PDA

View Full Version : Elk Twin



klikokarma
25 januari 2007, 11:00
Ik ben op zoek naar informatie over een Elk buizenamp (top) uit eind jaren '60. Het betreft een Japanse kopie van een Fender Twin maar dan met 2 EL34 eindbuizen. Ik heb deze amp al een paar jaar in mijn bezit, maar kan er verder weinig informatie over vinden.

Chris Winsemius
25 januari 2007, 14:04
Ik moet binnenkort 'n Elk SuperReverb clone opknappen/modden, ik zal wat aantekeningen/etc. maken.

klikokarma
25 januari 2007, 17:03
Dat zou te gek zijn!

Enterprice
25 januari 2007, 19:14
Bij mij ligt er op m'n zolder ook nog zo'n ELK Twinamp 50 die ik lang geleden een keer van iemand had gekregen.
Inplaats van de orginele GZ34 had die persoon er silicium diodes in gesoldeerd welke ik weer veranderd heb naar een GZ34.
Alleen de spanning vind ik wat aan de hoge kant, 510 ipv 427 volt zoals die in het schema vermeld staat.
Heb de amp heel even aangesloten op een oude speaker en er kwam maar een heel zwak geluid uit, ik schat 1 watt of zo ipv zo'n 50 watt die de amp zou moeten zijn.
Ik vermoed dat de einbuizen (EL34) op zijn want de overige buizen had ik allemaal reeds vervangen.
Moet er toch eens keer goed naar kijken als ik wat meer tijd heb.

klikokarma
26 januari 2007, 09:50
Ja zo zit het bij mij ook ongeveer. Heb het ding een jaar of 7 terug gekocht voor 300 gulden (+2x12) en een tijd gebruikt maar op een gegeven moment haperde de speakerkabel tijdens het spelen en kreeg het ding dus geen load meer. Gevolg: vonkenregen uit de achterkant en doodse stilte. Nu had ik er ook nieuwe buizen ingezet zonder te biassen, dus ik was er al niet te verstandig mee bezig.
Wil het ding nu inderdaad weer eens gaan laten opknappen als ik er tijd voor heb... Er zat wel een fijne klank in, meen ik mij te herinneren.

up-guitarman
26 januari 2007, 10:26
Ik heb zo'n topje ooit zien staan voor 200€ hier in een shop in antwerpen. Even getest en klonk echt goed.

Het was echter op die moment niet wat ik zocht, vermits ik op zoek was naar een goeie amp met clean en drive kanaal (dat is dan de JCM600 geworden). Maar daar heb ik toch ergens wel spijt van ... Niet voor de JCM want daar ben ik tevreden over maar wel dat ik niet extra 200€ heb uitgegeven voor die ELK top...