PDA

View Full Version : Eminence speaker clips



Gaby
26 januari 2007, 12:57
Eminence heeft nu van zo'n beetje alle gitaarluidsprekers soundfiles op hun site staan. Drie clips per speaker, clean, overdrive en heavy. Zeer de moeite waard om eens even te gaan luisteren. De wizard en governor vielen bij mij zeer in de smaak.
http://eminence.com/soundclips.asp

Tristan
26 januari 2007, 14:35
Tsja, ik weet het niet, ik heb even geluisterd, maar ik vind het allemaal niet zo bijzonder klinken...
Clean hoor ik vrij weinig verschil, ze hebben bijna allemaal veel hoog, wat het geluid een beetje klinisch maakt, ook hoor ik weinig vetheid in het laag...
Met Overdrive hoor ik wel duidelijk verschil, sommige speakers klinken heel dun omdat ze heel erg midscooped zijn, andere speakers zijn dan wel weer okee, maar echt indrukwekkend vind ik het niet...
Ik hou toch meer van Celestion speakers denk ik, daar hoor ik veel meer karakter in...
Celestion clipjes zijn te vinden op www.celestion.com (tone selector) en www.proguitar.de (audio demo's)...

Kim Wilson
26 januari 2007, 14:39
Dat het wat klinisch en hoog klinkt, kan natuurlijk ook door de manier van opnemen komen. Microfoon, versterker, gitaar, noem maar op. Het zijn allemaal factoren die invloed hebben op het geluid. Dus het lijkt me niet dat je aan de hand van deze clips de Eminence speakers echt op waarde kunt beoordelen.

Tristan
26 januari 2007, 14:43
Die cleane clipjes zijn denk ik niet zo representatief, bij die Overdrive clipjes hoor je wel heel duidelijke verschillen...
De manier van opnemen is op zich wel slim, ze hebben gewoon 1 en dezelfde riff gesampled en telkens weer gereamped met de verschillende speakers, op zich best slim...
De amp die ze gebruikt hebben is een Fuchs Overdrive Supreme 50, op zich niet echt mijn favoriete amp, ik vind hem zelf redelijk klinisch klinken en dat hoor ik waarschijnlijk ook terug in de (cleane) clipjes inderdaad...
De Overdrive sounds zijn gemaakt op het cleane kanaal maar dan met een pedaaltje ervoor...
De gebruikte gitaar is in alle gevallen een Strat (achtig) model...

LordRiffenstein
26 januari 2007, 14:53
Met Overdrive hoor ik wel duidelijk verschil, sommige speakers klinken heel dun omdat ze heel erg midscooped zijn, andere speakers zijn dan wel weer okee, maar echt indrukwekkend vind ik het niet...

Welke vind je dan dunnetjes klinken?



Ik hou toch meer van Celestion speakers denk ik, daar hoor ik veel meer karakter in...
Celestion clipjes zijn te vinden op www.celestion.com (tone selector) en www.proguitar.de (audio demo's)...

Die clips op Proguitar klinken echt als platte prut vind ik en die op de tone selector van Celestion klinken allemaal veel te fuzzy.

Tristan
26 januari 2007, 15:31
@Lord Riffenstein:
Deze vond ik wat dun/arm klinken:
Delta Demon (heeft alleen maar midden)
Lil' Buddy
Black Powder
Screamin' Eagle
Commonwealth 12
Commonwealth 15
Red Fang
Man O War
Big Ben (heeft alleen maar midden)
Legend 1028K
Legend 1258

Ik heb de samples 1 keer van boven naar beneden en 1 keer van beneden naar boven geluisterd...
Ik denk dat het een en ander ook wel met de loudness factor te maken heeft, een efficientere dus harder klinkende speaker klinkt bij deze manier van clipjes maken waarschijnlijk al gauw wat voller...
Bovendien maakt het denk ik ook uit welke clipjes je met elkaar vergelijkt, het zijn er ook zoveel dat ik op een gegeven moment een beetje de weg kwijtraak en er is er voor mij geen een die er echt bovenuit springt...


Wat betreft de Celestion samples op de Celestion site ben ik het wel met je eens dat sommige clipjes behoorlijk fuzzy klinken, de G12H komt er wel heel erg goed uit, heeft op die clipjes een heel mooi midden...
De Alnico Blue vind ik ook mooi klinken op de clipjes...
Clean klinkt de Vintage 30 ook wel goed op de clipjes, maar die Rock en Metal geluiden met de Vintage 30 zijn echt verschrikkelijk, inderdaad erg fuzzy gepiep...

De samples op de Proguitar site vind ik wat realistischer, de G12H klinkt daar zoals ik hem zelf ken, een speaker met een lekker laag en een vintage crunchy middengebied maar ook met een behoorlijke bak soms fizzy en scherp klinkend hoog...
De Alnico Blue klinkt op de clipjes erg mooi...
De clipjes van de Vintage 30 en de G12M Greenback zijn volgens mij wel redelijk representatief...

AART
26 januari 2007, 16:19
Ik vind het allemaal kut, terwijl ik 2 GB 12's heb die met mijn mesa super klinken.

Mijn voorlopige conclusie: die fuchs zuigt apeballen.

OP deze clipjes de speaker beoordelen zal je aan verkeerde conclusies helpen.

vinni
27 januari 2007, 01:16
Alle die clips.....je hoort door de bomen het bos niet meer (bij wijze van spreken).....Enne....op mijn rig klinkt het toch allemaal weer anders.

Heb zlf de governors en de Private Jacks......Geen de voorkeur aan de G's.
Ook beter dan de celestion V30.....(Mijn mening natuurlijk :))

Vinni

Mr.Bluesbreaker
27 januari 2007, 12:31
Zo van een paar clips te hebben gehoord vind ik de Lil' Texas overall best lekker klinken. Ik ga echter nooit clipjes luisteren om speakers op te beoordelen. Het is in elke setup zo anders.

Op veel fora is men helemaal euforisch over (pre rola) greenbacks en G12H30's. Laatst in de studio opgenomen met een zelfbouw cab van de engineer. Daarin zaten 2 G12H30's 75 Hz en 2 Greenbacks, beiden uit rond 1972. Eigen top op ingeplugd. Het klonk best ok, maar miste nog wat vetheid voor mijn gevoel en had wel erg veel midden.

4 moderne Greenbacks met mijn zelfde top en gitaar in mijn nieuwe Bogner 4*12 straight is echt totaal een andere wereld. Dat is zo drukvol, waanzinnig, en het heeft echt een enorme onderkant t.o.v. die 70's celestions. Doe mij maar nieuwe als het vintage "euforische" dan allemaal zo middig en fuzz achtig klinkt.

LordRiffenstein
27 januari 2007, 15:17
Heb net even in alle rust naar de clean en overdrive clips geluisterd. De heavy clips zijn om te lachen imho, er klinkt niet 1tje lekker en heb het dus na 3-4 opgegeven.

Ben het zowaar grotendeels eens met Tristan, de meeste speakers in zijn 'dun-klinkend' lijstje vond ik ook niet super.

Ik heb zelf binnenkort 2 2x12s waarvan eentje Governors zal hebben en de andere de Red, White & Blues en als ik naar de clips luister zijn deze 2 types voor de sounds die ik zoek een goeie keuze. Ik vond verder de Wizard, Privat Jack en Texas Heath wel lekker klinken.

Tristan
27 januari 2007, 16:09
Haha, ik weet denk ik al wel waarom de heavy clips zo brak klinken, het is als ik het goed begrijp opgenomen met een single coil brugelement van een Strat achtige gitaar door een of ander scheurpedaal...
Voor heavy/high gain clipjes kan men beter bij de speakertest op jouw website kijken...
Hoe vond je de cleane samples, daar zat ook een beetje weinig verschil in vindt je niet?

De Red Wite and Blues vond ik ook okee klinken, evenals de Wizard en de Governor, alhoewel die laatste twee misschien ook wel iets profiteren van het loudness effect, ze klinken volgens mij wat harder dan sommige andere speakers...
De Texas Heat vond ik volgens mij ook wel okee klinken, de Private Jacks weer wat minder, die vond ik een beetje aan de scherpe/schrale kant...

Die Eminence speakers hebben allemaal ook zo'n hoge powerrating, de meeste speakers zijn ruim over de 50 watt, misschien dat dat het voor mijn gevoel wat neutralere karakter in vergelijk met Celestion speakers ook wel een beetje verklaart...
Bij de Celestion speakers zijn mijn favorieten ook overduidelijk de minder vermogendere speakers, de Vintage 30 vind ik nog wel okee klinken, zeker in sommige combinaties, maar ten opzichte van de Alnico Blue (waar hij op gebaseerd is) heeft hij de piek of het blafje meer in het midhoog zitten, bij de Alnico Blue zit datzelfde blafje wat lager en dat vind ik wel wat lekkerder klinken...
Het zou een karaktereigenschap van vermogendere speakers kunnen zijn dat de karakteristieke kenmerken zich ten opzichte van een vergelijkbare minder vermogende speaker voordoen in een wat hoger frequentiegebied en dat ze daarom wat klinischer/sterieler/neutraler en/of dunner kunnen klinken...

@Mr Bluesbreaker:
Tsja, ik ben er eigenlijk ook nog niet helemaal uit wat nou het belangrijkste is, de speakers of de kast...
Zo'n Bogner kast klinkt zo anders dan veel andere cabs, hij heeft erg veel laag en omdat de moderne reissue G12M Greenback behoorlijk weinig laag heeft houdt dat elkaar misschien juist lekker in balans, ook heb ik het idee dat door de "houtigheid" van de Bogner kast de schrille tophoog randje wat sommige moderne reissue G12M Greenbacks hebben een beetje in toom gehouden wordt, een goede combi dus...
Persoonlijk vind ik de Heritage G12M's wel betere speakers, die hebben een betere balans naar mijn idee, maar het zou kunnen dat ze in een bepaalde kast helemaal niet uit de verf komen...
Die speakertest met clipjes die NegK3 een tijdje geleden had gepost vond ik ook zo vreemd, er zat zoveel verschil tussen kasten waar voor een groot gedeelte toch dezelfde speakers inzaten, echt ongelofelijk...
Mijn favorieten uit die test waren overduidelijk de Bogner (behalve de Uberschall kasten) en de Marshall kasten, de Framus kast kwam er zeer verassend ook heel erg goed uit...

Kim Wilson
27 januari 2007, 16:16
Haha, ik weet denk ik al wel waarom de heavy clips zo brak klinken, het is als ik het goed begrijp opgenomen met een single coil brugelement van een Strat achtige gitaar door een of ander scheurpedaal...
...
Zie je nou wel? :)

Tristan
27 januari 2007, 16:23
Ja, je hebt gelijk, niet alle omstandigheden waren optimaal, maar ik hoop dat de overdrive clipjes misschien nog enige houvast bieden wat betreft het karakter van de verschillende speakers...

Tsja, ik blijf wel lekker bij Celestion, dat is lekker makkelijk, want die hebben niet zo veel keuze, nou ja, daarvan weet ik tenminste welke ik lekker vind klinken... :D

LordRiffenstein
27 januari 2007, 16:33
Hoe vond je de cleane samples, daar zat ook een beetje weinig verschil in vindt je niet?

Ik vond dat in de cleane er toch wel verschil zat maar dan moet je vooral nr het midden luisteren, je merkt ook dat sommige iets opener klinken.


Het zou een karaktereigenschap van vermogendere speakers kunnen zijn dat de karakteristieke kenmerken zich ten opzichte van een vergelijkbare minder vermogende speaker voordoen in een wat hoger frequentiegebied en dat ze daarom wat klinischer/sterieler/neutraler en/of dunner kunnen klinken...

Bij het hoge vermogen heb ik me ook al vragen gesteld, is natuurlijk wel leuk als je 2x12s gebruikt :cooler: De beschreven karakteristieken van de verschillende speakers, doen deze zich voor wanneer de speaker gewoon zijn ding doet of gebeurd dit wanneer ook de speaker begint te oversturen? En als je bv graag een 4x12 met GBs gebruikt en hierop een 100watter van jetje laat geven, dan gaan deze ook oversturen en in welke mate veranderd dat dan weer de sound van die speakers??

Persoonlijk vind ik dat je in deze test, clean en vooral overdrive, toch wel de verschillen tussen de speakers kan horen. Dit zegt natuurlijk niets over hoe ze in jouw setup klinken maar het geeft je toch een idee van wat je kan verwachten. Heb toch ook de heavy clips eens beluisterd en die zijn wel goed om het verschil in laag te horen maar verder kan je er niks mee imho.

LordRiffenstein
27 januari 2007, 16:37
Tsja, ik blijf wel lekker bij Celestion, dat is lekker makkelijk, want die hebben niet zo veel keuze, nou ja, daarvan weet ik tenminste welke ik lekker vind klinken... :D

Ik heb recentelijk enkele verschillende Celestions gehoord en moet eerlijk zeggen dat ik ze allemaal behoorlijk slecht vond klinken, dit waren allemaal nieuwe speakers die in meer of mindere mate ingespeeld waren. De Heritage G12M en G12H klonken nog wel ok, de Century Vintage ook maar de V30s (3 verschillende), G12T75s en G12H waren echt niet goed. De Classic Lead klonk behoorlijk maar was nieuw en klonk na een uurtje met veel volume al wat beter.

Tristan
27 januari 2007, 18:40
Ik heb recentelijk enkele verschillende Celestions gehoord en moet eerlijk zeggen dat ik ze allemaal behoorlijk slecht vond klinken, dit waren allemaal nieuwe speakers die in meer of mindere mate ingespeeld waren. De Heritage G12M en G12H klonken nog wel ok, de Century Vintage ook maar de V30s (3 verschillende), G12T75s en G12H waren echt niet goed. De Classic Lead klonk behoorlijk maar was nieuw en klonk na een uurtje met veel volume al wat beter.

Dan zijn we het ook hier weer redelijk met elkaar eens...
De Heritage G12M vind ik zelf erg goed, hij klinkt denk ik wel optimaal in een closed back cab, want dezelfde speaker in de 1974x combo vind ik niet super klinken, een beetje platjes en veel te weinig laag...

De Heritage G12H gaat wel, heeft als voordeel dat hij niet dat erg felle hoog zoals de gewone G12H heeft, maar hij geeft in combinatie met een felle amp met veel ballen en dynamiek wel nog steeds een klein rafeltje dat mij stoort, zij het minder dan bij de gewone G12H...

De Century Vintage ken ik alleen in de Vox AC30CC 1x12 combo en daarin klinkt hij op laag volume wel lekker, maar op hoger volume gaat hij redelijk schraal en schel klinken, lijkt vette crunch niet echt aan te kunnen
en geeft dan een lelijke ongedefinieerde rafel...

Wat bedoel je met drie verschillende Vintage 30's, ik dacht dat er maar 1 was?
Tsja, die Vintage 30 vind ik wel een redelijke speaker, geen hoogvlieger, maar wel een goed en betaalbaar alternatief, met name voor Vox achtige amps en moderne amps...

De G12T75 vind ik echt niet tof klinken, heel erg plat, de Eminence clipjes van de verschillende speakers lijken voor mijn gevoel in het beste geval een beetje op een Vintage 30 en in het mindere geval op de G12T75, klinisch...

De gewone G12H vind ik te veel hoog hebben in combinatie met een felle amp met veel ballen en dynamiek en deze geeft in combinatie met zulke amps ook een rafeltje dat mij stoort, ik denk dat hij (evenals de Heritage G12H) met minder felle, meer saggy amps (Fender amps, moderne amps, sommige boutique amps) wat minder problemen zal geven...

De gewone G12M heeft mijns inziens een behoorlijk schraal en schel tophoog en veel te weinig laag, het is een redelijk dun klinkende speaker...

Waar heb je dan al die speakers zo kunnen testen en heb je de Alnico Blue, Alnico Gold en de G12-65 ook nog getest?

Tristan
27 januari 2007, 20:18
Ik vond dat in de cleane er toch wel verschil zat maar dan moet je vooral nr het midden luisteren, je merkt ook dat sommige iets opener klinken.

Bij het hoge vermogen heb ik me ook al vragen gesteld, is natuurlijk wel leuk als je 2x12s gebruikt :cooler: De beschreven karakteristieken van de verschillende speakers, doen deze zich voor wanneer de speaker gewoon zijn ding doet of gebeurd dit wanneer ook de speaker begint te oversturen? En als je bv graag een 4x12 met GBs gebruikt en hierop een 100watter van jetje laat geven, dan gaan deze ook oversturen en in welke mate veranderd dat dan weer de sound van die speakers??

Persoonlijk vind ik dat je in deze test, clean en vooral overdrive, toch wel de verschillen tussen de speakers kan horen. Dit zegt natuurlijk niets over hoe ze in jouw setup klinken maar het geeft je toch een idee van wat je kan verwachten. Heb toch ook de heavy clips eens beluisterd en die zijn wel goed om het verschil in laag te horen maar verder kan je er niks mee imho.

Het midden is inderdaad wat anders bij de cleane sounds van de speakers, de speakers met een beetje meer middip klinken over het algemeen wel open maar misschien ook wel weer wat dun, het hoog vind ik bij geen van de speakers op de cleane clipjes mooi...

Dat wat je zegt onder punt twee kan ik ook geen beeld van geven, ik vind de omschrijvingen die bij de meeste speakers staan meestal ook niet echt de lading dekken...

Tsja, voor de mensen die hun keuze voor een bepaalde speaker baseren op basis van deze clipjes hoop ik dat ze een redelijk waarheidsgetrouwe weergave bieden, maar ik heb het idee dat alles toch niet optimaal weergegeven wordt...
Die heavy clipjes zijn echt belachelijk...