PDA

View Full Version : Vingerzetting



bollocks37
28 december 2002, 16:48
Ik zoek advies van iemand die er verstand van heeft.

Ik speel een loopje over een paar snaren
bijvoorbeeld:

D------------5-7-9- etc...
A-------5-7-9-
E-5-7-9----

Op de 5 zet ik mijn wijsvinger, op de negen mijn pink, zet ik op de 7 mijn ring of middelvinger?

Automatisch zet ik mijn ringvinger op de 7, maar m'n gevoel zegt me dat ik uiteindelijk een hogere snelheid bereik als ik mijn middelvinger gebruik (ik kan er volkomen naast zitten).

Alvast bedankt..

Pee
28 december 2002, 16:55
ik gebruik mijn middelvinger. waarschijnlijk omdat ik mijn wijsvinger en middelvinger meer kan stretchen.

eigenlijk speel je best hoe je voelt dat het best is. als je het gemakkelijker vind om je ringvinger te plaatsen, gebruik dan je ringvinger

moretel
29 december 2002, 01:01
Oefen het met beide vingers, komt je flexibiliteit ten goede.

bollocks37
29 december 2002, 10:44
Bedankt voor de reacties, ik oefen het met beide vingers wat niet zoveel moeite kost.

Ik heb me nooit afgevraagd of iets de juiste officiële manier is (ik speel 18 jaar), maar in dit geval ben ik erg benieuwd of er een "juiste" manier is.
Misschien leest er een docent mee?

FragDaddy
29 december 2002, 12:23
mijn gevoel zegt me dat je het snelst speelt als je doet wat het meest natuurlijk aanvoelt.

inaccessible
29 december 2002, 18:05
je moet idd gewoon kijken wat jij het beste vindt spelen. ik kan je alleen vertellen dat bij het spelen van de majeurladder ik altijd geleerd heb te spelen met de middel vinger. in dit geval zou je dan dus de 7 met je middel vinger pakken.

Mac-F
30 december 2002, 06:44
De juiste manier van spelen hangt ook van het vervolg af.
5-7-9 kan je dus op twee manieren spelen; met ringvinger op 7 of met je middelvinger.
Maar wat gebeurt er als het volgende figuur snel en vloeiend gespeeld moet worden;
5-7-9 , 6-7-9 -> makkelijker met middelvinger op 7
of
5-7-9 , 5-7-8 -> makkelijker met ringvinger op 7.
Dus voor de zekerheid allebei de manieren oefenen, want je hebt ze allebei nodig.