort als je hem van standby afhaalt een zacht geruis/geknetter. Je moet goed luisteren wil je het horen, maar hij hoort gewoon stil te zijn met alle volumes op 0, je moet niks horen.

Het klinkt alsof je een hele slechte potmeter van een transistorbak wat heen en weer draait, zo een die al een beetje kraakt. Dat is het fenomeen.
Andere gitaren/stopcontacten/speakercab/verschillende kabels geprobeerd, niks mag baten. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik word ondertussen schijtziek van alle kwalen en heb meerder buizenamps en er is altijd wel weer wat aan de hand, terwijl ik er juist nu zeer weinig mee speel en altijd als babytjes behandel. Er gaat ook een uit mijn collectie door dit soort gelazer, sad but true.

Rinze
27 januari 2007, 17:39
Mijn JCM 800 50watter had dat ook wel eens, zo'n soort opvlakkerend haardvuurtje van tijd tot tijd. Wel met volume open. Mijn Classic 30 produceert trouwens ook regelmatig spontaan bijgeluiden, tot aan een soort suizen en bloepen aan toe. Ik denk altijd maar dat zolang er geen rook uit komt het wel niet zo heel erg zal zijn... In de loop der tijd een hoop versterkers gehad en vaak van dit soort problemen, dus het zal er wel een beetje bijhoren? Misschien dat juist door het niet vaak aanstaan de contacten van de buizen met de buisvoet wat minder worden door vocht, aanslag en corrosie? Toen ik mijn versterker een hele poos niet gebruikt had en in een niet 100% droge ruimte had staan was het vrij erg, herinner ik me. Een slechte potmeter geeft trouwens bij mij altijd harde geluiden.

Dit topic werkt niet echt als reclame voor je Twin die er onder staat, vrees ik :)

Mr.Bluesbreaker
27 januari 2007, 18:54
Het is geen reclame topic maar een irritatie aan mijn amp.

Als je kijkt naar het bedrag wat ik er al aan heb uitgegeven om hem 100% te laten werken mag je toch verwachten dat het goed werkt. Het punt is dat de 2203 stil hoort te zijn. Sommige printplatenbakken (vooral de slecht in mekaar gezette) maken een hoop herrie, maar die van mij heeft dat tot nu dus nog niet gehad. Ik hoop gewoon dat er iemand is die dit rare geluid herkent en er ervaring mee heeft, dan kan ik het oplossen.

jerome
27 januari 2007, 23:05
Ik had met mijn 2203 ook vreemde bijgeluiden nadat de elco's (uit voorzorg) vervangen waren.
Bleek dat er een paar van die nieuwe elco's niet jofel waren (fabrieksfouten) en na een paar weken al bol stonden en overleden waren.
Ik heb nu maar weer de 30 jaar oude elco's erin gezet (totdat de bestelde nieuwe binnen zijn) en weg zijn de problemen.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat bij jouw het zelfde probleem is.
Mijn bijgeluiden klonken trouwens anders; als het blaffen van een zeehond...
Ik zou toch ff terug gaan naar je tech want dat hoort niet.
Mss is het wel iets wat heel simpel te verhelpen is...
Mss wel een rot buisje.
Ook bij nieuwe buizen kunnen wel eens productiemissers tussen zitten...

Rinze
27 januari 2007, 23:12
Mag ik vragen wie je versterkertechneut is? Ik weet dat er in Groningen een aantal zijn, waarbij het niveau nogal verschilt. Zelf heb ik goede ervaringen met Caspar en Rutger, hoewel ze allebei niet altijd even punktueel zijn (in het verleden althans).

Mr.Bluesbreaker
27 januari 2007, 23:33
Casper is mijn vaste tech. Rutger daar is het niet zo best mee, laten we zeggen dattie heel erg vroeg met een soort pensioen is gegaan.

Een blaffende zeehond...dat is wel heel erg radicaal:)
Nee bij mij is het net even anders. Jerome, ik heb jouw topic toen ook gevolgd en het lag bij jou toch aan je TAD voedingselco's?

Bibbers: ik heb ook TAD voedingselco's ipv. de originele Daly's laten vervangen door Casper. Het zou toch niet...afijn ik probeer volgende week een afspraak te maken.

andy
28 januari 2007, 01:28
Het is geen reclame topic maar een irritatie aan mijn amp.

Als je kijkt naar het bedrag wat ik er al aan heb uitgegeven om hem 100% te laten werken mag je toch verwachten dat het goed werkt. Het punt is dat de 2203 stil hoort te zijn. Sommige printplatenbakken (vooral de slecht in mekaar gezette) maken een hoop herrie, maar die van mij heeft dat tot nu dus nog niet gehad. Ik hoop gewoon dat er iemand is die dit rare geluid herkent en er ervaring mee heeft, dan kan ik het oplossen.

Ik ken het van mijn 50 watter. Wat ruis, geknetter. Heel zacht. Maar ik heb me er nog nooit echt zorgen om gemaakt. Net wat Rinze ( Volgens mij kennen we elkaar) zegt: Het hoort er een beetje bij. Ik heb nog nooit een oude buizenbak gehad die echt helemaal stil was. En nog wat wat Rinze zei: Als die amps een tijd stil staan krijg je ook kuren. Ik speelde gisteravond weer eens over mijn Powerball, die is een paar maanden niet gebruikt, en het volume viel steeds weg. Maar na een kwartiertje was er niets meer aan de hand. Volgens mij gewoon vocht en moest dat even weg gewerkt worden door de warmte van de buizen. Dus ik ga voortaan de amps die ik de avond niet gebruik toch even aanzetten (geen zorgen, kast er onder).

Rutger schijnt trouwens weer wat reperaties te doen. Trouwens: Heeft Rikkers niet een nieuwe amp dokter??

Franc
29 januari 2007, 12:22
Gewoon even van achter naar voren buizen trekken en goed luisteren.
Begin bij de fasedraaier (ECC83 buis links van de EL34 als je er van achter naar kijkt).

Als je deze eruit trekt en de herrie is weg, dan weet je dat het alles kan zijn t/m die buis. Is het niet weg, dan zit het in je eindtrap.

Zo werk je terug naar de eerste buis.

Dan kun je in ieder geval het probleem isoleren.

Heb je een idee rond welke buis het probleem zit, doe daar dan een nieuwe in of een andere, eerder uit de keten.

Ik had het vorige week met m'n plexi 50W.
Aantal keren op hoog volume gebruikt en geen vuiltje aan de lucht.
Uitgerekend op het moment dat iemand hem kwam uitproberen staat ie te sputteren, inderdaad als een haardvuur.

Bleek gewoon de buis de 2e positie te zijn. Vervangen en weer muisstil.

Succes met zoeken!

Mitch
29 januari 2007, 12:39
Ik had het vorige week met m'n plexi 50W.
Aantal keren op hoog volume gebruikt en geen vuiltje aan de lucht.
Uitgerekend op het moment dat iemand hem kwam uitproberen staat ie te sputteren, inderdaad als een haardvuur.


Die Murphy altijd met zijn wet....

Mr.Bluesbreaker
29 januari 2007, 14:09
He Franc, bedankt.
Kan ik op v1, v2 en v3 gewoon een ecc83 of een 5751 steken?
(even uitzetten natuurlijk tussendoor.)

Negative K3 fan
29 januari 2007, 14:18
een ecc83, 5751 of 12ax7...

Franc
29 januari 2007, 14:28
Uit hoeft niet echt hoor, gewoon ff standby (soms doe ik dat zelfs niet eens :satisfie:) dan is de hoogspanning er af.

Rinze
29 januari 2007, 14:58
Ik ken het van mijn 50 watter. Wat ruis, geknetter. Heel zacht. Maar ik heb me er nog nooit echt zorgen om gemaakt. Net wat Rinze ( Volgens mij kennen we elkaar) zegt: Het hoort er een beetje bij. Ik heb nog nooit een oude buizenbak gehad die echt helemaal stil was. En nog wat wat Rinze zei: Als die amps een tijd stil staan krijg je ook kuren. Ik speelde gisteravond weer eens over mijn Powerball, die is een paar maanden niet gebruikt, en het volume viel steeds weg. Maar na een kwartiertje was er niets meer aan de hand. Volgens mij gewoon vocht en moest dat even weg gewerkt worden door de warmte van de buizen. Dus ik ga voortaan de amps die ik de avond niet gebruik toch even aanzetten (geen zorgen, kast er onder).

Rutger schijnt trouwens weer wat reperaties te doen. Trouwens: Heeft Rikkers niet een nieuwe amp dokter??

Volgens de laatste berichten doet Rutger inderdaad weer versterkers, heb bij het Viadukt een advertentie van hem zien hangen. Hij is zelfs hier en daar weer gesignaleerd. Caspar heeft er een hoop verstand van. Die lieden die nu voor Rikkers werken heb ik wel goede ervaringen mee maar een vriend niet. Inderdaad Andy, wij kennen elkaar...

bartlooman
30 januari 2007, 16:39
hey,

waar vindt ik die Caspar?

Ik heb een musicman RP112 met een zwangere krolse zeehond variant op hetzelfde euvel.

alvast bedankt...

./bart

Mr.Bluesbreaker
30 januari 2007, 16:58
Z'n shop/huis (daar maakt ie niet echt onderscheid in) zit aan de spilsluizen in Groningen, centrum. Boven coffeshop Reykjavik. Tel 050-3140155.

Rinze
30 januari 2007, 17:13
Is dat tegenwoordig een coffeschop, ik dacht dat ze daarmee aan het afbouwen waren in Groningen. Zijn woonkamer is inderdaad ook zijn magazijn/werkplaats. Lekker.

bartlooman
30 januari 2007, 21:35
tof, bedankt...

Mr.Bluesbreaker
31 januari 2007, 10:43
Morgen krijg ik een lading ecc83's binnen. Ik heb helaas mijn Bogner cabinet niet thuis in Groningen staan, maar wel een passieve Laney floormonitor van mijn band. 100 watts, top is 50 watts (2 eindbuizen getrokken).
Kan ik de 2203 gewoon op een floormonitor via een goede speakerkabel aansluiten om met nieuwe voorbuizen even te testen? Een speaker is een speaker toch, mits je de impedantie goed hebt?
Dit is de monitor:

http://fr.audiofanzine.com/img/produits/normal/4/4/44222.jpg

Negative K3 fan
31 januari 2007, 11:07
Morgen krijg ik een lading ecc83's binnen. Ik heb helaas mijn Bogner cabinet niet thuis in Groningen staan, maar wel een passieve Laney floormonitor van mijn band. 100 watts, top is 50 watts (2 eindbuizen getrokken).
Kan ik de 2203 gewoon op een floormonitor via een goede speakerkabel aansluiten om met nieuwe voorbuizen even te testen? Een speaker is een speaker toch, mits je de impedantie goed hebt?
Dit is de monitor:

http://fr.audiofanzine.com/img/produits/normal/4/4/44222.jpg

ik zou dan wel even die hoorn uitschakelen (voor de hoge tonen) voor de zekerheid, zit daar een schakelaar voor op?

Rinze
31 januari 2007, 11:07
Als je de impedantie goed instelt is er voor de versterker niks aan de hand, ik weet alleen niet of de tweeter in de monitor er blij mee is, ik zou voorzichtig zijn, maar je hoeft ook geen herrie te maken, toch?

Rinze
31 januari 2007, 11:08
ik zou dan wel even die hoorn uitschakelen (voor de hoge tonen) voor de zekerheid, zit daar een schakelaar voor op?
je was me net voor

Mr.Bluesbreaker
31 januari 2007, 11:58
Nee, geen switch voor de tweeter helaas. Op zich kan het volstaan zonder gitaar ingeplugd, het is dat geschuur en rare geluid wat ik er uit wil hebben. Is het veilig om op die Laney te testen zonder ingeplugde gitaar?

Negative K3 fan
31 januari 2007, 12:09
ja dan wel denk ik....

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2007, 21:14
Helaas nog hetzelfde euvel met 3 nieuwe voorbuisjes.
Merk wel dat het buisvoetje van V1 een stuk losser zit dan de rest.
Na het weekend gaat ie maar naar de tech, ik kom er ook niet meer uit.
(maar dat kom ik al snel niet over het algemeen met dit soort zaken..:))

Franc
2 februari 2007, 21:16
Heb je nou buis voor buis gechecked?
Je kunt wel 3 buizen vervangen maar als het de voetjes zijn of componenten ertussen kun je blijven wisselen.

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2007, 21:21
Ik heb de 3 die er in zaten vervangen voor 3 nieuwe.
Bedoel je dat ik de oude 3 moet testen door telkens een nieuwe op v1, dan v2, v3 moet zetten?

Franc
2 februari 2007, 21:23
Nee, zoals ik eerder helemaal heb beschreven, vanaf de eindbuizen terug werken naar voren om uit te zoeken waar het probleem zit.
Een voor een er uit halen en weer terugdoen.

Als je buisvoeten slecht zijn oid merk je dat niet met 3 nieuwe buizen.

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2007, 21:29
Het kan dus geen kwaad om met 3/2/1/of zelfs geen pre amp buizen je versterker aan te zetten? Domme vraag misschien maar het lijkt mij zo vreemd.
Puur omdat het niet aansluiten van je cab aan je top dodelijk kan zijn voor je amp, maar dat heeft er waarschijnijk geen moer mee te maken.
Ik ga je manier even toepassen en kijken wat het resultaat is.

Franc
2 februari 2007, 21:32
Nee, niet aansluiten van speakers heeft hier geen moer mee te maken :D

Wat je gewoon doet door een preamp buis los te trekken is het signaalpad onderbreken, niets aan de hand dus.

En door zo dus de versterker ieder keer in 2 delen op te splitsen kun je bepalen waar de herrie vandaan komt.

Je woont niet toevallig in de buurt van Rotterdam? Dan doen we het samen.

EDIT: Nee, ik zie het al: Groningen.

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2007, 21:54
Ok, dit heeft al wat geholpen, bedankt tot zover alvast Franc.

Als ik het meest rechter buisje (dichtst bij de EL34's, van achter gezien) verwijder en de middenste en de linker (verste van de EL34's) laat zitten, blijft het gruizige knetterende.

Wanneer ik alleen de middelste buis trek, of de meest linker is er bijna niks meer te horen qua bijgeluid. Kan ik hier iets uit concluderen? Ja ik moet nog steeds naar de tech hiermee, maar misschien bespaart dit al wat voorwerk wat ik nu gedaan heb?

Franc
2 februari 2007, 21:58
Je hebt iets unieks :)

Als je die rechter preampbuis trekt en de herrie blijft, dan betekent dat dat de herrie dus ergen in je eindtrap zit.

Dat kun je dan nooit wegkrijgen door de linker of middelste buis te verwijderen....


Weet je zeker dat je het goed hebt opgeschreven/gehoord?

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2007, 22:01
Ik ga het nog een keer doen, en dan ff in het beroemde paint tekeningetje posten hier:d Om uit te sluiten dat ik iets anders bedoel dan dat jij zegt. Moment.

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2007, 22:18
nog een keertje getest, het was toch wel iets anders, denk te snel geweest.
Geprobeerd het zo goed mogelijkweer te geven hier: (V1 is mijn verteld altijd dichtste bij de eindbuis?)

http://i23.photobucket.com/albums/b398/mrbluesbreakerr/2203knetterknisper.jpg

Franc
2 februari 2007, 22:21
V1 is de meest linker, dan V2, V3, V4 is je eerste eindbuis.

Het is heel simpel, het signaal gaat er van links naar rechts doorheen.

Zoals je het nu beschrijft zit de herrie in je eindtrap of de eindbuizen.

Heb je die andere 2 EL3s niet meer? Dan zou je ze ff kunnen wisselen.

Mr.Bluesbreaker
2 februari 2007, 22:31
Nee, ik heb die andere 4 weggegooid na de 50 watts conversie.
In ieder geval duidelijk dat het niet direct iets met de voortrap te maken heeft.
Mijn eindbuizen zullen zo'n 100 tot max. 150 uur hebben gedraaid, Groove Tubes (GTE34LS). Volgens mijn tech zouden ze ongeveer 400 uur kunnen draaien voordat ze hun klank begonnen te verliezen, heb je hier wellicht ervaring mee Franc?
Ik zal na het weekend een afspraak maken om duidelijkheid over het punt te krijgen. Zodra bekend is wat het was laat ik het wel ff weten.

Franc
3 februari 2007, 07:05
Het ruisen en knetteren kan komen omdat je buis kapot is, dat heeft niets met branduren te maken. Misschien ben je gaan slepen met de amp toen de buizen nog warm waren? Dan zijn ze wat kwetsbaarder.
En soms gebeurt zoiets gewoon.

Maar het kan ook iets heel anders zijn hoor. Een rotte weerstand ergens in je eindtrap kan voor vel herrie zorgen :)

Mr.Bluesbreaker
19 februari 2007, 09:15
Update:

Het bleek een storm in een glas water. Wat onderdelen vervangen bij de tech ter plekke, luisteren, andere eindbuizen, prutteltje bleef. Was zo minimaal dat het niks uitmaakte. Vind het wel jammer dat ie nou net niet helemaal perfect is maar ach, het ging even om het feit of er iets mis was. Gelukkig heb ik er ook met studio gebruik geen last van, je moet je adem inhouden als je het wil horen met je oor naast de speaker:D

Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat een 2e master wel handig is. Schijnt een vrij makkelijke mod te zijn om een 2e mastervolumepot op de achterkant te maken die je met een trapdoosje kunt activeren. Dit laat ik doen om iets meer flexibel te kunnen spelen live ermee.

Rinze
19 februari 2007, 11:22
Mooi zo, ook weer opgelost.

chocorookie
19 februari 2007, 19:51
Opgelost!!!!!???????????

Ik denk dat ie nog steeds niet goed is maar dat je er maar genoegen mee neemt.......................

Tevreden zou ik er niet mee zijn.


Ik zou es gaan choppsticken.

Mr.Bluesbreaker
19 februari 2007, 20:04
Choppsticken? Leuk plan, wat is het?