PDA

View Full Version : Dead Fret ringing



Hoagiex
26 januari 2007, 17:32
Ik heb sinds kort een EB/MM JP6 gekocht.

Omdat ik niet gewend was aan 0.10 snaren heb ik er 0.09 op laten zetten en hem opnieuw laten intoneren. Er is voor de rest niets gedaan met de truss rod.

Nu zijn alleen, na een week of drie, de 12e, 13e en 14e fret op de Bsnaar gaan aanlopen. Een redelijk dode fret zegmaar. Nu las ik ergens dat dit kan komen doordat de gitaar gemaakt is voor 0.10 en een maple neck heeft (veel sterker afhankelijk van de snaardikte dan bijv. mahony).

Ik heb geen ervaring met de truss rod, dus ik weet niet of dat veel helpt rond de 12e-14e fret.

Ter info:
Het zadel van de Bsnaar staat op dezelfde hoogte als de andere zadels (zelfs ietsje hoger).

Heeft iemand een tip hoe ik het kan oplossen? Het liefste behoudt ik de 0.09 snaren, maar als het echt niet anders kan.....

Orpheo
26 januari 2007, 17:36
zadeltje iets hoger zetten of brug iets hoger zetten. en qua spankracht maakt 009 of 010 echt niet zo heel veel uit.

Hoagiex
26 januari 2007, 17:41
Ik hoop dat het werkt, want als ik hem met de tremelo iets omhoog breng heeft dat geen effect... en die hoogte (+- 0.5 cm hoger) kan ik hem nooit brengen met het zadeltje.

G.G.
26 januari 2007, 18:35
Ik hoop dat het werkt, want als ik hem met de tremelo iets omhoog breng heeft dat geen effect... en die hoogte (+- 0.5 cm hoger) kan ik hem nooit brengen met het zadeltje.Post eens een fototje van de brug. Is de hals gelijmd of geschroefd? Het is gewoon een kwestie van afstelling.

Rinze
26 januari 2007, 19:55
Je gitaar moet met elke dikte gitaarsnaren gewoon goed kunnen worden afgesteld. De plek van het aanlopen is wat ongewoon, meestal zitten dit soort problemen bij de eerste frets vanaf de topkam of tussen de 3de en de 9de fret.