PDA

View Full Version : De 10 voordelen van een ouwe Roland GP8



dePerik
24 januari 2007, 22:56
Dit is voor iedereen met een kleine beurs..of gezond verstand(?)

Omdat ik laatst een andere versterker kocht, dacht ik ook maar es mijn zwaar verouderde effectspul er uit te doen. Ik was toch bezig, nietwaar? En er is zó veel goeds op de markt; hop, weg ermee.
Maar hoe meer ik bezig was met te kijken wat ik dan wilde hebben, hoe meer ik (letterlijk) tot de ontdekking kwam dat ik m'n ouwe bakkie helemaal niet kwijt wil (o.a. thanx to Andy, ik heb een ruil met een G-Major met hem besproken). De voordelen. Waarom je er één wil hebben, of waarom je die je bezit wil houden:
- 't ding is zo oud, je betaalt/vangt er niets voor zolang ie geen vintagewaarde heeft.
- Mijn GP8 gaat maar niet kapot. Doet het al 18 jaar zonder één hapering.
- FC100 Footcontroller; zelfde verhaal. Kabel daartussen; ander verhaal.
- Geen tot weinig digitaal gedoe; alleen de (stereo)chorus en de delay zijn digi. De andere effecten zijn analoog, gewoon direkt de specs van de pedalen uit die tijd. Zet acht dergelijke Boss pedaaltjes op een rij en je betaalt.
- Dus ook geen zooi aan extra kabels, pluggen en voeding die kwaliteitsverlies kunnen geven.
- Stil, weinig tonesuck (wel iets maar zeker niet dramatisch)
- Effectloop (ja toen ook al) zodat je een setup kan maken waarbij je effecten voor en na je preamp kan plaatsen. Of iets anders natuurlijk.
- Control out (ja, twee, toen ook al) zodat je channels op je amp kan schakelen.
- Midi (ja ik val in herhaling).
- Belachelijk makkelijk te programmeren.
- Gewoon goeie sound

Dus héb je weinig geld, wíl je een multieffect: denk er es over na. Ik deed het en ik ben nog meer tevreden dan ik al was.

dml
24 januari 2007, 23:31
18 jaar oud = vintage. Dus een GP8 MOET goed zijn ;)

Over 8 jaar is de GP16 ook goed. En over 15 jaar wordt zelfs de GP100 een collector's item waarbij men gaat beweren dat er zowel Japanse als Koreaanse versies zijn. En let maar op dat de Japanse beter klinken.

Zonder dollen, als jij de GP8 gewoon goed vindt klinken en hij voldoet aan jouw eisen, waarom zou je dan iets anders kopen?

boss
24 januari 2007, 23:43
Er zijn natuurlijk wel wat zaken verbeterd ondertussen, waaronder meer rekencapaciteit van de processors, dus betere geluiden.
En 1 van de mooiste zaken aan bv. de G-Major vindt ik wel de "spil-over".
Bij wisselen van preset klinkt de delay (of galm, of whatever...) gewoon uit, en wordt niet afgekapt.
Iets wat toch echt een heel mooie overgang geeft.
Nu kan ik me natuurlijk vergissen, maar ik dacht dat de GP8 dat toch echt niet deed.
Maar los daarvan heeft dml natuurlijk gewoon gelijk:

Zonder dollen, als jij de GP8 gewoon goed vindt klinken en hij voldoet aan jouw eisen, waarom zou je dan iets anders kopen?Precies!!! ;)

morris
24 januari 2007, 23:52
Ik vind/vond de GP8 ook te gek, jaren gehad in de 80-ies! Ruiste als een bak met spijkers maar klonk echt te gek. Toen de GP16 uitkwam heb ik hem omgeruild maar dat was het toch net niet. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of mijn oren van nu (20 jaren later) nog steeds hetzelfde oordeel zouden vellen... waar blijft de tijd...
;-)

Morris

MSNL
25 januari 2007, 11:39
Hoi,

Ik heb geen ervaring met een GP-8, maar heb dikwijls hetzelfde gevoel met nieuwe effectapparatuur. Wat al gezegd is, is dat de rekencapaciteit vele malen hoger is, de mogelijkheden uitgebreider zijn en (op papier) de specificaties veel beter zijn, maar waarom vind ik die oudere effecten in de meeste gevallen beter klinken.
Ik heb een aantal malen een TC G-system geprobeerd. Op papier heel interessant: uitstekende specs, veel mogelijkheden.
Maar de klank vond ik niet ok, veel te steriel en kil.
Ik gebruik een Lexicon MPX G2 uit 1998 en een paar (blackface)Rocktron intellifexen. De mogelijkheden zijn niet meer te vergelijken met die van de apparaten van nu (delay tot 470ms), maar de klank spreekt meveel meer aan.
Dit soort verhalen hoor je ook vaak mbt Eventide H3000 en Eclipse.
En ik ken nog legio mensen die 'oude' apparatuur als Yamaha SPX-90, Roland SRV-2000. Hetzelfde geldt voor de TC 2290 die ook nog steeds heel populair is.

grt

MSNL

rjong999
25 januari 2007, 12:09
Steriel is wel het juiste woord voor een G-Sys, maar je mag dat ook 'transparant' noemen. De effecten van de G-Sys geven je alleen datgene wat je ingesteld hebt, geen extra vintage vervorming, kleuring of 'sfeer' of hoe je het ook wilt noemen. Als je dat zoekt dan zul je het ergens in je loop toe moeten voegen (ik heb een oude digitech studioquad in de loop voor wat warmere geluiden, het kan vast nog beter met een Roland Space Echo ofzo).

dePerik
25 januari 2007, 23:13
Er zijn natuurlijk wel wat zaken verbeterd ondertussen, waaronder meer rekencapaciteit van de processors, dus betere geluiden.


Ja maar dat is 't m: voor die analoge effecten heeft ie geen rekenkracht nodig, dat zijn de ouwerwetse parameters. Wat wel zo is is die bekende 'lag' bij het schakelen. Ik heb daar mee leren omgaan en heb er niet zoveel last van, maar ik moet toegeven dat de spillover van bijvoorbeeld een G-Major natuurlijk mooi is. En je hebt geen reverb, ook een nadeeltje (nadeeltje omdat ik van mening ben dat je dan maar meteen een goeie aan kan schaffen. Niet dat ik er nu één heb :dontgeti: maar die Lexicon kómt wel binnenkort)
Nóg een voordeel van de gp8: voor op t podium ligt alleen je footcontroller. Gaat er een glas bier overheen is dat wel vervelend, maar je multieffect leeft nog.
Ik weet nog van Vulvasonic, toen ie nog een ME-5 had, dat ie 'm altijd in plastic ingepakt had vanwege voorgenoemd verzuipgevaar. Stel, je hebt een gloednieuwe GT-8, een gig en een bos dronken hooligans.... dan heb je aan het einde alleen nog maar een bos dronken hooligans over...toch?

dePerik
25 januari 2007, 23:24
Ja maar dat is 't m: voor die analoge effecten heeft ie geen rekenkracht nodig, dat zijn de ouwerwetse parameters.
Ga ik mezelf even quoten hier...klopt natuurlijk niet wat ik hier boven zeg; de gp8 gebruikt een CPU. En iedereen weet tegenwoordig dat dat Central Processing Unit betekent. En de CPU's uit die tijd blonken inderdaad niet uit in snelheid. En ook de parameters worden digitaal aangestuurd, alleen het signaal blijft analoog.
Zo, da's ook weer uit de wereld.

boss
25 januari 2007, 23:27
Zo, da's ook weer uit de wereld.:D ik had net je reactie gelezen en was alweer verder in het forum, toen ik dacht... wacht eens even... even terug.
Maar je was me voor. ;)
Wat die footcontroller betreft, dat is bij een G-Major natuurlijk niet anders.

dePerik
25 januari 2007, 23:31
Wat die footcontroller betreft, dat is bij een G-Major natuurlijk niet anders.

Jawel....die is vast duurder :D

vulvasonic
26 januari 2007, 00:00
Er zal ook wel een psychologisch tintje aan zitten.

Waarom willen we nog steeds buizenversterkers en telecasters of Les Pauls?
Weet men tegenwoordig niet meer hoe je iets goeds maakt?

Ik denk dat de kindertijd en de puberteit voor velen de belangste periode in je leven is. Een periode waarin je ervaringen opdoet die je uiteindelijk zullen vormen tot wie je nu bent.
We luisteren naar de muziek waar mee zijn opgegroeid. En kopen we NIEUWE muziek, dan wordt onze interesse toch vooral gewekt door de link die deze nieuwe muziek heeft met de oude muziek, de muziek uit onze jeugd.

En wat willen we?
We willen dat oude geluid van TOEN. We willen het geluid horen waarmee we zijn opgegroeid.

Ik denk dat het zo simpel kan zijn.

boss
26 januari 2007, 00:14
Jawel....die is vast duurder :DMijn footcontroller is inderdaad duurder dan mijn G-Major.
Maar dat bedoelde je denk ik niet hé ;)

Ik heb hier nog een GT-3 trouwens, en kan me nog herinneren dat ik daar veel plezier aan heb gehad.
Een vriend van me heeft altijd z'n ouwe GT-5 bij als back-up. Heeft dat ding vast gemonteerd in een deksel van een flightcase.
Die boss dingen beginnen toch wel een beetje de klassiekers te worden hoor.

dePerik
26 januari 2007, 22:54
En wat willen we?
We willen dat oude geluid van TOEN. We willen het geluid horen waarmee we zijn opgegroeid.
Ik denk dat het zo simpel kan zijn.
En zo simpel is het..onderzoekheeft dat al aangetoont: je muzieksmaak wordt voorhet grootste deel gevormd door hetgeen je hoorde voor je zesde. Je muzieksmaak wordt voor het grootste deel bepaald door hetgeen je hoorde in de pubertijd. Wetenschappelijk bewezen en significant schoner!

En ik denk dat wel degelijk alles beter wordt naar objectieve maatstaven, alleen; het is een geheel en al subjectief beleefd wereldje; gitaargeluid. Bijvoorbeeld: Gretsch, prachtige gitaren. Niet míjn ding. Banjo's...nog zoiets :D

ruezzz
27 januari 2007, 01:19
Maar eh, van die jaren 80 stuff waarmee ik opgegroeid ben:
daar is maar weinig meer van over waarvan ik nu zeg dat ik dat nog trek.
Hoewel, de ouwe Maiden en Metallica gaan er nog steeds in hoor.
Maar neem een Europe en Bon Jovi en die galmbakkendrumsounds van toen bijvoorbeeld...
Op een of andere manier evolueert de smaak gelukkig wel. En techniek ook uiteraard.

Op zich een interessant gegeven, moesten we maar es een apart topic voor openen om dit te analyseren. Alle leeftijden zijn haast vertegenwoordigd toch?

Vulva, trap jij af in Off-Topic? Jij weet het altijd mooi te brengen.
We moesten maar es een biertje gaan drinken, met Willem alias John de Wolf erbij bijvoorbeeld?

rjong999
27 januari 2007, 02:05
En zo simpel is het..onderzoekheeft dat al aangetoont: je muzieksmaak wordt voorhet grootste deel gevormd door hetgeen je hoorde voor je zesde. Je muzieksmaak wordt voor het grootste deel bepaald door hetgeen je hoorde in de pubertijd. Wetenschappelijk bewezen en significant schoner!
Interessant...toen ik 6 was puberde ik nog niet hoor...jij wel ?

morris
27 januari 2007, 09:28
Interessant...toen ik 6 was puberde ik nog niet hoor...jij wel ?

:seriousf::seriousf:

dePerik
27 januari 2007, 23:35
Interessant...toen ik 6 was puberde ik nog niet hoor...jij wel ?
Duh, enórme bossen haar waren reeds mijn deel en ik had puistjes en een Tomos! :punk:
Nee...wat ik bedoelde is dat in die twee fasen van je leven (dus voor je zesde, en in de pubertijd) je muzieksmaak gevormd wordt.

@ruezzz; Het gaat er ook niet om wat in een bepaalde tijd in de mode is. Het gaat er om wat je dan ontdekt wat 'bij jou hoort'. In de 80s was bighair Rock welliswaar in maar ik heb er nooit écht naar geluisterd. In was helemaal into Zeppelin, Floyd, en een zooitje andere artiesten. Van grofweg 10/15 jaar eerder dus. Maar zij hebben wél mijn eeuwigdurende voorliefde voor 'sferische' rock gevormd. Dus...hoor ik twintig jaar later voor het eerst Porcupine Tree, past dat in het plaatje. Yerwijl die hele newwave shit bijvoorbeeld mij volledig gestolen kan worden. Terwijl ik toch puber was in de hoogtijdagen van de newwave.

vulvasonic
27 januari 2007, 23:51
Op zich een interessant gegeven, moesten we maar es een apart topic voor openen om dit te analyseren. Alle leeftijden zijn haast vertegenwoordigd toch?

Vulva, trap jij af in Off-Topic? Jij weet het altijd mooi te brengen.
We moesten maar es een biertje gaan drinken, met Willem alias John de Wolf erbij bijvoorbeeld?

Ik wil best aftrappen. Maar ik zit vanaf morgen (of overmorgen) ongeveer anderhalve week zonder internetverbinding (niet op mijn werk natuurlijk). Dus misschien is het, voor mij althans, leuker om deze discussie pas daarna aan te zwengelen? :D

En een pint is een geweldig plan!
Moet ik even regelen dat ik bij John de Wolf kan blijven slapen en dat ik dit ook met mijn gezin kan afstemmen. Zal mijn eega blij mee zijn; als Willem ook maar een meter bij me vandaan heeft gestaan voor enkele seconden, ruikt zij meteen dat ik hem heb gezien en dat vind ze doorgaans niet fris... :seriousf:

Als je wel eens in z'n zaak bent geweest weet je wat ik bedoel. ;)

Ik hou je wel op de hoogte.

@DePerik, wij moeten binnenkort ook maar weer eens een neut pakken, niet dan?

dePerik
28 januari 2007, 21:15
@DePerik, wij moeten binnenkort ook maar weer eens een neut pakken, niet dan?
Jah, neuten zijn leuk ;)

harrie-beton
3 februari 2007, 09:22
Had altijd Boss pedalen. Ik heb een Roland gp8 gehad van 1992 tot 1997. Daarna een ander multi effect. Ik ergerde me aan de doffe klank, geen noise gate en geen delay. Verder vond ik de grootste reden om hem weg te doen de vertraging tussen het wisselen van sounds. Hij viel ook wel eens uit op het laatst. Snel verkocht.

dePerik
3 februari 2007, 21:42
Ik ergerde me aan de doffe klank, geen noise gate en geen delay. Verder vond ik de grootste reden om hem weg te doen de vertraging tussen het wisselen van sounds. Hij viel ook wel eens uit op het laatst.

Het is stom om te vragen of je wel zeker weet dat het een GP8 was want dat zal wel, maar een GP8 heeft wel degelijk een delay natuurlijk (traploos van 1 tot 1000 ms). Geen noisegate maar het ding staat bekend om z'n relatieve stilte en ook goede overdrive en distortion.
Ik denk dat je een kapotte had, niet alleen omdta ie op den duur uitviel, maar ook vanwege de doffe klank die je noemt. Ik ga het ding hier niet zitten ophemelen want perfect is ie geenzins, maar het beeld dat je schetst herken ík in ieder geval niet.

harrie-beton
7 februari 2007, 23:16
Wel een gp8. excuses, wel delay maar ik bedoelde GALM in plaats van delay.

Verder gebruik ik ook geen Dos 5.0 meer en daar bedoel ik mee dat er echt wel tegenwoordig iets goeds is t.o.v. de gp8.
In zijn tijd was het een goed ding. Nu niet meer tenzij we het hebben over smaak en niet over kwaliteit.

dePerik
8 februari 2007, 22:09
Verder gebruik ik ook geen Dos 5.0 meer en daar bedoel ik mee dat er echt wel tegenwoordig iets goeds is t.o.v. de gp8.
In zijn tijd was het een goed ding. Nu niet meer tenzij we het hebben over smaak en niet over kwaliteit.

Ja, dat is wel een punt natuurlijk. Conclusie; ik ben vooralsnog tevreden met een 8068 13 Mhz computertje... :eek:

harrie-beton
9 februari 2007, 10:04
dat moet vast 8086 zijn...
En die processoren waren er niet in 13 mhz, volgens mij maximaal maar 4.
Ik heb er ook 1 gehad vandaar. Mijn 286 daarna was 9,1 mhz geloof ik.

Maar ik snap je. Onze eerste CD van mijn band is nog met de gp8 opgenomen (1995).

dePerik
9 februari 2007, 23:12
dat moet vast 8086 zijn...
En die processoren waren er niet in 13 mhz, volgens mij maximaal maar 4.
Ik heb er ook 1 gehad vandaar. Mijn 286 daarna was 9,1 mhz geloof ik.

Maar ik snap je. Onze eerste CD van mijn band is nog met de gp8 opgenomen (1995).
.... ik was heel erg moehoe... :sssh:

Nitefly7
7 mei 2008, 12:59
Denken jullie dat de GP-8 een interessant apparaat is als ik naast Rocktron Chorusjes, ook nog wat Boss'achtige geluiden wil, i.c.m. een degelijke compressor en dynamic filter/auto-wah?

binnenkort is mijn pedalboard 'vol', maar ik zou graag nog 'n compressor en een autowah erbij hebben, voor fun(k)... de prijs van GP8's lijkt me erg interessant om erin te investeren ipv een losse comp + autowah aan te schaffen.. ?

harrie-beton
8 mei 2008, 09:59
bijna alle apparaten die er nu zijn, zelfs de behringer pedalen lijken me beter dan de gp8. We praten over een digitaal ding van meer dan 18 jaar oud. Hij ruist veel en heeft de dynamiek van een Nijlpaard. Investeer in een zoom g2 van 100 euro en je hebt dezelfde chorus enzovoort met een betere kwaliteit.

Nitefly7
8 mei 2008, 10:07
bijna alle apparaten die er nu zijn, zelfs de behringer pedalen lijken me beter dan de gp8. We praten over een digitaal ding van meer dan 18 jaar oud. Hij ruist veel en heeft de dynamiek van een Nijlpaard. Investeer in een zoom g2 van 100 euro en je hebt dezelfde chorus enzovoort met een betere kwaliteit.

Is dit de algemene concensus; dat het ding veel ruist en nijlpaard-dynamiek heeft ?
Ik zou het zonde vinden om de toon die de Replifex nog enigszins overeind houdt, helemaal teniet te doen met de GP-8...

het gaat mij voornamelijk om de compressor en de autowah, in plaats van deze 2 pedalen op de grond, leek een rack-oplossing mij wel erg aantrekkelijk;

ik zou dan m.b.v. een Axess MFC-5, zowel de GP-8, mijn Replifex én de channel switch van m'n Koch kunnen schakelen; compact, phantom powered (dus geen extra kabels) en flexibel..

qua chorus zit ik al erg goed met de Rocktron.. en op m'n kleine board zit nog 'n Arion SCH-1 die z'n werk prima doet..

ik stelde de vraag, omdat er toch nogal veel lof over gesproken werd, ondanks zijn leeftijd:

- compressor én autowah
- channel switching
- extra fx-loop

harrie-beton
8 mei 2008, 10:31
ik praat niemand na. Ik heb er 1 gehad tussen 1990 en 1998. 2 cd's mee opgenomen.
De effectendoos die ik daarna gebruikte waren beter ondanks mijn beperkte budgetten toen. De boss me 30 kocht ik erna en deze heeft veel meer dynamiek.
De auto wah is net een kwakend eendje en kan me niet bekoren, kwestie van smaak. Geef mij maar een echte morley of een goede line6 simulatie (colorful wah).
Supergroot nadeel, de gp8 is traag. Als je tussen couplet en refrein even wilt schakelen heb je een hoorbare vertraging, dat krijg je met deze technologie uit de jaren 80.

Gratis is het de moeite waard maar niet meer dan 10 euro uitgeven.

Nitefly7
8 mei 2008, 10:47
ik praat niemand na. Ik heb er 1 gehad tussen 1990 en 1998. 2 cd's mee opgenomen.
De effectendoos die ik daarna gebruikte waren beter ondanks mijn beperkte budgetten toen. De boss me 30 kocht ik erna en deze heeft veel meer dynamiek.
De auto wah is net een kwakend eendje en kan me niet bekoren, kwestie van smaak. Geef mij maar een echte morley of een goede line6 simulatie (colorful wah).
Supergroot nadeel, de gp8 is traag. Als je tussen couplet en refrein even wilt schakelen heb je een hoorbare vertraging, dat krijg je met deze technologie uit de jaren 80.

Gratis is het de moeite waard maar niet meer dan 10 euro uitgeven.

ik trek je oordeel zeker niet in twijfel, ik vroeg me alleen af of de TS misschien niet een 'punt' te pakken had, qua betaalbaarheid/redelijke kwaliteit..

voorlopig denk ik ook dat ik mijn 5 pedaaltjes + replifex + 3 versterker-kanalen meer dan genoeg kunnen betekenen voor mij..
het leek me alleen interessant om voor een bedrag rond de 100 (natuurlijk er onder), een degelijke comp + autowah te hebben..

paulusdeBKB
8 mei 2008, 10:52
Dat is ook interessant, maar misschien moet je dan niet bij de Roland GP-8 kijken, maar bij een (al dan niet tweedehands) nieuwer multi-effect. Digitech RP-50 bijvoorbeeld, of een Zoom G2.1.

Nitefly7
8 mei 2008, 19:06
Dat is ook interessant, maar misschien moet je dan niet bij de Roland GP-8 kijken, maar bij een (al dan niet tweedehands) nieuwer multi-effect. Digitech RP-50 bijvoorbeeld, of een Zoom G2.1.

nee, dan gaat mijn kleinschalige idee weer 'out the window'; ik dacht dat ik met de Replifex in de loop en de GP-8 voor de amp een betaalbaar en compact equivalent had van 'n groter pedalboard + replifex..

Net zoals je de Line6 Mod Pro ook vaak vóór je amp zet, omdat sommige modulaties daar gewoon net wat lekkerder klinken..

RP-50 vind ik een plastic hoopje ellende, Zoom ken ik wel, maar vind ik niet in verhouding staan tot de rest van de apparatuur.. bovendien vind ik de compressor in de meeste pedalen multi-fx niet zo geweldig, op de Boss en Vox-versies na dan..

nee, ik denk dat ik gewoon even doorspaar voor 'n envelope filter (had ik die EBS BassIQ nog maar..hoewel die erg duur is en blijft..) en een Artec compressor o.i.d.

dan gebruik ik de Arion SCH-1, Boss TR-2 en Boss DD-5 i.c.m. 3 kanalen van Studiotone + Replifex..

't andere board met KvH90, Z.Vex SHO-kloon, MI Tube Zone en T-Rex Replica laat ik dan voor de grotere projecten.. hier zou de compressor + wah nog bij passen..

ah well, zo zie ik maar weer eens: less is more, unless you really don't need more... in that case; if you need less; less is less...!

harrie-beton
8 mei 2008, 19:17
iemand die nu nog 100 euro voor een gp8 uitgeeft moet naar een ander forum :-)

Geoffrey
8 mei 2008, 20:40
iemand die nu nog 100 euro voor een gp8 uitgeeft moet naar een ander forum :-)

Heb je er één goedkoper te koop dan..?

paulusdeBKB
8 mei 2008, 22:03
Nitefly, ik begrijp je dilemma :satisfie:

Stom dat ik er niet meteen aan dacht, maar ik weet HET antwoord op je problemen: de Yamaha Magic Stomp!!!

klik http://www.magicstomp.com/eng_flash/audiodemo/filter/index.html om zijn autowah de horen

en klik http://www.magicstomp.com/eng_flash/audiodemo/compressor/index.html voor de compressor

Dit ding is tweedehands redelijk te vinden voor niet te veel geld, is zeer compact en kan ook nog eens prima functioneren als backup voor elke andere component in je setup (behalve de eindtrap natuurlijk). Hij heeft een belangrijk nadeel: geen MIDI. Hij heeft 2 belangrijke voordelen: hij klinkt goed én hij is compact!

jerome
8 mei 2008, 23:36
Grappig, ik ben nog steeds enorm tevreden over m'n 20 jaar oude GP 8!
Ik gebruik de EQ om m'n sound van m'n JMP2203 ietsje voller en directer te maken, en in sommige presets gebruik ik een milde chorus en/of delay zijn, die ook niet echt verkeerd zijn.
Ze laten m'n Marshall sound iig intact.
Voor solo's heb ik een paar presets met de volumes een flink stuk open
Simpel en doeltreffend
Krijg met live optredens regelmatig complimenten om m'n goede sound, dus zo slecht is een GP8 niet.
Je moet de effecten iig niet te zwaar afstellen want dan gaat het mis...

Nitefly7
9 mei 2008, 08:40
Nitefly, ik begrijp je dilemma :satisfie:

Stom dat ik er niet meteen aan dacht, maar ik weet HET antwoord op je problemen: de Yamaha Magic Stomp!!!

klik http://www.magicstomp.com/eng_flash/audiodemo/filter/index.html om zijn autowah de horen

en klik http://www.magicstomp.com/eng_flash/audiodemo/compressor/index.html voor de compressor

Dit ding is tweedehands redelijk te vinden voor niet te veel geld, is zeer compact en kan ook nog eens prima functioneren als backup voor elke andere component in je setup (behalve de eindtrap natuurlijk). Hij heeft een belangrijk nadeel: geen MIDI. Hij heeft 2 belangrijke voordelen: hij klinkt goed én hij is compact!
Die heb ik vorig jaar verkocht om naar Zweden te gaan (en daar te gaan eBayen...), met als belangrijk nadeel dat 'ie geen MIDI heeft en dus niet in 't rack past...
Verder overigens niks dan lof over die Yamaha..




Grappig, ik ben nog steeds enorm tevreden over m'n 20 jaar oude GP 8!
Ik gebruik de EQ om m'n sound van m'n JMP2203 ietsje voller en directer te maken, en in sommige presets gebruik ik een milde chorus en/of delay zijn, die ook niet echt verkeerd zijn.
Ze laten m'n Marshall sound iig intact.
Voor solo's heb ik een paar presets met de volumes een flink stuk open
Simpel en doeltreffend
Krijg met live optredens regelmatig complimenten om m'n goede sound, dus zo slecht is een GP8 niet.
Je moet de effecten iig niet te zwaar afstellen want dan gaat het mis...
heb je 'm in de loop staan? want ik dacht 'm voor m'n amp te zetten..

jerome
9 mei 2008, 09:32
Nee, ik heb m ervoor staan.
Daar is ie ook prima geschikt voor.
Ik heb btw geen loop op die ouwe Marshall JMP top.
Komt er ook niet op ook.
De sound bevalt me zo goed, dus ik heb nooit de behoefte gehad om dat te veranderen

showband
12 mei 2010, 17:43
[schop]
heb ooit een GP8 gehad. En ook opengemaakt.

De opzet was heel simpel. Op het mainboard hadden ze gewoon 8 printjes van de toenmalige bos pedaaltjes gedaan, met vca's aan de potmetersporen en een geheugen/midicontollertje.

de Dynamic Filter, Compressor, Over Drive, Distortion, Phaser, Equalizer zijn dus gewoon analoge doosjes. Die gaan naar de send jack achterop
en achter de return zitten de 12bits Digital Delay and Digital Chorus die dus niet meer van deze tijd zijn...

je kunt je versterker zijn kanaal laten switchen en de galm ook nog eens.

Dus als je met bosspedaaltjes wil werken is dit zo ongeveer de goedkoopste manier om een effectenbak aan te schaffen.

waarom de schop? In deze thread zie ik allemaal ongefundeerde opmerkingen over oude digitale effecten. Terwijl deze doos dis NIET digitaal is. Dat was pas bij de GP16 en die zuigt!

MarkS
12 mei 2010, 20:31
[schop]

waarom de schop? In deze thread zie ik allemaal ongefundeerde opmerkingen over oude digitale effecten. Terwijl deze doos dis NIET digitaal is. Dat was pas bij de GP16 en die zuigt!
Zo had ik destijds de Roland GS6. Was volgens mij Rolands eerste digitale pre-amp/multi-fx. Cleane sounds + fx was best aardig, maar die pre-amp drive sounds....Brrrr.

RazorBlade
12 mei 2010, 21:38
jaaaren de gp8 gehad vroegah.. ook de gp16 (ruk) en de gs6 (nog veel rukker).. De gp8 gebruikte ik alleen voor compressor, de overdrive om solo's te boosten en de wah omdattie aangestuurd kon worden met pedaal.. Wat ik WEL deed was de Effect SEND gebruiken naar m'n amp (of naar andere apparaten) toe en NIET de delay sectie die na de effect return komt gebruiken van de gp8. Deze delay sectie veroorzaakt idd die schakeltijd tussen presets. Voor galm en delay gebruikte ik een spx-50d of alesis in de effect send van de amp, overigens alles via midi aangestuurd ;).. en een groot voordeel was de ampschakelmogelijkheid die gwoon goed werkt.

Al met al, bijzonder ding, voor 50eu zou ik em wel kopen (met fc100) nog denk voor de lol.. Er zijn uiteraard veel betere dingen op de markt nu. Een Gmajor versie 1 koop je al voor 150eu 2hands.. die heeft veel betere galm/schakeltijden/effects.. maar voor de nostalgie :seriousf:.. of hunker ik nog naar m'n lukatherstyle rack :supercool: gwoon voor thuis...:cooler:

newbreed
14 mei 2010, 10:30
Zo had ik destijds de Roland GS6. Was volgens mij Rolands eerste digitale pre-amp/multi-fx. Cleane sounds + fx was best aardig, maar die pre-amp drive sounds....Brrrr.

aarrgggh.. Die heb ik ook gehad....pre-amp was inderdaad
een drama en daar betaalde je toen 2400 harde
guldens voor!!
De gp8 zit bij mij nog steeds in mijn rackje. Inderdaad errug handig als
je de sound van bosspedaaltjes nodig hebt. Een Gp8 zie je niet
zo vaak op MP. Ik denk omdat ze 2 de hands nog maar een paar
tientjes opbrengen en mensen m dan voor bovengenoemde redenen liever
zelf houden.

MarkS
14 mei 2010, 11:25
aarrgggh.. Die heb ik ook gehad....pre-amp was inderdaad
een drama en daar betaalde je toen 2400 harde
guldens voor!!

Gelukkig betaalde ik in de opruiming "slechts" 798 gulden. Toch heb ik er een tijdje mee opgetreden en kreeg soms zelfs complimenten over het geluid. Waarschijnlijk meer omdat het in stereo over de PA ging. Maar het ding had een dynamiek van nul komma nul. Of je nu met een een plectrum of met een plamuurmes speelde, het maakte geen verschil.