PDA

View Full Version : Welke gitaar past bij mij?



savale
26 januari 2007, 10:36
Ik speel nu ongeveer een jaartje gitaar zonder les. Ik heb destijds een electro acoustische stagg staalsnarige western gekocht (100 euro gitaartje).
De laatste maanden ben ik eigenlijk pas echt actief bezig (ga ook op les) en ik weet inmiddels wel welke muziekstijl ik voornamelijk graag speel (of wil spelen).
Het punt is alleen dat ik eigenlijk geen idee heb wat voor soort gitaar er dan bij mijn stijl past.

Hier wat voorbeeldjes van artiesten waar ik graag nummers van speel:

hoofdzakelijk:
RHCP
Snow Patrol e.d. bandjes
Jason Mraz (is meer btje pop rock)

en ook:
Nirvana (met name de wat meer cleane nummers)
Metalica (zelfde verhaal)

Ik speel dus niet het ruige rag werk.
Denken jullie dat het dan zin heeft om er bijvoorbeeld een electrische gitaar bij te nemen of past een staalsnarige acoustische ook prima bij wat ik speel? En zou ik in de loop van de tijd beter naar een vervanging van mijn huidige gitaar kunnen kijken.
Ik weet trouwens niet of dit nog een belangrijk gegeven is: ik speel graag met plectrum en vind het ook wel tof als ik makkelijk nummers kan opnemen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! Bedankt alvast!

Nellyrocks
26 januari 2007, 13:24
Ik zou een strat kopen met evt een humbucker in de brug voor wat extra power. Heel allround en niet verkeerd. Als je meer een eigen stijl cq smaak hebt ontwikkeld komen er toch nog wel een hoop gitaren bij.

savale
26 januari 2007, 13:30
Ik zou een strat kopen met evt een humbucker in de brug voor wat extra power. Heel allround en niet verkeerd. Als je meer een eigen stijl cq smaak hebt ontwikkeld komen er toch nog wel een hoop gitaren bij.

Tja mijn gevoel zegt al snel dat een semi-acoustische veel meer allround is dan een electrische. Ik zou het eens moeten proberen bij iemand hoe een electrische gitaar bevalt. De meeste muziek die ik speel is toch wel rock, dus een electrische gitaar lijkt dan wel logisch.
Ben benieuwd wat andere er van denken.

*gaat intussen eens wat informatie over n strat zoeken*

Tho
26 januari 2007, 20:34
Zo te horen heb je sowieso iets nodig met een HUMBUCKER in de brugpositie. Verder zou ik metallica niet al te clean spelen :satisfie:

Spitfire
26 januari 2007, 20:46
Zo te horen heb je sowieso iets nodig met een HUMBUCKER in de brugpositie. Verder zou ik metallica niet al te clean spelen :satisfie:
Mwoah, hij geeft zelf aan dat hij toch de wat 'cleanere' nummers van Metallica en Nirvana leuker vindt, dus een strat lijkt me prima.
En daarmee heeft hij ook veel meer keuze uit gitaren.

Nobrain
26 januari 2007, 22:08
je bent bijna precies begonen als ik.
voor sommige solo (zoals die van metallica) is het makkelijk om het op een electische gitaar te spelen dan op een acoustic.
voor je muziek style pop rock zou ik toch een strat adviseren.

savale
27 januari 2007, 09:39
je bent bijna precies begonen als ik.
voor sommige solo (zoals die van metallica) is het makkelijk om het op een electische gitaar te spelen dan op een acoustic.
voor je muziek style pop rock zou ik toch een strat adviseren.

Keej cool! Ik heb gisteren meteen de stoute schoenen aangetrokken en naar een winkel geweest. Ik heb wat verschillende elektrische gitaren geprobeerd en ik voelde me kwa sound echt helemaal thuis op de strat. Alleen is het geen gitaar om zittend lekker mee te spelen vond ik zelf.
Ik heb nu een 2e handsje op t oog waar ik naar wil gaan kijken.

Tho
27 januari 2007, 11:47
Mwoah, hij geeft zelf aan dat hij toch de wat 'cleanere' nummers van Metallica en Nirvana leuker vindt, dus een strat lijkt me prima.
En daarmee heeft hij ook veel meer keuze uit gitaren.

Onzin. Met een hum in de brug kan je prima clean spelen, afhankelijk van wat voorn hum het is natuurlijk. Een singlecoil blijft gewoon ielig klinken.

H/S/S misschien?

Gitaro
27 januari 2007, 13:59
Alleen is het geen gitaar om zittend lekker mee te spelen vond ik zelf.

Dat went wel, een stratvorm is bij uitstek geschikt voor zittend spelen (vergeleken bij een V ofzo). Komt gewoon omdat je zo'n loge akoestische body gewend bent :D.

shamehair
28 januari 2007, 10:18
Een strat is inderdaad een goede keuze.

Wat ook interessant kan zijn is een Telecaster Thinline (2 wide range humbuckers, is zoiets tussen een single coil en een humbucker). Speelt die kerel van Coldplay op.

Spitfire
28 januari 2007, 12:26
Onzin. Met een hum in de brug kan je prima clean spelen, afhankelijk van wat voorn hum het is natuurlijk. Een singlecoil blijft gewoon ielig klinken.

H/S/S misschien?
Zoals ik al zei, er zijn minder superstrats dan stratocasters op de markt, dus als je niet perse een humbucker 'nodig hebt' kun je het prima bij een gewone SSS strat houden.

Bruce
28 januari 2007, 19:31
Ik denk dat zowel een h/s/s als een s/s/s Strat goed bij je past.
Probeer ze beide uit en ga op je gevoel af.

hassent
28 januari 2007, 19:39
Pak een Ibanez Rg/JS met split coils, dan ben je redelijk veelzijdig.

Pais
28 januari 2007, 20:32
Als akoestische liefhebber wil ik je toch graag wijzen op een voordeeltje van de besnaarde trommel ;)
Het voordeel van een akoestische gitaar vind ikzelf, ongeacht wat je zou spelen, dat je hem overal mee naar toe kan nemen en overal kan bespelen. Ik sleep hem van hot naar her, speel op het station wanneer ik een lange overstaptijd heb, speel in het park, en op het dakterras met mn voeten leunend op de balustrade, uitkijkend over de stad.
Ik heb eventjes elektrisch "geproefd" maar miste het toen wel :)

ledzeppelin
28 januari 2007, 22:29
Als akoestische liefhebber wil ik je toch graag wijzen op een voordeeltje van de besnaarde trommel ;)
Het voordeel van een akoestische gitaar vind ikzelf, ongeacht wat je zou spelen, dat je hem overal mee naar toe kan nemen en overal kan bespelen. Ik sleep hem van hot naar her, speel op het station wanneer ik een lange overstaptijd heb, speel in het park, en op het dakterras met mn voeten leunend op de balustrade, uitkijkend over de stad.
Ik heb eventjes elektrisch "geproefd" maar miste het toen wel :)

http://www.bill-lewington.com/Dean/shop/images/stackbox.jpg

voor alle problemen zijn er ook oplossingen

savale
28 januari 2007, 22:46
Heey das best n handige gadget! Ik heb inmiddels een squier strat uit '96 op de kop weten te tikken. Hij ziet r nog als nieuw uit. Die persoon had er meteen n versterker, band en n tas bij voor me.
Uiteraard meteen even flink getest en voor mij is het voorlopig goed zat!

Heb alleen n redelijk bekend probleem: hij bromt een beetje als ik met mijn handen geen contact maak met een ijzer onderdeel van de gitaar.
Op het moment dat ik dat wel beetpak dan hoor je op dat moment een klein kraakje en dan is het brommen weg totdat ik weer loslaat.
Hier zijn vast topics over te vinden dus daar ga ik morgen even naar zoeken.

Gitaristje 18
28 januari 2007, 22:53
Ja dat heb je vaak bij elektrische gitaren. Vooral bij single coil. Humbucker heeft dat niet, omdat het een humbucker is. Dubbelspoels om de ruis te onderdrukken.
Anders moet je ff kijken of je versterker een noise gate heeft. Das een functie die ruis onderdrukt. Anders koop je een noise gate als pedaaltje. Maar goed, wat ruis is niet zo erg. Dan moet je gewoon als de volume knop open staat je snaren aan blijven raken en als je dat niet doet de volume knop dicht draaien.

savale
28 januari 2007, 22:58
Ja dat heb je vaak bij elektrische gitaren. Vooral bij single coil. Humbucker heeft dat niet, omdat het een humbucker is. Dubbelspoels om de ruis te onderdrukken.
Anders moet je ff kijken of je versterker een noise gate heeft. Das een functie die ruis onderdrukt. Anders koop je een noise gate als pedaaltje. Maar goed, wat ruis is niet zo erg. Dan moet je gewoon als de volume knop open staat je snaren aan blijven raken en als je dat niet doet de volume knop dicht draaien.

Ben met solderen e.d. wel handig dus ga wel even kijken of er schema's zijn om een noise gate te maken en of in te bouwen in me versterker/gitaar.
Maar ik dacht dat er zowiezo een paar dingen waren die ik kan verbeteren in de gitaar zelf.

Timotio
28 januari 2007, 23:45
squier is leuk spul idd :) heb er zelf nu ook 1 (speel vanaf juni) met s/s/s en daar kun je ook best op scheuren als je de juiste versterker/effecten hebt dacht ik zo.

Pais
29 januari 2007, 09:21
http://www.bill-lewington.com/Dean/shop/images/stackbox.jpg

voor alle problemen zijn er ook oplossingen

Ach, een headphone amp, wat heb je daar nou aan. Ik zie mezelf al op het dakterras zitten met een headphone op mn kop :listen:
Ik weet dat je ook amps hebt op accu maar dat is zo'n gedoe. Naar mijn idee moet er geluid komen uit een instrument, ook zonder stekkers en draadjes :noob:

savale
29 januari 2007, 09:37
Hehe je woont zeker alleen? :P Ouders en vriendinnenetjes zijn vaak heel blij dat ze niet 100x hetzelfde deuntje hoeven te horen omdat je die nog niet helemaal onder de knie hebt...
Maarja daar hebben denk ik vooral alleen beginners last van.

Pais
29 januari 2007, 10:06
Hehe je woont zeker alleen? Ouders en vriendinnenetjes zijn vaak heel blij dat ze niet 100x hetzelfde deuntje hoeven te horen omdat je die nog niet helemaal onder de knie hebt...
Maarja daar hebben denk ik vooral alleen beginners last van.

Nee ik woon in een studentenhuis boven een muziekwinkel ;) Begin deze maand ben ik verhuisd omdat ik in mn vorige kamer voor overlast zorgde. Daarom wilde ik ook elektrisch gaan spelen maar dat is niets voor mij.
Overigens, mijn spaansje heeft nou ook niet een dijk van een volume en op het moment ben ik bezig met fingerpicking dingetjes, dus niemand heeft er last van hier.

menno182
11 februari 2007, 18:26
ik wil ook een (goedkope) elektrische gitaar kopen en wil ook graag weten welke bij mij past.
ik zou er graag punk/rock/emo mee willen spelen zoals Green Day, New found glory, Fall out boy en dat soort bands :satisfie:
ik dacht zelf aan een sg of les paul

Spitfire
11 februari 2007, 18:39
ik wil ook een (goedkope) elektrische gitaar kopen en wil ook graag weten welke bij mij past.
ik zou er graag punk/rock/emo mee willen spelen zoals Green Day, New found glory, Fall out boy en dat soort bands :satisfie:
ik dacht zelf aan een sg of les paul
Dan dacht je goed :)

Eigenlijk alles waar humbuckers in zitten is goed, kijk vooral bij Epiphone en Dean

menno182
20 februari 2007, 18:26
ik heb nu een jack&danny YCGG1 en een jack&danny JD-L special Bat Mark op het oog dus nu de vraag: welke is beter voor de stijl die ik wil gaan spelen?

happynjitram
26 februari 2007, 10:22
Volgens mij is die jack&danny YCGG1 best een aardige beginners gitaar, maar van die LP kan ik niks vinden. Wat is de prijs die je er voor moet betalen? en waar koop je ze? en kijk trouwens niet alleen of het uiterlijk bij je past, maar vooral het geluid. En zoals al eerder werd gezegd, epiphone´s en dean´s zijn erg goede keuzes

Thundermane
26 februari 2007, 15:13
Ik zou een strat kopen met evt een humbucker in de brug voor wat extra power. Heel allround en niet verkeerd. Als je meer een eigen stijl cq smaak hebt ontwikkeld komen er toch nog wel een hoop gitaren bij.
Kan ik me wel bij aansluiten, maar je moet dan wel een echte fender hebben en geen squier.
zo`n stratocaster word ook gebruikt voor de wat cleanere nummers van metallica, maar kunnen ook goed met distortion worden gebruikt.

Kim Wilson
26 februari 2007, 15:15
Kan ik me wel bij aansluiten, maar je moet dan wel een echte fender hebben en geen squier.
zo`n stratocaster word ook gebruikt voor de wat cleanere nummers van metallica, maar kunnen ook goed met distortion worden gebruikt.
:satisfie:

Thundermane
26 februari 2007, 16:10
:satisfie:
ok lach je me hierbij uit of? :p

Kim Wilson
26 februari 2007, 16:12
Ach, ik vind het grappig om te zien hoe je Squier hier zo aan de kant zet, alsof het slechte gitaren zijn...

Thundermane
26 februari 2007, 16:13
Ah zo, nou eerlijk gezegd heb ik aardig wat fenders en squiers geprobeerd en als ik het vergelijk blijft fender toch beter.
Tenzij je natuurlijk liever een leegklinkende gitaar hebt dan een sterke zuiver klinkende gitaar :p
Ik heb (tot mijn spijt) thuis nog een squier strat staan.
Principieel is squier een goedkope doch enorm op fender lijkende fender :p als je snapt wat ik bedoel

Kim Wilson
26 februari 2007, 16:16
Wat is nou weer een leegklinkende gitaar, en hoe is dat het tegenovergestelde van een zuiver klinkende gitaar?

Als je een Squier neemt, en je vervangt daarvan de tuners, topkam, brug en elementen, heb je een prima gitaar.

Thundermane
26 februari 2007, 16:18
Wat is nou weer een leegklinkende gitaar, en hoe is dat het tegenovergestelde van een zuiver klinkende gitaar?

Als je een Squier neemt, en je vervangt daarvan de tuners, topkam, brug en elementen, heb je een prima gitaar.
En daar heb je het al :p
Bij fender zelf hoef je dat dus niet te doen.
Maar wat ik bedoel met leegklinkend: het heeft minder karakter en je moet meer doen om het boven de rest uit te laten horen

Kim Wilson
26 februari 2007, 16:24
En daar heb je het al :p
Bij fender zelf hoef je dat dus niet te doen.
Maar wat ik bedoel met leegklinkend: het heeft minder karakter en je moet meer doen om het boven de rest uit te laten horen
Ook een Fender stel je af naar je eigen wensen. Daar kunnen ook tuners of pickups bij horen.

Als je bij een Squier de pickups vervangt, heb je net zoveel karakter als een Fender. Misschien nog wel meer dan een Japanse Fender, omdat die vaak een basswood body heeft.

M.a.w., er zijn prima bespeelbare Squiers.

Thundermane
26 februari 2007, 16:32
Hehe, nouja ik zelf heb liever niet dat ik mijn gitaar nog moet afstellen, heb het liefst een kant en klaar geweldige gitaar.
Ook al heb ik wel laatst nog nieuwe dimarzio pickups besteld, mja das een ander verhaal.
Maar ik kan me er wel bij aansluiten dat basswoord body`s bijzonder fijn zijn, mja die heb je vaak ook standaard bij Ibanez en die hebben er vaak ook meteen goede pickups in zitten (gezien Ibanez meer mijn ding is)
Toch zie ik vaker (in mijn ogen) kant en klare fenders dan kant en klare squiers, in de zin van dat je er principieel niet eens andere pickups in hoeft te doen.

menno182
26 februari 2007, 18:19
Volgens mij is die jack&danny YCGG1 best een aardige beginners gitaar, maar van die LP kan ik niks vinden. Wat is de prijs die je er voor moet betalen? en waar koop je ze? en kijk trouwens niet alleen of het uiterlijk bij je past, maar vooral het geluid. En zoals al eerder werd gezegd, epiphone´s en dean´s zijn erg goede keuzes
http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000jAhuA1DB?Pr oductUUID=LLnVqHzmnuQAAAEQfKFQqhVu&CatalogCategoryID=8WbVqHzla6EAAAEOH3Axe6fF&JumpTo=OfferList
en ik heb gehoord dat humbuckers voor de stijl die ik wil spelen dus goed zijn en een gelijmde hals is ook goed voor de klank?

menno182
1 april 2007, 13:18
ik heb een dean evo xm gekocht bij Big one in Zwolle. :)

http://i37.photobucket.com/albums/e63/mcflysowcool/P3040070.jpg
sorry voor de slechte kwaliteit van de foto :sssh: