PDA

View Full Version : Fishman aura nieuw type?



r0etie
25 januari 2007, 20:12
Hee daar,

Is daar al iemand die de nieuwe aura gezien, geproeft, geroken, of aangeraakt heeft?

http://www.fishman.com/news/press-releases.asp?id=56

Is het wat? En wat kost ie dan?

Paul.

kornelius
25 januari 2007, 20:40
het duitse blad Gitarre&Bass heeft net de grote broer getest (magazine feb 2007):

http://www.fishman.com/products/details.asp?id=6

Daar zitten 16 gitaren op gemodelleerd, bestaand uit 4 gitaarmodellen en per model een aantal houtsoorten, en je kan andere aura instellingen er bij laden. Met anti feedbacker, compressor, tuner. Men is erg positief, slikt een beetje van de prijs (krap 600), en enige nadeel is dat er geen koptelefoonaansluiting op zit.

r0etie
26 januari 2007, 11:14
Ja precies,

Die prijs is wel wat aan de hoge kant van de grote broer. Daarom ben ik zo benieuwd naar de "uitgeklede versie".

Moet maar geduld hebben.....

Paul. :eek:

chris c
26 januari 2007, 11:25
In de rubriek "Sounds" heb ik net een mp3 gepost van een opname met de "gewone" Aura :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86747

De klank kan beter omdat ik geen goede opnameapparatuur heb en de gitaar via de Aura gewoon rechtsreeks in de computer (met standaard geluidskaart) geplugd heb, zonder verdere EQ, effecten e.d. Maar het verschil met het geluid van het element alleen is toch enorm.

Ik vermoed dat die kleine Aura pedal gewoon een compactere versie van de grote is, misschien met iets minder mogelijkheden ? In het artikel staat bv. niet dat je sound images kunt downloaden van de Aura website, wat toch heel nuttig is.

Die Aura's zijn inderdaad heel duur, maar in de winkel toch minder dan die 600 euro, de mijne heeft 460 gekost.

r0etie
26 januari 2007, 19:12
het duitse blad Gitarre&Bass heeft net de grote broer getest (magazine feb 2007):.

Yep Kornelius,

Dat blad heb ik hoog op mijn lijstje staan. Ze hebben altijd heel snel goede reviews van nieuw spul. Je moet alleen een beetje Duits kunnen lezen, dan ist das magazin ganz super toll g**l, jawohl................

Groetjes,

Paul.

r0etie
26 januari 2007, 19:22
Hee Chris,

Nou dat klinkt wel veelbelovend. De piëzo neuzigheid is in ieder geval niet te bespeuren. Verder zou ik wel eens live willen horen hoe zoiets klinkt met speciaal voor je eigen type gitaar gemodelleerde programma's. Dus in het echt bedoel ik dan.

Ik wacht denk ik nog even tot men deze techniek wat betaalbaarder maakt. Ik verwacht dat men daar nu zo ongeveer wel op inspringt. D-Tar is overigens ook in de weer met zo'n toverdoosje. (Mamma Bear) Heb je daar ook ervaring mee?

CU,

Paul.

chris c
26 januari 2007, 21:43
Live klinkt het nog beter dan mijn eenvoudige opname, het is echt alsof je door een dure microfoon speelt. De "grote" Aura is ook een pedaal met voetknoppen en kan dus perfect live gebruikt worden.

Met de T-Tar heb ik geen ervaring maar het principe lijkt mij anders : het reproduceert vanuit één gitaar het geluid van heel verschillende instrumenten, terwijl de Aura erop gericht is om het signaal van het element in jouw gitaar om te vormen tot het geluid van diezelfde gitaar door een goede microfoon. Als je op een kleine gitaar speelt en je kiest bv. een 'jumbo" setting op de Aura klinkt het nergens naar.

Ik speel op een Avalon Jacques Stotzem en voor die gitaar zijn er op de Aura website liefst 10 "images" te downloaden : verschillende microfoons (sommige veel duurder dan mijn gitaar) in verschillende posities (ver/dichtbij...). Dat was voor mij een extra motivatie om de Aura te kopen :).

Buzz
27 januari 2007, 08:53
Beste Chris,


Die bestandjes downloaden, dat wist ik wel. Maar hoe krijg je ze in de Aura?? Ik heb me rot gezocht naar zo'n kabeltje, maar ik heb het nooit gevonden...

chris c
27 januari 2007, 10:02
Buzz, ik gebruik daarvoor deze USB-midi adaptor :
http://nl.backoffice.be/shop/information.asp?partid=250100002

r0etie
28 januari 2007, 21:53
Hmm,

Die images, staat de volledige lijst ook voor niet geregistreerde gebruikers op hun site? Of is er nog ergens een geheime cyberplek? Ben benieuwd of er ook een image tussen staat voor een Crafter DE7/N.......

Paul.

chris c
29 januari 2007, 20:28
Zo'n geheime cyberplek, dat zou mij verwonderen want die Aura images maak je niet zomaar als hobby :)

De bedoeling is om in de bestaande lijst de gitaar te vinden die het dichtst aansluit bij de gitaar die je hebt, vooral wat betreft de vorm (dreadnought, auditorium, enz) en de houtsoorten.

Wat het live-gebruik betreft : een Fishman Matrix pickup (een piëzo zeg maar) gecombineerd met een ingebouwde microfoon (bv. de Fishman Ellipse blend) klinkt eerlijk gezegd ook zeer goed (beetje minder microfoonachtig dan de Aura, maar toch zeer bruikbaar), en is goedkoper dan de Aura. Maar als je daarnaast ook rechtstreeks zonder externe microfoon wil opnemen dan is de Aura onklopbaar.

Pff ik lijk nu wel een Fishman dealer :confused: is nu ook weer niet de bedoeling...

Danny0166
7 april 2007, 19:17
Ben deze nammidag de "grote" aura gaan testen bij de lokale verdeler.
Moet zeggen dat,alhoewel ik het budget had vrijgemaakt, ik het toestel niet gekocht heb.
Mijn inziens kan de aura de piezoklank een beetje wegfilteren, maar ik hoor toch wat te veel geruis en storende middentonen.
Ik zeg nu niet dat de klank slecht is maar voor dat geld (400euro) verwacht ik toch meer kwaliteit.
Het blijft "the search of the holy grail" !!!!