PDA

View Full Version : PPS Signature Drive-O-Matic testje



zoon van Piet
24 januari 2007, 19:03
Dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85929&highlight=drive-o-matic) topic ging vooraf… maar ik maak een nieuw topic, omdat dit een recensie/testje betreft.

Want ik heb de Drive-O-Matic in huis.

Zondagavond kwam maker Roel langs om er hoogstpersoonlijk eentje te bezorgen: de Blend-O-Matic Peter Pan Signature Drive-O-Matic! En om mijn onbevooroordeeldheid effe stevig te testen, kreeg ik dit apparaat cadeau, ‘voor de houwens’.

Het ding ziet er behoorlijk gelikt uit. dat begint al bij de verpakking:

http://img180.imageshack.us/img180/7223/afbeelding2265xv.jpg

Het apparaat zelf is ook gelikt. Weliswaar is die witte plastic ring binnen dit forum ‘not done’. De Drive-O-Matic heeft er zelfs twee, ook rond de 9V-ingang zit zo’n plastiekske.

http://img241.imageshack.us/img241/1625/afbeelding2466oz.jpg

Maar buiten dat is het een apart ding om te zien. Roel doet door de week drukwerk, dat is te zien. Ook de onderkant heeft een boel tekst.

http://img241.imageshack.us/img241/2758/afbeelding2490og.jpg

Helaas zitten er van die rubbertjes onder het pedaal, die me teveel aan de oude Eh-dopjes doen denken. Zou het spul van nu beter blijven zitten? Ik betwijfel het. En dan is die tekst natuurlijk zo weg. Enerzijds jammer, maar anderzijds laat je zo je sporen na op je favoriete podia.

Ik had dus al een oertype/voorloper van de Drive-O-Matic getest, schreef ik. Dat was een TS808 met extra tweaks, die door twee kleine schakelaartjes aan/uit gezet konden worden. Peter Pan van Elderen heeft datzelfde apparaat getest en de uiteindelijke Drive-O-Matic is de oerversie zonder schakelaars. Opvallend genoeg heeft PPS gekozen voor de straighte 808, alle extra’s zijn weg.

Even wat achtergrond over PP en de 808: Hij had al een 808 in zijn 80-erjaren groep Life on Grey, die hij later gebruikte om de eerste PPS opnames te betalen (die 808 is nu van Pidâh). Bij PPS heeft hij jarenlang rechtstreeks ingeplugd in zijn Marshall JCM 800. Tot hij uiteindelijk een Boss OD-3 Overdrive ging gebruiken. Dat was tegen mijn zere been, dus heb ik hem ooit een doos vol overdrives gegeven om te testen (Pearl, Korg, Yamaha, DOD en zo ongeveer alle TS-versies). De 808 bleek weer favoriet, waarop hij een reïssue kocht. Die maakte plaats voor een Keeley Blues Overdrive – jawel: een blauwe led aan zijn voeten.

einde deel 1....

zoon van Piet
24 januari 2007, 19:04
Maar al met al kun je zeggen dat Pietje en de 808 al een lange relatie met elkaar hebben. En dit ding is een 808. Roel heeft het 808-schema nauwgezet overgenomen. De binnenkant ziet er verzorgd uit:

http://img265.imageshack.us/img265/2197/afbeelding2519vu.jpg (http://imageshack.us)

Opmerkingen over die binnenkant hoor ik graag. Want ik ben geen techneut. Wel opvallend voor binnenkantkijkers is de afwezigheid van typische zaken als de legergroene condensatoren en de blauwe tonnetjes-elco’s. Ik heb geen idee in hoeverre vervanging door ander spul invloed heeft op het geluid.

Over het geluid kunnen we kort zijn: dit is een tubescreamer. Op zichzelf – zonder vergelijkingsmateriaal- bespeeld doet het ding precies wat je als TS-kenner verwacht. Het voelt wat vreemd dat je ruimte hebt tussen de knoppen om je vingers te plaatsen. En de regeling van die knoppen is niet helemaal zoals ik gewend ben op mijn favoriete TS-9. Maar dat kan aan mij liggen, want ‘mijn’ TS kan ik blind inregelen, na bijna 25 jaar. Maar met wat gedraai laat de sweet-spot zich wel vinden. En dan doet de Drive-O-Matic precies wat je ervan verwachten mag. Hij is lekker dynamisch en doorzichtig en heeft dat typische mid-knerpje van de ware Tubescreamer.

Ook in een rechtstreekse vergelijking met enkele Ibanez- originelen blijft de Drive-O-Matic overeind. Helaas is mijn ouwe 808 uit logeren. Maar Roel heeft zijn Drive-O-Matic vergeleken met een originele ouwe en gaf direct toe dat het toch niet hetzelfde klonk. Nu heb ik zelf een aardige hoop TS-en, maar geen twee ervan klinken hetzelfde. Dus de Drive-O-Matic kan niet gezien worden als een exacte kopie van de 808. Maar dat het een TS is, is desondanks duidelijk.

Nu hoor ik jullie mompelen: alweer een kloon, wat moeten we daarmee? Klopt. De toegevoegde waarde zou in dit geval objectief gezien liggen in de degelijker constructie, TBP en de wat makkelijker in te stellen grotere knoppen. Geen uniek verkoopargumenten. De subjectieve meerwaarde is natuurlijk de celebrity-factor, door de Peter Pan Signature En voor Eindhovenaren telt dan misschien nog het feit dat dit pedaal in Rockcity gemaakt is.

Maar de marktkansen van de Drive-O-Matic doen er niet zo toe. Roel was weliswaar heel even van plan pedalen te gaan maken, maar is alweer uit die droom. Veel te veel werk, veel te onzeker, veel te duur en te weinig tijd. Ik begreep dat hij een paar prints heeft, die tzt tot Drive-O-Matic’s uit zullen groeien. Wie er per se een wil kan contact opnemen met Roel – via www.blendomatic.nl - maar daarmee lijkt het Drive-O-Matic verhaal alweer ten einde.

Volgens Roel moet pedalen maken een hobby blijven. Gelijk heeft ie. Want in wezen is de Drive-O-Matic al een compromis. Peter – beeldend kunstenaar- wilde eigenlijk een pedaal zelf vormgeven, ´waarbij de vorm weergeeft wat het pedaal doet´. Dat kwam er niet van, omdat het gewoon te duur was.

Maar een beetje jammer is wel dat er dus niet meer komt van Blendomatic. Want doosje leek nog verrassingen in petto te hebben:

http://img413.imageshack.us/img413/1993/afbeelding2298fx.jpg

Daarbij zou de Fuzz-O-matic een Tonebender-kloon worden. Roel heeft me al enkele versies laten testen, die behoorlijk bruut en direct herkenbaar ´Tonebenderig´ klonken. De Buzz-O-Matic zou een Big Muff moeten zijn. Of dat ding er komt blijft onzeker, maar Roel heeft wel mijn Triangle BM geleend om eens goed te beluisteren en bekijken. (do not worry DirkHendrik, alleen maar kijken en aankomen niet, heeft hij beloofd…’

Dus is het niet helemaal uitgesloten dat er nog ooit meer O-matic´s komen. Maar voor de stampgrage muzikant is het niet nodig daarop te wachten. Al is de kwaliteit hoog, geluidstechnisch biedt dit weinig nieuws. Er zij genoeg alternatieven. De meerwaarde ligt duidelijk in de zeldzaamheid en de celebrity-factor.

Over die celebrity-factor: ik heb Peter van Elderen gesproken. `Uitgangspunt voor mij was een goede sound en een volledig hufterproof pedaal. Roel heeft me twee versies laten testen, waaruit ik uiteindelijk mijn favoriete heb gekozen. De minischakelaartjes wilde ik niet, want ik gebruik maar een stand. Eigenlijk wilde ik zelfs een pedaal zonder knoppen, maar dat is toch onhandig. Ik meen dat de Drive-O-Matic een tikkie meer laag heeft dan een TS808. Het geeft me wat meer power op het podium. Ik heb er twee en gebruik ze in combinatie met mijn Les Paul en Marshall. Binnenkort krijg ik een heuse Eindhoven Amp, trouwens.
De productie is helemaal Roel´s ding. Het zou mooi zijn als mensen die mijn sound het ultieme geluid vinden, dit ding kunnen bestellen. Maar mijn sound is ook heel goed na te doen met een Boss OD-3, hoor. Het verschil tussen die twee is dat de Boss net wat modderiger is in het laag, ik moet echt wat beter en netter spelen met de Drive-O-Matic.
Hufetrproof is ie zeker. Ik heb er al een Italiaanse en een Spaanse tour opzitten. De rubbertjes zitten er nog steeds onder!´


Zelf heb ik niet vast kunnen stellen dat dit pedaal meer laag heeft dan een TS. Maar ik heb hem getest op mijn ouwe champ en die heeft een klein speakertje, natuurlijk. Ik zal hem binnenkort eens op mijn Marshall beluisteren. Wordt vervolgd, dus…

dml
24 januari 2007, 19:34
Grappig detail: het oude Philips-logo!!

Dirk_Hendrik
24 januari 2007, 19:46
Inderdaad grappig. Daarnaast op een schitterende manier in de vormgeving gebruikt!

Minder grappig:
De elektronicasectie komt rechtstreeks van www.generalguitargadgets.com:
http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_its8_lo.pdf

Waarmee pagina 2 van van dit document wel van toepassing is:
http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_profit_statement.pdf

Gaby
24 januari 2007, 21:46
Zoek de verschillen met "mijn" TS808 :seriousf: (De GGG uitvoering that is)



http://img258.imageshack.us/img258/21/tsins8mo.jpg (http://imageshack.us/)


http://img265.imageshack.us/img265/2197/afbeelding2519vu.jpg (http://imageshack.us/)

zoon van Piet
24 januari 2007, 22:54
Zo leer ik weer eens wat! Dat jij zoiets kan zien, Dirk_Hendrik! Knap, zeg...

En kan jij je dan ook vinden in mijn woorden over het geluid, Gaby?

Ach ja, het doet aan de grap weinig af. Het ding is immers niet te koop.

dml
24 januari 2007, 23:27
Nog grappiger: iemand die zelf een replica van een 808 maakt, ook gaat zeggen dat je "zijn" PCB-lay out niet mag gebruiken voor "handelsdoeleinden".

En wat nou als bijv. Dirk_Hendrik dit pedaal commercieel op de markt zet onder de naam "GGG-808-Replica-Reissue-D_H-model"?

Vonk
24 januari 2007, 23:46
Leuke onderwerpen maak je altijd aan Zoon van Piet! Fijn om te lezen.

Ik kan me best voorstellen dat het een hufterproof ding is zoals je dat niet kan verwachten van eentje van Ibanez. Waarschijnlijk de onderdelen bij Newtone gehaald, en dat is gewoon kwaliteit. Netjes krimpkous gebruikt, REAN jacks, zaken waar ik altijd op bezuinig, maar waar een professional wel profijt van kan hebben. Ultiem zou zijn geweest om de printplaat aan meer houdertjes te hangen, 2 van die dingen vertrouw ik nooit zo...

almarvk
25 januari 2007, 09:23
Het pedaaltje ziet er qua uiterlijk e.d. er super uit. Je kan zien dat het een ontwerper is, en dat is z'n pluspunt.

Beetje jammer vind ik de prijs (149,95) en dat het gewoon een letterlijke kopie is van een datasheet. Dan is het pedaaltje z'n geld niet waard...

Dirk_Hendrik
25 januari 2007, 09:36
Nog grappiger: iemand die zelf een replica van een 808 maakt, ook gaat zeggen dat je "zijn" PCB-lay out niet mag gebruiken voor "handelsdoeleinden".

En wat nou als bijv. Dirk_Hendrik dit pedaal commercieel op de markt zet onder de naam "GGG-808-Replica-Reissue-D_H-model"?

Lezen is niet echt je sterkste punt geloof ik.....De disclaimer gaat hier niet over "replica van de 808" maar over het geld verdienen aan voor de DIY community beschikbaar gestelde ontwerpen. Nu ga jij uiteraard meteen krijsen dat het een Maxon ontwerp is, Het verschil is dat het gepubliceerde ontwerp wat je ziet geen maxon copyrights heeft. Het is daarmee aan de houder van de copyrights (GGG dus) om te bepalen hoe het gebruikt mag worden.

Verder zal ik "dit" pedaal niet snel "op de markt" brengen. Ik maak m'n eigen layouts. Alstijd gedaan ook.

dml
25 januari 2007, 15:14
Beetje vreemde, ietwat offensieve reactie. Het was een voorbeeld, i.p.v. jouw naam had ik ook HWA, of ieder ander die redelijk actief pedalen bouwt, neer kunnen zetten.......

Dirk_Hendrik
25 januari 2007, 15:52
Maar dat deed je niet. Los van het feit dat dat gehele voorbeeld niet terzake doende was. De essentie van dat bovenstaande, copyrights, heb je klaarblijkelijk gemist?

intervine divention
25 januari 2007, 16:04
Beetje vreemde, ietwat offensieve reactie. Het was een voorbeeld, i.p.v. jouw naam had ik ook HWA, of ieder ander die redelijk actief pedalen bouwt, neer kunnen zetten.......

snap je dat dan niet, als moderator moest hij wel reageren op die vreselijke fout die je maakte, dat gaat hem gewoon aan het hart! ;)

Dirk_Hendrik
25 januari 2007, 16:22
The usual...

Ha Stijn! Fijn dat je er ook bent. Ik verwachtte je eigenlijk al :D

intervine divention
25 januari 2007, 16:31
ja ik denk, lijkt me een mooi moment om even met mijn gitaarnetvrienden te praten:)

intervine divention
25 januari 2007, 16:36
enneh over overdrives gesproken heb je het pedaal al op de post gedaan Dennis? kan niet wachten:)

zoon van Piet
25 januari 2007, 16:43
heren, heren... we gaan hier toch niet ruzien over een pedaal he?

Ik wil graag dat iedereen vriendjes is en dat we het over pedalen hebben...

zoon van Piet
25 januari 2007, 16:46
dan mogen jullie mijn nieuwe sig zien...

dml
25 januari 2007, 19:00
ja ik denk, lijkt me een mooi moment om even met mijn gitaarnetvrienden te praten:)

Ja, rjong999 erbij en D_H's conspiracy theory is weer een feit.


Maar dat deed je niet. Los van het feit dat dat gehele voorbeeld niet terzake doende was. De essentie van dat bovenstaande, copyrights, heb je klaarblijkelijk gemist?

Nee, en het feit dat IK jouw naam noem moet haast wel weer iets ergs zijn om op zo'n manier te reageren, of niet?! Geeft verder niets, ik zal voortaan good 'ole D_H niet meer in een voorbeeld gebruiken of überhaupt benoemen, iedereen blij. Terug on topic!!!

zoon van Piet
25 januari 2007, 19:21
back on topic: ik heb Roel net gesproken en hij bevestigd dat ie zijn ontwerp van ggg heeft. Zelf geetst, hij zegt dat er zelfs een blendomatic logo op de onderkant staat. Hij heeft - voordat hij zijn eerste Drive-O-Matic bouwde-contact gehad met JD Sleep van ggg en een deal gemaakt met de man: Sleep krijgt een Drive-O-Matic.
Daarmee zal hij de eerste Drive-O-Matic eigenaar zijn die niet Peter heet!...en niet uit Rockcity komt...

Dus ik zeg net tegen hem: ik wilde het apparaat meenemen naar de repetitie, maar durf eigenlijk niet. Is mijn allereerste neiuw-in-de-verpakking-pedaal. En hoe hufterproof ook, ik ben bang dat ik het beschadig, vooral die opdruk.

Hij zei dat ik me niet aan moet stellen. En hij heeft gelijk.

Gaby
26 januari 2007, 08:09
@ Zoon van Piet, het eerste krasje doet het meeste pijn :sneaky: :) .

Nog even over de GGG TS808, ik heb nog nooit over een "echte" tubescreamer gespeeld dus ik kan niet 1 op 1 vergelijken, maar ik vind dit een heerlijk pedaaltje voor een lekker overdrive of als steuntje voor een gain kanaal op een buizenversterker. Over dit projectje heb ik al eens een topic geopend, http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84038

Robbert
26 januari 2007, 12:25
Hij zei dat ik me niet aan moet stellen. En hij heeft gelijk.

Haha, meestal als ik een echt nieuw pedaal heb gekocht, zet ik hem aan met mijn vingers, in plaats van gelijk maat 43 erop te zetten. Houd ik ook maar een dag vol trouwens :D

Speeddemon
27 januari 2007, 14:57
Beetje vreemde, ietwat offensieve reactie. Het was een voorbeeld, i.p.v. jouw naam had ik ook HWA, of ieder ander die redelijk actief pedalen bouwt, neer kunnen zetten.......
Maar met dit voorbeeld impliceer je dat zowel D_H als ik onze print layouts direct van GGG jatten.

Ik zal niet ontkennen dat ik vaak werk vanuit een template, wat op de GGG-leest geschoold is, maar hun plaatsing van aansluitingspunten laat nogal te wensen over, evenals afstanden van component-gaatjes. M.a.w., ik 'teken' mijn prints helemaal zelf in Xara Extreme (een programma dat nauwelijks bekendheid geniet, maar net zoiets als Illustrator is), meet alles tig keer na, teken modellen van de componenten, zodat overal ruimte voor is, en probeer zo goed mogelijk uit te komen qua bedrading.

Dat dit laatste niet simpel is, is te zien aan 95% van de DIY pedalen, waar een leuk gedeelte spaghetti inzit, mijn pedalen incluis (al gebruik ik dikkere en kortere draden). Maar een paar print-ontwerpen van me, zijn nu dusdanig ge-evolueerd, dat de 'guts' er steeds strakker uit gaan zien. (Fuzzwork Orange prints zitten bij Rev E, en zelfs die kan nog lichtjes verbeterd worden).

En ja, ooit hoop ik strakke (groene) printjes te hebben, met gezeefdrukte component-locaties, een absoluut minimum aan draden, maar eer dat rendabel is, zal ik toch 100x pedalen per jaar moeten bouwen, dan nu 't geval is. :satisfie:

guitaraddict
5 februari 2007, 18:57
Er zijn heel wat mensen die pedalen bouwen maar om deze nu zo ongegeneerd te kopieren gaat wel wat ver als je ze tenminste onder eigen naam gaat verkopen.
Ik bouw ook zelf ,ben al jaren lid van het stompboxforum, maar voor eigen gebruik en de mensen daar zullen inderdaad niet blij zijn met deze vorm van plagiaat.
Oh ja ik woon ook in Rock city !

eigen bouwsels (http://www.esnips.com/doc/c6a452fa-d1cf-4279-8b5e-331550fa4c26/pedals-2-small)

zoon van Piet
6 februari 2007, 10:07
ja, die zolder ken ik... ( want ik ben Peer B, mijn vader heette Piet)

Maar ik denk dat je dat wat losser moet zien. Want dit pedaal is een grap, een hoax. De meerwaarde van het ding zit in de graphics en de celebrity-factor, niet in het ontwerp. Zoals je even terug kunt lezen, heeft Jeroen een deal gemaakt met de ontwerper voor het gebruik van de layout van de print.

En in alle eerlijkheid: wat is plagiaat? De pedalenwereld krioelt van de 808's in disguise, waarbij ronduit ontkent wordt dat er rechtstreeks gekopieerd is. Dat is hier niet het geval. Sterker nog: de veranderingen die in het oorspronkelijke prototype zaten, zijn op last van PPS verwijderd. Zijn oren zeiden dat het onveranderde ontwerp het beste klinkt.

Als je het plagiaat noemt, is de vraag natuurlijk: Wie ontwierp de 808? En ziet die beste meneer Tamura ooit geld van het stompboxforum, of de talloze anderen die zijn ontwerp ge- en misbruiken? Van de gerenommeerde merken die de kopieen bij duizenden op de markt zetten?

Daarbij laat ik even voor het gemak in het midden hoe origineel Tamura's ontwerp was, voordat de erven Dumble hun deel op komen eisen...

guitaraddict
6 februari 2007, 14:52
Als grap kan ik het wel waarderen en inderdaad er zijn talloze TS 808 clones ook onder gerenomeerde merknamen.
Het woord "plagiaat "was dan ook wat te zwaar aangezet ,geef ik toe.

En de layout op het pedaal is klasse.

marc_o
6 februari 2007, 15:19
Klinkt allemaal leuk, en ziet er prachtig uit, maar meerwaarde lijkt me nihiel, zeker als je geen fan van de band of van Eindhoven als stad bent. Een 808 heb ik al en ja, dat geluid kent iedereen, gooi 'm over een licht overstuurde versterker en hup, lekker spelen maar.

Ik had er eigenlijk meer van verwacht, maar als het alleen maar over layout gaat, koop ik liever een Ibanez TS, die raak je ook nog eens kwijt als je 'm ooit beu bent.