PDA

View Full Version : Snaren vervangen



mawashi
26 januari 2007, 06:34
Hoe vaak moet je eigenlijk je snaren vervangen, ik heb mijn elektrische gitaar nu een half jaar ongeveer en heb ze nog niet vervangen. Maar 'k zou ook eigenlijk niet weten hoe eraan te beginnen. Zouden ze me hier in de muziekwinkel mee willen helpen denk je? Of zouden ze me daar vierkant uitlachen als'k met zo'n vraag afkom?

Gitaro
26 januari 2007, 07:55
Nee hoor, daar helpen ze je zeker weten mee! Er zijn talloze sites op internet die je uitleggen hoe het moet, maar het is altijd wel handig als iemand het voordoet. Dus aan jou de keus, ik heb het zelf de eerste keer mbv van een site gedaan en dat ging goed. Voor zover je eerste keer goed kan gaan dan, he :seriousf:. Als je het zelf wil doen kan je google gebruiken, zoek op 'snaren vervangen' of 'restring(ing)' ofzo.

Nog iets, het blijven mensen in zo'n muziekwinkel, dus áls je je uitlachen... moet je die winkel uitlopen en nooit meer terugkomen. Want dan is het een kutwinkel. Normaal gesproken zou ik dit niet eens hoeven zeggen maar ik weet wat voor tuig er soms bij de Feedback werkt :)

mawashi
26 januari 2007, 12:54
OK dankjewel. Dan ga ik volgend weekend eens langs de muziekwinkel voor wat meer hulp. Direct zelf doen ga'k precies niet echt riskeren, mezelf kennende help ik meteen mijn gitaar om zeep ofzo :d

armageddon
26 januari 2007, 14:44
och, ik ben zelf al enorm blij als ik een spijker recht een muur in sla en mij is het ook gelukt de 1e keer alleen :)

prullos
28 januari 2007, 03:08
Mijn "eerste keer" was een drama.

de snaren bleven uitrekken (of losglippen) en moest om de 2 akkoorden weer opnieuw aandraaien :)

maar ik ben dan ook een prutser

kreation1
28 januari 2007, 12:03
je kan het bevestiggen ook een beetje oefenen met je oude snaren, en als je denkt dat het gaat lukken , zet je die nieuwe erop.

mawashi
28 januari 2007, 12:41
Ben gisteren naar mijn muziekwinkel geweest. Maar ze wilden me niet echt helpen met de snaren erop te zetten. Ik kreeg de uitleg dat ze midden in een verhuis zaten. Ze verhuizen namelijk naar de woning ernaast omdat die groter is. Maar als ze dan toch geen mensen kunnen verderhelpen, dan kunnen ze wel beter hun winkel sluiten vind ik.
Conclusie, nog steeds geen nieuwe snaren erop dus. Kga eens vragen aan het lief van een vriendin of die me niet wil helpen, hij speelt al enkele jaartjes ondertussen.

Mitch_mashinguard
28 januari 2007, 15:53
Jezus... dat is echt heeeeeeeeel slechte service, dat je niet eens even geholpen wordt met snaren vervangen. Dat kost niet eens 5 minuten.

armageddon
28 januari 2007, 16:34
Nou. dat is dus ook een reden om nooit meer terug te gaan naar die kutwinkel.

Pais
28 januari 2007, 16:38
Wat een lozers... Verhuizing mn reet! Als ze het echt zo druk hebben, kunnen ze beter gewoon de winkel dichtgooien voor een paar dagen. En zoals al is gezegd, kost het vervangen van snaren maar enkele minuten, voor iemand die in een muziekwinkel werkt.

Maar het is zoooo makkelijk zelf te doen. Kijk gewoon goed naar hoe het zaakje er nu uitziet. Het kan gewoon niet misgaan, ook al ben je misschien de eerste keer er een half uur mee zoet.

Spitfire
28 januari 2007, 16:57
Belachelijk inderdaad, maar je moet dus nog steeds je snaren vervangen.

Dit filmpje vind ik erg duidelijk
http://youtube.com/watch?v=1rhdxCECcl4

Als jij een andere brug hebt dan in het filmpje moet je de snaar losdraaien (zoals in het filmpje) en dan hem 'terugduwen' door de brug heen. Aan de achterkant van je gitaar komt dan de snaar tevoorschijn.

En zorg ervoor dat je de snaar niet te kort afknipt, want soms wil hij wel eens terugschieten.

mawashi
28 januari 2007, 19:19
Dankjewel voor't filmpje. Het ziet er inderdaad niet zo moeilijk uit. Kga het deze week eens uitproberen. Vandaag toch nog maar niet, want heb morgenavond gitaarles en stel dat het niet lukt dan zit ik daar wel mooi :d

Spitfire
28 januari 2007, 22:27
Vandaag toch nog maar niet, want heb morgenavond gitaarles en stel dat het niet lukt dan zit ik daar wel mooi :d
Gitaarles? Waarom vraag je het in godsnaam niet aan diegene waar je gitaarles van hebt?! :confused:

mawashi
29 januari 2007, 06:28
Gitaarles? Waarom vraag je het in godsnaam niet aan diegene waar je gitaarles van hebt?! :confused:

Omdat dat een groepsles is en we maar een uurtje per week les hebben. Dus 'k vind het een beetje erg voor de rest als de leraar eerst heel die uitleg ga moeten doen.

Pais
29 januari 2007, 09:28
Waar heb je anders les voor joh... Ik zou het dan gewoon na de les vragen, als iedereen weg gaat.

mawashi
29 januari 2007, 10:36
Waar heb je anders les voor joh... Ik zou het dan gewoon na de les vragen, als iedereen weg gaat.

Ja maar dan staat de volgende groep al meteen binnen. Mijn leraar geeft drie uur na mekaar les waarvan het eerste aan mijn groep.

Pais
29 januari 2007, 10:55
Oke in dat geval is het misschien leuker als een muziekwinkel het je uitlegt buiten je lestijd :)

Maar ik maak eruit op dat je niet heel lang speelt. Ik speel ook ongeveer een half jaartje nu. Is groepsles erg aan te raden? Het lijkt me zo'n kakafonie, een stel (semi)beginners bij elkaar.
Ik wilde eerst graag groepsles maar dat werd me afgeraden door mn docent, omdat ik vrij fanatiek bezig ben en dat is lang niet iedereen. Maar hoe bevalt het jou?

Of is dit een té doelbewuste off-toppic vraag? :D

mawashi
29 januari 2007, 12:45
Oke in dat geval is het misschien leuker als een muziekwinkel het je uitlegt buiten je lestijd :)

Maar ik maak eruit op dat je niet heel lang speelt. Ik speel ook ongeveer een half jaartje nu. Is groepsles erg aan te raden? Het lijkt me zo'n kakafonie, een stel (semi)beginners bij elkaar.
Ik wilde eerst graag groepsles maar dat werd me afgeraden door mn docent, omdat ik vrij fanatiek bezig ben en dat is lang niet iedereen. Maar hoe bevalt het jou?

Of is dit een té doelbewuste off-toppic vraag? :D

Ik volg nu les sinds september en ik vind het eigenlijk supergoed meevallen. We zitten met 10 in een groepje. Het is vooral handig om je te kunnen meten aan de anderen, je wil immers niet achterblijven ten opzichte van de groep. Het leuke eraan is ook dat we een liedje telkens kunnen opdelen. Een paar mensen spelen gewoon akkoorden, anderen de baslijn en dan nog iemand een solotje ertussen. Krijg je toch meteen echt het liedje te horen eigenlijk. En natuurlijk wordt het wel afgewisseld wat je speelt zodat je wel alles kan uiteindelijk.

Gitaristje 18
29 januari 2007, 14:33
Oke in dat geval is het misschien leuker als een muziekwinkel het je uitlegt buiten je lestijd :)

Maar ik maak eruit op dat je niet heel lang speelt. Ik speel ook ongeveer een half jaartje nu. Is groepsles erg aan te raden? Het lijkt me zo'n kakafonie, een stel (semi)beginners bij elkaar.
Ik wilde eerst graag groepsles maar dat werd me afgeraden door mn docent, omdat ik vrij fanatiek bezig ben en dat is lang niet iedereen. Maar hoe bevalt het jou?

Of is dit een té doelbewuste off-toppic vraag? :D

Wat hierboven is gezegd zijn inderdaad de voordelen van groepsles. Ik zelf neem prive les om de volgende redenen.
Jij bent de enige die de aandacht krijgt. Je doet het op jouw tempo. Je kan vragen wat je wilt zonder dat anderen nog vragen hebben zodat jij je vraag niet kan stellen. Je kan nu ook samen met je leraar de snaren vervangen.
En je doet alleen wat jij leuk vind en niet wat de anderen leuk vinden.
Ik wil met gitaarles gewoon alle aandacht krijgen, dan kan ik al mijn vragen stellen en persoonlijk begeleid worden met nummers leren.
Maar goed, zoals je hierboven ziet heeft groepslessen ook een hoop voordelen.

Pais
29 januari 2007, 15:57
Maar goed, zoals je hierboven ziet heeft groepslessen ook een hoop voordelen.

Tja wat mij een groot voordeel lijkt is dat je leert om samen met anderen te spelen. Dat mis ik erg. Natuurlijk speel je wel eens tijdens les samen met je leraar, maar op een heel andere basis. Nu speel ik wel eens samen met mn zwager maar te weinig om er echt veel van te leren en ik merk dat ik er echt problemen mee heb om me aan te passen aan iemand anders. En mn zwager heeft hetzelfde want die speelt al jaren alleen.
Maar eigenlijk lijkt me dat pas écht leuk, wanneer je je instrument al kent en gewoon iets langer speelt.

Wat Mawashi zegt, het is inderdaad leuk om te weten hoe je vordert, en dit te 'meten' met andere starters. Aan de andere kant wordt het niveau en tempo bepaald door de minst vlotte leerling, waardoor je als snelle leerling niet al te best af bent lijkt me. Enthousiaste leerlingen met een 'grote mond' komen denk ik ook sneller aan hun trekken in een groep dan een verlegen en subarsertief persoon.

Eigenlijk hoop ik ook dat er onder Sounds meer startersclips zal worden gepost, onder vermelding van hoe lang je speelt :)

mawashi
29 januari 2007, 19:35
[QUOTE=Pais]
Wat Mawashi zegt, het is inderdaad leuk om te weten hoe je vordert, en dit te 'meten' met andere starters. Aan de andere kant wordt het niveau en tempo bepaald door de minst vlotte leerling, waardoor je als snelle leerling niet al te best af bent lijkt me. Enthousiaste leerlingen met een 'grote mond' komen denk ik ook sneller aan hun trekken in een groep dan een verlegen en subarsertief persoon.
[QUOTE]

Hmmja alhoewel. Bij ons in de les is er eigenlijk 1 jongen die echt absoluut niet kan volgen. En in't begin werd daar heel veel rekening mee gehouden, maar ondertussen gaat de leraar toch eigenlijk vooral verder met de rest van de groep. 'k vind dat soms wel erg voor die jongen, maar hij heeft zelfs nog moeite om het Em akkoord te nemen. Dus ja, eigenlijk kan je daar niet echt meer op wachten.