PDA

View Full Version : Strat of Jaguar?



led-niels
26 januari 2007, 20:19
hallo mensen

ik heb nu een japanse fender strat uit 94' ik ben er best tevreden mee, maar ik kan nu een jaguar kopen voor 500,- 2dehands,

ik zit erg te twijfelen, wat zal ik doen, de strat verkopen en de jaguar kopen? of gewoon de strat houden, ik speel graag punk rock, maar ook gewoon dingen van ac/dc, led zeppelin enz.

graag jullie advies!,

groetjes, Niels :rockon:

STW
26 januari 2007, 20:23
allebei houden als t ff kan
dan kan je ook beter oordelen welke er later evt. weg kan

de jaguar is iig niet echt een ac/dc of led zep gitaar.... maar wel erg mooi :)

led-niels
26 januari 2007, 20:46
jah allebei houden gaat niet lukken=p anders kan het geld niet opbrengen om de jaguar te kopen

Nobrain
26 januari 2007, 21:54
ik zou die strat verkopen en die jag gewoon gaan kopen.
Er zijn strats genoeg op de wereld!

FruscianteFan
26 januari 2007, 23:07
De Jag is wel een heel aparte gitaar. Je moet ervan houden.. anders moet je je strat houden!

grayfink
26 januari 2007, 23:12
Ik denk dat je de strat moet verkopen en een mooie playstation3 terugkopen.

grayfink
26 januari 2007, 23:22
Wat zeg ik nu weer..:???: Gewoon de strat houden natuurlijk! Maar goed, ik houd ook niet van Jaguars. Uiteindelijk moet je zelf beslissen wat je wil uiteraard.

Fenndangoband
27 januari 2007, 00:42
Moeilijk... eerst en vooral ik heb het niet voor strats maar het zijn echt schitterende gitaren zowal op sound en feel. Anderzijds de Jag's zijn de meest sexy gitaren ooit gemaakt vind ik (ik weet... niet iedereen hoeft deze mening te delen met mij). Ik ben dan ook een trotse bezitter van één... wel een sunburst re-issue maar wel reuze tevreden. Het zit hem zo denk ik... Jag's moeten inbinden op de variërende tonaliteit van de strats. Sustain is er bijna niet (kortere mensuur)... of toch veeeeeel minder dan bij strats. De Jag's hebben dan ook een eerder typische eigen sound en karakter terwijl strats eerder "common" zijn. Jag's hebgen ook een attitude die voor mij zeer belangrijk is... niet omdat ik pretendeer Mr. Rock&Roll te zijn maar mijn persoon en deze gitaar samen zijn gewoon rock&roll :p ! Ze hebben een meer dirty sound... hoewel ze ook een zeer warme en hoe kan het ook anders... eerder "jazzy" klanken ... als funky tones hebben. Nirvana, Placebo, ontelbare surfbands, Frusciante, Sonnic Youth, Frank Black, Arcade Fire,... zegt toch genoeg...
Anyway... qua bespeelbaarheid... zijn beiden even hanteerbaar... ze zitten op hetzelfde niveau. Hoewel sommigen zeker bij hun strat zullen zweren. Dus de boodschap is test ze... bekijk ze ... vergeet alles... volg je hart... en neem de gitaar die je wil en maak er het beste van. That's all I can say.

Luke-wannabe
27 januari 2007, 10:06
Zeker strat houden. Ik vind een Jag maar een iel geluidje hebben.

FruscianteFan
27 januari 2007, 10:40
..Het enige punt waar je het mis hebt, is de oorzaak van de korte sustain: Les Pauls hebben ook een kortere mensuur dan Strats, terwijl Les Pauls juist bekend staan om een erg lange sustain :)

Persoonlijk zou ik nu voor de Jaguar gaan, denk ik. Hoewel nooit versterkt op eentje heb gespeeld :(

Yamhammer_71
27 januari 2007, 11:37
Ik heb weleens een Jaguar gehoord en die klonk vreselijk goed. Moet eerlijk erbij zeggen dat deze gitaar inderdaad minder sustain heeft dan een stratocaster en een wat meer 'strakke', 'ronde' sound. Perfect voor bluesy, jazzy en funky styles...natuurlijk ook rock. Als je voornamelijk alleen rock wilt spelen, zou ik echter voor de stratocaster gaan :) .
Beiden goede gitaartjes!

led-niels
28 januari 2007, 22:00
ik ga morgen even uitgebreid de gitaar testen!
dan nog ff goed nadenken

(alvast)bedankt voor de reacties!

p604p603
29 januari 2007, 21:13
Verkoop de Strat en koop de Jaguar. De Jaguar klinkt te gek en je heb een veel exclusievere gitaar. Strats heeft iedereen. De Jaguar en de Jazzmaster zijn trouwens de mooiste (Fender) gitaren die ze ooit gebouwd hebben.

Henkes
31 januari 2007, 21:06
Probeer de Jag uit...
En als het kan, doe dit met je eigen gear (amp, fx etc)
dan pas krijg je een echt beeld hoe de jag zal klinken in jouw handen...

Het is altijd een afweging van sound en bespeelbaarheid...
ik zelf heb helemaal geen ervaring met jags, maar als ik een nieuwe gitaar wil kopen dan test ik hem meestal op m'n eigen gear... als het in een winkel is en ik kan 'm niet meenemen en ze hebben mijn amp niet, dan probeer ik een amp te vinden die vergelijkbaar is met de mijne...

hij kan in de winkel supervet klinken op een vette buizenbak... maar als je 'm dan thuis op je transistor versterker aansluit, kan (hoeft helemaal niet natuurlijk!!!) het de plank misslaan...

led-niels
2 februari 2007, 20:55
ik heb besloten de strat weg te doen en de jaguar te kopen :satisfie:

bedankt voor de reacties!
dus als iemand nog een mooie strat zoekt Klik hier (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=73907)

Tupelo
2 februari 2007, 22:09
Sustain is er bijna niet (kortere mensuur)... of toch veeeeeel minder dan bij strats.Heeft dat met kortere mensuur te maken. :???:
Wist ik niet.
Mijn Telesonic heeft ook een korte mensuur en sustain voldoende.
Kwestie van een goede booster sowieso.
Sinds vorige week een Jekyll and Hyde en ik kan mijn Telesonic laten zingen tot ik er genoeg van heb.
En dat is lang. :D

p604p603
4 februari 2007, 19:43
Heel verstandig besluit om de Jag te kopen

Orpheo
4 februari 2007, 20:30
een jaguar klinkt vooor geen meter. mist ballen. verschrikkelijk kutding. yak. strat houden dus.

Luke-wannabe
4 februari 2007, 23:21
+1
Iele kutsound

Tupelo
4 februari 2007, 23:44
Strat is 3* ruk in een dozijn, wat moet je ermee; net te weinig van alles voor alles.
Jaguar is in ieder geval iets dat zich onderscheid.

Luke-wannabe
5 februari 2007, 00:29
Een Jaguar heeft een heel klein, dun iel geluidje. En ja dat zou je z'n karakter kunnen noemen..
Onderscheiden waardoor? Alleen door de looks denk ik zo. Niet omdat ie nou zo geweldig klinkt...

almarvk
5 februari 2007, 08:44
een jaguar klinkt vooor geen meter. mist ballen. verschrikkelijk kutding. yak. strat houden dus.


+1
Iele kutsound

We houden het wel gezellig, toch?

Luke-wannabe
5 februari 2007, 13:19
Mening is toch ok? Misschien wat netter uitdrukken volgende keer..

almarvk
5 februari 2007, 13:20
Daar ging het mij ook om ;)

zoon van Piet
5 februari 2007, 13:27
Ondanks dat ik zowel strats als een jag heb, wil ik me buiten de discussie houden. Want het is toch een smaakkwestie.
Maar ik moet toch effe kwijt dat de gedachte dat een jag ieler zou klinken dan een strat er bij mij niet in wil. Integendeel zelfs, op het halselement klinkt mijn jag veel dieper en voller, op het brugelement behoorlijk wat voller en rockender. daar tegenover staat dat het typische tussenstandje van de strat niet goed na te bootsen is op de jaguar.

Dat moest ik effe kwijt!

Luke-wannabe
5 februari 2007, 13:28
:???: Ik kan het me niet voorstellen..

zoon van Piet
5 februari 2007, 13:32
kom luisteren, zou ik zeggen...

Misschien scheelt het dat mijn Jag een L-serie is...?

Rutger
5 februari 2007, 13:37
Hoe is die tremolo van een Jag eigenlijk? Dat is het enigste wat ik er niet uit vind zien op een Jaguar/Jazzmaster, voor de rest zien ze er retestrak uit :)

p604p603
18 februari 2007, 16:58
De tremolo werkt heel goed. De gitaar ontstemd wel snel. Is te verhelpen met stop te koop op ebay (geen origineel part)

Samder
18 februari 2007, 18:17
Strat!!! Jaguars klinken helemaal niet zo heel lekker! Ze zien er gewoon rete geil uit!

Dweezman
18 februari 2007, 19:56
Ik wil hier ZvP even bijvallen: ik speel ook op strats en een jaguar, en dat de Jag iel zou klinken is gewoon niet waar. Ze klinken ánders. Natuurlijk moet je goede pups hebben, maar dat geldt voor een strat ook.

Luke-wannabe
18 februari 2007, 20:21
Kweenie man.. Ik vind het echt 3 keer niks zo'n Jag..

Dweezman
18 februari 2007, 20:33
Kweenie man.. Ik vind het echt 3 keer niks zo'n Jag..

hoeft ook niet!
(maar: zat jij niet te gassen op 'n mustang?)

Luke-wannabe
18 februari 2007, 23:31
I know.
Maar ook alleen maar omdat ze er zo gaaf uitzien.. :satisfie:

Joey Handsome
19 februari 2007, 16:11
De tremolo werkt heel goed. De gitaar ontstemd wel snel. Is te verhelpen met stop te koop op ebay (geen origineel part)

Ontstemd snel? Dat heb ik nou altijd het leuke aan jazzmasters en jaguars gevonden, dat ze niet ontstemmen. Mijn jag iig niet en de jazzmaster van m'n maat ook niet.
Wat voor stop bedoel je? Doel je niet op de buzzstop? Heeft niets met tremolo te maken, verscherpt enkel de hoek tussen brug en snaren met als gevolg iets meer sustain.

Over die iele sound gesproken, vervang die japanse **%^** elementen voor een paar goede.

Daarnaast, een Jag heeft zeker wel karakter. Mensen als Orpheo zitten zo'n ding gelijk weer met een LP custom te vergelijken. Tja...