PDA

View Full Version : Snaren 'tikken' en nieuwe ontdekking elementhoogte?!



Yamhammer_71
25 januari 2007, 14:16
1) Ik heb mn Epi vandaag aangesloten op de versterker met pedaal om zowel clean als distorted te spelen en ik merkte dat de snaren kleine 'tikjes' geven als ik ze aanraak (clean). Als ik het einde vd snoer vasthoud, daar waar die in het pedaal gaat, stopt de ruis en de 'tikjes'. Waar ligt dit aan? Hoe kom ik daarvan af?

2) Ook heb ik met de hoogte van met name het brugelement geexperimenteerd t.o.v het halselement..dit om beiden gelijk te maken wat betreft het volume en balans. Het halselement was goed ingesteld, maar het brugelement kreeg ik niet steeds 'volledig' op gelijke volume/balans als het halselement. De ene keer waren de hoge tonen weer te hard en de bassen precies goed en de andere keer waren de hoge tonen precies goed en de bassen weer te zacht.....na heel wat 'wikken en wegen' zit de linkerkant van het brugelement aan de lage kant en de rechterkant ervan een stuk hoger. Nu is de balans helemaal perfect. Het element zit dus wel wat schuin, maar verder blijft ie natuurlijk op zn positie door middel van de schroefjes.
Ik wist niet dat dit invloed kon hebben op de balans van 't element? Is dit een nieuwe ontdekking?

Mr.Bluesbreaker
25 januari 2007, 14:20
Heb je de 'tikjes' ook als je zonder pedaal speelt?
Het lijkt er op dat je je versterker op een ongeaard stopcontact heb aangesloten. Als dit zo is, sluit het dan eens geaard aan en bekijk het verschil.

Je pickups kun je gewoon naar smaak instellen, blijf goed luisteren hoe de balans is. Ze kunnen dan inderdaad best schuin komen te liggen. Let erop dat je je elementen niet te dicht bij de snaren zet, je sustain zwakt dan heel erg af.

slisse
25 januari 2007, 14:46
welkom in de mijn snaren knetsen club...ik heb dat probleem ook met een ej strat.k'heb alles al geprobeert maar niets werkt.help!!massa in orde,alles hersoldeert en nog steeds die tik........... :angry:

blimb
25 januari 2007, 14:53
als ik jullie was zou ik de aarding van de gitaren eens bekijken ...

Yamhammer_71
25 januari 2007, 15:00
De balans tussen de elementen is verder goed nu (net ook nog ff getest beneden). Brugelement zit vrij hoog, maar sustain is echt toppie.

Heb de versterker via een ander stopcontact geprobeerd, maar nog steeds die tikjes. Ik hoor van iemand anders hier dat hij de elementen daarom opnieuw heeft gesoldeerd en die tikjes nog steeds heeft....ik twijfelde dus ook daaraan, maar daar zal ut dus niet aan liggen.

Trocar
25 januari 2007, 15:07
Weet je echt heel zeker dat het stopcontact geaard is? Als je ene stopcontact het niet is, is er natuurlijk een kans dat die andere ook niet geaard is.
(Sinds ik een aardedraad aan mijn stopcontact heb (wat er vroeger niet was) is exact hetzelfde 'probleem' verdwenen namelijk).

blimb
25 januari 2007, 15:08
dan kan er nog steeds een probleem met de aarding van je gitaar zijn .. wat van belang is is dat je brug/snaren eveneens geaard worden... als daar iets mis is dan kan je nog wel eens vreemde geluidjes krijgen .. verder is het ook zo dat je het hoord als je bij niet actieve elementen (correct me if I'm wrong) de snaren aard ..

maar goed .. het blijft natuurlijk lastig om dat zo via het inet om een goede diagnose te stellen etc. etc.

Trocar
25 januari 2007, 15:11
dan kan er nog steeds een probleem met de aarding van je gitaar zijn .. wat van belang is is dat je brug/snaren eveneens geaard worden...


True. Als je stopcontact goed geaard is (en dus je versterker) maar je gitaar(brug->snaren) niet goed, houd je het probleem.

Yamhammer_71
25 januari 2007, 15:25
Tijdens het repeteren een poosje geleden, had ik dit probleem niet.
Daar staat een andere versterker etc, maar ik had niet meteen het idee dat 't thuis aan het stopcontact kon liggen, of aan mn oude Fender Studio 85 :dontgeti: Dus zit nu heel erg te twijfelen of het gewoon aan mn versterker zou kunnen liggen of idd het stopcontact. Ik ga er vanuit dat de gitaar in orde is (aangezien het tijdens de repetitie wel normaal ging).

no 1 hops
25 januari 2007, 15:59
even naar de keuken en daar inpluggen die set.
keuken is altijd met geaarde stopcontacten.

verder de gitaarsnoeren zelf, zijn die allen ok?
dus eerst met 1 snoer rechtstreeks in de versterker?
geen probleem dan het andere snoer proberen, ook goed?
dan het effectpedaal ertussen?
probleem, dan kan het aan dat bakje liggen?
soms is het gewoon een zaak van wegstrepen

Yamhammer_71
25 januari 2007, 16:02
even naar de keuken en daar inpluggen die set.
keuken is altijd met geaarde stopcontacten.

verder de gitaarsnoeren zelf, zijn die allen ok?
dus eerst met 1 snoer rechtstreeks in de versterker?
geen probleem dan het andere snoer proberen, ook goed?
dan het effectpedaal ertussen?
probleem, dan kan het aan dat bakje liggen?
soms is het gewoon een zaak van wegstrepen

Heej, hartstikke bedankt voor je tips. Ik zal het meteen ff doen en kijken of de gitaar het in de keuken wel doet! Het stopcontact is daar inderdaad geaard. Laat nog wat van me horen.

Yamhammer_71
25 januari 2007, 16:12
Ik heb het ff de versterker in de keuken aangesloten op een geaard stopcontact en de gitaar rechtstreeks via snoer in de versterker geplugd. GEEN TIKKEN! :) :) :) Niet meer de problemen die ik normaal had.

Ik ga ervan uit dat de gitaar dan verder is orde is!
De gitaar plug ik meestal op de bovenverdieping in en dan heb ik wel gewoon kleine tikjes bij clean. Daar moet ik wel repeteren, vanwege overlast anders in de huiskamer. Is het verder niet schadelijk voor de gitaar om op een ongeaarde versterker te spelen?

Nogmaals bedankt!!

no 1 hops
25 januari 2007, 16:17
op zich is het een beveiliging, en als ik de keuze had zou ik altijd voor een geaard stopcontact kiezen.
vooral als je op oude buizenversterkers speelt.
daarin lopen zoveel hoge spanningen, voor iemand die daar geen verstand van heeft (zoals ik) blijf ik daar uit de buurt van de binnenkant.

maar dat zou een goede vraag zijn bij afdeling werkbank denk ik.

zou toch nog even testen met dat trapbakkie er tussen in de keuken.
dan weet je het 100% zeker

Yamhammer_71
25 januari 2007, 16:24
Het ging enkel om wat tikjes als ik de snaren aanraakte, maar dit is toch verder niet schadelijk voor de electronica van de gitaar?

Ik ga het nu ff proberen met distortion in de keuken, zou moeten lukken.
Je hoort nog van me.

Yamhammer_71
25 januari 2007, 16:34
Heb ook net met 't distortion-pedaal gechecked in de keuken, maar ook nu GEEN tikjes. Helemaal perfect dus :)

Ik vraag me nu alleen af nog steeds of het spelen via een gewoon stopcontact schadelijk zou zijn voor de electronica van de gitaar...

slisse
25 januari 2007, 18:25
ik heb alles geprobeerd,zou het aan de condensator kunnen liggen?mijn ej strat is wel bedraad met 'vintage' kabel en niet 'geschield' zoals ze dat in het fucking english zeggen,maar daar kan het volgens mij niet aan liggen.

no 1 hops
25 januari 2007, 18:35
Heb ook net met 't distortion-pedaal gechecked in de keuken, maar ook nu GEEN tikjes. Helemaal perfect dus :)

Ik vraag me nu alleen af nog steeds of het spelen via een gewoon stopcontact schadelijk zou zijn voor de electronica van de gitaar...mooi zo.
schadelijk is het niet ( behalve als het echt knalt wanneer de versterker vol open staat, dan weet ik niet hoe goed het voor de speaker is)

no 1 hops
25 januari 2007, 18:39
ik heb alles geprobeerd,zou het aan de condensator kunnen liggen?mijn ej strat is wel bedraad met 'vintage' kabel en niet 'geschield' zoals ze dat in het fucking english zeggen,maar daar kan het volgens mij niet aan liggen.
misschien kun je wat duidelijker zijn om wat het gaat, wat voor storend geluid en wanneer en wat je gebruikt. en wat je al eraan gedaan hebt.
strats zijn nu eenmaal gevoeliger voor storing van buitenaf, shielden helpt daarin een heel stuk.

heb iedergeval al 1 vraag, heb je dat overal waar je speelt? ook in een ander gebouw?