PDA

View Full Version : Top aansluiten op combo



Ikaros
24 januari 2007, 15:42
Hi mensen, vraagje:

K heb een top op het oog, maar daarna geen geld meer voor een cabinet. Op zich geen probleem omdat iemand anders van de band nog wel een cabinet op overschot had (maar dat zou slechts een tijdelijke oplossing zijn, en het cabinet blijft dan in het oefenkot).
Wel zou ik natuurlijk wel graag de versterker zelf ook thuis hebben om op te spelen, maar thuis heb ik alleen maar een 30 watt combo, geen cabinet dus.
Nu mijn vraag: is het mogelijk om op 1 of andere manier de kabel die de versterker met de speaker verbindt door te knippen om zo een female plug op de speaker te zetten en een gewone op de versterker.
Gaat dit? Hoe weet ik dan of heel het ohm verhaal op zn pootjes staat? Is dit niet slecht voor de top?

Bedenkingen? Andere ideeën?

Groetjes.

Kim Wilson
24 januari 2007, 15:53
Dit kan wel. Je moet alleen idd even opletten dat je geen mismatch krijgt. Je kunt vast wel achterhalen hoeveel ohm de speaker in je combo heeft. Welke amp gaat het om?

Stray-Slett
24 januari 2007, 16:00
Beste Ikaros,

Misschien dat je wat duidelijker moet zijn om wat voor een top en om wat voor combo het gaat.

Het kan misschien wel maar als het vermogen van de versterker meer is dan het vermogen van wat die speaker aan kan, dan blaas je de speaker op.
Wil je in dit geval veilig kunnen spelen, dan moet je er eigenlijk voor zorgen dat het vermogen van de speakers ~2 keer zo hoog ligt als het vermogen van de versterker.

evenzo als de impedantie van de versterker lager is dan de weerstand van de speaker, dan heb je een nog groter probleem want dan kan je je versterker slopen (je maakt dan in feite "kortsluiting")

Het idee om een speaker kabel door te knippen en dan aan gaan rommelen is ook geen goed idee. Beter is het om dan een nieuwe kabel ertussen te zetten.

En altijd voordat je de versterker aanzet, eerst de speaker aansluiten op de versterker.

Misschien ben je wat geholpen...

Kim Wilson
24 januari 2007, 16:06
Beste Ikaros,

...
Het kan misschien wel maar als het vermogen van de versterker meer is dan het vermogen van wat die speaker aan kan dan blaas je de speaker op.
Wil je in dit geval veilig kunnen spelen zonder moet je er eigenlijk voor zorgen dat het vermogen van de speakers ~2 keer zo hoog ligt als het vermogen van de versterker.

evenzo als de impedantie van de versterker lager is dan de weerstand van de speaker, dan heb je een nog groter probleem want dan kan je je versterker slopen (je maakt dan in feite kortsluiting)

...
Het vermogen is nog niet zó belangrijk, tenzij het een heel groot verschil wordt. Het is een 30 watt combo. Stel dat er een 40 watt speaker in zit, kun je er best een 60 watt top op zetten. Als je de oortjes een beetje gebruikt, en je zet alles niet domweg voluit, kan er niet veel misgaan. 2 keer het vermogen van de versterker is ook een licht overdreven.

De ohm-mismatch is voor transistorversterkers idd zoals jij zegt. Met een buizenamp is het een ander verhaal. Daar weet Chris denk ik wel meer van.

De speaker aan de amp hangen voor je hem aanzet, is ook enkel van toepassing als het om een buizenamp gaat.

Je moet wel even weten waar je het over hebt, want er worden hier diverse dingen door elkaar gehaald en verkeerde dingen gezegd.

Stray-Slett
24 januari 2007, 16:31
Het vermogen is nog niet zó belangrijk, tenzij het een heel groot verschil wordt. Het is een 30 watt combo. Stel dat er een 40 watt speaker in zit, kun je er best een 60 watt top op zetten. Als je de oortjes een beetje gebruikt, en je zet alles niet domweg voluit, kan er niet veel misgaan. 2 keer het vermogen van de versterker is ook een licht overdreven.

De ohm-mismatch is voor transistorversterkers idd zoals jij zegt. Met een buizenamp is het een ander verhaal. Daar weet Chris denk ik wel meer van.

De speaker aan de amp hangen voor je hem aanzet, is ook enkel van toepassing als het om een buizenamp gaat.

Je moet wel even weten waar je het over hebt, want er worden hier diverse dingen door elkaar gehaald en verkeerde dingen gezegd.

Ten eerste weten we nog niet om wat voor combo of amp het gaat dus dit was meer voor indicatie.

Het vermogen is niet belangrijk? als je voldoende geld hebt om je speakers op te blazen is dit idd niet belangrijk, bovendien moet ie wel ze pieken kwijt.

Het ging mij er alleen maar om om een veilig en juist advies te geven en niet zomaar aanames te doen. Het is nl altijd het beste, of het nu gaat om een transistor of buizen amp, de weerstand van de speaker niet lager te kiezen dan de impedantie van de amp.

Maar wat haal ik dan door elkaar heen?

Kim Wilson
24 januari 2007, 16:38
De ohm-mismatch van een buizen- en een transistoramp. Bij een transistoramp kun je idd wel tot 16 ohm aanhangen, maar een buizenamp kun je niet zomaar mismatchen. Maar volgens mij is het voor een buizenamp weer minder erg als je er een mindere weerstand op aansluit.

En dat vermogen, je blaast niet zomaar een speaker op. Dan moet je echt de boel oversturen. Dat kun je horen. Als je het dus niet te hard zet, en je houdt in de gaten dat het niet verrot gaat klinken, is er echt niks aan de hand. Minimaal 2 maal het vermogen van de versterker is echt overdreven. Mijn buizenamp levert 40 watt, mijn cab kan 60 watt verdragen. Dat kan echt prima. Zolang je de oren maar gebruikt.

Rude Perception
24 januari 2007, 16:53
@stray-slett. Hoe kom je bij kortsluiting? Kortsluiting is de situatie dat de weerstand 0 is. Dat is dus niet zo als je er een speaker met te weinig weerstand aan hangt. Ik zeg niet dat het niet gevaarlijk kan zijn!

Verder lijkt het mij niet gezond als je thuis je versterker met meer dan 30 watt gaat belasten.

Ik denk dat dan eerder de buren en je oren gaan klagen dan de speaker zelf.

Maar wat ik me afvraag. Waarom verkoop je die combo niet en koop je daar een cab voor?

Stray-Slett
24 januari 2007, 17:01
De ohm-mismatch van een buizen- en een transistoramp. Bij een transistoramp kun je idd wel tot 16 ohm aanhangen...

Ja dat kan, maar dat zegt nu toch nog niets, want dat weten we nog niet



...maar een buizenamp kun je niet zomaar mismatchen. Maar volgens mij is het voor een buizenamp weer minder erg als je er een mindere weerstand op aansluit.


Voor beide is het net zo erg ze kunnen er allebei van kapot gaan. Een transistor zal alleen eerder kapot gaan



En dat vermogen, je blaast niet zomaar een speaker op. Dan moet je echt de boel oversturen. Dat kun je horen. Als je het dus niet te hard zet, en je houdt in de gaten dat het niet verrot gaat klinken, is er echt niks aan de hand. Minimaal 2 maal het vermogen van de versterker is echt overdreven. Mijn buizenamp levert 40 watt, mijn cab kan 60 watt verdragen. Dat kan echt prima. Zolang je de oren maar gebruikt.

Hier is idd niets mis mee, dat van mij is gewoon een soort van vuistregel

Stray-Slett
24 januari 2007, 17:17
@stray-slett. Hoe kom je bij kortsluiting? Kortsluiting is de situatie dat de weerstand 0 is.

Je hebt gelijk, ik bedoelde het niet letterlijk zo. Hoe zou jij het dan willen noemen?

Ikaros
24 januari 2007, 17:31
Bedankt voor de reacties..

Het gaat om een Laney Mxd 30 combo, geen celestion of jenssen speaker. Staat nergens op de amp en ook niet in het boekje hoeveel ohm hij heeft.
De top zou een 100 watter van ENGL worden..
Dat is een enorm verschil maar ik vind het volume van de 30watt combo zeker genoeg voor thuis dus dacht ik als ik de top dan niet te ver zou opendraaien ..
Nuja, wat Rude Perception dacht ik ook nog net aan, combo uit, 2x12" in.
Misschien is dat laatste dan nog de betere optie ..

LCH
24 januari 2007, 17:42
Nuja, wat Rude Perception dacht ik ook nog net aan, combo uit, 2x12" in.
Misschien is dat laatste dan nog de betere optie ..
Dat weet ik wel zeker. ;)

Ik heb geen verstand van ohmage's en dergelijke dingen, maar ik weet wel dat je met een Laney MXD 30 als cab de Engl tekort doet. Dan zal die Laney altijd afbreuk doen aan het geluid wat de Engl kan produceren (ook zonde van de grote smak geld die je voor die Engl neertelt, lijkt me).

Die Laney verkopen... tja. Een cab is niet heel duur, maar die Laney brengt ook niet zo gek veel op. Je kunt beter even een paar honderd euro opzij leggen voor een leuke cab. :)

DarknessAwaits
24 januari 2007, 17:46
Maar dan moet je wel altijd je versterker meenemen van en naar oefenruimte. Tenzij je dat sowieso van plan bent is dat niet zo handig. Op zich kun je het goed voor elkaar krijgen om je combo als speakerkast te gebruiken, gewoon het volume van de ENGL erg beschaafd houden. De weerstand van je speaker zal ongetwijfeld wel op de achterkant van de speaker zelf staan. Mocht deze niet zichtbaar zijn, moet je eventjes de achterplaat van je combo eraf schroeven.

Rude Perception
24 januari 2007, 18:28
Je hebt gelijk, ik bedoelde het niet letterlijk zo. Hoe zou jij het dan willen noemen?

De uiteindelijke weerstand is te laag. Dat betekent dat op de spanning of de hoeveelheid stroom (amperage) die loop te hoog word. Hierdoor raken componenten overbelast, of gaan zekeringen door (ook een overbelast component).