PDA

View Full Version : Advies bij aanschaf versterker



frusciflea
26 januari 2007, 11:30
Hey allemaal,

Ik weet dat er tig adviestopics zijn, maar toch open ik er voor mijzelf ook maar eentje.

Ik zoek een nieuwe versterker voor mijn gitaar (nieuw of 2e hands maakt niet uit). Ik zit in ieder geval al te azen op een Marshall, omdat ik het geluid zo onwijs gaaf vind (mijn grote voorbeeld John Frusciante speelt er uiteraard mee, maar ook bij andere personen die met de combinatie USA Strat en Marshall speelt vond ik het geluid te gek!)

Ik speel zelf met een Fender American Series Stratocaster. Zelf zit ik nog niet in een band (wel van plan, bassist is al aanwezig!), dus ik speel nog veel thuis in mijn slaapkamer.

Wat ik dus zoek is een goede (bij voorkeur Marshall)-versterker die mij het geluid kan bieden dat ik zoek (de zogeheten Marshall crunch?).

Ik zoek dus een versterker die mij het volgende kan bieden:
- Goed voor gebruik in de slaapkamer
- Máár ook goed voor gebruik voor bijv. met een band
- Daarnaast moet deze ook goed zijn voor het opnemen (zowel voor thuis in slaapkamer, als evt. in studio e.d. via mic)

Ik weet dat het zelf uittesten de beste oplossing is, maar misschien kunnen jullie me al tips geven waar ik een beetje naar moet zoeken? Ik begrijp dat een JCM800 bijvoorbeeld op slaapkamerniveau eigenlijk niet te doen is (en zo wel met meerdere buizenversterkers).

Qua prijsklasse maakt het niet zo uit, zolang ik hem maar goed kan gebruiken op mijn slaapkamer, voor het opnemen en evt. voor met een band.

Waar ik zelf al even naar keek, waren de Marshall DSL201, DSL401 of iets uit de JCM800/900/2000 serie.

Graag jullie advies!!! :)

pe_10
26 januari 2007, 11:52
Ik speel momenteel op een jcm900 met 1960-cabinet. (G12-75T) Er wordt gezegd dat je best andere speakers (Greenbacks/V30's) aanschaft owv meer diepgang en minder schelheid. Ik kan daar nog niet over oordelen, want ik heb het nog niet kunnen uitproberen.
Maar ik ben echt wel tevreden met het geluid dat ik produceer. Met een Boss DS-1 gooi ik wat meer laag in de sound.

Daarnaast heb ik nog gespeeld op een JCM 2000 TSL 602 en een Valvestate 8240.
De crunch op de TSL is super, maar moet je open kunnen zetten owv de buizen.
Beiden zijn 2 combo's en dus idealer om op je kamer te spelen. Als je wil, kan je ze eens komen testen.

brunodb
26 januari 2007, 12:59
misschien even aangeven wat je budget is want dat bepaalt wel voor een groot stuk welke richting je uit moet om het geluid van een frusciante te kunnen benaderen. frusciante speelt op ouwe marshalls zonder mastervolume. dus volledig onbruikbaar op de slaapkamer tenzij clean.

je zal in ieder geval iets met EL-34 lampen moeten zoeken. misschien een 50 watt- jmc800 combo met mastervolume als je die tweedehands kan vinden. een jcm 900 zou ik zeker niet nemen.

a darker shade of grey
26 januari 2007, 13:00
Let er wel op dat de Dsl 401 en 201 van de jcm 2000 serie zijn, dus dat moet je niet door elkaar gaan gooien, ik heb al goede dingen gehoord over de dsl401...redelijk goedkoop en toch ff 40 watt britse buizen :P
Hij schijnt wel bloedheet te worden, dus je moet ook ff ventilatortje aanschaffen. Goede keus!

Kijk ook ff een keer naar Orange, schijnt hele apparte en eigen sound te hebben, en ze zijn er erg gaaf uit!

frusciflea
26 januari 2007, 14:11
Mijn budget mag ver reiken, maar ik heb zoiets van: liever iets voor 500 waar ik echt wat aan heb, dan 1000 waarmee ik toch niet het volle kan benutten.

Circa 500 (tot ongeveer 800) is wel zo'n beetje de max denk ik :) (mag hoger als prijs/kwaliteit er naar staat).

Frusciante is mijn grote voorbeeld en speel enorm vaak en graag nummers van RHCP en zijn solowerk, zijn geluid vind ik werkelijk te gek (alleen al bij de soundcheck (door zijn guitar tech) van de concerten gaat mijn hartje al sneller kloppen als ik dat geluid hoor... aaaaah 6 juli weer!!).

Maar goed, exact pietje precies hetzelfde hoeft ook niet, maar het lijkt me wel gaaf als ik een geluid kan voortbrengen (in mijn slaapkamer) die dezelfde feeling heeft (valt soms moeilijk uit te leggen ;) )

Ik merk in ieder geval al dat ik met mijn Strat op mijn oefenversterkertje al een leuk geluidje kan voortbrengen, maar dan wel beperkt tot wat dan ding kan (kreeg ik bij mijn goedkope Squier, is een Fender Frontman Reverb). Nu wil ik toch wel een versterker met een flink wat voller geluid en net dat tintje dat Frusciante ook heeft, lijkt me onwijs gaaf om te hebben.

Anyway, bedankt voor de tips allemaal! Maar wie weet komt er nog meer naar aanleiding van bovenstaande info ;)

gradje pbc
26 januari 2007, 14:25
john f. heeft voor het vervormde werk een silverjubilee, maar die zijn
best moeilijk te vinden (gezien jouw budget). Voor zijn clean een 200W
bastop (geloof ik).

Een JCM 800 2205 is wel een optie voor je: 2 kanalen en 50 watt.
Op je slaapkamer gaat dat best (master laag en gain hoog) en anders
zet je er een loadbox (powersucker) tussen.

Kun je, als je je bandje hebt, ook mee uit de voeten.
Een top met 4x12 cabinet heeft natuurlijk de voorkeur.

gérard

frusciflea
26 januari 2007, 14:45
Budget kan wel hoger gezet worden, maar het moet wel leuk blijven vind ik :) (moet ook nog spaargeld apart zetten voor de uitzet, vakantie én weer een aantal RHCP-concerten komende zomer ;))

Zou wel mooi zijn als ik op mijn slaapkamer met master op laag en gain op hoog nog een lekker geluid kan voortbrengen :) (en daarnaast zo'n setup ook nog in een band kunnen gebruiiken).

Thanks voor de tips nogmaals, mijn zoektocht gaat in ieder geval weer verder!

drap
26 januari 2007, 14:52
john f. heeft voor het vervormde werk een silverjubilee, maar die zijn
best moeilijk te vinden (gezien jouw budget). Voor zijn clean een 200W
bastop (geloof ik).

Voor het cleane werk gebruikt hij een 200 watt Marshall Major. Ghehe, als je denkt dat de silver Jubilee al moeilijk te vinden is, ga da ook maar eens op zoek naar een Major. Daar zijn er wereldwijd maar zo'n 500 van gemaakt meen ik. Maar ik snap wel waar jouw bewering vandaan komt. Op Californication heeft ie voor sommige nummers een bas top gebruikt inderdaad.

brunodb
26 januari 2007, 15:46
met een orange met EL34 lampen kan je ook wel een eind in de buurt komen. en met een jcm 800 marshall ook.

mits enig zoekwerk wel binnen jouw budget te vinden. marktplaats, gitaarmarkt, kapaza en 2dehands afschuimen zou ik zo zeggen