PDA

View Full Version : Wah brom



guitartheo
26 januari 2007, 20:44
Hier een vraag die ik vaker heb gezien maar nog geen oplossing voor heb gevonden, het volgende :ik heb een voeding gemaakt voor mijn effecten nl.
1x12v wissel 600Ma en 3x9V = 100Ma geisoleerde spanningen.
werkt allemaal goed behalve een lichte brom wanneer de wah (70'jaren Jen)
ingeschakeld word de boosdoener is het magnetische veld van met name de grootste trafo.
De voeding staat zover mogelijk van de voeding af (op het board) en is afgeschermt met een metalen doos (helpt wel iets)
Heeft iemand van jullie mischien een tip om dit te verbeteren? , zijn nieuwere type wah pedalen mischien minder gevoelig hiervoor? wat zou het beste materiaal zijn om te gebruiken, is het te proberen met een andere fasel wellicht?

bedankt alvast

aad
26 januari 2007, 21:39
Hier een vraag die ik vaker heb gezien maar nog geen oplossing voor heb gevonden. enz...

bedankt alvast

De spoel in je wah wordt een secundaire van je voedingstrafo. Met andere woorden: Je spoel wekt in je signaalpad een eigen 50Hz brom op.

Opties kunnen zijn:

1 je spoel magnetisch afschermen. Dit kan met blik (bijvoorbeeld), verbonden met de massa (aarde).
2 een filter (gepiekt op 50Hz) dat die brom er uit filtert. Dat beinvloed je signaal helaas.
3 experimenteren met de richting van het z.g. "strooiveld" van je trafo. Door de lamellen in het transformatorblik wordt het magnetisch veld in een bepaalde richting gestuurd. Als je nu je trafo "anders richt" heb je kans dat het magnetisch veld niet meer "gezien" wordt door je wah.

guitartheo
26 januari 2007, 23:28
De spoel in je wah wordt een secundaire van je voedingstrafo. Met andere woorden: Je spoel wekt in je signaalpad een eigen 50Hz brom op.

Opties kunnen zijn:

1 je spoel magnetisch afschermen. Dit kan met blik (bijvoorbeeld), verbonden met de massa (aarde).
2 een filter (gepiekt op 50Hz) dat die brom er uit filtert. Dat beinvloed je signaal helaas.
3 experimenteren met de richting van het z.g. "strooiveld" van je trafo. Door de lamellen in het transformatorblik wordt het magnetisch veld in een bepaalde richting gestuurd. Als je nu je trafo "anders richt" heb je kans dat het magnetisch veld niet meer "gezien" wordt door je wah.


Bedoel je bij optie 1 de faselspoel ? en ik zou deze ook kunnen verdraaien mischien? (de print of loshalen en ergens aan bevestigen) ipv.optie 3 (alles heeft nu een vaste plek nl.)
Het is duidelijk het magnetisch veld van een trafo voor een ander aparaat.
een filter is een laatste optie,

Bedankt in ieder geval

Theo

aad
27 januari 2007, 18:02
Het is duidelijk het magnetisch veld van een trafo voor een ander aparaat.
een filter is een laatste optie,

Bedankt in ieder geval

Theo

Als het een andere trafo is helpt alleen optie 1: het magnetisch afschermen van je fasel (spoel). Draaien werkt inderdaad niet aangezien ten eerste je spoel rondom gevoelig is en ten tweede je weet nooit waar die "andere" trafo staat. Dus helpt verdraaien niet.

guitartheo
28 januari 2007, 11:05
Als het een andere trafo is helpt alleen optie 1: het magnetisch afschermen van je fasel (spoel). Draaien werkt inderdaad niet aangezien ten eerste je spoel rondom gevoelig is en ten tweede je weet nooit waar die "andere" trafo staat. Dus helpt verdraaien niet.

Door de fasel een kwart slag te draaien op de print is het toch een stuk beter geworden (tis een witte verticale spoel) ga nog proberen 'm voor het laatste restje afschermen , maakt de gebruikte metaal soort nog uit ? blik koper of alu ?

aad
28 januari 2007, 15:15
Door de fasel een kwart slag te draaien op de print is het toch een stuk beter geworden (tis een witte verticale spoel) ga nog proberen 'm voor het laatste restje afschermen , maakt de gebruikte metaal soort nog uit ? blik koper of alu ?

Blik helpt waarschijnlijk het beste.