PDA

View Full Version : Het nut van deze rubriek?



G.G.
26 januari 2007, 18:41
Wat is het nut van deze rubriek? Ik zie op de homepagina dat Dhr Heeres iedere week meeleest, maar klik ik op zijn naam dan is zijn laatste bericht van ongeveer 1 1/2 jaar geleden. Ik ken de man niet, en weet dus ook niet wat er aan de hand is.

Wat ik mij afvraag als ik de topics lees is: Is het niet handiger deze rubriek samen te voegen met de rubriek "zelfbouw"?


Jullie mening?

hassent
26 januari 2007, 19:30
Eens, ik heb me ook al een paar keer afgevraagd waarom dit een sticky is.

G.G.
26 januari 2007, 19:38
Eens, ik heb me ook al een paar keer afgevraagd waarom dit een sticky is.Sticky? het is zelfs een complete rubriek en dan met aalemaal onderwerpen die zo in zelfbouw zouden kunnen passen.

Alleen hier wordt veel minder snel gereageerd, omdat de meeste actieve zelfbouwers hier waarschijnlijk niet zo vaak kijken.

Ik zie het nut er momenteel niet echt van in.

Tho
26 januari 2007, 19:39
Eens, ik heb me ook al een paar keer afgevraagd waarom dit een sticky is.

een subforum zelfs! Er gebeurd hier inderdaad nooit meer iets..

Das Schaap
26 januari 2007, 19:45
Dit was toendertijd een aparte rubriek omdat Heeres een archtop aan het maken was voor Olaf nogwat, dus toen konden mensen inspringen op zijn bouwproces met vragen en ook gewoon om te lezen wat er allemaal bij komt te kijken enzo.

Alleen dat is alweer een tijd terug en zelfs het subkopje van de rubriek is aangepast ja.

JulesKr
26 januari 2007, 20:06
Is het geen idee om hier van zoals de subforum-titel zegt de "volg het bouwproces" van te maken. Dan kunnen in zelfbouw vragen worden gesteld en hier kunnen de bouwprocessen staan zoals charlotte's dubbelnek. Het zou dan ook wat overzichtelijker zijn.

Tho
26 januari 2007, 20:08
Is het geen idee om hier van zoals de subforum-titel zegt de "volg het bouwproces" van te maken. Dan kunnen in zelfbouw vragen worden gesteld en hier kunnen de bouwprocessen staan zoals charlotte's dubbelnek. Het zou dan ook wat overzichtelijker zijn.

Dat bestaat dus al :satisfie:

Vonk
26 januari 2007, 20:57
Ik denk dat hij bedoelt dat alle foto's en inhoudelijke info van de bouwer hier worden geplaatst, en alle vragen van anderen in de zelfbouwrubriek komen. Hij heeft een punt.
Ik vind het erg leuk om te zien hoe mensen als Charlotte en iedereen die iets bouwt alles presenteren op het forum, maar alle (domme) vragen en commentaar van "oh wat mooi" "knap maar ik had het anders vormgegeven" kunnen wat mij betreft verdwijnen. Geef de bouwers gewoon een eigen gedeelte in het forum, en dit geld trouwens ook voor pedalen- en versterkerbouwers (wat ik eigenlijk interessanter vind ;))

Alhoewel het natuurlijk minder persoonlijk wordt... lastig. Het klopt inderdaad wel dat dit subforum geen functie meer heeft.

G.G.
27 januari 2007, 08:46
Geef de bouwers gewoon een eigen gedeelte in het forum,

En dat is er dus al in de vorm van de rubriek "Zelfbouw" Daarom vind ik de rubriek : GitaarNet Special - Volg het bouwproces" totaal overbodig.

Gitaro
27 januari 2007, 15:36
Is het geen idee om hier van zoals de subforum-titel zegt de "volg het bouwproces" van te maken. Dan kunnen in zelfbouw vragen worden gesteld en hier kunnen de bouwprocessen staan zoals charlotte's dubbelnek. Het zou dan ook wat overzichtelijker zijn.

Dat kan allebei toch gewoon in zelfbouw. Het zal er vast niet overstromen met topics.

G.G.
27 januari 2007, 17:00
Dat kan allebei toch gewoon in zelfbouw. Het zal er vast niet overstromen met topics.

Dit is de reactie die ik ook had op de quote in je post.

Je hebt helemaal gelijk. Juist alle vragen die door het bouwproces heen gaan maken het zo interessant en interactief. Ik heb mijn bouwplannen regelmatig een beetje bijgesteld door info die ik van mensen kreeg.

Wat mij betreft kan dat allemaal in Zelfbouw, in 1 onderwerp.

JulesKr
27 januari 2007, 17:34
Ik bedoelde meer dat topics zoals "hoe lak ik mijn gitaar" gescheiden worden van de bouwprocestopics. Vragen tijdens het bouwproces zuiden uiteraard moeten blijven.

Bram+
27 januari 2007, 19:53
Ik bedoelde meer dat topics zoals "hoe lak ik mijn gitaar" gescheiden worden van de bouwprocestopics. Vragen tijdens het bouwproces zuiden uiteraard moeten blijven.
Ik vind het niet eens zo'n slecht idee om het zelfbouwforum in tweeën te delen, d.w.z. een gedeelte voor échte bouwprocessen en de rest. Door het niet geringe aantal stickies en vragen verdwijnen bouwprocestopics m.i. iets te snel naar beneden/pagina 3 en verder. Zo loop je toch snel iets mis, en dat is best zonde. Die threads zijn het bezoeken van dit forum alleen al waard, dus die verdienen wat mij betreft best een 'ereplaatsje'.

savale
13 februari 2007, 13:01
Yup puik plan! Maak dan een zelfbouw en een knutselrubriek. Zelfbouw dus voor de gitaren vanaf scratch en knutselrubriek voor vragen over andere dingen

B_2_the_a
28 maart 2007, 09:52
Ik denk ook dat we deze rubriek moeten omtoveren
apparte rubriek met alleen maar de posts van de bouwer (voor zowel gitaren, effectpedalen, versterkers en andere instrumenten)..

En dan gewoon in de zelfbouw of werkbank hetzelfde topic, maar dan met vragen enzo..

Zo heb je een appart hoekje/website, ik weet dat meeste bouwers hun bouwproces wel op hun eigen site gooien maar is het niet leuker om deze bouwers een ere plaats te geven? het is namelijk redelijk zeldzaam dat er zoveel bouwers op ons forumpje zitten!

Mithrandir
28 maart 2007, 10:40
Het moderator-team heeft voorgesteld om dit sub-forum te verwijderen, vooral omdat het geen toegevoegde waarde maar heeft en alles wat hier behandelt kan worden ook in zelfbouw behandelt word.

sandra-kane
28 maart 2007, 21:13
ja ik ben het er wel mee eens.
voor deze rubriek zou je dan een andere voor in de plaats doen.
m.v.g. sandra

hendrix2
28 maart 2007, 22:17
ja ik ben het er wel mee eens.
voor deze rubriek zou je dan een andere voor in de plaats doen.
m.v.g. sandra
Uitstekend! Ik denk dat dit wel de doorslag geeft om door te gaan met het plan!

Overigens zou ik wel pleiten om de bestaande topics uit dit subforum niet te verwijderen, maar samen te voegen met deze uit Zelfbouw. Gewoon omdat hier toch ook een hoop interessante informatie te vinden is.

hoofd
28 maart 2007, 23:13
Uitstekend! Ik denk dat dit wel de doorslag geeft om door te gaan met het plan!

:seriousf:

Mithrandir
29 maart 2007, 10:59
Overigens zou ik wel pleiten om de bestaande topics uit dit subforum niet te verwijderen, maar samen te voegen met deze uit Zelfbouw. Gewoon omdat hier toch ook een hoop interessante informatie te vinden is.

Absoluut mee eens, een samenvoeging van de twee fora is het doel.

Javaca
13 april 2007, 13:47
Zoals jullie kunnen zien zijn de twee delen samengevoegd.

We gaan er hard aan werken om de topics op de juiste plaatsen te krijgen.
Dit sub-subforum gaat alleen gebruikt worden voor de 'building in progress'-topics. Voor de overige vragen is het bovenliggende forum.

madman
13 april 2007, 14:30
heel eerlijk; ik vind een scheiding van het bouw- en vraaggedeelte niet echt een positief iets...

'zelfbouw' staat bij mij als startpagina ingesteld, omdat ik het gewoon heel erg interessant vind om te zien wat mensen in elkaar aan het fabrieken zijn, dat en alle vragen (en de antwoorden erop) zijn soms gewoon ontzettend leerzaam, en die twee dingen alles wordt zo een stuk minder overzichtelijk, omdat je nu 2 paginas moet gaan volgen, wat een stuk minder handig is...

één ding ben ik het wel mee eens; de topics waarin daadwerkelijk gebouwd wordt verdwijnen idd te snel naar pagina nr 3 of verder, wat op zich wel jammer is...

orreltak
13 april 2007, 19:07
met het onderste gedeelte van madman ben ik het helemaal eens.sommige bouwprocessen raken soms helemaal in de vergetenlijkheid.
en dat info en bouwprocessen nou gescheiden zijn kan toch geen probleem zijn?1 druk op de knop en je gaat van het een naar het ander.

lijkt mij alleen een kwestie van even wennen.no sweat

en dat er nou zo weinig naar deze zelfbouw-subforum scrollen lijkt mij denk ik ook een kwestie van tijd geven.
moet eerlijk toegeven dat ik er vandaag pas achter kwam over de nieuwe sub-forum(weet niet hoelang ie er al is?).
nu ik het weet klik ik hem automatisch meteen aan.

madman
13 april 2007, 19:38
zit wat in, maar ik blijf erbij; nu gaan we 2 subfora krijgen; 1tje met daarin de bouw van gitaren, en een ander met vragen over hoe het te bouwen, IMO is dat nog steeds 1 onderwerp en dus 1 subforum

bovendien; wat nu als mensen tijden hun bouw vragen hebben over hoe ze het moeten bouwen, dan hoort de ene helft van hun draadje in het bouw-gedeelte thuis, en de andere helft in het vraaggedeelte...
of je moet voor iedere vraag een draadje openen... ook niet het meest handige idee dunkt me...

zelfbouw kan inhouden; volledige zelfbouw, assemblageprojecten, zelf ontworpen bedradingsschema's etcetc, en waar ga je de grens dan trekken als mensen dan ook nog vragen willen stellen over waar ze mee bezig zijn?

op deze wijze wordt er wel een mooi overzicht van alle volledige projecten gemaakt, maar het overzicht verdwijnt een flink stuk, en tja, dat vind ik jammer...
voorheen liet ik de zelfbouwsite altijd open staan, en klikte ieder halfuur ff op vernieuwen, even alles doorlezen, en dan weer verder met andere dingen
zijn die 2 klikjes extra dan teveel gevraagd?
nee, maar mensen blijven mensen, en mensen vergeten wel eens die 2 klikjes te doen, of hebben er 'nu ff geen zin in', en dat is zonde, want dan wordt het geheel hier meer een fotoboek dan een forum, en het is IMO binnen een forum juist zinvol om elkaar te laten zien waar je mee bezig bent, al heb je zelf geen vragen, dan kan iemand anders die erover stellen en leert iedereen er wat van.
ook voor dat laatste wordt de drempel net weer iets verhoogd, juist door dan extra klikken...

het idee op zich is goed hoor, daar gaat het niet om, maar de praktijk zal altijd uitwijzen dat nét dat beetje meer moeite voor veel mensen nou nét een beetje teveel moeite is, en ik vind het gewoon jammer als daardoor een hoop informatie tussen wal en schip valt...

orreltak
13 april 2007, 20:21
heb dan toch ook wel 1 minpuntje.je ziet niet hoeveel het aantal mensen er op de sub-forum zitten.
dan moet je zoeken naar de groene lampjes

Enra
14 april 2007, 15:42
Hé moderatoren,

Jullie goede werk is weer geweldig (dat is oprecht en niet cynisch), maar ik ben wel het overzicht een beetje kwijt....

Ik denk dat het een goed idee is om die twee onderdelen samen te voegen, maar is het dan niet zinvoller om ze echt samen te voegen? Ik vind het simpelweg wat hinderlijk dat ik nu in het zelfbouwforum op twee plaatsen moet kijken!!

Samenvoege prima idee, maar dan wel echt samenvoegen!!!

oknarb180
16 april 2007, 10:01
Hey,

Ik vind/vond het toch wel prettig om alle nieuwe dingen in 1 oogopslag onder elkaar te hebben. Leest leuk, dan weer een vraag van iemand, dan weer een update van een bouwproces, dan weer iets van iemand die ontdekt hoe het niet moet, etc. Vele bakkies koffie zijn gesneuveld tijdens het lezen van de "digitale-zelfbouw-krant". Persoonlijk vind ik dan ook erg jammer dat de boel gescheiden is. Maarja...

vr.gr.

Branko

Arjo
16 april 2007, 12:36
WTF ben ff niet op t forum geweest :eek: is er iets veranderd!! Op zich positief dat het is samengevoegd maar doe het zonder dit extra subforum, want idd het overzicht is nu een beetje zoek :(

maar das puur mijn idee

Arjo

AvU
16 april 2007, 18:05
ben het met Arjo eens!
Er worden veel vragen gesteld bij de bouwprocessen en nieuwe mensen zien die vragen dan niet, en krijg je vaal dezelfde vraag.

grt. Arjan

jan jansen
16 april 2007, 21:04
ben het met Arjo eens!
Er worden veel vragen gesteld bij de bouwprocessen en nieuwe mensen zien die vragen dan niet, en krijg je vaal dezelfde vraag.

grt. Arjan


idd gewoon opheffen deze subgroep.Vindt het maar niks zo...

G.G.
16 april 2007, 21:24
Het is ff wennen, maar mij bevalt het wel zo. Alle echte projecten bij elkaar en alle losse onderwerpen, vraagjes, tips etc ook apart.

Laten we het eerst ff de tijd geven en eraan wennen voordat we echt kunnen zeggen wat we ervan vinden.

Weet je nog.... vroeger...... toen vond ook bijna iedereen de GSM onzin..... Wie kan er nu nog zonder

Enra
20 april 2007, 09:15
Waarde moderatoren,

Als jullie het dan al nodig vinden om twee subforums te ondescheiden in een zelfbouwforum; geef het dan tenminste een zinnige naam en vooral een gelijke opbouw. Ik kijk nu steeds aan tegen : "Volg het bouwproces van..." en daar achter wat een reactie lijkt op dat topic, terwijl het zelfstandige onderwerpen zijn. Heel storend!!! Bij het andere subforum kan ik in een oogopslag zien wat er voor nieuwe onderwerpen of reacties zijn.

Suggestie :
Doe één subforum met de naam : "Zelfbouw & tips and trics voor zelfbouw"
Doe het andere subforum met de naam : "Reparatie, onderhoud, advies, e.d."

Of gooi het spul gewoon weer op één hoop!!!

Met vriendelijke groeten,
Enra.

ernieman
20 april 2007, 10:36
wordt aan gewerkt, dus even geduld. Wij kunnen dit zelf niet veranderen (enkel de beheerder).

Het toevoegsel van dit sub-subforum komt eigenlijk omdat het een losse rubriek was in algemeen waarin "Heeres Gitaarbouw" vroeger zijn eigen projecten voorstelde. Blijkbaar doet hij dat al een hele tijd niet meer en had deze rubriek dus een soort dubbelrol of concurentie met het zelfbouw-forum.

Maar zoals gezegd, we werken eraan...

Zoals Javaca al heeft gezegd was het doel van het samenvoegen om een onderscheid te maken tussen "kleine vragen" en "voorstellingen van projecten" en ook om de projecten niet snel naar de achtergrond te doen verdwijnen. Een bijkomd ding is dat het ook nog wel eens voorkomt dat "projecten" worden gehijacked door vragen die eigenlijk apart gesteld konden worden en het geheel nogal onoverzichtelijk wordt.
Ik weet dat het moeilijk is om van een bestaand patroon/werkbeeld af te wijken, maar binnen een paar weken/maanden weten we niet anders meer.

Enra
20 april 2007, 11:32
wordt aan gewerkt, dus even geduld. Wij kunnen dit zelf niet veranderen (enkel de beheerder).

Het toevoegsel van dit sub-subforum komt eigenlijk omdat het een losse rubriek was in algemeen waarin "Heeres Gitaarbouw" vroeger zijn eigen projecten voorstelde. Blijkbaar doet hij dat al een hele tijd niet meer en had deze rubriek dus een soort dubbelrol of concurentie met het zelfbouw-forum.

Maar zoals gezegd, we werken eraan...

Zoals Javaca al heeft gezegd was het doel van het samenvoegen om een onderscheid te maken tussen "kleine vragen" en "voorstellingen van projecten" en ook om de projecten niet snel naar de achtergrond te doen verdwijnen. Een bijkomd ding is dat het ook nog wel eens voorkomt dat "projecten" worden gehijacked door vragen die eigenlijk apart gesteld konden worden en het geheel nogal onoverzichtelijk wordt.
Ik weet dat het moeilijk is om van een bestaand patroon/werkbeeld af te wijken, maar binnen een paar weken/maanden weten we niet anders meer.

Prima! Dank je voor je reactie!

Groet,
Enra.

madman
20 april 2007, 12:00
Een bijkomd ding is dat het ook nog wel eens voorkomt dat "projecten" worden gehijacked door vragen die eigenlijk apart gesteld konden worden en het geheel nogal onoverzichtelijk wordt.

die vragen worden meestal gesteld omdat ze op dat moment relevant zijn in een topic.
nu is het kapen niet goed te praten, maar toch;
als mensen die vragen niet op zo'n topic stellen dan worden ze vaak helemaal niet meer gesteld en valt er, soms hele waardevolle informatie tussen wal en schip in, en dat is jammer

Javaca
21 april 2007, 12:19
Er zit een verschil in vragen die relevant zijn in een topic als;

"Hé ik zie dat je een binnenmal gebruikt. Hoe bevalt dat?"

òf;

"Hoe snijd je die kop zo mooi recht?

Ën vragen als:

"Hoi ik ben Asterix. Ik ben 13 jaar en wil ook een gitaar gaan maken. Hoe doe je dat?"

Als vragen uit die eerste categorie een volledig eigen leven gaan leiden, dunnen we ze eventueel van het topic afsplitsen en kopiëren naar "Zelfbouw".

madman
21 april 2007, 12:34
true, maar dan nog;
een vraag als;

"Hé ik zie dat je een binnenmal gebruikt. Hoe bevalt dat?"

òf;

"Hoe snijd je die kop zo mooi recht?


gaat niemand een apart draadje voor openen
door dit deel van het forum af te splitsen en op deze manier een grens te trekken, werp je een drempel op voor de mensen die die vragen eventueel zouden stellen, en dus worden die vragen minder gesteld



Als vragen uit die eerste categorie een volledig eigen leven gaan leiden, dunnen we ze eventueel van het topic afsplitsen en kopiëren naar "Zelfbouw".
kan, maar dan zit je weer met een 'als', 'dan;' en waarin trek je daar dan de grens?
bovendien blijft die bovengenoemde drempel nog steeds, en worden vragen die op zich best interessant zouden zijn minder vaak gesteld, waardoor er weer informatie tussen de mazen van het net door valt...

Javaca
21 april 2007, 12:40
Die eerste vragen zijn in lijn met het topic. En idd, daarvoor gaat men geen nieuw topic openen, dat is ook niet de bedoeling. Ze voegen waardevolle informatie toe aan het topic zelf.

Met "een eigen leven gaan leiden" bedoel ik dat het subonderwerp groter wordt dan het gedeelte over het bouwen van de gitaar. In dat geval kan het als eigen topic worden afgesplitst.

Voorbeelden zijn de twee topics van Blend en Jan Janssen. Deze twee heb ik verplaatst naar zelfbouw, omdat het losse vragen zijn over het bouwen, geen bouwprocestopics.

madman
21 april 2007, 12:49
Die eerste vragen zijn in lijn met het topic. En idd, daarvoor gaat men geen nieuw topic openen, dat is ook niet de bedoeling. Ze voegen waardevolle informatie toe aan het topic zelf.

Met "een eigen leven gaan leiden" bedoel ik dat het subonderwerp groter wordt dan het gedeelte over het bouwen van de gitaar. In dat geval kan het als eigen topic worden afgesplitst.

Voorbeelden zijn de twee topics van Blend en Jan Janssen. Deze twee heb ik verplaatst naar zelfbouw, omdat het losse vragen zijn over het bouwen, geen bouwprocestopics.

sowiezo mee eens dat als een subvraag een eigen leven gaat leiden 'ie afgesplitst moet worden,

mijn bezwaar zit hem ten eerste vooral in het feit dat dit deel van het forum wat lastiger is om bij te houden, je moet nu 2 pagina's bekijken ipv 1. het is gewoon zo dat mensen niet altijd op beide pagina's gaan kijken, en daardoor dus sommige vragen niet gesteld worden, of sommige antwoorden niet gegeven.
ten tweede wordt dit deel van het forum daardoor mer een fotoboek met complimentjes van de lezers, waardoor het dan een drempel opwerpt voor vragen, waardoor er dus weer vragen niet worden gesteld of antwoorden niet gegeven...

jan jansen
21 april 2007, 13:50
Voorbeelden zijn de twee topics van Blend en Jan Janssen. Deze twee heb ik verplaatst naar zelfbouw, omdat het losse vragen zijn over het bouwen, geen bouwprocestopics.[/QUOTE]


Tja..het wordt er niet simpeler op....en vergissen is menselijk...,

jj

Enra
21 april 2007, 15:41
Tja..het wordt er niet simpeler op....en vergissen is menselijk...,

jj

Nouja, dat vind ik nu ook. En uiteindelijk is eenvoud meest effectief!!!

Mattia
21 april 2007, 23:41
Hmmm....

ik voel toch - voor een forum dat eigenlijk maar zeer beperkt van omvang is - eerder voor een gecombineerde approach, een forum, allemaal topics door elkaar, en ze mogen wat mij betreft ook lekker 'van de rails af'. Komt de interactiviteit ten goede.

Enra
22 april 2007, 08:12
Even voor de duidelijkheid... Met 'eenvoud' bedoel ik het zo simpel mogelijk houden met niet meer dan noodzakelijke regels. En daarbij kan je dan denken aan fatsoensregels en dat het over gitaren gaat in het kader van reparatie, afstellen, bouw, onderhoud, problemen, etc.

En mijn voorkeur gaat nog steeds uit (eenvoud) naar één forum en geen subforums!