PDA

View Full Version : Zangoefeningen?



Reel Big Fish
26 januari 2007, 11:03
Hallo,

met mijn band speel ik hardrock/metal en wij zitten al heel lang zonder zanger. Nu wil ik deze taak wel op me nemen, maar ik ben geen zanger, om het maar zo te zeggen.

Ik heb altijd gehoord dat iedereen kan zingen, als je de goede oefeningen maar gehad hebt. Vooal ademhaling schijnt belangrijk te zijn... Nu vroeg ik mij af of iemand hier bij zijn eerste zanglessen de oefeningen nog heeft liggen (liefst met mp3's van hoe het moet klinken). Ik hoef geen nachtegaal te worden, maar de basics wil ik graag leren.

Ohja, ik wil NIET grunten, het liefst wil ik de zang zo clean mogelijk houden...

Alvast bedankt allemaal!

Bouke
26 januari 2007, 12:18
Hoi,

Ademsteun, open keel, ontspannen kaak >> de basics. Het gaat om het vermijden van spierspanningen op de verkeerde plekken, met name rond de stembanden. Als je kunt leren om je power en het eigenlijke zingen te controleren met je ademsteun (opbouwen een aanzetten van 'steun' dmv. spiergroepen in middenrif, onderbuik en rug) ipv. knijpen met je stembanden en de spieren er omheen, dan ben je al een heel eind!

Koop het boek Complete Vocal Technique van Catherin Sadolin (met cd met voorbeelden en trainingen) en daarin leer je hoe je dat moet doen.

Tip: neem (een aantal) zanglessen om te zorgen dat je dingen niet verkeerd aanleert, dat scheelt een hoop afleren :D

Succes!

Bouke

basswasp
26 januari 2007, 12:27
http://www.vocalist.org.uk/breathing_techniques.html

bekijk ook even de rest van de site, en je hebt een algemeen idee over hoe dat ademhalen zou moeten werken.



Ik zal zelf ook eens kijken naar dat Complete Vocal Technique-boek :)

Mitch_mashinguard
26 januari 2007, 22:20
Dit was stiekem ook een brandende vraag van mij, wat een toeval, hij is nu ook meteen beantwoord :satisfie:

Henk_De_Wombat
29 januari 2007, 20:58
Dude, hij zegt dat zijn band hardrock / metal speelt, kom nou niet meteen met boeken en zanglessen enzo op de proppen. Daar heeft 'ie niets aan, tenzij hij de nieuwe Jan Smit wilt worden. (sorry, ik heb gevloekt ;) )

Het belangrijkste is: probeer uit te vinden in welke "toonhoogte" je het meest comfortabel zingt; tenor, bariton, bass, whatever. Probeer uit te zoeken met welke artiesten je het makkelijkste meezingt. Altijd zingen in je eigen stem, niet hoger of lager dan je echte stem eigenlijk is (niet al te veel tenminste).

En gewoon vaak zingen, als je thuis bent of wacht op de trein, etc.

Magic Bean
29 januari 2007, 21:42
Dude, hij zegt dat zijn band hardrock / metal speelt, kom nou niet meteen met boeken en zanglessen enzo op de proppen. Daar heeft 'ie niets aan, tenzij hij de nieuwe Jan Smit wilt worden. (sorry, ik heb gevloekt )
Niet mee eens.
Leadzang is echt iets anders dan af en toe beetje meezingen met muziek. Als je vervolgens met de band gaat spelen ben je na 2-3 nummers niet meer bij stem, puur omdat je verkeerd zingt.
Het aanspannen van je nekspieren, het omhoog zingen en het rauwe geluid dat daarbij hoort kan misschien precies het geluid zijn waarnaar je op zoek bent, maar je stembanden gaan er gigantisch van naar de klote.
Beter ademhalingsoefeningen vantevoren doen, dan achteraf spijt hebben en geen fatsoenlijke toon meer uit je strot krijgen.

Als je ook nog tegelijkertijd gitaar wil spelen, moet je al helemaal letten op je ademhaling en buikspanning.
Je zal de eerste keren flink moe zijn (afhankelijk van je conditie, en de zwaarte van de nummers).
Zorg in ieder geval wel dat je op je eigen toonhoogte zingt. Dit voorkomt geknepen noten, valse noten en schorheid.

Ow, en BTW, Jan Smit gebruikt precies dezelfde zangtechnieken als elke willekeurige andere zanger. Het verschil zit 'm in wat hij ermee doet.

-=JEROEN=-
30 januari 2007, 01:20
volledig met bean eens

goede techniek is essentieel, ongeacht genre

Bouke
9 februari 2007, 17:47
Dude, hij zegt dat zijn band hardrock / metal speelt, kom nou niet meteen met boeken en zanglessen enzo op de proppen.

O nee, da's waar ook, daar hoef je geen techniek voor te hebben :D Stom van me, even vergeten.