PDA

View Full Version : Hoe kan ik nu het best verder?



Spitfire
26 januari 2007, 21:05
Ik speel nu ongeveer een jaar elektrisch gitaar, heb best wat progressie gemaakt, maar iets zit me toch niet helemaal lekker.

Ik kan al aardig wat meespelen, maar als ik mezelf opneem (wel met een brak microfoontje) merk ik toch dat het in de verte niet lijkt op datgene wat op de CD staat. Dat lukt ook nooit, want ik heb de juiste apparatuur niet, maar als ik luister wat ik speel klinkt het heel staccato en lang niet zo vol. M'n enige publiek (mijn ouders en mijn zus) zeggen dat het wel mooi klinkt, maar ik vind dus dat het wel beter kan.
Hoe krijgen jullie het voor elkaar dat het (bij het subforum Sounds) allemaal zo lekker klinkt?

Gitaristje 18
26 januari 2007, 21:16
Een elektrische gitaar via een versterker en een microfoon opnemen is best moeilijk. Je moet een fatsoenlijke microfoon hebben, hij moet op de goede manier voor de speaker staan. recht er voor en net iets van het midden. En dan moet je nog wat experimenteren of het lukt.
Wat je ook kan doen, en dat is veel makkelijker, is een POD kopen. De POD xt of de POD 2.0. Die sluit je direct aan op je computer en dan kan je opnemen zonder herrie te maken. En je hebt geen gezeik meer met microfoons. Dus de geluidskwaliteit zal dan goed komen, het is dan enkel een kwestie van een geluid vinden dat jij heel mooi vindt.

Spitfire
26 januari 2007, 21:37
Ik bedoelde niet zozeer het opnemen, maar ik denk dat het met techniek of manier van oefenen heeft te maken. Iemand tips hoe jij nagenoeg perfect een song instudeerd?

Das Schaap
26 januari 2007, 22:07
Tja mogen we iets horen ?

Als je zegt dat het staccato klinkt dan denk ik gewoon laat noten doorklinken maar houd onnodige bijgeluiden weg.

Mitch_mashinguard
26 januari 2007, 22:17
Idd... SpitFire, schaam je niet en laat iets horen, er zijn hier genoeg mensen die weten wat jij dan precies fout doet en hoe je dat kunt verbeteren.

Spitfire
26 januari 2007, 22:25
Ik zal zondag wat posten

:)

Rinze
26 januari 2007, 22:44
Door het opnemen merk je ineens hoe het eigenlijk klinkt wanneer je speelt. Dat kan heel confronterend zijn maar je leert er juist heel veel van. Bovendien speel je nog niet lang. Als je hoort dat de noten niet goed aangehouden worden kun je eens naar de coördinatie tussen je linker en rechter hand gaan kijken, de kans is groot dat je spel niet helemaal synchroon loopt. Je handen moeten goed samenwerken zodat wanneer je aanslaat met je ene hand, je andere hand de betreffende noot al goed gepakt heeft op de hals, en deze ook vasthoudt tot het niet meer de bedoeling is. Ik cond in het begin opnemen ook zeer confronterend, terwijl ik toen al langer speelde. Maar door het vaker te doen verbeter je je techniek zeer snel en gaat het beter klinken. Speel de bewuste passage langzaam en let goed op wat je doet, ook dan moeten de tonen helemaal uitklinken. Zodra het op een laag tempo helemaal goed gaat verhoog je het tempo iets en gaat weer oefenen, etc. Dit hoef je niet tot in lengte van dagen te doen, je techniek zal namelijk verbeteren en je gevoel voor het spel ook. Een goed idee is ook om bij het opnemen niet iets te spelen wat eigenlijk nog te moeilijk voor je is, dan kun je het beter wat simpeler maken. Dat moet je verder zelf beoordelen, maar je moet niet ontmoedigd raken. Succes, en veel plezier!

gorgasm
27 januari 2007, 02:50
idd post iets.

En is je zus ook mooi? :)

Spitfire
27 januari 2007, 13:25
En is je zus ook mooi? :)
Ja, maar ze valt niet op Belgen :stop: