PDA

View Full Version : Hals niet bol genoeg



squiq
24 januari 2007, 22:56
ik heb mijn gitaar in elkaar gezet, maar de hals (tonefactory) is niet hol genoeg (afstand tussen de fret en snaar is dus kleiner dan 0.3mm). alleen kan de halspen niet meer losser, hij is namelijk al helemaal uitgedraaid.
ik doe blijkbaar iets fout? of er klopt iets niet aan de hals

onderwerp zal vast al een keer besproken zijn maar ik kon het niet vinden.... :roll:

niekb
24 januari 2007, 23:05
Je brug omhoogzetten, of de zadels, weeet niet wat voor gitaar het is.

squiq
24 januari 2007, 23:14
het is een stratocaster, de brug staat al goed, de afstand is in ieder geval 1.5 mm bij de hoge E en 2 mm bij de lage E (tussen snaa 17e fret)

moet mijn brug dan toch hoger?

mm80
25 januari 2007, 06:56
Al die afstanden moet je een beetje als indicatie zien, daar mag je best een mm van afwijken. Probeer ook een beetje op je gevoel te werken.

De hals zou te plat zijn dus? Welke klachten veroorzaakt dat?

Samder
25 januari 2007, 07:23
heb je de hals er echt wel RECHT ingeschroefd?
Ik had dit namelijk ook, later bleek dat de hals nog niet genoeg aangedraaid was..

squiq
25 januari 2007, 08:52
ja, hij zit namelijk strak in de pocket.... hals zit echt niet scheef,
ook de halsschroeven zitten goed vast. :roll:

ik moet sowiezo dan maar mijn brughoogte bijstellen, maar blijf het raar vinden dat die halspen helemaal los staat.

zijn er meer mensen die dit hebben gehad, en trekt het anders misschien vanzelf bij door de spanning van de snaren naar verloop van tijd?

of doe ik toch nog iets gruwelijk fout? :dontgeti:

B_2_the_a
25 januari 2007, 08:56
misschien moet je hals nog even wennen?

\der heeft namelijk nooit spanning van snaren op gestaan...


Wacht maar een paar weekjes en dan komt het vanzelf

piezo
25 januari 2007, 12:57
Een mogelijke en waarschijnlijke oorzaak: de fretsleufjes zijn te smal voor de frets. Op de bovenste helft van de toets staat dan drukspanning, terwijl op de onderste helft trekspanning staat. Gevolg is dat de hals niet hol wil staan, of zelfs blijvend bol blijft.

no 1 hops
25 januari 2007, 16:12
misschien een zwaarder setje snaren.
zover ik begrepen heb is een setje 09 gelijk aan ongeveer 56 kilo trekkracht.
er is nog een ander methode, maar die moet je niet eerder gebruiken dan dat alles getest is.
dat wat piezo zegt is ook waar, daarkan je tegen aan lopen.
voor een slappe hals is dit juist een methode om heb stabieler te krijgen

squiq
25 januari 2007, 18:21
ik denk dat ik inderdaad maar een mm moet afwijken, als dat niet erg is.
het is sowiezo wennen omdat ik eerst op een bredere hals speelde, dus ben toch nog geen afstelling gewend van deze hals.
ik kijk over een maandje wel of hij misschien al iets is bijgetrokken.

bedankt voor de reacties! :cooler: