PDA

View Full Version : (Wie is bezig met) de gitaar synth?



frekie
25 januari 2007, 15:47
Net met een vriend naar A'Dam geweest om bij Dijkman een Roland Gr20 te testen. Ik had voor hem digitaal het hele Noord'n door gesurft, nergens zo'n ding in voorraad. Bij Dijkman hadden ze hem "demonstratie klaar" dwz een hex PU half op een gitaar geplakt. De hoge E en B snaar deden helemaal nix en van de rest was ik niet helemaal overtuigd qua tracking. De geluiden waren prima maar het gaat natuurlijk om de tracking.
Mijn vriend was echter overtuigd en keerde bij de kassa zijn spaarpot om. 2 dagen later stonden we in een oefenruimte, het nieuwe speeltje moest natuurlijk uitgeprobeerd worden. Hij had het element gemonteerd op een ouwe Morris LP copie, destijds mijn 1e enigszins goede gitaar, oh jeugdsentiment.
Wie schetst mijn verbazing, het ding volgde PERFECT ik kon er zelfs drums mee spelen! Ik heb vroeger een Casio midi gitaar gehad maar daar zat echt vertraging op. De techniek heeft dus niet stil gestaan. Als ik het geld had zou ik er ook wel zin in hebben m.n. voor de koppeling aan de PC. Al is het voor live natuurlijk ook leuk om in een power trio de boel wat op te vullen.
Wie is er (nog) bezig met de gitaar synth?

vulvasonic
25 januari 2007, 15:53
De techniek is er inderdaad op vooruit gegaan. Je kunt er nu echt hele gave dingen mee doen. Zelf heb ik ook lang overwogen om zo'n ding aan te schaffen.

Een vriend van me heeft uiteindelijk ook zo'n ding gekocht en het werkte perfect en hij deed er ook hele gave dingen mee. Maarrrrrrr....... uiteindelijk heeft ie het spul toch weer verkocht, omdat het 'm ging vervelen. Hij vond dat er eigenlijk maar een paar sounds uit te halen waren die echt een meerwaarde hadden tov zijn apparatuur (met al zijn effecten) zonder die synth.

Ik heb er nooit lang genoeg mee kunnen experimenteren om er uitgekeken op te raken. Maar ik vond het wel gaaf.

piezo
25 januari 2007, 16:35
Ik gebruik al enkele jaren een GR-33, als gitaarsynth en als floorboard MIDI controller voor andere spullen: andere synths, een Vox Tonelab, switchers, Multi-FX.

De afstelling van het hex-element is de meest kritische factor. Bij het spelen van lage tonen op de gitaar zul je altijd triggervertraging hebben, maar trackingproblemen (niet goed volgen) heb ik vrijwel nooit.

Hier heb ik een boel praktische info gezet, vanaf pagina 3 (http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=50868)

japievoorhuid
25 januari 2007, 17:54
Man oh man die gitaar synth maakt gitaar spelen nog verslavender
'tiz gewoon te gek
Absoluut het beste voor gitaar sinds distortion

hadv
25 januari 2007, 23:39
Heb er jaren mee gewerkt in de band, een VG-8 (SPAM: staat nu te koop). Zeer fijn apparaat, maar je moet um niet continu als hoofdgeluid gebruiken. Ik gebruikte um vaak voor 'stukjes' of als wat zachtere achtergrond, maar dan met een ander geluid (gescheiden uitgangen synth en droog).
Tracking is, zelfs bij deze al wat oudere, razendsnel, ook benden doettie probleemloos.