PDA

View Full Version : Dead Fret ringing



Hoagiex
26 januari 2007, 17:32
Ik heb sinds kort een EB/MM JP6 gekocht.

Omdat ik niet gewend was aan 0.10 snaren heb ik er 0.09 op laten zetten en hem opnieuw laten intoneren. Er is voor de rest niets gedaan met de truss rod.

Nu zijn alleen, na een week of drie, de 12e, 13e en 14e fret op de Bsnaar gaan aanlopen. Een redelijk dode fret zegmaar. Nu las ik ergens dat dit kan komen doordat de gitaar gemaakt is voor 0.10 en een maple neck heeft (veel sterker afhankelijk van de snaardikte dan bijv. mahony).

Ik heb geen ervaring met de truss rod, dus ik weet niet of dat veel helpt rond de 12e-14e fret.

Ter info:
Het zadel van de Bsnaar staat op dezelfde hoogte als de andere zadels (zelfs ietsje hoger).

Heeft iemand een tip hoe ik het kan oplossen? Het liefste behoudt ik de 0.09 snaren, maar als het echt niet anders kan.....

Orpheo
26 januari 2007, 17:36
zadeltje iets hoger zetten of brug iets hoger zetten. en qua spankracht maakt 009 of 010 echt niet zo heel veel uit.

Hoagiex
26 januari 2007, 17:41
Ik hoop dat het werkt, want als ik hem met de tremelo iets omhoog breng heeft dat geen effect... en die hoogte (+- 0.5 cm hoger) kan ik hem nooit brengen met het zadeltje.

G.G.
26 januari 2007, 18:35
Ik hoop dat het werkt, want als ik hem met de tremelo iets omhoog breng heeft dat geen effect... en die hoogte (+- 0.5 cm hoger) kan ik hem nooit brengen met het zadeltje.Post eens een fototje van de brug. Is de hals gelijmd of geschroefd? Het is gewoon een kwestie van afstelling.

Rinze
26 januari 2007, 19:55
Je gitaar moet met elke dikte gitaarsnaren gewoon goed kunnen worden afgesteld. De plek van het aanlopen is wat ongewoon, meestal zitten dit soort problemen bij de eerste frets vanaf de topkam of tussen de 3de en de 9de fret.


Het zou kunnen dat de hals niet helemaal goed is, lijkt me echter niet waarschijnlijk bij een MM (het is toch een echte?) Als het aan de hals lag zou je het probleem ook bij de buursnaren moeten hebben. Is het een gitaar met trem (pookje)? Als je op een gitaar met een zwevende trem dunnere snaren zet en de spanning van de veren aan de achterkant niet verlaagd, trekken die veren de brug achterover doordat de snaren minder spanning hebben. Dat scheelt echt behoorlijk tussen .009 en .010! Hierdoor kan het zijn dat het punt waar de snaren de zadeltjes van de brug verlaten lager komt te liggen dan errst het geval was. Dat je hals van esdoorn is heeft er absoluut niets mee te maken, esdoorn is zeer stabiel hout en door de langere houtnerf ook nog eens veel minder gevoelig voor breuken dan mahonie.

Ik stuur je even een PDF van de pagina op mijn site over het afstellen van gitaren, wanneer je je daaraan houdt moet je gitaar goed spelen (en klinken), zo niet, dan is de kans groot dat er iets niet deugt aan je hals. In dat geval zou ik er mee naar een gitaarbouwer gaan. Het goed afstellen van je gitaar is geen magisch proces, het komt neer op het in de juiste volgorde instellen van een aantal variabelen tot op een soort gemiddelde waarde die goed werkt, waarna je afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren nog kunt fijnafstemmen.

P.S. ik kom er net achter dat je geen mail kunt ontvangen via de site, je kunt de pagina hier vinden: http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html.

Mocht je de PDF graag willen hebben, mail me dan maar even.

Gitaristje 18
27 januari 2007, 14:22
Ik heb net mijn gitaar terug van de gitaar bouwer voor een upgrade en ook een afstelling. Ik ging er vanuit dat de afstelling goed was, maar thuis bleek het probleem dat ik had, flink aanlopende frets op de B snaar rond de 18e fret nog erger zijn geworden. Hij speelt wel lekker nu hij een minder hoge actie heeft. Maar nu is het op de B snaar op die plek en nu ook op de E snaar zo erg dat als je de 18e fret indrukt je gelijk dezelfde toon hoort als je op de 19e speelt. Hij slaat een stapje over dus. Kan ik dat ook oplossen door de brug wat hoger te zetten, of misschien door de hals wat holler te zetten? Ik heb een Floyd Rose tremelo.

Bedankt.

Gitaristje 18
27 januari 2007, 14:49
Update. Ik heb de brug voorzichtig stapje voor stapje verhoogd. Als eerst beide schroeven een halve slag, het gedoe dat je op de 18 fret al de toon van de 19e fret kreeg was weg maar nog wel beetje doodse toon. Heb nog een halve slag gedaan, probleem opgelost. :satisfie:
Ik ben echt zo blij. Nu kan ik weer helemaal genieten van het geluidsverschil nu ik er Seymour Duncans in heb laten zetten. :)

Rinze
27 januari 2007, 16:36
Ik heb net mijn gitaar terug van de gitaar bouwer voor een upgrade en ook een afstelling. Ik ging er vanuit dat de afstelling goed was, maar thuis bleek het probleem dat ik had, flink aanlopende frets op de B snaar rond de 18e fret nog erger zijn geworden. Hij speelt wel lekker nu hij een minder hoge actie heeft. Maar nu is het op de B snaar op die plek en nu ook op de E snaar zo erg dat als je de 18e fret indrukt je gelijk dezelfde toon hoort als je op de 19e speelt. Hij slaat een stapje over dus. Kan ik dat ook oplossen door de brug wat hoger te zetten, of misschien door de hals wat holler te zetten? Ik heb een Floyd Rose tremelo.

Bedankt.

Wanneer dat probleem alleen op die plek optreedt is er daar lokaal iets niet goed met je frets of toets. Soms raken frets los uit de toets (bijvoorbeeld door uitdroging van die toets) en wippen wat omhoog, kan ook door vocht in het hout van de toets komen waardoor ze juist omhooggeduwd worden. Een ander mogelijkheid is dat er zeer lokaal veel slijtage is, kan dan eigenlijk niet door spelen komen, maar goed, je weet niet wat er met zo'n gitaar allemaal gebeurd is. Soms loopt de hals naar het eind niet goed af. Een remedie zou kunnen zijn om de frets vanaf de 15de fret stapsgewijs naar het eind van de hals wat extra te vlakken, heb je dit soort problemen niet meer.

Maar: als ie net bij een gitaarbouwer vandaan komt waar ie een afstelbeurt heeft gehad, waarom heeft die gast er dan niks aan gedaan of het op zijn minst gemeld? Heeft hij de gitaar na het afstellen niet even positiegewijs gecheckt? Nu ben jij in feite bezig met afstellen terwijl je hem daar net voor hebt betaald.

Gitaristje 18
27 januari 2007, 19:26
Nou volgens de gitaar bouwer waren de frets goed. Maar hij heeft hem veel lager gesteld. Hij zei dat als je actie hoger is en je drukt de snaren in, dan kan je nooit een zuivere toon maken, omdat de actie te hoog is en je daardoor dus een open akoord, zoals een E zo vals als wat klinkt omdat de ingedrukte snaren dan wat te hoog klinken. Ik vind dit persoonlijk overdreven. Het zal theoretisch wel kloppen, maar in de praktijk hoor je dat gewoon niet.
Hij zei toen ik de gitaar bracht dat ie aanliep bij de 18e fret dat dat komt doordat de hals wat te hol staat en dat de hals bij de 18e fret zeg maar berg op gaat en daardoor dus aanloopt. Ok prima verhaal, dus heb ik hem opnieuw laten afstellen. Hij heeft hem een jaar eerder afgesteld en toen had ie dat ook dat ie wat aanliep bij de 18e, alleen niet zo erg als nu.
Ik vond het ook zo raar dat de toplock niet strak was aangedraait. Volgens mij stond de lage E daardoor in een B gestemd ofzo. Echt zo laag als wat.
Ik ga zijn naam niet zeggen, vind dat nogal lullig, maar het is een hele goede, bekende gitaar bouwer. Dus vind het zelf ook een beetje gek dat de afstelling wat te wensen over laat.
Maar goed, hij staat nu wel goed afgesteld. De actie is ietsje hoger maar niet veel en de intonatie is ook nog steeds goed. De fretbuz over de hele hals als je wat harder aanslaat is een stuk minder nu ook, dus das ook erg lekker.
Nou ja het zei zo, dit is iig de laatste keer dat ik naar hem toestap voor een afstelling. Voortaan ga ik dat zelf maar eens doen als het weer nodig is.

Hoagiex
28 januari 2007, 01:13
Je gitaar moet met elke dikte gitaarsnaren gewoon goed kunnen worden afgesteld. De plek van het aanlopen is wat ongewoon, meestal zitten dit soort problemen bij de eerste frets vanaf de topkam of tussen de 3de en de 9de fret.


Het zou kunnen dat de hals niet helemaal goed is, lijkt me echter niet waarschijnlijk bij een MM (het is toch een echte?) Als het aan de hals lag zou je het probleem ook bij de buursnaren moeten hebben. Is het een gitaar met trem (pookje)? Als je op een gitaar met een zwevende trem dunnere snaren zet en de spanning van de veren aan de achterkant niet verlaagd, trekken die veren de brug achterover doordat de snaren minder spanning hebben. Dat scheelt echt behoorlijk tussen .009 en .010! Hierdoor kan het zijn dat het punt waar de snaren de zadeltjes van de brug verlaten lager komt te liggen dan errst het geval was. Dat je hals van esdoorn is heeft er absoluut niets mee te maken, esdoorn is zeer stabiel hout en door de langere houtnerf ook nog eens veel minder gevoelig voor breuken dan mahonie.


Ik heb nu de Bsnaar iets hoger gezet, zodat hij minder tegen de 15e fret aantrilt als ik op de 14 speel, maar hoe meer ik de Bsnaar aanpas, des te meer de G en hoge E ook rond die frests er last van krijgen. Eigenlijk hebben alle snaren het wel lichtelijk, maar de B heeft het hoorbaar.

De tremelo staat recht... de schroeven van de veren zijn iets ingedraaid hiervoor. Ik denk dat het toch aan de hals moet liggen, alhoewel die bestwel een mooie bocht maakt. Het zijn ook alleen de 12e, 13e en 14e fret op alle snaren. De 11e en de 15e (en alles daarbuiten) hebben zotaal geen last.

Gearjunkie
28 januari 2007, 10:58
Hij moet echt goed afgesteld worden. fretbuzz is moet er 100% uit, bij jouw manier van spelen.

Rinze
28 januari 2007, 11:25
Nou volgens de gitaar bouwer waren de frets goed. Maar hij heeft hem veel lager gesteld. Hij zei dat als je actie hoger is en je drukt de snaren in, dan kan je nooit een zuivere toon maken, omdat de actie te hoog is en je daardoor dus een open akoord, zoals een E zo vals als wat klinkt omdat de ingedrukte snaren dan wat te hoog klinken. Ik vind dit persoonlijk overdreven. Het zal theoretisch wel kloppen, maar in de praktijk hoor je dat gewoon niet.
Hij zei toen ik de gitaar bracht dat ie aanliep bij de 18e fret dat dat komt doordat de hals wat te hol staat en dat de hals bij de 18e fret zeg maar berg op gaat en daardoor dus aanloopt. Ok prima verhaal, dus heb ik hem opnieuw laten afstellen. Hij heeft hem een jaar eerder afgesteld en toen had ie dat ook dat ie wat aanliep bij de 18e, alleen niet zo erg als nu.
Ik vond het ook zo raar dat de toplock niet strak was aangedraait. Volgens mij stond de lage E daardoor in een B gestemd ofzo. Echt zo laag als wat.
Ik ga zijn naam niet zeggen, vind dat nogal lullig, maar het is een hele goede, bekende gitaar bouwer. Dus vind het zelf ook een beetje gek dat de afstelling wat te wensen over laat.
Maar goed, hij staat nu wel goed afgesteld. De actie is ietsje hoger maar niet veel en de intonatie is ook nog steeds goed. De fretbuz over de hele hals als je wat harder aanslaat is een stuk minder nu ook, dus das ook erg lekker.
Nou ja het zei zo, dit is iig de laatste keer dat ik naar hem toestap voor een afstelling. Voortaan ga ik dat zelf maar eens doen als het weer nodig is.

Dat het aanlopen bij de 18de fret door de halskromming zou komen is kul, beovendien had die gitaarbouwer dat dan bij het afstellen moeten corrigeren. De hals heeft een kromming (ongeveer) tot de 15de fret, als ik me goed herinner, ik heb mijn naslagwerk sinds een verhuizing anderhalf jaar geleden nog niet weer gevonden :) . Verder moet de hals gewoon recht zijn, heeft ook te maken met het gebied waar de halspen aktief is. Vaak beschouwen gitaarbouwers dit soort klusjes als een noodzakelijk kwaad, heb ik het idee. De goeden niet inbegrepen natuurlijk. Ze laten het dan misschien ook door een leerling opknappen en checken de boel niet. Mijn advies: leer zelf je gitaar afstellen, scheelt je geld, je hebt er de rest van je gitaarleven profijt van, het is echt niet moeilijk en je leert er veel van over hoe je gitaar eigenlijk funktioneert. Kij op mijn site bij de pagina over afstellen, het is heel simpel. Wanneer je er een PDF van wilt, mail me dan even.

Rinze
28 januari 2007, 11:33
Ik heb nu de Bsnaar iets hoger gezet, zodat hij minder tegen de 15e fret aantrilt als ik op de 14 speel, maar hoe meer ik de Bsnaar aanpas, des te meer de G en hoge E ook rond die frests er last van krijgen. Eigenlijk hebben alle snaren het wel lichtelijk, maar de B heeft het hoorbaar.

De tremelo staat recht... de schroeven van de veren zijn iets ingedraaid hiervoor. Ik denk dat het toch aan de hals moet liggen, alhoewel die bestwel een mooie bocht maakt. Het zijn ook alleen de 12e, 13e en 14e fret op alle snaren. De 11e en de 15e (en alles daarbuiten) hebben zotaal geen last.

Shit, deze kwam dubbel, het gaat niet echt lekker met posten vandaag, maar goed: zie hieronder.

Rinze
28 januari 2007, 11:33
Ik heb nu de Bsnaar iets hoger gezet, zodat hij minder tegen de 15e fret aantrilt als ik op de 14 speel, maar hoe meer ik de Bsnaar aanpas, des te meer de G en hoge E ook rond die frests er last van krijgen. Eigenlijk hebben alle snaren het wel lichtelijk, maar de B heeft het hoorbaar.

De tremelo staat recht... de schroeven van de veren zijn iets ingedraaid hiervoor. Ik denk dat het toch aan de hals moet liggen, alhoewel die bestwel een mooie bocht maakt. Het zijn ook alleen de 12e, 13e en 14e fret op alle snaren. De 11e en de 15e (en alles daarbuiten) hebben zotaal geen last.

Wanneer je naar het betreffende gebied op de hals kijkt, zeg maar vanaf de zijkant over de frets heen kijkend, valt je dan iets op aan de frets? Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de hele hals wat gedraaid is, hou de gitaar zo van je af dat je in de lengte op de frets kijkt, tegen een lichtbron in. De frets op de hals moeten overal de zelfde schittering hebben, als er duidelijke verschillen in de reflektie zitten, is er iets niet goed (denk aan een treinspoor met de bielzen, misschien dat dit beeld het duidelijker maakt). Dit is niet zo makkelijk, je krijgt gauw optisch bedrog door de hoogte van de snaren die verschilt, en wanneer je vanaf de topkam kijkt door de hoogte van de topkam.

Gitaristje 18
28 januari 2007, 12:26
Dat het aanlopen bij de 18de fret door de halskromming zou komen is kul, beovendien had die gitaarbouwer dat dan bij het afstellen moeten corrigeren. De hals heeft een kromming (ongeveer) tot de 15de fret, als ik me goed herinner, ik heb mijn naslagwerk sinds een verhuizing anderhalf jaar geleden nog niet weer gevonden :) . Verder moet de hals gewoon recht zijn, heeft ook te maken met het gebied waar de halspen aktief is. Vaak beschouwen gitaarbouwers dit soort klusjes als een noodzakelijk kwaad, heb ik het idee. De goeden niet inbegrepen natuurlijk. Ze laten het dan misschien ook door een leerling opknappen en checken de boel niet. Mijn advies: leer zelf je gitaar afstellen, scheelt je geld, je hebt er de rest van je gitaarleven profijt van, het is echt niet moeilijk en je leert er veel van over hoe je gitaar eigenlijk funktioneert. Kij op mijn site bij de pagina over afstellen, het is heel simpel. Wanneer je er een PDF van wilt, mail me dan even.

Dankjewel :)