PDA

View Full Version : Wat is het verschil tussen een Dynamische Zang Microfoon en Condensator Microfoon !



DTmaster
24 januari 2007, 23:40
Hallo ik ben van plan om hier een microfoon te gaan kopen EN DAN WEL , in een keer een goede waar van je niet achteraf achterkomt van "hey dit is het toch niet"

NU ben ik al een tijdje bezig met muziek en weet ik het nodige van instrumenten , maar ik heb mij nooit echt verdiept in "de zang" dus mijn eerst vraag is (ZIE TOPIC TITLE) mijn 2e vraag is , welke ??

Ik van plan het bij feedback te kopen (http://www.feedback.nl/?id=26&a=122) alleen als ik kijk naar prijzen van zowel Condesator microfoon en dynamische dan kan je ook een dynamische van 400 euro kopen dus op de prijs moet je niet letten.

Voor welke reden zou je de 1 of de ander nemen

dit is mijn situatie.

1 ik zing alleen in mijn home studio.
2 sluit hem aan op mijn POD XT als verstekker simulatie. !

prijs max 220 euro , een 10 tje hoger kan ook maar meer niet.\


Erg bedankt want ik had er nu een van 20 euro maar langer dan 4 weken heeft dat ding het niet gedaan , (en het was toch KLOTE :)

Thanx

DT

Roman
25 januari 2007, 08:19
Zonder al te technische info: Een dynamische mic is anders qua opzet. Vergelijk het met een omgekeerde speaker. Via een magnetisch veld worden geluidsgolven omgezet. Met een condensator mic gebeurt dit op een andere manier. Door middel van een kleine spanning tussen 2 membramen (hele dunne "vliesjes") te zetten. Geluidsgolven brengen de vliesjes in beweging en variëren daardoor de spanning.

Condensator mics hebben de eigenschap om een groter frequentie bereik te adresseren, en zijn veel gevoeliger dan dynamische. In andere woorden, ze hebben minder versterking nodig dan dynamische om de zelfde output te genereren van de zelfde geluidsbron. Dit maakt ze ideaal voor zachte of afstand geluiden.
De membraan is veel dunner en hoeft dus veel minder massa in beweging te zetten. Een dynamische mic moet als het ware een spoel in beweging zetten (met geluidsgolven)

Dynamische mics zijn vaak stukken goedkoper en steviger (lees: minder snel kapot te krijgen) En ze hebben geen extra voeding nodig om te werken, in tegenstelling tot de condensator mic. immers deze heeft een spanning nodig om de "vliezen" (diaphragm/membraan) op spanning te houden.

De keuzes zijn niet altijd makkelijk... voor zang is een groot membraan
Drums (de trommels zelf) en (elect)gitaar neem je vaak op met dynamisch. Zang, akoestische instrumentarium (ook drum overheads bijvoorbeeld) met condensator.

Horen is geloven.

Internet staat bol van de uitleg, wellicht eens zoeken ;)
start hier eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Microfoon

bert k
25 januari 2007, 09:35
Los van de klankverschillen, een condensator heeft dus sroom nodig, fantoomspanning heet dat. Daarvoor moet je een mengtafel of een los kastje hebben die dat opwekt. Bij een dynamische heb je dat niet nodig.

DTmaster
25 januari 2007, 10:27
maar ja kan die condensator microfoon ook in je POD XT , via een XLR cable met mic ingang zodat ik kan opnemen !!!

deze lijkt mij trouwens wel wat.

ik zat te denken aan deze 2 te denken http://www.feedback.nl/?id=55&b=AKGC5900M

http://www.feedback.nl/?id=55&b=AKGC535EB

een van deze 2 word het denk ik

bert k
25 januari 2007, 10:29
Nee, een condensator kan niet rechtstreeks in een Pod! Vanwege die fantoomvoeding dus. (Of zit er fantoomvoeding op een Pod XT? Dacht het niet.)

Roman
25 januari 2007, 10:40
maar ja kan die condensator microfoon ook in je POD XT , via een XLR cable met mic ingang zodat ik kan opnemen !!!

deze lijkt mij trouwens wel wat.

ik zat te denken aan deze 2 te denken http://www.feedback.nl/?id=55&b=AKGC5900M

http://www.feedback.nl/?id=55&b=AKGC535EB

een van deze 2 word het denk ik
Genoemde mics zijn meer voor live situaties. Zang micro's om in de hand te houden. Voor die prijs kun je redelijke condensator mics kopen (budget). Gezien je beginner bent, kun je de behringer series eens checken.
http://www.behringer.com/B-2PRO/index.cfm?lang=ENG (200 euro)
http://www.behringer.com/B-1/index.cfm?lang=ENG (130 euro)

of bij Samson

Of natuurlijk de ABG c2000/c3000, m
ooie instap modellen.

Verder heb je idd een fantoom bakkie nodig. Voor een paar centen kun je die al krijgen (stagg, phonic etc)

bert k
25 januari 2007, 10:47
Ik heb de B2 van Behringer, die bevalt me prima. Ben het met Roman eens dat je beter kan kijken voor een studiomic, dat klinkt toch vaak net beter. Andere merken zijn Rode en SE. Goed spul voor weinig.

Han S
25 januari 2007, 11:32
De AKG C1000/3000 serie zou ik je niet aanraden, te duur voor wat ze presteren.

Kijk voor de werking van microfoons maar eens hier: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/mic.html#c3

Er zijn tegenwoordig veel microfoons binnen jouw budget die heel behoorlijk presteren, ik las goede dingen over de Samson mics bijvoorbeeld, hoewel ik ze niet ken.

Ik heb goede ervaringen met de Studio Projects B1 en Bert heeft goede ervaringen met Behringer.

Ik heb een paar jaar geleden mijn AKG C1000's en C3000's verkocht en een paar B1's gekocht en een paar MXL buizen condensators.

Nooit spijt gehad van het dumpen van die AKG mics.

ruezzz
27 januari 2007, 01:25
Ik heb ook goeie verhalen en resultaten gehoord over deze budgetmike:

http://www.thomann.de/de/the_tbone_sc1100_grossmembranmikrofon.htm

Azrael
27 januari 2007, 02:47
Ik ga de B1 bestellen voor zang/viool (vals uiteraard) op te nemen. Ben benieuwt! Nieuwe geluidskaart komt nogsteeds deze maand als het goed is (Presonus FirePod wegens veel opties en goede mic preamps) maar ik hou mijn centen nog even in mijn zak , maar een mic heb ik toch echt erg hard nodig.

El Capitain
29 januari 2007, 00:42
Waar kun je die B1 kopen/bestellen eigenlijk?

Azrael
29 januari 2007, 00:44
Waar kun je die B1 kopen/bestellen eigenlijk?

De Behringer of de Studioproject? De studioproject heb ik bij thomann.de bestelt. Daar bestel ik meestal mijn zooi. De Behringer hebben ze daar ook. Verder kun je aan die Behringer ook altijd wel bij Feedback winkel aankomen.

El Capitain
29 januari 2007, 00:49
Dank je.
De Studio Project bedoelde ik...

DTmaster
30 januari 2007, 17:36
Nou , dit eigenlijk mijn situatie waarvoor ik me mic ga gebruiken.


Ik wil via de computeropnemen en daar is die dan ook eigenlijkvoor want opnemen via een apparaat is mijn grootste wens.

Nu heb ik dus een pod XT , dus zijn er microfoons (van prijs 300 euro max) die ik daar zonder beschadiging aan de mic als ik hem gebruik met effecten via me pod kan op aansluiten , en desnoods als dat niet gaat een andere alternatief om toch Line in optenemen.


Thanx voor jullie support zover !!!

DT

Azrael
30 januari 2007, 17:58
Je wilt tot max 300 euro gaan. Je XT is niet de beste mic preamp en heeft geen phantom voeding. Waarom vergeet je die XT niet gewoon en spaar je voor een goede geluidskaart plus microfoon? En mic met versterkersimulaties is echt niet zo zinvol. Leuk aardigheidje meer niet. 'k Doe het wel eens met mijn Boss maar dat meer als grapje (plus distortion over je stem blijft grappig).

DTmaster
30 januari 2007, 18:06
zou jij mij een reele optie kunnen geven als je bij feedback dat zou willen kopen , ik zou als wil wel tot 400 kunnen gaan !!!

http://www.feedback.nl/?id=26&a=6

Roman
31 januari 2007, 07:58
Hou het simpel, als beginner kun zou met je een budget mic kunnen beginnen. Wat overigens niet zegt dat het een slecht mic is(!). Lees eventueel de reviews.

De behringer B2-pro. 200 euro.
http://www.behringer.com/B-2PRO/index.cfm?lang=ENG

Firefly interface voor je PC (incl mic fantoomvoeding) 119 eurootjes.
http://www.phonic.com/en/product/detail.php?group_name=&languageid=1&group=en&product_no=FW32P

Beide bij Feedback te verkrijgen, of waar dan ook. Check de dealers list.


Bovenstaand setje ben je met 350 euro klaar.

Via je gitaarpodje opnemen moet je gewoon lekker vergeten. Een audio interface voor je PC is eigenlijk gewoon een externe geluidskaart met extra opname mogelijkheden (lees: gebalanceerde mic met voeding etc)

Martien
31 januari 2007, 20:11
Hmz, maar een b2 is 159 euro geloof ik, een rode nt1a is 175 euro, zou ik toch eerder nemen, of moet ik mij vergissen ?

Han S
31 januari 2007, 20:23
Je mag de SP B1 altijd komen uitproberen en vergelijken met microfoons van 5000 euro, ff de Veluwe afrijden, Harderwijk, Lelystad, de dijk over en je bent er.

bert k
1 februari 2007, 00:02
Hmz, maar een b2 is 159 euro geloof ik, een rode nt1a is 175 euro, zou ik toch eerder nemen, of moet ik mij vergissen ?
Prijzen kloppen wel. De twee mics hebben een heel verschillende klank, maar het is niet zo dat de een beter klinkt dan de andere. Kwestie van smaak. Ik vind de nt1a wat warmer klinken dan de B1 Behringer, die is wat meer crispy. De B1 van SP ken ik niet, helaas.

Azrael
1 februari 2007, 00:05
De B1 van SP ken ik niet, helaas.


Nog even en dan heb ik hem in huis.....maarja..........dan ken ik de Behringer weer niet :D hehe

bert k
1 februari 2007, 00:08
Haha, ja, ik ken het probleem. Had ik ze maar allemaal. Ik heb die SP wel in mijn handen gehad, bij Han, van de week, maar ik weet niet hoe hij klinkt. Han is er erg blij mee.

Han S
1 februari 2007, 00:16
Stom dat we er niet even naar hebben geluisterd Bert. Maar mogelijk doen we dat nog een keer, moet je ook even in die M149 lispelen of kreunen, zul je ook mooi vinden.

Azrael
1 februari 2007, 03:08
LOL , volgens mij is het plekje van Han echt de microfoon hemel voor gekke katten :D
Ruilen met mijn kamer? ;)

DTmaster
7 februari 2007, 10:04
Thanx , ik ben trouwens zaterdag ff gegaan en , het word een Condensator Mic omdat met interface (zoals je al zei)

die Terringher is dus alleen voor studio gebruik , live zou die wel kunnen maar is die minder , of live zou die helemaal niet kunnen.

Thanx

DTmaster
7 februari 2007, 10:16
die B-2 pro is dus alleen voor studio gebruik , is nu ook voordeliger (Behringer B 2 Pro) voor 160 euro,


iemand nog een idee of deze zich ook uitleent voor Live gebruik >?

Han S
7 februari 2007, 20:31
LOL , volgens mij is het plekje van Han echt de microfoon hemel voor gekke katten :D
Ruilen met mijn kamer? ;)

Je moet het zoals alles gewoon zelf doen. Ik kocht in 1991 een verwaarloosd dubbel woonhuis, met lekkende goten, rotte kozijnen en allerlei achterstallig onderhoud.

Achter dat grote huis staat een loods van 250m2, die was net zo onderhouden als het huis, je keek zo tegen het dak aan en de vloer lag schots en scheef en het was een enorme rotzooi.

Het huis heb ik met mijn handen gerenoveerd en van de loods heb ik een studio gemaakt, met een grote 'lounge' , een slaapkamer, toilet/douche, een archief en een werkplaats.

Vrachtwagens vol glaswol, houten balken, ribben, stapels gipsplaten en tienduizenden schroeven heb ik door mijn handen voelen gaan. Ik heb wel wat hulp gehad van mijn zoon en zijn vrienden/vriendinnen, maar het meeste heb ik zelf gedaan, inclusief alle installatiewerk als electriciteit, verwarming, gas en waterleidingen.

Ook de bedrading van de studio met duizenden solderingen, allemaal DIY werk.

Ik betaalde voor dat zootje in 1991 185.000 gulden, het is nu getaxeerd op 450.000 euro en dan heb ik het over de opstallen, de inventaris komt daar nog bij.

Hard werken kan lonend zijn.

DTmaster
9 februari 2007, 08:56
Hallo ,


Iemand nog een Idee of die Berringher B-2 goed voor zo wel live als studio !!!!

iemand , ik ga vandaag dus een tip en mogelijk andere sugesties zouden welkom zijn !!


thanx

bert k
9 februari 2007, 09:47
Ik heb ze ook, ze zijn best fijn voor studiowerk, maar live heb je er niks aan. Veel te gevoelig en veel te kwetsbaar. Als je er mee opneemt mag je hem ook niet aanraken, dat hoor je. Dus niks voor live.

-=JEROEN=-
9 februari 2007, 10:40
ik ben zeer tevreden met mijn Tascam US-122

je kan er 2 mics (met of zonder phantoom), 2 gitaren en midi-keyboard op aan sluiten, met USB en Firewire aansluiting

http://www.feedback.nl/?id=55&b=US122L (159 euro)

Roman
9 februari 2007, 11:57
Ik heb ze ook, ze zijn best fijn voor studiowerk, maar live heb je er niks aan. Veel te gevoelig en veel te kwetsbaar. Als je er mee opneemt mag je hem ook niet aanraken, dat hoor je. Dus niks voor live.
Zoals eigenlijk alle condensator mics ;)

bert k
9 februari 2007, 12:42
Die grote studio (de naam zegt het al...) dingen zijn erg aanraakgevoelig, maar een mic als een Shure SM87 is wel bedoeld als hand-held, en die klinkt geweldig, ben ik echt een fan van. Neumann maakt ook een hand-held condensator, maar die heb ik nog nooit gehoord.

Azrael
9 februari 2007, 13:54
'k Heb thuis nu de Studio Projects B1 staan voor opnames. Ik vind het een goede microfoon (ondanks mijn niet zulke geweldige mic pre-amps van de Behringer maar ze doen tijdelijk prima hun werk) , waarmee ik goede resultaten qua zang krijg. Andere dingen heb ik nog niet geprobeerd. Ik zit alleen met een goedkope (onderstatement) 16bit geluidskaart nog die nogal snel het rood in duikt dus. Ik bezit namelijk geen hardware compressor hier. Maargoed , even sparen en ooit komt die Presonus Firepod er wel aan. Het duurt alleen allemaal even wat langer.

Nadeel van zo'n cardiode microfoon is echter wel dat hij omgevingsgeluiden ook goed op je opname gooit. Ik kan de geiser goed horen en dat is jammer. Maargoed , de wand in mijn zolderkamer naar de trap toe , bevat gaten en de deur sluit niet goed , dus het is op te lossen.
Live zou je er ook inderdaad helemaal niks aan hebben , elke aanraking hoor je gelijk. Maargoed , heb ik hem dan ook totaal niet voor gekocht. Hij staat hier braaf op zijn shockmount in de standaard.

Han S
9 februari 2007, 14:39
Condensatormics in welke vorm dan ook worden veel voor live concerten gebruikt, ik zou ze niet op het podium zetten van een jeugdcentrum met punkband, maar ik zie de SP B1 ook op podia staan voor de 4*12" cabinets.

Veel erger is als mensen denken dat je de C451 die daar staat voor een blaasinstrument ook wel kunt gebruiken om iets aan te kondigen. Dat kan je een paar bas speakers kosten vanwege hevige onweersgeluiden.

Maar voor de wat serieuzere concerten kun je gewoon elke condensator neerzetten, mits je een zwaar statief gebruikt zodat hij niet omflikkert.

En Bert, die Neumann KSM105 klinkt geweldig.