PDA

View Full Version : ohmage van versterkeruitgang bepalen



Nobler
24 januari 2007, 15:59
Toen ik als 16-jarige mijn eerste electrische gitaar kreeg (1980) en geen versterker had, kreeg ik van iemand een oud eigenbouw buizenversterkertje dat gebruikt was voor het beatkoortje van een kerk in de jaren '60-'70 (!).
Het werd gebruikt met een zelfbouwkastje waar twee kleine speakertjes zaten, ik denk 8 inch audio speakertjes, ik heb geen idee welke weerstand ze hadden. Ik herinner me dat het geweldig vervormde maar niet erg hard ging. Ik kreeg al snel een oefencombootje. Het buizenampje kwam op zolder en het cabinetje is jaren later met het oud vuil meegegaan. Ik kwam het ampje onlangs tegen. Mijn versterkerdokter heeft wat condensatoren vervangen, de DIN-ingang vervangen zodat er een jack-gitaarsnoer in kan, de tulpsterker uitgangen ook vervangen zodat er een jack-speakersnoer in kan. Ik heb hem uitgeprobeerd op de Celestion G12M speakers die in mijn oude Vox AC30 zitten en dat klinkt niet verkeerd! Goede verhouding tussen hoog en laag, hard genoeg maar niet te hard en als je hem open draait een lekkere natuurlijke vervorming. De Celestions zijn 8 ohm. Ze zitten in serie in de Vox zodat dit 16 ohm oplevert (toch?). Ik las ergens dat dat waarschijnlijk geen kwaad zou kunnen, maar hoe bepaal ik nu wat het eigenlijke ohmage van de uitgang van dit versterkertje is (het staat er niet bij, helaas), dus of ik er veilig één 8 ohm speaker of zelfs iets van 4 ohm in kan steken? Is dat te meten met universeelmeter in de weerstand-stand, of is dat te simpel gedacht?

Chris Winsemius
25 januari 2007, 00:15
'n Techneut zou even de uitgangstrafo los moeten koppelen en dan via spanningsmeting en wat rekenwerk de impedantie moeten bepalen.

In het algemeen is het zo dat 'n buizenamp 'n wat lagere of hogere impedantie overleeft, zorg in ieder geval dat er altijd 'n speaker is aangesloten.

tempo3
26 januari 2007, 18:01
Hoe dat te doen staat helder uitgelegd op deze link:

http://www.ampforum.nl/YaBB.pl?num=1153497960