PDA

View Full Version : Vox Tonelab LE



JorikDekkers
25 januari 2007, 22:30
Op de voxsite staat een nieuwe versie van de Tonelab... de LE
Tonelab LE (http://www.voxamps.co.uk/tonelab/tonelab_le.asp)

Nu ben ik zelf erg gecharmeerd van valvetronix en sinds kort ook meer aan t orienteren op Tonelab->buizeneindtrap->cabinet, maar het wordt me niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn tussen de Tonelab SE en de LE, behalve het tweede expressiepedaal.

Weet iemand hier misschien meer van?

Dastard
26 januari 2007, 01:19
Ik weet alleen dat ie bij Dirk Witte in Amsterdam te koop is.

mogwai
26 januari 2007, 08:51
Grootste verandering is volgens mij dat er een nieuwe metal distortion opzit.

Maar volgens mij kan er net als bij de SE geen wah en fuzz samen......

Daar hadden ze beter wat aan kunnen veranderen...

Grtz

robert-gitarist
26 januari 2007, 09:53
Ik vind in elk geval de looks er niet beter op worden.Vind de SE mooier met dat groene en met een losse wah en expressie pedaal.Vind dat zilver niet mooi.Doe mij de SE maar hehe :D Erg mooie bakken zijn het.Mooi geluid etc.

vulvasonic
26 januari 2007, 11:06
Ik vind in elk geval de looks er niet beter op worden.Vind de SE mooier met dat groene en met een losse wah en expressie pedaal.Vind dat zilver niet mooi.Doe mij de SE maar hehe :D Erg mooie bakken zijn het.Mooi geluid etc.

Lieverd, de Tonelab SE is BLAUW!

Ik vind dit metaal trouwens wel mooi, maar het gaat om de prestaties, niet?
Ik zie dat er twee knoppen ontbreken tov de SE en uiteraard valt het ontbreken van de tweede expression pedal op.

Maar de technologie zou verbeterd zijn. Je zou ze naast elkaar moeten proberen om te zien of dat ook daadwerkelijk zo is.
Het grootste nadeel hebben ze in ieder geval niet opgelost; het feit dat je veel combinaties van effecten niet kunt maken, omdat ze in dezelfde groep zitten.

JorikDekkers
26 januari 2007, 11:11
ja ik merk dat er bij jullie ook nog niet heel veel over bekend is...
ik vind het zilver trouwens wel beter dan het blauw, en wat betreft dat tweede pedaal: ik denk dat de meeste mensen toch een apart wahpedaal gebruiken.

Wat ik me ook al afvroeg bij de SE: er zit een midi in en midi out op.. ik neem aan dat je hem dan als midiswitcher gebruikt en dat je er dan ook nog een externe midiplank aan kan hangen?

vulvasonic
26 januari 2007, 11:43
ja ik merk dat er bij jullie ook nog niet heel veel over bekend is...
ik vind het zilver trouwens wel beter dan het blauw, en wat betreft dat tweede pedaal: ik denk dat de meeste mensen toch een apart wahpedaal gebruiken.

Wat ik me ook al afvroeg bij de SE: er zit een midi in en midi out op.. ik neem aan dat je hem dan als midiswitcher gebruikt en dat je er dan ook nog een externe midiplank aan kan hangen?

Het tweede pedaal vond ik juist een prettige bijkomstigheid. Je hoeft er niet per se een wah-functie op te zetten, dus jammer dat die weg is.

Dat midi-verhaal klopt. Je kunt 'm laten meelopen met sequensers en drumcomputers (dacht ik) en je kunt 'm sowieso gebruiken om andere patches op andere midi-apparaten aan te sturen.

vosarnout
26 januari 2007, 13:26
De LE heeft ook een digital out (net als de desktop). Wat meer mogelijkheden met type uitgang (voiced..) , een master EQ en wat nieuwe effecten.
Niet echt spectaculaire wijzigingen maar meer een aanvulling aan de serie. De geluiden zijn op wat kleine wijzigingen na hetzelfde. (zoals ik het lees iig)

Voor mij iig nog geen reden om mijn tonelabSE aan de kant te doen..Met name die twee expressiepedalen vind ik toch wel erg handig.

robert-gitarist
26 januari 2007, 13:28
Lieverd, de Tonelab SE is BLAUW!

Sorry schat,je hebt helemaal gelijk :soul:
Ben er vandaag niet helemaal met me kop bij.Beetje veel aan me kop deze dagen vandaar :hippie:

Speeddemon
27 januari 2007, 11:23
volgens de tekst op www.voxamps.co.uk zou je bij de LE meer verschillende parameters aan 't expressiepedaal moeten kunnen toewijzen. Kan iemand dat bevestigen?

Ben zelf wel een beetje aan 't rondkijken voor een goeie modeller/multi-fx, maar elk leuk ding lijkt weer z'n nadelen te hebben:
Boss GT-8: onge-evenaard qua effecten en mogelijkheden, maar COSM modelling is maar so-so.
Line6 PodXTLive: minder uitgebreid qua effecten en medium/crunch geluiden laten te wensen over.
Zoom G7.iut: geen fx-loop en over de modelling is ook niet iedereen eenduidig.
Vox Tonelab LE: beperkte fx-mogelijkheden.
Korg ax3000G = ?

Dit zijn dingen van horen zeggen, want ik heb vooralsnog alleen op de Zoom en de POD XT Live gespeeld.

JorikDekkers
27 januari 2007, 11:44
bij de apparaten die ik getest heb (tonelab/gt-8/digitech/zoom g7)
klopt wat jij zegt wel...

- de tonelab heeft echt HEEL sterke modeling maar de effecten zijn t niet echt
- de gt-8 heeft daarmee vergeleken matig tot slechte modeling maar wel heel veel en hele goede effecten
- het digitech spul valt er tussenuit: het prijsverschil met boss en vox merk je aan alles
- zoom kies de middenweg met goede modeling en goede effecten, maar ik vond dat hij nergens echt uitblonk (dit gaat trouwens over de G7, dus de g9 zal nog uitgebreider zijn)

Speeddemon
27 januari 2007, 14:12
Nou vind ik realistische modelling een belangrijk punt, aangezien ik zo'n ding als direct-recording tool zou willen gebruiken, maar ik hoor vaak van mensen dat Vox weer minder sterk is in goeie high-gain geluiden, terwijl Line 6 en Zoom daar best sterk zijn. Wat is jouw ervaring daarmee, Jorik?

Ik heb wel op de AD30VT versterker van Vox gespeeld en daar vond ik de high-gain geluiden ook de iets mindere, terwijl de crunch geluiden erg goed waren. De Roland Cube 30 had 't precies andersom; superstrakke high-gain en 't gaat wel' crunch. Overigens is die nieuwe Cube 20 een stuk voller klinkend dan de Cube 15, die toch echt te nasaal klonk.

JorikDekkers
27 januari 2007, 14:57
Ik heb zelf een ad100vt en ik kan me vinden in wat je zegt: de vox's high gain geluiden zijn niet t beste wat hij in huis heeft. Maar er zijn een paar op en aanmerkingen:

1) Death metal geluiden ga je er zonder extra pedalen niet uithalen. Dat zit er gewoon niet in. High gain is nogal een brede term... lichte vormen van metal gaat nog wel lukken maar meer niet echt.

2) De reden waarom de high gain geluiden (soldano, mesa, marshall) niet zo goed klinken komt door de consessies die gedaan zijn bij het maken. Het uitgangspunt van de makers was duidelijk een versterker die bij clean en medium crunch/overdrive fantastisch klinkt (voor een modelingversterker natuurlijk). Maar hier is wat aan te doen: wanneer je een valvetronix model met een FX-loop hebt is een Boss GE-7 in de loop een ENORME opwaardering. Ik gebruik sinds 6 maanden een externe equalizer (eerst 19", daarna GE-7 voor op mn pedalenplank) en de GE-7 maakt het laag strakker en het hoog veel minder 'digitaal'. meer hierover is te vinden op www.valvetronix.net

Wanneer je een externe EQ gebruikt zijn er fantastische (en dat is echt niet overdreven) highgain geluiden uit te halen, met de kanttekening dat highgain in dit geval geen randall-achtige gainstanden zijn.


Ik ben zelf ook voor de modelingkant gegaan en niet zozeer om de effecten. Ik zocht een nieuwe versterker, geen nieuwe effectenbak en ik verwacht van een versterker dat hij qua effecten hoogstens een reverb heeft. Dat er meer dingen op zitten is meegenomen maar ik koos hem voor de veelzijdigheid en de geluidskwaliteit van de modellen. Ik gebruik dan ook de 3-kanaals modus, met op elk kanaal een beetje reverb. Andere effecten haal ik uit mn pedalenbord, en dat zijn wah, fuzz en chorus.

Ik heb zelf nooit een POD geprobeerd maar wel line6 combo's. Zonder extra zaken (als die EQ bijv.) zijn daar inderdaad al hele leuke metalgeluiden uit te halen, maar ik ben geen metalman dus dan houdt t snel op. De zoom is breder en kan het allemaal, maar mijn ervaring was dat de cleans en crunches van de vox beter waren en de metalgeluiden van de line6 (dus ik neem aan de pod ook) beter waren... de zoom is veelzijdiger maar zit er dus ergens tussenin (mijn mening).

Swampash
27 januari 2007, 15:47
Dat zal dan wel de reden zijn dat de tonelab le nu oa een metal distortion extra heeft.
Ook erg cool is de amp/line uitgang die rekening houdt met de voicing van de amp. bijvb, amp1 = voor fender achtige amps, amp2 = voor vox achtige amps, amp3 is voor high gain achtige stacks. Plus een line out waar je de eq nog kan aanpassen.