PDA

View Full Version : Guitarrig 2 OF de Toneport UX2??



Soulpower
26 januari 2007, 17:32
Hallo,

Ik ben me al een week aan het orienteren op deze 2 opnamemodules voor gitaar.

Ik heb een hoop gelezen over de Toneport hier op t forum, op de site. Wat me als eerste opvalt is dat het er heel erg simpel uitziet om al snel wat te kunnen opnemen.

Qua voordelen vergeleken met de guitarrig is me opgevallen dat de TonePort een fantoom?voeding heeft, bijv. voor een condensatormic. En bij de TonePort is het ook mogelijk om een basgitaar aan te sluiten. Ik dacht dat dit ook kon met guitarrig? maar dat durf ik nu even niet te bevestigen.

En als totaalplaatje, de toneport is paar honder euro's goedkoper dan de guitarrig. De opzet ziet er ongeveer tzelfde uit als een guitarrig.

Ik heb over de guitarrig gesproken met een verkoper in feedback, dat voetpedaal wat je erbij krijgt, is ook een externe geluidskaart.. net als de toneport? Alleen met dit floorboard kan je de effecten etc ook bedienen. Dat is wel een voordeel vergeleken met de TonePort.

Het is ook mogelijk om met 2 gitaren tegelijk op te nemen als het goed is, en bij de toneport is dit niet mogelijk.

Echt nog heel veel weet ik nog niet over deze 2 modules.

Mijn hoofdvraag is eigenlijk, welke van de 2 er qua mogelijkheden, opnamekwaliteit, soundkwaliteit beter scoort??

De Toneport ziet er veelzijdig uit, maar de sound is voor mij toch net iets belangrijker. Wordt deze sound bepaald door de software?? Of door die externe geluidskaart van de Toneport/Guitarrig??

Als het door de software bepaald wordt.. dan kan ik in principe een TonePort module gebruiken als externe geluidskaart.. en Guitarrig als software? Is deze combinatie mogelijk?

Neem me niet kwalijk als mn informatie niet klopt.. vandaar deze topic eigk.. en omdat het nu bestwel leeft misschien ook een interessante topic voor andere mensen die gitaar willen opnemen etc.

harrie-beton
26 januari 2007, 18:18
Ik ben voorstander van de UX maar je moet even kijken of je pc het wel aan kan. De systeem-eisen zijn behoorlijk hoog.

Soulpower
26 januari 2007, 18:28
Daar had ik nog niet naar gekeken, tnx, maar in principe voor beide pakketten heb ik een redelijke pc.

P4 2,8 Ghz (softwarematig overclockbaar naar 3.0)
1,5 GB DDR ram
M'n HD's zijn wel 5400 rpm..
Ik draai gewoon windows XP

En mag ik vragen waarom je een voorstander bent van de UX??

Ik heb guitarrig filmpjes gekeken op de site, ik vind guitarrig wat proffesioneler overkomen en de UX meer als een soort easy opname module? Voor thuismuzikanten ofzoiets? ik kom ff niet op het woord..

Dat pedalboard ziet er ook erg functioneel uit..

STW
26 januari 2007, 20:29
je pc gaat het iig makkelijk trekken

verder heb ik geen idee welke beter is, ik ken alleen de guitar rig 2 en die bevalt me wel

harrie-beton
26 januari 2007, 23:20
Ik heb performance problemen gelezen over de UX maar latency problemen met guitar rig. Ik ken de guitar rig minder maar line6 heeft meer ervaring. Het is meer een persoonlijke keuze aangezien ik ook al lang een podxt heb.
Als ik jou was zou ik ze beide eens uitproberen. Het liefst met je eigen gitaar.

hb

fivelastwords
27 januari 2007, 17:21
ken ook alleen guitar rig 2, maar daar zal je no way spijt van krijgen, dikke sounds, gebruikersgemak is top, prima keus.

worst
27 januari 2007, 17:35
hmm...ja ze hebben allebei voordelen..

ik vindt de amp models van de toneport echt veeel beter dan guitarrig.

maar de cabinets zijn van guitar rig beter.


ik gebruik guitar rig vaak in combo met een van mijn pre amps en werkt heeerlijk...

dan klinkt het heeel realistish.

maar uit een toneport is makkelijker, sneller en goedkoper een goeie sound uit te krijgen.

dus trek je conclussie. :)

Vilow
5 februari 2007, 18:48
Ik heb sinds gister een line6 ux2 best een goed apparaat je kan hem als externe geluidskaart gebruiken waardoor je dus ook in plaats van het meegeleverde 'gearbox' ook guitarrig kan gebruiken voor je sounds.

Imo is guitarrig een stuk professioneler. ik kan wel hulp gebruiken met het vinden van patches voor guitarrig. het kan zowieso geen kwaad om de ux2 te kopen.
hij doet zn werk zoals het hoort, en het klinkt gewoon goed.

greets Hans

Rinze
5 februari 2007, 18:58
Een vriend van me heeft de Guitarport UX1, bevalt hem goed, geen problemen. Er staat op gitaarmarkt of marktplaats een UX2 op dit moment.

ACSlater
6 februari 2007, 00:36
Overweeg ook eens Amplitube 2. Deze vind ik eigenlijk nog het beste en ik heb alle drie geprobeerd. Als input gebruik ik een UX1 met Gearbox op bypass en dan Amplitube.

Soulpower
8 februari 2007, 03:57
amplitube als software bedoel je?? Ik heb inmiddels ook de UX2 aangeschaft omdat dit voor mij de beste optie leek en het ook scheelt qua euro's terwijl ze allebei tzelfde werk doen.

Enige voordeel waar ik voor zou willen gaan is dat guitarrig een meegeleverd pedaal krijgt, maar in principe voor het recorden kan ik steeds stuk voor stuk opnemen. het is een externe geluidskaart. Ik vind gearbox wel strak klinken, guitarrig moet ik nog aanschaffen en uitproberen.

Ik ben blij met de UX2, lekkere sounds, ik moet het nog uitvogelen.

Rinze
8 februari 2007, 10:11
Gisteren ben ik even bij die vriend met een UX1 wezen luisteren, ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk was van wat hij had opgenomen. Het geluid was ook behoorlijk direct en in your face, waar het geluid van mijn Vox Tonelab toch vaak wat veraf klinkt, had ik met de POD ook altijd last van. Terwijl die UX1 veel goedkoper is dan mijn Tonelab... damn. Misschien ook nog leuk om te weten: die jongen is een absolute beginner op het gebied van digitaal opnemen, hij had tot voor kort een computer met Windows 95... Met de UX1 komt ie toch snel tot resultaat, al heeft ie natuurlijk wel mij als helpdesk (waar hij niet overdreven vaak gebruik van maakt) en ruime ervaring met analoog opnemen. Anyway, voor dat geld ben ik zeer onder de indruk.

Vilow
12 februari 2007, 13:22
Ik heb nu ook een aantal banks ( .bnk) in guitarrig, ik vraag me af of jullie via je jullie computerboxen spelen of via je versterker, zoja moet ik dan guitarrig anders configuren??

greetz vilow

STW
12 februari 2007, 19:49
ik speel via een hi-fi installatie
ik heb de guitar rig ook wel eens op mn gitaarversteker aangesloten, kan ook, maar dan zette ik wel die speakersimulatie uit natuurlijk, anders is het dubbelop

Azrael
12 februari 2007, 19:53
Guitarrig is leuk voor hele spacy effecten die je met de TonePort niet kunt bereiken. Maargoed , leuke gimic.
Voor snel resultaat raad ik die TonePort zooi aan. Werkt beter en sneller. De converters die Line6 gebruiken voor de A/D conversie en D/A zijn ook gewoon beter qua kwaliteit dan die van Native Instruments.

STW
12 februari 2007, 21:54
gebruikt guitar rig niet de ad/da-converters van je geluidskaart dan?

Azrael
12 februari 2007, 21:56
gebruikt guitar rig niet de ad/da-converters van je geluidskaart dan?

Jawel. Maar Native Instruments levert een versie met footcontroller/geluidskaart in een. Kijk maar op hun site.

rjong999
13 februari 2007, 12:07
Of een Zoom G2.1u ?