PDA

View Full Version : gesloten elementkapjes



jodor
25 januari 2007, 14:33
Hallo, ik had een vraagje.

Ik heb een Squier Affinity uit 96 (speelt in mijn beleving beter dan de meeste goedkopere Fenders, maar dat is mijn mening)

Maar ik wil graag het uiterlijk aanpassen. Ik kan van een vriend zijn elementkapjes krijgen, echter deze zijn gesloten, zoals EMG's eruit zien. Ik vind dat wel supermooi, maar ik ben bang dat dit geluidsverschil veroorzaakt.
Klopt dat? en gaat het zoiezo wel passen op mijn standaard elementen?

Bedankt,
Jodor

Mr.Bluesbreaker
25 januari 2007, 14:52
Of het past-> haal je oude kapje eraf, nieuwe erop en dat heb je zo uitgevonden. Klankverschil:

Aan de ene kant heb je humbuckers bij bv. PRS of Gibson met kapje en zonder kapje, van metaal. Die kun je er ook gerust afhalen. Meer looks dan dat het geluid verandert. Je hebt wel mensen die zeggen dat het geluid "opener" is zonder kapje bij een Les Paul bijvoorbeeld, maar ik vind het een beetje verwaarloosbaar.

Hector_Tsolodimos
25 januari 2007, 15:47
het is logisch dat het wel íets uitmaakt
maar dat iets is wel zó wenig.. tja
daar moet je je soms gewoon niks van aantrekken

Punt
25 januari 2007, 17:32
Het maakt bijna niets uit.
Ik heb liever kapjes.

DarknessAwaits
25 januari 2007, 17:52
Het is zoals gezegd een heel klein verschil in geluid, wat je in de meeste geval niet eens zult kunnen waarnemen.

Hector_Tsolodimos
25 januari 2007, 18:40
Het is zoals gezegd een heel klein verschil in geluid, wat je in de meeste geval niet eens zult kunnen waarnemen.
precies
je kunt onmogelijk zeggen dat het TOTAAL geen invloed heeft op je sound
maar dat verschil is wel zo klein.. dat je wel kunt spreken van ´gelijk spel´ (dus: met of zonder kapjes, het maakt niks uit)

JvD.
25 januari 2007, 18:51
emg achtige kapjes zijn van heel dun kunstof, en je hoort niets verschil.

ik heb ze zelf:
http://img258.imageshack.us/img258/1069/icemantotal9dc.th.jpg (http://img258.imageshack.us/my.php?image=icemantotal9dc.jpg)

jodor
25 januari 2007, 23:45
Bedankt zover jongens!


(dus: met of zonder kapjes, het maakt niks uit)
Ik heb het wel over het vervangen van mijn standaard kapjes naar kapjes zonder gaatjes, dus eigenlijk altijd mét kapjes :)

Rinze
26 januari 2007, 08:13
Ik hoor wel degelijk het verschil tussen een element zonder kapje en met. Met kapje is het hoog wat minder fris, wat doffer. Ik heb ook met de helemaal gesloten kapjes gespeeld die jij bedoelt, ik neem tenminste aan dat we het hier wel over metalen kapjes hebben, de kunststof kapjes hebben geen invloed op je geluid, om de simpele reden dat ze niet geleiden en dus ook geen afschermende werking op je magneetveld hebben. Ik vond de dempende werking van metalen kapjes zonder gaatjes voor de elementpolen nog sterker dan van kapjes met gaatjes, heb dit bij een stel Dimarzio Paf Pro's uitgebreid geprobeerd op verschillende gitaren. Zonder kapjes vond ik ze te fel in het hoog, met kapjes te dof :sneaky:. Let wel: het hangt ook van het karakter van je gitaar en versterker af. Verder is het ook een kwestie van smaak, natuurkundig gezien is het in ieder geval niet vreemd dat er een verschil in zit.

Zeker weten doe je het alleen wanneer je het uitprobeert...

JvD.
26 januari 2007, 08:38
ah, je wilt elementen met van die grome kapjes vervangen voor kunstof emg achtige?

dat ga je wel degelijk horen denk ik.

gerrekat
26 januari 2007, 08:50
Of het past-> haal je oude kapje eraf, nieuwe erop en dat heb je zo uitgevonden. Klankverschil:

Aan de ene kant heb je humbuckers bij bv. PRS of Gibson met kapje en zonder kapje, van metaal. Die kun je er ook gerust afhalen. Meer looks dan dat het geluid verandert. Je hebt wel mensen die zeggen dat het geluid "opener" is zonder kapje bij een Les Paul bijvoorbeeld, maar ik vind het een beetje verwaarloosbaar.

Ik vind dat er wel degeljik een groot verschil zit tussen covered en uncovered Pickups, althans bij humbuckers. maar kan me niet voorstellen dat het effect anders is bij singles.

ben vanhoof
26 januari 2007, 12:18
weet iemand waar je zo'n zwart pickupkapje kan vinden? Op musicstore, feedback en musikproduktiv vond ik er geen. Liefst eentje met emg op, maar hoeft niet per se. Dit oogt gewoon beter bij de zwart plastieken cover rond mn elementen ipv zo'n goude

Johannes
26 januari 2007, 12:30
www.voxhumana.nl

Met EMG erop kun je denk ik vergeten, maargoed waarom zou je dat willen?

ben vanhoof
26 januari 2007, 12:42
Sommige staren zich er blind op heb ik gemerkt tijdens optredens. Emg's vinden ze de max.
Achja, het kapje zonder emg erop vind ik al goed genoeg, het oog mag ook wat.

Johannes
26 januari 2007, 12:51
EMG elementen hebben geen kapjes namelijk, de kapjes zijn onderdeel van het element zelf. De spoelen, magneten enz. zijn namelijk in het "kapje" gegoten met een soort kunsthars. Voor zover ik weet bestaan er ook geen namaak kapjes om EMG's te faken. Maargoed, wat is nou stoerder dan een afgeragde EMG waarvan het logo door het spelen al afgesleten is? Een andere suggestie, koop een setje EMG's.


Edit: ok :)

Nog een edit:

http://www.emginc.com/productimages/PScombobk.jpg

ben vanhoof
26 januari 2007, 13:50
[QUOTE=Johannes]Een andere suggestie, koop een setje EMG's.

Das geen optie. Ik heb in mn andere gitaar een emg 81, en ik vind het klotig dat ik niet met mn volumeknop kan spelen bij distortion. Met mn seymour duncan kan met n zware distortion op ook nog een clean geluid met n randje aan produceren, wat soms wel handig is...

Punt
26 januari 2007, 17:56
Ik zou nog niet dood gevonden willen worden met EMG's in m'n gitaar :hippie:

ben vanhoof
13 februari 2007, 22:29
Heb nu van die zwarte kunststof kapjes over mn sd elementen zitten. Het oogt erg mooi, maar het schilt wel n beetje in power. Ze hebben nu precies iets minder output.