Inloggen

View Full Version : Eigen nummer, alle partijen zelf ingespeeld



Meneer I.
24 januari 2007, 23:23
Wel ik ben redelijk nieuw hier op 't forum en er staat zoveel in dat ik nu pas hier ben aanbeland.
Er staan leuke clipjes hier en ook wat mindere maar dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Vroeger heb ik in een band gespeeld waar ik onder andere dit nummer voor heb gemaakt, echter deze band is niet meer dus heb ik voor dit file-tje zelf alle zang/gitaarpartijen via een ZoomG2.1u ingespeeld op Cubase. Ik had deze al gepost in een ander subforum over de Zoom G2.1u, maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd hoe dit nummer wordt ontvangen. Niet luisteren over de PC speakers, maar koptelefoon oid, anders valt de bas volledig weg.

Hier de link naar het wma file-tje. Let op dit is een ruwe versie waar zeker hier en daar iets aan bij te schaven is. Mijn zangmic is van slechte kwaliteit en ik ben geen zanger maar zing wel backing.
http://home.casema.nl/iwanvanree/Droogte_mp3-01.wma

Voordeel van Cubase is dat je nog eens een extra trackje kan toevoegen. Waar we vroeger beperkt waren met twee gitaristen en dus twee partijen, zit er nu een extra partij bij (op het eind).

Ik ben benieuwd wat men van de muziekstijl vindt. En nogmaals ik ben geen zanger dus...

Overigens speel ik tegenwoordig met collega's in onze bedrijfsband met blazers, toetsen, bas, drum, diverse zang en dan vooral covers uit de jaren 70's, 80's disco dance, etc. heel iets anders.

greetz,
Iwan

Samder
25 januari 2007, 07:31
Heeerlijk refrein! Ben gek op dit soort nummers, toch wel apart!

De solo/riff gitaar mag van mij wel iets minder schel. Maar dat is ook gewoon smaak denk ik. Einde is ook tof!

Puik werk!

Samder
25 januari 2007, 07:32
Met wat meer crashes en bekkens en Bing bang boem wordt het helemaal compleet!

Meneer I.
25 januari 2007, 08:09
@Samder,
bedankt voor je commentaar! Tja dat schelle hangt heel erg af van de koptelefoon/speakers die je gebruikt. Ik heb net even via de PC speakers op m'n werk geluisterd maar dat klinkt in het algeheel erg schel, terwijl thuis over de Sennheiser koptelefoon klinkt het gewoon zoals het geluid bedoeld is.

De drums zijn erg basic, maar ja die komt dan ook gewoon uit de Zoom. Op mijn (lange) verlanglijstje staat ergens ook nog een electronisch drumpad, maar dat zal nog wel even duren voor die er is.

savale
25 januari 2007, 11:11
Gaaf gedaan! Het drumwerk is inderdaad wat basic, daar moet je misschien nog werk van maken. Je stem is ook goed vind ik! *respect*

el_jello
25 januari 2007, 18:10
Wat zijn de akkoorden van dan de slag gitaar ? :)

Meneer I.
25 januari 2007, 19:17
Het akkoordensshema is niet zo eenvoudig omdat er steeds vingers bij een basisakkoord worden gezet. In het bold de basisakkoorden de andere zijn de 'frutsels' eromheen. Dit zijn dus de akkoorden voor de akoestische gitaar.

Couplet
[Em] [Em7] [Em] [Asus4\E]
[Em] [Em7] [Em] [Asus4\E]
[C\E] [C] [Cadd2\E] [Fmaj7sus2\C] [C]
[D(1,3,4,9)] [G(1,5,13)] [D(1,3,4,9)]
er zit in het intro nog een variatie op deakoestische partij maar die laat ik even buiten beschouwing.

Dan het refrein:
[C] [D] [Dsus4] [D] [Asus4\D]
[Bm] [F#sus4\B]
[[B]Em (op 7efret)] [D] [C]
[C] [D] [Em]

Dit ziet er in tab taal wat vriendelijker uit ook hier in bold de basis:

Couplet:
0-2-2-0-x-x
0-2-0-0-x-x
0-2-2-0-x-x
0-0-0-0-x-x
0-2-2-0-x-x
0-2-0-0-x-x
0-2-2-0-x-x
0-0-0-0-x-x

0-3-2-0-1-0
x-3-2-0-1-x
x-3-0-0-1-x
x-3-2-0-1-x
x-3-3-0-1-x
x-3-2-0-1-x

x-5-4-0-3-x
x-5-5-0-3-x
x-5-4-0-3-x


Refrein:
x-3-2-0-1-0
x-x-0-2-3-2
x-x-0-2-3-3
x-x-0-2-3-0

x-2-4-4-3-0
x-7-9-9-8-7
x-5-7-7-7-x
x-3-5-5-5-x

x-3-5-5-5-x
x-5-7-7-7-x
0-2-2-0-0-0

Als je je eerst alleen op de bold akkoorden focust dan hoor je 't vanzelf.

el_jello
25 januari 2007, 19:19
Bedankt voor het te posten :hippie:

PeterX
26 januari 2007, 11:35
De gitaar doet me denken aan van dik hout. Erg leuk!!

Meneer I.
26 januari 2007, 13:09
@peterx

en het erge is dat dit nummer (Titel: Droogte, Band destijds heette: De Vlucht) er al was voordat Van Dik Hout bekend werd....hmmm...gemiste kans??

OJJVZ
29 januari 2007, 18:36
Niet écht mijn genre, maar het klinkt goed!

Rude Perception
29 januari 2007, 19:44
ik vind alleen de akoestische gitaar niet mooi opgenomen, verder niet mijn muzieksmaak, maar wel goed.

Meneer I.
29 januari 2007, 22:12
De akoestische kan zeker beter....ware het niet dat het is ingespeeld op een Telecaster met een Zoom Akoestisch geluid. De batterij uit mijn semi-akoestische gitaar was nl. leeg en het is een p-klus om het te vervangen

Alle drie gitaarpartijen zijn met een Fender Telecaster USA Am. Std. Rosewd ingespeeld. De bas is ingespeeld met een crappy Samick Bas die ik ooit eens gekocht heb voor de lol, maar droog klinkt ie wel aardig. De drum komt uit de Zoom.

drap
29 januari 2007, 23:12
Het nummer puur instrumentaal bekeken, super! Dat meen ik echt. De solo doet me een beetje denken aan het solowerk van Frusciante. Niet per definitie supertechnisch, maar gewoon lekker rauw en de juiste noten. Dat raakt mij persoonlijk duizend keer meer dan technische solo's.

De zang ben ik niet stuk van, daar ben ik ook eerlijk in. Het is niet dat je niet kan zingen, want dat kan je wel, maar meer omdat ik sowieso niet zo van het Nederlandstalige ben. Ook vind ik dat het wat rauwer had gemogen. Dat had het nummer meer gecomplimenteerd wat mij betreft.

Alle plusjes en minnetjes bij elkaar blijft er gewoon een heel goed nummer over wat mij betreft. Absoluut m'n complimenten! :)

Meneer I.
30 januari 2007, 09:06
Meneer I.: Mijn zangmic is van slechte kwaliteit en ik ben geen zanger maar zing wel backing.Ik heb het van te voren gezegd ;o) Ik heb idd geen rauwe stem, had wel beter bij het nummer gepast.

Het nummer is inmiddels alweer zo'n 11 jaar oud. We hadden het alleen nooit opgenomen op een van onze demo's destijds. Dus voor de vastlegging opgenomen en meteen de opneemmogelijkheden van mijn nieuwe Zoom G2.1u/Cubase LE geprobeerd. In bandvorm is de drum sowieso veel dynamischer. Tja en nederlandstalig daar moet je van houden.

-=JEROEN=-
30 januari 2007, 12:12
paar dingetjes:

1. slaggitaar klinkt mooier als je een (semi) akoestise gebruikt denk ik
2. lead gitaar komt door het smalle geluid van de slaggitaar te veel naar voren
3. je vindt jezelf geen zanger, maar je zingt toch? nou dan, verstop je dan niet, kom wat meer naar voren, zang mag er lekker bovenop liggen, en jouw stem komt meer tot zn recht met wat minder reverb (zo droog mogelijk)... durf!
4. het klinkt allemaal wat vlak, weinig dynamiek, beetje te klinies naar mijn smaak, komt voornamelijk door de drums en bas waar weinig variatie in zit

verder klinkt het prima hoor :hippie: