PDA

View Full Version : wat kan ik doen met 2 setjes stratocaster pickups..?



jimihattricks
25 januari 2007, 15:56
Hoi mensen,

wellicht ga ik ook eens een keer wat zelfbouwactiviteiten ondernemen, maar eerst eens even een goed plan bedenken..

Ik heb hier twee setjes tex mex pickups liggen van Fender (vind ik zelf erg lekkere elementen). Nu weet ik nog niet hoeveel elementen ik in het zelfbouwgitaartje ga gooien (t wordt geen strat, maar een eigen ontwerp), en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Wat is praktisch gezien mogelijk en verstandig?:

2 elementen (1 bij de brug, 1 bij de hals) met telecaster-switching (moet ik dan de middelste (reverse-wound) pickup in de hals-positie zetten..? gaat dat uberhaupt wel met stratocaster pickups..?)

4 elementen (brug, midden, midden, hals), hoe zou ik dit kunnen gaan switchen, zou ik hier ook een brug + hals standje bij kunnen zetten..?

zoals jullie zien ben ik geen talent op elektronika-gebied helaas..

alvast bedankt!

no 1 hops
25 januari 2007, 16:05
je kan natuurlijk elke pup zijn eigen schakelaar geven.
maar mijn ondervinding is dat hoe meer pups en schakel mogelijkheden, hoe meer je aan het switchen bent en hoe minder je speelt.
daarom aan mij geen mega switchen besteed.
1 keer een hss setje gehad, alle humbuckers allen konden serie parallel.
bleef maar schakelen.

hassent
25 januari 2007, 16:34
Zet 2 brug elementen als een humbucker in serie. Dan heb je een zelfde configuratie als de eerste Jeff Beck strat's. Ik heb er een gehad en die klinken echt vet in de brug!

jimihattricks
25 januari 2007, 17:00
hey ja dat zou wel leuk zijn ja, ik heb een en ander opgezocht op internet, en voor zover ik t begrijp, gaat je output omhoog als je twee elementen in serie schakelt t.o.v. de output van 1 enkel element.. en als je parallel schakelt, halveert de ouput min of meer..? klopt dat?

ik las ook ergens dat parallel schakelen het beste klinkt wanneer je strat-pickups aansluit, omdat ze met die sound in gedachten ook gemaakt zijn..

wat betreft no 1 hops, ik ben idd een beetje bang dat ik straks door de switches het bos niet meer zie, misschien is het daarom beter om het simpel te houden..

ik zit dan bv te denken aan 2 single-coils (1 in de brug, en 1 in de halspositie), en dan een serie-schakeling op het middenstandje bv.. er zijn ook 4-way switch mogelijkheden voor teles bv waarbij je zowel de pickups parallel als in serie kunt switchen, zoiets lijkt me ook wel cool..

er zijn iig legio mogelijkheden te vinden op het net, maar ze lijken me lang niet allemaal bruikbaar..

jimihattricks
25 januari 2007, 18:37
ik heb hier een leuke gevonden:

http://www.seymourduncan.com/images/spr96tip.jpg

standaard wiring (parallel), en met de toggle switch kunnen de twee pickups dan ook in serie worden gewired, leuk toch?

no 1 hops
25 januari 2007, 18:47
of deze

http://homepages.ihug.co.nz/~online/nocaster/bltele5waywithhalfoutofphase.jpg