PDA

View Full Version : Vox humana fretvijl Pauper?



Gerrit
24 januari 2007, 17:54
Hallo,

ik heb een fretvijl van vox humana, het is er zo een.
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=373_376&products_id=2050

Het probleem is dus dat na 2 fretbeurten de vijl al helemaal bot is(de 2e is niet eens af).
Heeft iemand de zelfde slechte ervaring met deze vijl, voor 24 euro mag je toch echt wel iets betere kwaliteit verwachten.
Al helemaal aangezien het fretmateriaal zacht is.

Wat zou dan wel een goede vijl zijn?

Groeten Gerrit

Enra
24 januari 2007, 18:41
Hé Gerrit,
Het kan natuurlijk zijn dat je fretvijl echt bot is, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Soms gaat echter het vijlsel van de frets in de groeven zitten... Dat kan je meestal verwijderen met een klein staalborsteltje of een klein contactpuntborsteltje. Soms - als het echt vast zit - moet je even peuteren met een scalpel ofzo.

Als je dan de fretvijl opnieuw gebruikt, klop hem dan op de werkbank na elke fret even leeg. Of haal dat borsteltje er tussendoor nog even overheen.

Verder : Laat de fretvijl het werk doen, zet dus niet te veel kracht op het vijlen, daarvan slibt dat ding ook vol. Het is net als Landrover rijden, de landrover trekt je uit de drek, niet de chauffeur!!!

AvU
24 januari 2007, 22:35
geweldige vergelijking :satisfie: :)

Gerrit
25 januari 2007, 00:14
Bedankt voor de tips, iig.
Maar vijlen heb ik al heel vaak gedaan, allerlij dingen, voor mijn opleiding(Leidese Instrumentmaker) moest ik in de eerste klas een heel ding vijlen.
Vrij loos hoor die opdracht, maar ik weet nu dus wel hoe het moet.

De vijl zit niet vool,ik heb altijd een zacht staalborsteltje bij de hand als ik ga vijlen.
Je kan ook duidelijk zien dat de vijl bot is aan de tanden die glimmen. Heel hard drukken heb ik niet gedaan, het is gewoon een fijt dat de vijl van poverekwaliteit is.

Alleen wat is dan wel een goede vijl?

no 1 hops
25 januari 2007, 06:46
zou vox even vragen.
het kan natuurlijk dat in het productieproces iets is misgegaan waardoor het staal niet de hardheid heeft die het zou moeten hebben.

Enra
25 januari 2007, 07:36
Bedankt voor de tips, iig.
Maar vijlen heb ik al heel vaak gedaan, allerlij dingen, voor mijn opleiding(Leidese Instrumentmaker) moest ik in de eerste klas een heel ding vijlen.
Vrij loos hoor die opdracht, maar ik weet nu dus wel hoe het moet.

De vijl zit niet vool,ik heb altijd een zacht staalborsteltje bij de hand als ik ga vijlen.
Je kan ook duidelijk zien dat de vijl bot is aan de tanden die glimmen. Heel hard drukken heb ik niet gedaan, het is gewoon een fijt dat de vijl van poverekwaliteit is.

Alleen wat is dan wel een goede vijl?

Nouja, helder toch!!! Zoals 'no 1 hops' al zegt : Vox benaderen!!!

Aanvulling : Ik gebruik hetzelfde type vijl, maar dan van Ibanez. Al jaren overigens. Vandaar ook mijn verbazing rond je probleem. Dunlop heeft ook uitstekende vijlen.

Gitaarbouwer
25 januari 2007, 19:26
Gitaarbouwers maken steeds meer gebruik van roestvrij stalen frets. Deze zijn harder dan gewone frets en derhalve ook belastender voor je gereedschap.
Frets zijn dus niet per definitie van "zacht" materiaal (niet dat jij dat dacht hoor, maar het zóu kunnen :)) Mogelijk is dit een verklaring voor de slijtage van de vijl.

Marko

Mattia
25 januari 2007, 19:35
Gitaarbouwers maken steeds meer gebruik van roestvrij stalen frets. Deze zijn harder dan gewone frets en derhalve ook belastender voor je gereedschap.
Frets zijn dus niet per definitie van "zacht" materiaal (niet dat jij dat dacht hoor, maar het zóu kunnen :)) Mogelijk is dit een verklaring voor de slijtage van de vijl.

Marko

Tja, als je RVS fret wil gaan gebruiken, schaf diamantslijpers aan voor levellen, en diamant fretfiles aan voor recrowning, en wees bereid om ze redelijk vaak (lees: vaker dan een gewone fretfile met gewone frets) te vervangen. Da's mij wat te duur, dus ik hou het op 'gewone' frets, dank u.

Gerrit
25 januari 2007, 20:16
Na dat ik mij ibanez 777 VBK van 18 jaar oud geleveld en recrowned heb, was het echt over met de vijl.
Misschien heeft die gitaar RVS fretten, maar dat zou mij verbazen.

Mattia
25 januari 2007, 22:29
Na dat ik mij ibanez 777 VBK van 18 jaar oud geleveld en recrowned heb, was het echt over met de vijl.
Misschien heeft die gitaar RVS fretten, maar dat zou mij verbazen.

Nope. RVS fretten zijn echt iets van de laatste 4-5 jaar. Hooguit.