PDA

View Full Version : Waar voor een lage prijs een alder body kopen?



hanzeman
24 januari 2007, 15:01
Waar kun je voor niet al te veel geld een goede replacement strat body van Alder kopen? Ik heb het idee dat er nogal wat verschillen in prijzen zijn bij verschillende shops...

Cocobolo
24 januari 2007, 15:40
Ik ben niet zo op de hoogte van prijzen maar deze lijkt me niet duur voor een mooie gespoten strat body (nog maar 40 minuten en dan loopt de veiling af)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140075743220

Met shipping van Hong Kong naar Nederland voor $100 (80 euro?) is niet duur denk ik. Je kunt wel pech hebben en invoerrechten moeten betalen natuurlijk.

Cocobolo
24 januari 2007, 15:41
PS : hij heeft ook nog andere kleuren. Ongespoten is de prijs $25.

oknarb180
24 januari 2007, 17:10
Ik zou eens goed zoeken op 2e hands verkoopsites, Marktplaats, Speurders, Gitaarmarkt, etc.

Verder:
- Tonefactory € 85,-- (blank, onbehandeld)
- Voxhumana € 110,-- (blank, onbehandeld)

Ik heb bij beiden goede ervaringen en nette service gehad!

vr.gr.

Branko

hanzeman
24 januari 2007, 17:31
Thanks, ik vind zelf Vox Humana vrij hoog aan de prijs. Hoewel ik over mijn daar gebouwde hals wel heel tevreden ben.


Hoe bepaal je alleen of het een goed stuk hout is...

Bij een gitaar luister je naar de sustain, resonantie enz. maar bij een stuk hout, kloppen, tikken en luisteren? Kijken naar de nerf?

DarknessAwaits
24 januari 2007, 17:39
Kijken naar de nerf is vooral het visuele controleren, maar kloppen op het hout zal je inderdaad een hint geven van hoe het zal klinken.

hanzeman
24 januari 2007, 20:51
En waar zou je dan op moeten letten? Moet hij diep, donker klinken of juist helder en compact? Wat zegt het geluid dat je hoort als je erop klopt over het geluid als het versterkt is en of het een goede body is voor typisch Stratocaster geluid?

G.G.
24 januari 2007, 21:28
En waar zou je dan op moeten letten? Moet hij diep, donker klinken of juist helder en compact? Wat zegt het geluid dat je hoort als je erop klopt over het geluid als het versterkt is en of het een goede body is voor typisch Stratocaster geluid?
Tsja, daar is heel veel ervaring voor nodig. Misschien dat je het Mattia of Javaca kan vragen. Die kunnen dat misschien wel uitleggen.

Ik begin er een heel klein beetje gevoel voor te krijgen (rond 1991/1992) mijn eerste gitaar gebouwd, daarna veel reparaties gedaan. Voordat ik een hals of body monteer klop ik altijd op het hout, onthoud de klank en bespeel dan het instrument. Zo kan je door ervaring leren. Gewoon steeds eenkloptest doen, en je leert het vanzelf (maar daar heb je nu niets aan natuurlijk).

Mattia
25 januari 2007, 10:00
Ik luister/zoek vooral naar stukken hout die mooie 'musicaal' klinken. Zoals een poster op een andere forum zegt: "it needs a good bonk tone". Erop tikken (op verschillende plekken vasthouden totdat je de beste hebt), en goed luisteren naar wat voor klank je krijgt. Sustaind het mooi, dooft niet te snel uit, heeft het 'musicale' kwaliteiten? Nu moet ik zeggen dat dit veel makkelijker is met wat grotere balken, of juist dunne platen (denk voor akoestishe gitaren).

Dat typishce strat geluid is primair de scale length, pickups, hardware, bolt-on neck, de versterker, dan de houtsoorten; als je strattig wil zijn, gewoon Alder of Swamp Ash (of Ash) nemen, wel ieder een eigen klank, en dan een stuk uitzoeken dat een beetje goed resoneert. Een gebrek aan resonantie kan inherent zijn aan et hout, maar het kan ook aangeven dat er kleine scheuren zitten en dergelijke (kan het niet goed vrij trillen), bijvoorbeeld. Sommige houtsoorten klinken echter als nat karton, en je kan er toch een goede gitaar van maken, maarja, zo zul je maar altijd zien...

B_2_the_a
25 januari 2007, 10:20
pak een stemvork :P

hanzeman
26 januari 2007, 14:46
Bedankt, maar om goed te kunnen kloppen en luisteren is het dus niet zo handing om on-line bij bv tonefactory.nl te bestellen. Dat kan wel een dorre tak zijn die de TNT dan door je brievenbus steekt. Of zijn de bodies bij tonefactory.nl al geselecteerd, zodat er in ieder geval geen heel slecht hout tussen zit?

Bij welke zaak kun je zelf een body uitzoeken, ze eerst in je handen houden, waar hebben ze ze dus op voorraad ipv on line bestellen?

oknarb180
26 januari 2007, 15:40
Bedankt, maar om goed te kunnen kloppen en luisteren is het dus niet zo handing om on-line bij bv tonefactory.nl te bestellen. Dat kan wel een dorre tak zijn die de TNT dan door je brievenbus steekt. Of zijn de bodies bij tonefactory.nl al geselecteerd, zodat er in ieder geval geen heel slecht hout tussen zit?

Bij welke zaak kun je zelf een body uitzoeken, ze eerst in je handen houden, waar hebben ze ze dus op voorraad ipv on line bestellen?

Hey,

dat is bij The String in Amsterdam, als je mazzel hebt mag je zelf de nieuw voorraad uitpakken!!!

vr.gr.

Branko

hanzeman
26 januari 2007, 20:31
Daar zijn ze toch al uitverkocht, op 1 of 2 blauwe bodies na?