PDA

View Full Version : Confused



Skin
27 december 2002, 23:39
Ik snap iets niet en mischien kan iemand mij dat uitleggen. Waarom is een BEHRINGER VIRTUALIZER PRO DSP2024P (studio 19 inch effect) met 71 effecten en 100 factory en 100 user presets 200 euro, en een korg ax-1500g ("live" pedaal met expressie) met 48 effecten en 56 presets/user (of andersom) 300 euro? En dit geldt niet alleen voor deze twee specifieke gevallen. HEt valt mij op dat een studio processor in de meeste gevallen veel goedkoper en beter is (of lijkt dat maar zo?) dan een gt-3 etc.

Skin

ps. Ik vraag dit omdat ik zelf op zoek ben naar een goede effectenprocessor :smile:

FragDaddy
28 december 2002, 01:36
kijk niet alleen naar de verschillende effecten, maar kijk vooral ook naar de kwaliteit van de A/D - D/A-convertors (hoger getal = beter) en naar de kwaliteit van de effecten.

een behringer is vaak een instap-effect, terwijl de GT-3 tot een jaar geleden nog de beste grond-multieffect was die te koop was. niet echt vergelijkbaar dus.

je moet je ook afvragen wat je ermee wilt gaan doen. live optreden of opnemen. voor live kun je beter niet gaan voor een studio-effect omdat die vaak maar een paar dingen kunnen (alleen galmpjes), of heeeeel erg duur zijn (lexigon), of traag van patch wisselen, of lastig via een voetpedaal aan te sturen zijn. voor in de studio ga je weer niet op je knieen voor een boss GT-3 liggen om een geluidje aan te passen.

vergelijk bijvoorbeeld de BOSS GT-6 (floorboard) met een TC G-major. die komen qua mogelijkheden aardig in de buurt van elkaar en zijn beide ongeveer even duur. alleen moet je bij de G-major voor live gebruik nog een voetpedaal (midi-controller) kopen. ook is in dit geval de boss GT-6 heel goed in versterker- en speakersimulatie en distortion.. hij is wat minder in delay/reverb.. de G-major is precies omgekeerd (veel tijdsgebaseerde effecten) en heeft volgens mij helemaal geen versterker- en speakersimulatie..

kijk eerst eens wat je precies met je multi-effect wilt gaan doen (wat voor effecten / live of studio gebruik) en bekijk dan wat er in jou prijs-gebied het beste is voor wat jij wil..

ikzelf zou (als ik een multieffect ging kopen) bijvoorbeeld voor een studio-effect gaan, omdat ik heel tevreden ben over het geluid van mijn versterker. ik gebruik dus geen versterker- of speakersimulatie en waarschijnlijk veel tijdsgebaseerde effecten (delay/reverb)..

Skin
28 december 2002, 15:20
Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen niet waarom een studio effect geen speaker/versterker simulatie heeft. Dat moeten ze toch JUIST hebben. Maar goed, ik wil mijn effect gebruiken voor in de studio (mijn studio :smile: ) en ik wil er 200/300 euro aan uitgeven. Suggesties? Zelf zat ik aan de in mijn topic start genoemde effecten te denken.


Skin