PDA

View Full Version : Fender 75



blindmouse
26 januari 2007, 09:10
Een paar vraagjes over een Fender 75 (75W/15W)

1. Om de versterker wat meer te laten 'ademen' is het raadzaam de disccondensators van de voorbuizen pootje te lichten. Heb ik gedaan. Maakt een merkbaar positief verschil. Voorts wordt beweerd 'iets' te doen met het negatieve feedbacksysteem. Nu heb ik in het schema 1 feedbackweerstand gevonden (820/1W). Zitten er nog meer in het systeem en zo ja, welke waarde en welke positie? Wat de doen met deze weerstanden? Soms lees ik waarde verdubbelen, een andere keer wordt beweerd de weerstand geheel te verwijderen. Wat is wijsheid?

2. Wanneer de ruststroom op het volle vermogen wordt afgeregeld is het geen probleem zo rond de 35mA in te stellen. Wanneer nu het vermogen naar 15W geschakeld wordt (een feature van de Fender 75) komt de ruststroom op ongeveer 29mA te liggen. Stel deze waarde bij naar 35mA dan komt de waarde bij vol vermogen boven de 40 mA te liggen. Op welke wijze dien ik bij de 75 de ruststroom af te stellen?

Nog meer tips? Ik houd mij aanbevolen.

Jan

Chris Winsemius
26 januari 2007, 11:44
Hoi Jan

1) Je zou kunnen proberen de 0.01uF cap op de 820 ohm weerstand eerst los te koppelen (meer adem en helderheid) maar pas op voor oscillaties. Als je ietsje meer gain en helderheid wilt na bovenstaand: 820 ohm verhogen naar 1k5 of 1k8.
Als de die weerstand helemaal weghaald heb je geen tegenkoppeling meer: meer gain en nog meer hoog maar het heeft vaak 'n negatieve invloed op het laag (flubberig, te los).

2) In de lo-power-stand zou de rustroom wel wat hoger mogen/kunnen zijn. Stippel het hele bias-circuit uit en kijk dan hoe je de negatieve biasspanning alléén in die stand wat lager kunt krijgen.

Succes!

blindmouse
27 januari 2007, 15:35
Bedankt Chris voor je reactie.

Zoals zo vaak roept een antwoord vaak meer vragen op.

1. "Je zou kunnen proberen de 0.01uF cap op de 820 ohm weerstand eerst los te koppelen (meer adem en helderheid) maar pas op voor oscillaties."

Mocht oscillatie optrreden is een andere condensatorwaarde dan een mogelijkheid?

2. "Stippel het hele bias-circuit uit en kijk dan hoe je de negatieve biasspanning alléén in die stand wat lager kunt krijgen."

Het schema geeft -58V biasspanning aan in de 75W stand en -23V in de 15W stand. Nu gaat er vanaf de biasvoeding een 820 ohm 2W weerstand richting lowpowerschakelaar. Is het deze die ik moet wijzigen voor een verlaging van de biasspanning of is het de 390 0hm 1W weerstand die via een zener diode naar aarde gaat?
Schema 75: http://tdsl.duncanamps.com/pdf/fender75.pdf

PeeVee
2 februari 2007, 00:32
Goeie vragen, ben ook wel benieuwd naar het antwoord

blindmouse
2 februari 2007, 17:56
Hier ben ik weer.

Zoals gezegd de disccaps van de voorbuizen pootje gelicht. Dit ook met de 0.01 condensator over de 820 ohm feedbackweerstand gedaan. Geen oscillatie!
Voorbuizen vervangen met JJ ECC81 en JJ ECC83 (ook een 81 als eerste)
Eindbuizen zijn van het Ruby 6L6STR type. Ik vind de versterker nu (in de low-powerstand) lekker klinken. Ben nog niet toegekomen aan de modificatie van het biascircuit. Ga wel wat experimenteren binnenkort. Laat weten wat het resultaat is.

PS. Het leadvolume en de leadmaster werken als toonregelaars bij uitgeschakeld leadkanaal! Leadvolume lijkt te werken als een soort presence-regelaar en wanneer je de leadmaster op 10 zet, wordt het geluid iets strakker.

Vreemde amp.

Jan

Chris Winsemius
2 februari 2007, 18:17
OK!

1) wat kleinere waarde maar gelukkig niet nodig dus

2) biascircuit is ff 'n tijdje brainstormen......

Die regelaars v/h lead-kanaal zitten nog "half in het circuit" als het cleane kanaal aanstaat, vandaar.

Fijn weekend!

BeeJee
4 februari 2007, 01:52
Een beetje vreemd, maar wel lekker :)