PDA

View Full Version : de zoveelste bias vraag



carphius
24 januari 2007, 16:45
Achteraan m'n marshall tsl 100 zit een 3-pins connector om gemakkelijk de bias-spanning op te meten alhier een foto :

http://i97.photobucket.com/albums/l231/carphius/bias002Large.jpg


Je moet dus de zwarte pin van de multimeter op de middelste pin houden en de rode op een van de andere. De uiterst linkse pin is voor het linkse paar de rechtse is voor het rechtse paar buizen. Hierover zou een spanning van 90mV moeten staan volgens marshall (van het fabriek uit was dit 72mV bij mij :eek: ). Ik ben een tijdje geleden aan het experimenteren gegaan met buizen en nu vraag ik mij af of dit voor elke type buis 90 mV moet zijn? Mijn "gezond" verstand zegt mij van niet. Op de buizen die ik liggen heb krijg je een Gm en lp waarde mee, is er een formule om dit om te zetten naar mV? Mijn elektroboer kon mij hier geen antwoord op verschaffen, dus plaats ik het hier maar. Ik zou het liefst deze meet methode behouden daar ik niet echt vertrouwd ben met buizenversterkers.

kokeleko
24 januari 2007, 19:36
www.guitartricks.com/forum/archive/index.php/t-4771.html

Miscchien heb je hier wat aan.

carphius
24 januari 2007, 19:53
hmmm, die had ik bij het googlen ook al tegengekomen, ze beschrijven er vooral de werkwijze voor het biassen. Ik zou vooral willen weten of die waarde voor elk merk/type EL34 90 mV moet zijn, of er een manier (formule,...) is om via die gegevens op het doosje van de buizen aan de ideale waarde te komen.

Toch bedankt voor de reactie!! :)

guitarnijboer
24 januari 2007, 20:13
De spanning moet voor ieder quad EL34's ongeveer 90 mV zijn. Per 2 buizen komt dit neer op : 90 mV per 2 buizen over een 1 ohm weerstand = 90 mA per 2 buizen = 90/2 = 45 mA per 1 buis.

Dit is voor ieder type EL34 een prima waarde bij een Anode spanning van rond de 400V

carphius
24 januari 2007, 21:01
aha! toch een eenvoudige dummie-proof manier van biassen dan , dunkt mij.

is deze manier trouwens even doeltreffend als de andere?