PDA

View Full Version : Aandachtspunten Fender Bandmaster



Kim Wilson
26 januari 2007, 11:28
Hallo heren,

Ik heb een Fender Bandmaster op het oog, een 1971 TFL-5005x, om precies te zijn. Zijn er bij deze amps, naast de gebruikelijke dingen als buizen en elco's, nog speciale aandachtspuntjes, dingen waar ik zeker op zou moeten letten?

Verdere info over deze amp, geluid, ballen en tone en zo, is ook allemaal van harte welkom.

Alvast bedankt!

Toaster
26 januari 2007, 16:01
Gewoon kijken of hij lekker klinkt met de rest van jouw spullen.

Rutger
26 januari 2007, 16:20
Bandmasters zijn cool :cooler:

als je hem voor een mooi prijsje kunt kopen, zou k het gewoon doen! en dan gelijk ermee naar een amptech om hem te laten nakijken. het gaat er natuurlijk vooral om dat hij jou bevalt, maar er kan nog een hoop verbeterd worden aan oude Fenders! te beginnen bij nieuwe buizen, wellicht nieuwe elco's en een goede set speakers

Je kunt als je langsgaat hem wel even openmaken en kijken hoe alles erbij staat en in hoeverre hij nog origineel is. Check op 'nieuwe' soldeerpunten, vreemdkleurige weerstanden, misschien zijn de elco's vervangen, evt. zwarte plekken rondom de buisvoeten en roest op de trafo's. Check eventueel de serienummers op originaliteit. Er kunnen nogal wat mods op die dingen uitgevoerd zijn. Dat hoeft niet erg te zijn natuurlijk, als het goed is uitgevoerd en jij het goed vind klinken, is dat prima. Bovendien kun je hem altijd weer terug naar origineel laten bouwen door een amptech (of zelf).

Kim Wilson
26 januari 2007, 16:25
Oke, thnx.

Ik heb inmiddels wat meer info. Het gaat om de Bandmaster Reverb met originele cab voorzien van Oxford speakers. Deze kerel wil er €750 voor hebben. Lijkt me nog niet zo gek.

Probleem is dat ie ongeveer 2,5 uur rijden hier vandaan staat. Maar goed, als het een goeie handel is, valt dat nog wel weer te overbruggen.

Rutger
26 januari 2007, 16:26
Klinkt als een goeie prijs :) Je hoeft alleen nog te checken of hij die prijs waard is... het is wel een aardige lange trip, kan hij je niet wat foto's mailen van zowel binnen- als buitenkant?

Houd wel in je achterhoofd dat je voor die E750 waarschijnlijk nog niet klaar bent, het is en blijft een oudje die wat onderhoud nodig heeft. Weet je of hij recent nog geserviced is?

Kim Wilson
26 januari 2007, 16:29
De buizen (RCA tubes) waren nog vrij nieuw en nog uitstekend volgens hem, dus hij kan nog wel een paar optredentjes mee, denk ik. Maar je hebt gelijk, zodra ik de mogelijkheid heb, gaat ie eventjes bij Chris langs. :)

Lucluc
26 januari 2007, 16:43
Is een hele lekkere versterker en een enorme vooruitgang vergeleken met je blues deluxe. Het enige nadeel is dat de speakerkast zo groot is. Het voordeel is dat er reverb in zit en een buizengelijkrichter. 750 euro is een hele nette prijs.

Rutger
26 januari 2007, 16:50
het voordeel van die speakerkast is wel een lekkere speakerdruk en strakke bassen!

Chris Winsemius
26 januari 2007, 16:54
Ik was nog wat vergeten:

probeer 'm zeker ff op hoog/scheuren-volume uit. Zowiezo doen, maar soms kan er dan ook "gehiss" (soort ruisen) hoorbaar worden; ligt meestal aan wat weerstanden maar dat kan goed opgelost worden.

RCAtjes gewoon d'r in laten zitten :)

Toaster
26 januari 2007, 18:57
Zie je nu wel Kim dat er voldoende vintage Bandmasters worden aangeboden :)

Kim Wilson
26 januari 2007, 19:01
Zie je nu wel Kim dat er voldoende vintage Bandmasters worden aangeboden :)
Voldoende? Het is de eerste interessante in de afgelopen 3 maand! :D

Toaster
26 januari 2007, 19:12
Tja ik zei dat je minstens een jaar geduld moest hebben dus dan valt 3 maanden ook nog wel mee ;)

vulvasonic
26 januari 2007, 23:12
Voldoende? Het is de eerste interessante in de afgelopen 3 maand! :D

En als je de kast niet interessant vindt, weet ik wel een bandgenoot van me die waarschijnlijk wel geinteresseerd is. Hij speelt al tig jaar met een ouwe bandmaster top, maar hij heeft er geen kabinet bij. :)

Ik moet zeggen dat het ding wel super klinkt, ook al speelt mijn kompaan met zoveel pedalen en spul dat hij er nooit het typische Fender geluid uit haalt. Blijkbaar leent deze versterker zich er ook voor om andere dingen te doen, zoals dat met de meeste goede versterkers het geval is.

Alvast gefeliciteerd. 750 is een hele mooie prijs!

Kim Wilson
27 januari 2007, 09:46
En als je de kast niet interessant vindt, weet ik wel een bandgenoot van me die waarschijnlijk wel geinteresseerd is. Hij speelt al tig jaar met een ouwe bandmaster top, maar hij heeft er geen kabinet bij. :)

Ik moet zeggen dat het ding wel super klinkt, ook al speelt mijn kompaan met zoveel pedalen en spul dat hij er nooit het typische Fender geluid uit haalt. Blijkbaar leent deze versterker zich er ook voor om andere dingen te doen, zoals dat met de meeste goede versterkers het geval is.

Alvast gefeliciteerd. 750 is een hele mooie prijs!
Dat is heel mooi. Ik zag me al mooi zitten met die grote kast! Los verkoop je ze bijna niet.

PM is on the way. :)

Rinze
27 januari 2007, 09:52
Kim,


ik heb 15 jaar geleden een Bandmaster gehad, voor 400 gulden gekocht en voor 700 weer ingeruild...spijt. Ik vond het een mooie versterker, die van mij was het eerste Silverfacetype zonder mastervolume en niet ultralineair. Inderdaad waren de elco's niet meer optimaal, de potmeters waren behoorlijk rot, toch klonk ie erg mooi, van clean tot behoorlijke ZZTop-crunch (denk Tush).

Een nadeel vond ik de kast, die ik erg onstrak en rommelig vond. Er zaten bij mij in die enorme kast twee 12 inchers. Latere uitvoeringen hadden ook wel twe 15 (of was het nou 14?) inchers van JBL. Maar goed, ik had nog een London City kast met G12H's (ook voor een prikje verkocht :sneaky: ), daar klonk ie prima mee. Het andere nadeel was dat de uitvoering die ik had zijn maximale 45 watt bij 2 ohm leverde... Op 4 ohm zat je dus ergens tussen de 20 en 30 watt, schat ik. Om met 1 kast goed uit te komen moest je dus al een kast met 4 speakers hebben, 8 ohm en dan parallel.

Ik weet niet of dit bij jouw beoogde schoonheid ook zo is, aangezien ook vrij snel de mastervolume-ultralineaire versie erachteraan kwam, zou kunnen dat die er in 71 al was. Die had een vriend van me en leverde 70 watt, ook niks mis mee, behalve dat ie voortdurend die JBL's kapot had.

Maar goed, gewoon even goed kijken en checken, lijkt me. Wat heb ik een spijt dat ik dat ding toen weer heb verkocht, net als de Dual Showman die ik heb gehad:sneaky: als ik nu weer zo'n apparaat wil kopen kost me dat dus 4 keer zoveel...grrr.

Kim Wilson
27 januari 2007, 09:58
Het is wel de 40 watt uitvoering. Ik wil eigenlijk mijn eigen cab met G12H's gebruiken, maar dat is een 8 ohm kist (2x 16 ohm). Komt dat nou slecht uit?

Nashville6120
27 januari 2007, 10:01
@ Kim

Ik heb net dezelfde Fender Bandmaster Reverb! De mijne is wel de 75 watt uitvoering maar dat maakt echt niet zo veel verschil (buiten in volume dan).

Die speakercab die erbij 'hoort' vind ik trouwens zo slecht nog niet, bij mij zitten er ook nog de originele oxford speakers in, maar ik heb wel al eens gehoord dat er vroeger nog een tijdje JBL's werden ingestoken.. ?


*edit*
Toch JBL's.. had Rinze's berichtje maar later gezien

Chris Winsemius
27 januari 2007, 11:07
Het is wel de 40 watt uitvoering. Ik wil eigenlijk mijn eigen cab met G12H's gebruiken, maar dat is een 8 ohm kist (2x 16 ohm). Komt dat nou slecht uit?

'n Bandmaster(Reverb) kan daar tegen. De klank wordt iets warmer en wat minder "hard/gemeen", ietsje minder cleane headroom en ietsje minder volume.

@wimvr:

Ik ken beide types (40 en 75 Watt). De laatste heeft wat meer volume maar vooral meer laag en hoog maar beide nog zijn steeds Fenders :)

Mr.Jay
27 januari 2007, 15:21
Kim,
ik heb 15 jaar geleden een Bandmaster gehad, voor 400 gulden gekocht en voor 700 weer ingeruild...spijt. Het andere nadeel was dat de uitvoering die ik had zijn maximale 45 watt bij 2 ohm leverde... Op 4 ohm zat je dus ergens tussen de 20 en 30 watt, schat ik. Om met 1 kast goed uit te komen moest je dus al een kast met 4 speakers hebben, 8 ohm en dan parallel.
Ik weet niet of dit bij jouw beoogde schoonheid ook zo is, aangezien ook vrij snel de mastervolume-ultralineaire versie erachteraan kwam, zou kunnen dat die er in 71 al was.

Heb je geen originele gehad. De BMSTREV. is altijd 4 ohm geweest. Het is gewoon een SuperReverb met een andere Uitgangstrafo, verder 100% identhiek aan de Silverface SuperReverb.
En de 70W Ultralineare versie moet je niet hebben, niet goed te blackfacen en vrij steriel klinkend. Hij was er pas rond '77.

JaY

Rinze
27 januari 2007, 16:22
Heb je geen originele gehad. De BMSTREV. is altijd 4 ohm geweest. Het is gewoon een SuperReverb met een andere Uitgangstrafo, verder 100% identhiek aan de Silverface SuperReverb.
En de 70W Ultralineare versie moet je niet hebben, niet goed te blackfacen en vrij steriel klinkend. Hij was er pas rond '77.

JaY

Misschien was het dan de Bandmaster, zonder reverb in de naam. Er zat wel een reverb op trouwens, maar er stond echt bij de speakeruitgang dat ie 40 of 45 watt aan 2 ohm leverde. En die aanduiding was origineel, net zoals ik dat bij andere Fenders ook altijd heb gezien. Het was nog het type zonder midregelaar op het ritmekanaal, met zo'n hoge kast om de top, je hebt ook van die lage kastjes.
http://www.nicke.abelgratis.com/garage%20_fashions/fender_bandmaster.jpg
zoals op deze foto dus, maar dan met een grote speakerkast eronder. Die ultralineaire versie van die vriend van me had dan weer zo'n lage behuizing voor de top...

Kim Wilson
27 januari 2007, 16:26
Ja, de hoge kasten zijn van de Reverbs. Dat is om ruimte te maken voor de reverbtank, daarom zijn de BMSTREV zo hoog.

Nashville6120
28 januari 2007, 09:57
Het verschil tss de 70 en de 45 watt bandmaster reverb is gewoon dat de 70 watt versie de choke mist (vervangen door flinke powerweerstand), een UltraLineaire uitgangstrafo heeft.. (denk ik)


Pro Reverb, Super Reverb, Bandmaster 70w Reverb.. maakt het zoveel verschil uit..?

http://www.schematicheaven.com/fenderamps/cbs_70w_mstrvol_pullsw_super-pro-bmstr_rev.pdf

PeeVee
28 januari 2007, 11:16
Hans,

Als je wilt mismatchen dan liever geen te hoge load; hierdoor kunnen hoge peakspanningen in je OT ontstaan ("spikes") en uiteindelijk zal die het begeven. Ik heb hier een Bassman top op de werkbank gehad die jaren met 16 (ipv 4) Ohm cabinet heeft gedraaid; kon je een lekker openschroeven; ik verzeker je; not a pretty sight.

Nu is een mismatch van 100% niet zo desastreus en je zult ook niet binnen een paar weken / maanden / jaren problemen ondervinden maar, maar goed is het niet; er knaagt iets aan je OT. Buizenamp met lagere load afsluiten heeft dan de voorkeur (bij transistor amps precies omgedraaid). Ik denk niet dat de mensen die je nu adviseren een 8 Ohm cab aan 4 Ohm amp te hangen later bereid zijn om de rekening te betalen. Sluit die amp af met correcte load of plaats een andere (multitap) OT; je zou een SR size OT kunnen overwegen, bij TubeAmpDoctor.com verkopen ze er eentje met een 2-4-8 Ohm tap secundair. Originele OT bewaar je (of verkoop je aan mij hahaha).

Mr.Jay
28 januari 2007, 14:08
Misschien was het dan de Bandmaster, zonder reverb in de naam. Er zat wel een reverb op trouwens, maar er stond echt bij de speakeruitgang dat ie 40 of 45 watt aan 2 ohm leverde. En die aanduiding was origineel, net zoals ik dat bij andere Fenders ook altijd heb gezien. Het was nog het type zonder midregelaar op het ritmekanaal, met zo'n hoge kast om de top, je hebt ook van die lage kastjes.

Dan zou ik toch wel es een pic willen zien van dat backpanel want ik heb ze echt nog nooit gezien, en ik heb er best wat gezien.
Er is ook geen enkele site of boek dat vermelding maakt van een 2 ohm OT in een BMSTREV of BMST.
Alle uitvoeringen van de BMST's hebben dezelfde 4 ohm OT.
Misschien heb je een verbouwde gehad met vervangen OT + ook vervangen backpanel > of sterker nog was het een SuperReverb chassis met dito OT in een BMST kast met BMST faceplate.
zover kun je natuurlijk gaan.
Maar originele is ie écht niet geweest.

JaY

Lucluc
28 januari 2007, 15:51
Het verschil tss de 70 en de 45 watt bandmaster reverb is gewoon dat de 70 watt versie de choke mist (vervangen door flinke powerweerstand), een UltraLineaire uitgangstrafo heeft.. (denk ik)

Vergeet ook niet de buizengelijkrichter. Heeft de UL versie niet en de blackface bandmaster (helaas) ook niet.

Rinze
28 januari 2007, 16:32
Dan zou ik toch wel es een pic willen zien van dat backpanel want ik heb ze echt nog nooit gezien, en ik heb er best wat gezien.
Er is ook geen enkele site of boek dat vermelding maakt van een 2 ohm OT in een BMSTREV of BMST.
Alle uitvoeringen van de BMST's hebben dezelfde 4 ohm OT.
Misschien heb je een verbouwde gehad met vervangen OT + ook vervangen backpanel > of sterker nog was het een SuperReverb chassis met dito OT in een BMST kast met BMST faceplate.
zover kun je natuurlijk gaan.
Maar originele is ie écht niet geweest.

JaY

Voor zover ik weet was ie origineel, heb hem na aankoop zoals gewoonlijk met Rutger Velder, de jongen die mijn gitaarversterkers "deed" (freak, buizenversterkerreparateur en verbouwer en afgestudeerd HTS-electro) uit elkaar gehad. Rutger en ik hebben allebei al heel wat Fenders van binnen en buiten gezien en er wees niets op dat ie niet origineel was. Electronica, chassis, stickers, opschriften, alles normaal. Een foto heb ik helaas niet, nog jammerder is dat ik de versterker niet meer heb. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat die 2 ohm uniek zou zijn. Waarbij ik wel op moet merken dat ik verder ook nooit een Fender op 2 ohm ben tegengekomen. Je zou dus best gelijk kunnen hebben hoor, daar niet van. Aan de andere kant is Fender er altijd al sterk in geweest om af te wijken, al die boeken, sites etc. zijn nog nooit in staat geweest om alle variaties volledig in beeld te brengen. Maar goed, in het kader van dit topic doet het er ook niet echt toe, behalve dat als ik jou goed begrijp Kim die 2 ohm niet snel tegen zal komen :) .

Lucluc
28 januari 2007, 20:34
De vier-speaker Fenders hebben wel een 2 Ohm OT, zoals Super Reverb. De vraag is nu of jij een speakerkast had met 4 12" speakers.... standaard hoort dat dus een 2x12" 4 Ohm cabinet te zijn.

Mr.Jay
28 januari 2007, 20:34
Voor zover ik weet was ie origineel, heb hem na aankoop zoals gewoonlijk met Rutger Velder, de jongen die mijn gitaarversterkers "deed" (freak, buizenversterkerreparateur en verbouwer en afgestudeerd HTS-electro) uit elkaar gehad. Rutger en ik hebben allebei al heel wat Fenders van binnen en buiten gezien en er wees niets op dat ie niet origineel was. Electronica, chassis, stickers, opschriften, alles normaal. Een foto heb ik helaas niet, nog jammerder is dat ik de versterker niet meer heb. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat die 2 ohm uniek zou zijn. Waarbij ik wel op moet merken dat ik verder ook nooit een Fender op 2 ohm ben tegengekomen. Je zou dus best gelijk kunnen hebben hoor, daar niet van. Aan de andere kant is Fender er altijd al sterk in geweest om af te wijken, al die boeken, sites etc. zijn nog nooit in staat geweest om alle variaties volledig in beeld te brengen. Maar goed, in het kader van dit topic doet het er ook niet echt toe, behalve dat als ik jou goed begrijp Kim die 2 ohm niet snel tegen zal komen :) .

Enige verklaring die ik zou hebben (als de OT de correcte BMST -codes gehad heeft en dus 4 ohm is) is dat Fender er abusievelijk een foute backplate op heeft gezet. Dus de Mexicaanse juffer in het foute bakkie heeft gegraaid. Want dat kwam wel vaker voor met parts.
Al heel wat Fender gezien en geen SuperReverb??
Er zijn nl. 2 Fenders met een 2 ohm OT: de TweedBassman en de SuperReverb.
De laatste zei ik al, is identiek aan het BMSTREV.chassis, dus zo'n fout die ik beschrijf zou goed kunnen.
Dan heb je wél een unieke gehad zeg maar.

JaY

Kim Wilson
28 januari 2007, 20:46
Oke, nog even iets. Is een OT er zelf een beetje handig in te solderen? Ik weet van de stroom eraf halen, ben wel een beetje handig met een soldeerboutje. Volgens mij is het niet meer dan twee draadjes lossolderen, oude OT eruit schroeven, nieuwe OT op zijn plek zetten en twee draadjes weer aansolderen? En als ik uiteindelijk een GOEIE trafo en een 8 ohm uitgang wil hebben, welke van de drie trafo's moet ik dan hebben?

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=156
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=155 (http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=155)
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=1127

Chris Winsemius
28 januari 2007, 21:04
Oke, nog even iets. Is een OT er zelf een beetje handig in te solderen? Ik weet van de stroom eraf halen, ben wel een beetje handig met een soldeerboutje. Volgens mij is het niet meer dan twee draadjes lossolderen, oude OT eruit schroeven, nieuwe OT op zijn plek zetten en twee draadjes weer aansolderen? En als ik uiteindelijk een GOEIE trafo en een 8 ohm uitgang wil hebben, welke van de drie trafo's moet ik dan hebben?

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=156
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=155
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=1127

(Zal later de afzonderlijk links checken)
EDIT: de 2e
De TAD trafo's zijn ok maar voor "tone"zou ik toch MM kiezen.

Wat betreft die "misaanpassing"; heb hier 'n blackface Bandmaster die al jarenlang 8 ohm heeft overleefd. De standaard primaire impedantie van fender OTs is toch aan de vrij lage kant, beetje misaanpassing naar boven kan echt geen kwaad.

Zelf solderen met wat gezond verstand en de juiste kleurcodering erbij is best te doen.

Rinze
28 januari 2007, 21:13
Enige verklaring die ik zou hebben (als de OT de correcte BMST -codes gehad heeft en dus 4 ohm is) is dat Fender er abusievelijk een foute backplate op heeft gezet. Dus de Mexicaanse juffer in het foute bakkie heeft gegraaid. Want dat kwam wel vaker voor met parts.
Al heel wat Fender gezien en geen SuperReverb??
Er zijn nl. 2 Fenders met een 2 ohm OT: de TweedBassman en de SuperReverb.
De laatste zei ik al, is identiek aan het BMSTREV.chassis, dus zo'n fout die ik beschrijf zou goed kunnen.
Dan heb je wél een unieke gehad zeg maar.

JaY

Nou baal ik helemaal dat ik hem niet meer heb...:) Ik heb zelf die Bandmaster gehad, een Dual Showman Reverb en een Studio Bass. Gespeeld heb ik op Twins, Hot Rods, Bassmans (verschillende types), Champs, maar niet op Super Reverbs, misschien 1 keer in een winkel ofzo. O ja, er zat gewoon een twee maal twaalf kast onder, wel zo'n hoge.

Kim Wilson
29 januari 2007, 09:10
Even een speakervraagje. Er zit in die bijbehorende cab een set Oxford speakers. Heeft iemand enige ervaring met deze speakers? Hoe verhouden ze zich bijvoorbeeld t.o.v. mijn eigen Celestion G12H30's uit 1974? Als ze namelijk een beetje goed klinken, kan ik ook die in mijn eigen cab hangen.

Nashville6120
29 januari 2007, 09:30
Even een speakervraagje. Er zit in die bijbehorende cab een set Oxford speakers. Heeft iemand enige ervaring met deze speakers? Hoe verhouden ze zich bijvoorbeeld t.o.v. mijn eigen Celestion G12H30's uit 1974? Als ze namelijk een beetje goed klinken, kan ik ook die in mijn eigen cab hangen.

Ik speel zelf met dezelfde setup (bandmaster reverb + bijhorend cabinet) en ik denk dat je bandmaster beter zal uitkomen met het originele cabinet.
Ik vind het toch goed klinken zo, er zit verbazend veel laag in zelfs..

Het is gewoon een kwestie van eens uit te proberen nietwaar?

Rutger
29 januari 2007, 09:33
t Is een kwestie van smaak. Ik heb van horen zeggen, dat die Oxfords best goed kunnen zijn, maar je moet er van houden. Peevee heeft ook een Bandmaster met Oxfords gehad, dat was alleen wel een blackface.
Dus gewoon een tijdje mee spelen, en als het je niet bevalt kun je er alsnog andere speakers in hangen.

Ik heb er zelf ook twee oude G12H's in gezet, maar de mijne kwam dan ook met een set Utah's....

Kim Wilson
29 januari 2007, 09:54
Ik speel zelf met dezelfde setup (bandmaster reverb + bijhorend cabinet) en ik denk dat je bandmaster beter zal uitkomen met het originele cabinet.
Ik vind het toch goed klinken zo, er zit verbazend veel laag in zelfs..

Het is gewoon een kwestie van eens uit te proberen nietwaar?
Mijn probleem is dat de bijbehorende cab veel te groot is. En over laag heb ik met mijn eigen cab ook niet echt over te klagen.

Ik probeer het wel. Ik kan altijd kijken welke setup ik ga gebruiken.

Bedankt iig voor het meedenken allemaal!

Lucluc
29 januari 2007, 10:49
Je kan er natuurlijk een andere (grotere ) OT in hangen en dan maak je de normale uitgang 4 Ohm en de extra speakeruitgang 8 Ohm. Heb ik ook gedaan en dat kan wel eens handig zijn. Je zou ook 1 uitgang 2 Ohm kunnen maken, want meestal heb je met een vervangende OT mogelijkheden van 2, 4 en 8 Ohm.

Rutger
29 januari 2007, 10:54
Persoonlijk denk ik dat die Bandmaster prima met je zelfbouwcab overweg kan. Kwa afmetingen komt ie vlg mij aardig overeen met een oudere Bandmaster cab.
Je kunt je 16Ohm G12H's omruilen voor 8 Ohm's. En zolang je die nog niet hebt met je oude G12H's blijven spelen, want als je dat niet al te lang doet zal er nauwelijks schade aangericht worden.

Dan hoef je alleen de head te kopen en heb je wat geld over voor andere speakers, dan weet je tenminste zeker dat je tevreden zult zijn over je sound. :)

Kim Wilson
29 januari 2007, 11:05
Ja, ik had al gekeken, maar volgens mij is een Bandmaster net 2 cm breder dan mijn cab (cab is 60 cm). Dus dat komt eigenlijk heel mooi uit.

"Probleem" is dat de huidige eigenaar ook niet dom is, en het setje niet los wil verkopen. Maar goed, ik kom er echt wel weer vanaf, desnoods (als ze goed klinken) hang ik die Oxfords in mijn cab en verkoop ik de G12H's en de lege cab. Ik kan er iig wel zo mee weg komen dat het me geen geld hoeft te kosten, maar ik ga wel van Hotrod naar Bandmaster. Als ik dat met een (bijna) dichte portemonnee kan doen, ben ik al tevreden.

Mr.Jay
29 januari 2007, 20:34
Persoonlijk denk ik dat die Bandmaster prima met je zelfbouwcab overweg kan. Kwa afmetingen komt ie vlg mij aardig overeen met een oudere Bandmaster cab.
Je kunt je 16Ohm G12H's omruilen voor 8 Ohm's. En zolang je die nog niet hebt met je oude G12H's blijven spelen, want als je dat niet al te lang doet zal er nauwelijks schade aangericht worden.



Je hebt alleen een slapper ampie met zo'n 25W als je op 8 ohm speelt. Kan wel, maar hou daar rekening mee, wat minder stootkracht en eerder de vervorming die wat minder mooi kan zijn doro de mismatch.
Wat een optie is:
een 5Y3 rectifier erin, lagere spanningen, 2 x 6V6 erin en dan heb je 8 ohm impedantie, perfect matchend voor dat cab van 8 ohm.
Ik heb zó een tijdje gespeeld op een BMST in ene SuperReverb-cab 4x10 aan 8 ohm. Stoer soundje.

JaY

Kim Wilson
29 januari 2007, 23:05
Deze ga ik onthouden. Dan heb ik toch ook iets van 20-25 watt? En het zijn dingen die ik zelf kan vervangen, neem ik aan. Thanx, Jay!

Chris Winsemius
29 januari 2007, 23:09
Deze ga ik onthouden. Dan heb ik toch ook iets van 20-25 watt? En het zijn dingen die ik zelf kan vervangen, neem ik aan. Thanx, Jay!

Met 6V6jes (+/- 20 Watt) moet je wel ff opnieuw biasen (meestal ook nog even het bias-circuit aanpassen)...

pb me anders ff

Kim Wilson
29 januari 2007, 23:17
Eerst maar even zorgen dat ik de Hotrod verkoop. Dan kan ik altijd op mijn gemak kijken wat de beste oplossing is. Ik hoor al wel dat er mogelijkheden zat zijn.

Nog één klein dingetje. Stel dat ik een nieuwe OT erin zet, met multi tap nogwat dinges, dat ik dus 2, 4 en 8 ohm uitgangen heb, heb ik dan op 8 ohm ook +/- 40 watt, of heb ik dan 25 watt?

Tristan
29 januari 2007, 23:25
Ik heb even een vraagje, het is verder niet mijn bedoeling het topic te kapen ofzo...
Hebben alle vintage Fender amps alleen 2 en/of 4 Ohm uitgangen i.p.v. 8 en/of 16 Ohm uitgangen?

Chris Winsemius
29 januari 2007, 23:52
Ik heb even een vraagje, het is verder niet mijn bedoeling het topic te kapen ofzo...
Hebben alle vintage Fender amps alleen 2 en/of 4 Ohm uitgangen i.p.v. 8 en/of 16 Ohm uitgangen?

Pre '77:

2 ohm: tweed 4x10" Bassman, blackface Concert, SuperReverb
4 ohm: eigenlijk alle modellen met TWEE speakers, DualShowman(Reverb), (Vibro)Champ
8 ohm: Pro (blackface zonder reverb), blackface Vibroverb, Deluxe(Reverb), Princeton(Reverb), blackface Vibrolux (zonder reverb)

Chris Winsemius
29 januari 2007, 23:53
Eerst maar even zorgen dat ik de Hotrod verkoop. Dan kan ik altijd op mijn gemak kijken wat de beste oplossing is. Ik hoor al wel dat er mogelijkheden zat zijn.

Nog één klein dingetje. Stel dat ik een nieuwe OT erin zet, met multi tap nogwat dinges, dat ik dus 2, 4 en 8 ohm uitgangen heb, heb ik dan op 8 ohm ook +/- 40 watt, of heb ik dan 25 watt?

Met de juiste OT: ja

Kim Wilson
30 januari 2007, 08:27
Met de juiste OT: ja
Ja wat? 25 of 40? :D

Chris Winsemius
30 januari 2007, 10:30
Ja wat? 25 of 40? :D

:D

+/-40 Watt met 'n BandmasterReverb OT met 4/8 ohm taps op elke tap, met 6L6 buizen.

Mr.Jay
30 januari 2007, 12:55
Eerst maar even zorgen dat ik de Hotrod verkoop. Dan kan ik altijd op mijn gemak kijken wat de beste oplossing is. Ik hoor al wel dat er mogelijkheden zat zijn.
Nog één klein dingetje. Stel dat ik een nieuwe OT erin zet, met multi tap nogwat dinges, dat ik dus 2, 4 en 8 ohm uitgangen heb, heb ik dan op 8 ohm ook +/- 40 watt, of heb ik dan 25 watt?

Je hebt 2 formaten OT voor die BMST : Óf gelijk de originele, zou ikzelf voor kiezen, die is wat opener en transparanter, óf een groter BASSMAN-formaat, die heeft strakker en dikker lager maar duwt ook meer in die richting dus je verliest tikkie aan transparantheid.
Beide formaten zijn te krijgen met de 3-taps 2-4-8 ohm, dus multifunktioneel inzetbaar. Kwaliteit meestal afhankelijk van je budget. Een TAD-OT is best oké, een Mercury is beter. Of je het waard vind is aan jezelf. Je moet het in verhouding zijen met de rest van je gear vind ik.
Maar op ALLE 3 de taps levert de amp dan de volledige 40Watt met 2x6L6.
Je moet er alleen op letten dat de NFB-weerstand juist wordt aangesloten ( en ook qua waarde van de weerstand ) en dat de kortsluitjack correct wordt aangesloten. Een optie is één speakeruitgang gebruiken i.c.m. een impedantieschakelaar, da's erg handig.

JaY

Dude
1 februari 2007, 10:48
Gaaf zeg hans ! dat is een mooi apparaatje !!

effe een tipje, ik heb al zo vaak meegemaakt dat wanneer ik nou net 'die' versterker wilde kopen maar ik eerst mijn eigen spul kwijt wilde raken alles voor mn neus verkocht was.....


succes man !

Kim Wilson
1 februari 2007, 10:51
Gaaf zeg hans ! dat is een mooi apparaatje !!

effe een tipje, ik heb al zo vaak meegemaakt dat wanneer ik nou net 'die' versterker wilde kopen maar ik eerst mijn eigen spul kwijt wilde raken alles voor mn neus verkocht was.....


succes man !
Ik heb met hem afgesproken dat hij hem twee weken voor mij vast wil houden. Ik was daar namelijk ook al bang voor.

Maar bedankt voor de tip! Ook handig voor anderen.

PeeVee
2 februari 2007, 00:30
Dan zou ik toch wel es een pic willen zien van dat backpanel want ik heb ze echt nog nooit gezien

Ik heb er ook zo eentje gehad, met SR backplate, ik zal eens kijken of ik foto's heb, heb die amp niet meer.

Mr.Jay
2 februari 2007, 08:20
Ik heb er ook zo eentje gehad, met SR backplate, ik zal eens kijken of ik foto's heb, heb die amp niet meer.

Kijk, net wat ik dacht. Dus evengoed een 4 ohm OT, dáár ging het even om.
Ze pakten bij Fender wel es vaker uit de verkeerde bakjes.

JaY

PeeVee
2 februari 2007, 15:24
Ja, gewoon normale (4 Ohm) BMSTR OT maar wel vermelding 40W / 2 Ohm op backplate; gewoon een SR faceplate dus. Ik denk eerlijk gezegd dat die backplates er al op werden gezet voordat de faceplate erop kwam. Had men dan te lage productie dan ging men gewoon effe chassis bij de andere productielijn lenen.

Kim Wilson
10 februari 2007, 19:05
Nou, ik heb hem in huis! Wat een heerlijke amp, echt geweldig. Een vrij scherpe oversturing, iets wat ik niet had verwacht. Ik dacht aan een romige gain, maar er zit vrij veel hoog in. Wel errug mooi, dat wel.

Het speakerdoek is vrij vies, erg bruin, en het ding stinkt ook behoorlijk. Echt een lekkere amp die goed geleefd heeft.

Ook deze heeft een SR achterplaat, want er staat ook 2 ohm achterop. Nou ja, lekker belangrijk. De originele cab zit er nog bij, en ik laat het mooi zo. Erg groot, maar het staat erg goed bij elkaar.

Plaatjes:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/DSCN0610.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/DSCN0612.jpg

Mr.Jay
10 februari 2007, 19:20
Nou, ik heb hem in huis! Wat een heerlijke amp, echt geweldig. Een vrij scherpe oversturing, iets wat ik niet had verwacht. Ik dacht aan een romige gain, maar er zit vrij veel hoog in. Wel errug mooi, dat wel.Ook deze heeft een SR achterplaat, want er staat ook 2 ohm achterop. Nou ja, lekker belangrijk. De originele cab zit er nog bij, en ik laat het mooi zo. Erg groot, maar het staat erg goed bij elkaar.

Heb er ook zo een gehad, net wat je zegt over het hoog, wat penetrant aanwezig vond ik. Kreeg het er niet uit toenertijd. Bleef ook wat dunnetjes klinken. Ik had een '69-er met dunne draadjes. Check es het codenummer van de OT i.v.m. jouw SR-achterplaatje.

JaY

Rinze
10 februari 2007, 19:33
Mooi ding man! Die van mij had ook een scheur met veel glazig hoog, wel heel Fenderig, vond ik.

Ruikt die van jou ook zo lekker zoet als ie een poosje aan staat? Dat hadden al mijn Fender buizenbakken wel. Heel apart luchtje, de koffer van mijn Lead I ruikt ook zo, terwijl ik daar de maden wel eens uit heb gevist en die ook aardig wat bier en rook te verduren heeft gehad. Maar niks ruikt zo als een Fender buizenbak, vind ik. Vroeger op mijn studentenkamer zette ik hem 's avonds wel aan voordat ik in bed ging liggen, kon ik in het donker naar het lampje kijken en dat luchtje ruiken. Voor zover dat door de cannabisdampen heen kwam natuurlijk.

Dude
10 februari 2007, 20:07
Vroeger op mijn studentenkamer zette ik hem 's avonds wel aan voordat ik in bed ging liggen, kon ik in het donker naar het lampje kijken en dat luchtje ruiken. Voor zover dat door de cannabisdampen heen kwam natuurlijk.

eeuh...


sja :dontgeti:







ontopic: gaaf joh hans, ben alleen benieuwd op welke manier die nou beter bevalt dan je huidige hotrod ??

Chris Winsemius
10 februari 2007, 20:13
Nou, ik heb hem in huis! Wat een heerlijke amp, echt geweldig. Een vrij scherpe oversturing, iets wat ik niet had verwacht. Ik dacht aan een romige gain, maar er zit vrij veel hoog in. Wel errug mooi, dat wel.

Heb je 'm al met je Celestions in de "Kim Wilson cab TM" geprobeerd?


Het speakerdoek is vrij vies, erg bruin, en het ding stinkt ook behoorlijk. Echt een lekkere amp die goed geleefd heeft.

Typische BS..... Bar Smell :D


Ook deze heeft een SR achterplaat, want er staat ook 2 ohm achterop. Nou ja, lekker belangrijk. De originele cab zit er nog bij, en ik laat het mooi zo. Erg groot, maar het staat erg goed bij elkaar.

Ik heb hier nu de 2e BMR met SR achterplaat in de werkplaats. De eerste had gewoon de standaard frontplaat en uitgangstrafo en de huidige is 'n mega-project (maar ook originele BMR frontplaat en uitgangstrafo vroeger) :D
D'r zat 'n Van Weelden tweed Bassman uitgangstrafo voor 8 ohm in maar nu wil het baasje er 'n blackface TwinReverb van laten maken met 'n paar extra tweaks, nieuw board, complete set Mercury Magnetics trafo's en twee Celestion Alnico Gold speakers... 't is dat ik heel leuk werk heb maar zijn loonstrook lijkt me wel cool :D

Lucluc
10 februari 2007, 21:06
... ben alleen benieuwd op welke manier die nou beter bevalt dan je huidige hotrod ??

Dude..... Je gelooft toch niet dat een hotrod maar in de verste verte in de buurt komt van zo'n amp????

Wat dacht je van warmte, zachte aanslag, heerlijke compressie, etc. Alleen de wat scherpe overdrive is jammer. Mijn bandmastertje (de kleine versie dus) heeft een sublieme overdrive en dat zonder buizengelijkrichter. Moet dus wel wat aan te doen zijn.

EDIT: meneer Wilson, wat voor auto heb je? :)

Kim Wilson
10 februari 2007, 21:49
Ik rij een Astra station, en voor optredens hebben we de beschikking over een VW Transporter T5. No problemo. :)

Ik heb hem nog niet met mijn eigen cabje geprobeerd. Maar dat wordt hem toch niet. Dat ziet er niet uit, die is veel te netjes en te schoon voor de amp. Wat nog wel kan, is de Celestions in de BM cab hangen, kijken wat ze daar doen. Maar het zijn al de 55 Hz speakers, en dan in die grote cab, ik denk dat dat te veel laag geeft. Ik ga het nog wel proberen.

@ Dude:
De Bandmaster is veel gebalanceerder in het laag. De Hotrod geeft vrij veel laag en weinig mid-laag, de "ballen", zeg maar. Als je de bas er wat uitdraait, gaat er ook veel punch verloren, het geluid wordt dan erg dun. De BM gaat daar een stuk beter mee om.

En over het geheel genomen, die Hotrod komt idd niet in de buurt van de Bandmaster.

rickert
10 februari 2007, 23:11
Wow, wat een gave amp! Bij purpleguitars staan er ook een paar, en ook bassman's. Erg stoere amps, als mijn bankrekening het ooit toelaat wil ik ook nog wel eens zoiets ipv mijn Marshall!

Dweezman
11 februari 2007, 21:17
Mooi ding, Hans. Congratz!

Kim Wilson
12 februari 2007, 11:05
Thnx, people! Ik ben er ook erg blij mee. :)

Het enige wat eventueel problemen zóu kunnen gaan geven, is de hoge, vrij schelle overdrive. En ik vind dat hij vrij vroeg opbreekt. Dat laatste moet ik echter nog wel even op bandvolume testen, thuis kun je daar niks van maken.

Is er met preampbuizen zo te rommelen, dat de overdrive minder scherp wordt? En dat ie minder snel opbreekt?

En (heb ik nog niet getest, vandaar dat ik het vraag) zou het kunnen dat het normale kanaal minder scherp overstuurt? Dat ie een ander karakter heeft?


EDIT>
Oh ja, en kan ik ook met een patchkabeltje beide kanalen aan elkaar hangen? En wat bereik ik ermee?

Dus gitaar -> normal input 1 -> normal input 2 -> Vibrato input 1

Zoiets dus:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/DOORLUS.jpg

Mr.Jay
12 februari 2007, 11:27
Thnx, people! Ik ben er ook erg blij mee. :)
Het enige wat eventueel problemen zóu kunnen gaan geven, is de hoge, vrij schelle overdrive. En ik vind dat hij vrij vroeg opbreekt. Dat laatste moet ik echter nog wel even op bandvolume testen, thuis kun je daar niks van maken.
Is er met preampbuizen zo te rommelen, dat de overdrive minder scherp wordt? En dat ie minder snel opbreekt?
En (heb ik nog niet getest, vandaar dat ik het vraag) zou het kunnen dat het normale kanaal minder scherp overstuurt? Dat ie een ander karakter heeft?

Ik zou em even na laten kijken of alles oké is. Een BMSTREV. blijft normaal erg lang clean, dus misschien is er iets niet in orde. Biasafstelling, eindbuizenconditie, rot pre-ampbuisje o.i.d. Tevens kan er dan wellicht iets aan dat hoog gedaan worden. Zelf zou ik een Bassman OT monteren i.p.v. het kleine OT-tje wat er standaard inzit. More Balls en strakker onderin.
En ja, het NORMAL knl. is iets anders gevoiced en is zonder het reverbcircuit. Dat laatste heeft een recoverycircuit waar wel es wat teveel hoog inzit.
De BMSTREV.'s staan er om bekend (is ergens nog een artikel over op Internet) dat ze wat pinnig kunnen zijn, maar dat is te tunen.
Verder prima amps. Het is in feite gewoon een SuperReverb met kleine OT.

JaY

Kim Wilson
12 februari 2007, 11:33
Nou ja, wat is lang clean... Hij gaat best hard voordat ie overstuurt, maar mijn Hotrod blijft langer clean...

Mr.Jay
12 februari 2007, 11:41
Nou ja, wat is lang clean... Hij gaat best hard voordat ie overstuurt, maar mijn Hotrod blijft langer clean...

Standje 6-7 zou ie clean moeten blijven. Je hebt de originele speakers neem ik aan? Kan ook zijn dat de speakers opbreken nl.
Hotrod blijft lang clean omdat het kouwe bakken zijn, die dus ook voor geen meter klinken clean.

Dat patchen gaat niet. Jouw beide kanalen staan nl. uit fase met elkaar. Optie 1 zou zijn het Normal knl. op de reverb aansluiten in het circuit.
Optie 2 zou kunnen zijn met een LEHLE P-SPLIT. Daar zit een knoppie op om de fase om te draaien.

JaY

Kim Wilson
12 februari 2007, 11:48
Nee, mijn Hotrod is niet meer koud, dat heb ik al wel bijgesteld...

Standje 6-7 haalt ie denk ik niet. Nu heeft mijn gitaar vrij veel output. Ik kreeg een Epi Valve Jr op 1/3 ook al aan het oversturen, waar een standaard USA strat dat pas op de helft voor elkaar kreeg. Dus mijn output is wat hoger.

Wat voor voorbuizen raden jullie aan? Het zou makkelijk kunnen dat die een beetje gaar zijn. Als daar de originele nog inzitten althans. Moet ik even checken dus. Maar? 12AX7, 12AT7, 12AU7, wat zijn de karakters van deze buizen? Ik ben daar nog niet zo in thuis, dus een beetje info is nooit weg. :)

Mr.Jay
12 februari 2007, 11:55
Nee, mijn Hotrod is niet meer koud, dat heb ik al wel bijgesteld...Standje 6-7 haalt ie denk ik niet. Nu heeft mijn gitaar vrij veel output. Ik kreeg een Epi Valve Jr op 1/3 ook al aan het oversturen, waar een standaard USA strat dat pas op de helft voor elkaar kreeg. Dus mijn output is wat hoger.Wat voor voorbuizen raden jullie aan? Het zou makkelijk kunnen dat die een beetje gaar zijn. Als daar de originele nog inzitten althans. Moet ik even checken dus. Maar? 12AX7, 12AT7, 12AU7, wat zijn de karakters van deze buizen? Ik ben daar nog niet zo in thuis, dus een beetje info is nooit weg. :)

Gitaar met flinke output scheelt natuurlijk. Ik ging effe van een normale Strat uit.
Hou voorlopig even de buizen aan die er vlg. tubechart/schema in horen te zitten. Verwissel ze even 1 voor 1, kun je het best beoordelen of er eentje gaar is. Misschien zijn die van de HR nog vrij nw.?
Verder zou je voor V1 en V2 een 5751 kunnen proberen voor wat minder gain vanwege jouw gitaar en mooie toon. De rest zou ik origineel houden.
Controleer ook even of er misschien geen AX ind e P.I. zit, kan ie ook eerder door opbreken. Moet een AT zitten.

JaY

Rutger
12 februari 2007, 11:57
Het handigst voor de voicing, is om bij een amptech langs te gaan en erbij te zijn als hij hem gaat voicen. Dan kun je meeluisteren wat je mooi vind en wat niet, en zo samen je amp voicen. Zo ook met het kiezen van de juiste buisjes. Zo heb ik het igg gedaan en ik ben erg blij met het resultaat :)

Kim Wilson
12 februari 2007, 11:59
Ik heb idd nog wel een 12AX7 over, maar even testen dan.

Enneh, P.I.?

Rutger
12 februari 2007, 12:01
phase invertor. de at7 is wat cleaner dan de ax7.

ik heb daarom altijd een at7 achter de hand bij gigs. als ik echt hard kan, kan ik de ax7 indien nodig vervangen door een at7

Chris Winsemius
12 februari 2007, 12:34
PI: phase inverter/fasedraaier

laatste kleine buisje voor de eindbuizen (vanaf de achterkant gezien: de 6e van rechts in 'n BMR).

d'oh
14 februari 2007, 17:02
Ik vind het een meesterlijke amp!

gefeliciteerd

Mr.Jay
7 maart 2007, 17:07
Ja, gewoon normale (4 Ohm) BMSTR OT maar wel vermelding 40W / 2 Ohm op backplate; gewoon een SR faceplate dus. Ik denk eerlijk gezegd dat die backplates er al op werden gezet voordat de faceplate erop kwam. Had men dan te lage productie dan ging men gewoon effe chassis bij de andere productielijn lenen.

Effe bouncen:
Heb er hier weer een : BMSTREV. 1969 met alu-trim. Heeft backpanel ZONDER vermelding van impedantie bij de speakerjacks. Alleen " 40WATT".
Dunne draadjes versie met chocolate drops.

JaY

diengeman
22 december 2009, 15:41
Ik heb er ook 1 waar 2 ohm op staat.

Het is er 1 van oktober 1971 (staat aan de binnenkant bij de bedrading)

Op de bijbehorende grote 2 keer 12 speakercab staat 4 ohm

Maar ik ga de set verkopen.

Kim Wilson
22 december 2009, 21:24
Wat denk je, even spammen in een 2,5 jaar oud topic? Het viel bijna niet op. :D

diengeman
22 december 2009, 21:36
eerlijk gezegd deels spam ja, maar was vooral gewoon een antwoord omdat op die van mij ook 2 ohm staat, dus dat er meerdere zijn van 2 ohm

Bernd Veenema
24 december 2009, 16:38
Je hebt PM