PDA

View Full Version : Verschil Sustainer Pickup / Ebow



ruezzz
26 januari 2007, 20:58
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een Sustainer element zoals die in de Fernandes gitaren voorkomt en de Ebow?

Brengt die Sustainer alle snaren in trilling? Moet je alle snaren dempen behalve degene die je wil gebruiken? Of hoe moet ik dat zien?

Kun je met die Sustainer verder nog dingen die de Ebow niet kan, of is het principe hetzelfde?

Lennert
26 januari 2007, 21:07
Het is in principe hetzelfde jah, beide apparaten genereren een fluctuerend magnetisch veld waardoor de snaren gaan trillen, voordeel van de pickup is dat je alleen maar een schakelaar hoeft over te halen, en niet met die ebow in je hand hoeft te zitten. Maar je levert dus wel een pickup in op het moment dat je die pu sustainer aanzet. (als ie uitstaat fungeert ie gewoon als n singlecoil)

Mitch
26 januari 2007, 23:56
Of humbucker. Ik moet zeggen dat we bij ons in de band nu allebei de mogelijkheden gehad hebben en 't blijft prutsen. Met sustain-pup heb je iets minder dat je aan 't zoeken bent naar de sweet spot, zoals je dat met een ebow moet, maar zeg gewoon tegen je toetsenist dat -ie een mooie synth-toon instelt met hoge resonantie.....het is zoveel praktischer en voor 't betere "With or Without You" geluid net zo mooi.

Page
27 januari 2007, 16:29
Er is een belangrijk verschil, de sustainer werkt op alle snaren gelijktijdig. Je moet goed dempen. De ebow alleen op de snaar die je gebruikt.

mijn voorkeur: de ebow.

ruezzz
27 januari 2007, 17:17
OK, thanx.
Dat van dat dempen wou ik ff weten.
Als je niet dempt krijg je dus alles door elkaar...

Ebow heb ik.

@ Mitch, we zijn vanaf 01/01/2007 bewust als viermansformatie zonder toetsen verder gegaan. Voor de U2-tribute heb ik voor een aantal songs backingtracks op Harddisc gemaakt. 'With or without you' heeft zo'n pingeltje wat het hele nummer doorgaat. Daar speel ik de Ebow-partij nu overheen. (Vroeger speelde de toetsenist de Ebow-partij en ik het pingeltje).

vulvasonic
27 januari 2007, 23:33
Er is een belangrijk verschil, de sustainer werkt op alle snaren gelijktijdig. Je moet goed dempen. De ebow alleen op de snaar die je gebruikt.

mijn voorkeur: de ebow.

Ik heb een ebow, maar het feit dat je maar op 1 snaar tegelijk kunt spelen vind ik juist weer een nadeel. Of is het zo dat accoorden niet goed klinken met de sustainiac (door de vele extra boventonen die elkaar kunnen gaan bijten)?

Het lijkt me namelijk een geweldig ding.
Nog een vraag derhalve; wat moet je aan je gitaar laten doen om zo'n sustainiac (zo heten ze toch, of niet?) te installeren?

Tupelo
28 januari 2007, 03:17
Een sustainer element lijkt mij ook wel erg leuk.

Vorige week voor het eerst eens iemand zijn ebow geleend en dat viel vies tegen.
Niet zo zeer wat klank betreft, maar meer dat het me aanvankelijk gemakkelijk leek om een mooie partij mee te spelen; komt meer bij kijken.
Een sustainer element lijkt me meer mogelijkheden bieden, meer snarig werk, chords, tremelo, slide, zelfs licht ontstemmen. :D

Bigsby op de blade, sustainer erbij, andere hals, ik zie het helemaal zitten. :cheerup:

rjong999
28 januari 2007, 11:48
Een ebow is ook niet een heel gemakkelijk apparaatje om mee te leren spelen, je moet het echt zien als een alternatieve aanslagtechniek die je eerst onder de knie moet hebben voor je er goed mee overweg kan. Accoorden, argpeggio's, bends, allemaal wel mogelijk maar het vereist wat oefening. En een accoord met een ebow is uiteraard anders dan met een plectrum (anders had je ook geen ebow nodig).

Met een sustainer kun je weer andere dingen: echt gelijktijdig je snaren in trilling brengen kan met de ebow niet bijv. Maar andersom: met de ebow kun je je geluid weer veranderen door de ebow longotudinaal te verplaatsen, terwijl een sustainer vast zit.

Als je geen zin hebt om er veel tijd in te steken is een sustainer dus een aardig alternatief voor de ebow.

Page
28 januari 2007, 15:04
Nog een tip,

ik gebruik de ebow in combinatie met een volume pedaal, zo kan je alles een beetje in toom houden en laten zwellen