PDA

View Full Version : Welke Pickups voor m'n verbouwing



blominski
24 januari 2007, 14:15
Yo de mannen,

Ik ben in het bezit van een Fender Contemporary Standard Strat MIJ uit 1987.

http://i94.photobucket.com/albums/l93/blominski/Guitar/572f152d.jpg

Nu zou ik die een metamorfose willen laten ondergaan.
Allereerst komt er een zwarte slagplaat en idem knopjes,elementkapjes op.
Ik vindt dit echt te gek zo'n volledige black strat.
Nu komt het de elementen wil ik ook vervangen, nu zitten de originele er nog in.
Ik heb me laten wijsmaken dat het beste is om als brugelement een hotte single coil te nemen zoals bv. een Seymour Duncan SSL7 en op de neck en middle positie gewone elementen te plaatsen.
Nu moet je weten ik ben hier een komplete leek in.
Het liefste zou ik er een leuk rock geluid uit halen (RHCP, Anouk) maar zou er ook graag eens af en toe een blues deuntje op spelen.
Ik weet dat ik nu van sommigen een schot onder mijn kont zal krijgen maar U2 vindt ik ook te gek en dit sinds mijn prille jeugd dus gitaardeuntjes ala The Edge zullen er ook op gespeeld worden.
Kunnen jullie me hier even doorloodsen?

Grt. Bjorn.

no 1 hops
24 januari 2007, 15:51
jij moet gewoon gaan voor jouw gitaar, leek of niet.
en sound is toch een combinatie van gitaar (incl pups) effecten en versterker.

wat voor kleur pups wil je erin?

Yamhammer_71
24 januari 2007, 17:12
Pickups zijn wel heel belangrijk. Ik denk dat jij op zoek moet gaan naar elementen die heel goed clean klinken (helder). Verder zou ik niet weten welke je het beste kunt aanschaffen. Seymour Duncan, Bare Knuckle, Lindy Fralin, John Suhr etc. Vooral die laatste schijnen volgens mij heel goed te zijn in Strats/Tele's. :)

RolandT
24 januari 2007, 17:19
Ik heb zelf in mijn Fender HWY1 strat een set Bulldog pickups (http://www.bulldogpickups.com/) laten plaatsen. Ik had nooit kunnen denken dat nieuwe PuPs een gitaar zoveel beter konden doen klinken. Bulldog pickups is van een ex-Bare Knuckels kerel die zelfstandig is begonnen. Mail hem je wensen en hij maakt de PuPs die aan je wensen en dromen voldoen.

DarknessAwaits
24 januari 2007, 17:24
Het beste wat ik heb gehoord voor strat zijn Kinmans die ik toentertijd voor €70,- de twee kon kopen. Was een gok, want ik had ze nog nooit gehoord maar naderhand is het m'n beste koopje ooit geweest. Ze zijn behoorlijk prijzig, maar ontzettend stil en klinken fantastich.

vinni
24 januari 2007, 17:41
Hoi,

Heb net zelf Voodoo 60BL's besteld bij van der Haar....
Hij zet ze nu standaard in zijn gitaren....dat zegt denk ik wel wat.
Ook andere van dit forum hebben de Voodoo's gehoord en vinden ze erg goed.

Groet,
Vinni

hanzeman
24 januari 2007, 18:34
Wel *(^&*(^ dat is mijn allereeste Strat die ik ooit van mijn ouders kreeg, zelfde kleur, zelfde tremolo (waarvan ik al snel 1 stemknopje afbrak)...

Daar moet je helmaal niets aan veranderen... die moet je uit nostalgische overwegingen aan mij geven... heheheh....

no 1 hops
24 januari 2007, 20:05
clean en ook nog stil met een brugelement met ballen.
Bill Lawrence setje,
298SL/200SM/280SN
40 $ per stuk, 30$ verzenden, is 150$ omgerekend naar euro ongeveer 112.

kassie
24 januari 2007, 20:25
even offtopic.

niet om het een of het ander want ik ben absoluut geen strat fan maar ik vind je gitaar om de een of de andere reden er te gek uitzien. Mooie hals en mooie floyd.

blominski
24 januari 2007, 21:12
even offtopic.

niet om het een of het ander want ik ben absoluut geen strat fan maar ik vind je gitaar om de een of de andere reden er te gek uitzien. Mooie hals en mooie floyd.

Het is een System1 tremelo die door Schaller gemaakt is voor Fender.
Deze tesamen met de locknut typeren toch wel de Contemporary reeks zie foto

http://i94.photobucket.com/albums/l93/blominski/Guitar/dc945bb7.jpg

'k heb eens gekeken op de site van guitarfetisch en die GFS pickups zien er ook wel in orde uit.
Heb geluisterd naar de soundclips van de Premium Hot Alnico Staggers en dit is toch wel een leuke sound.
Maar wat is nu het verschil van staggers, non staggers, alnico's en overwound pick ups.
Waarom plaatsen sommigen een element met een hoge weerstandswaarde in de brugpositie?
En is er een kwaliteitsverschil tussen GFS en zeg maar merken zoals Seymour Duncan want die GFS'sen zitten toch wel laag in prijs.

Grt. Bjorn.

blominski
24 januari 2007, 21:14
jij moet gewoon gaan voor jouw gitaar, leek of niet.
en sound is toch een combinatie van gitaar (incl pups) effecten en versterker.

wat voor kleur pups wil je erin?

Als ik er een zwarte slagplaat en knopjes op zet zullen het zwarte elementen moeten zijn, ik denk dat dit het beste staat.

Grt.Bjorn.

DarknessAwaits
24 januari 2007, 21:23
Maar wat is nu het verschil van staggers, non staggers, alnico's en overwound pick ups.

Staggered betekend dat de poolstaafjes in een 'boogje' zitten om de dikte van (ouderwetse) snaren te compenseren. De G was de dunste omwonden snaar en daar is het poolstaafje het hoogst. Tegenwoordig is de G snaar niet meer omwonden maar is de manier waarop staggered elementen worden uitgevoerd niet veranderd, zodoende is de G eigenlijk een beetje te hard maar geeft weer net wel dat typische strat achtige.

Alnico duidt het soort magneet wat is gebruikt, een andere is keramisch (ceramic). Alnico heeft een werking die een lichte compressie als gevolg heeft, klinkt over het algemeen minder harsh.

Overwound pickups betekent dat de pickups met meer draad omwonden zijn dan standaard met als gevolg meer output (en ook iets minder heldere klank).


Waarom plaatsen sommigen een element met een hoge weerstandswaarde in de brugpositie?

Omdat de snaren in dat gebied trillen met een kleinere amplitude en dat zo een beetje gecompenseerd wordt.


En is er een kwaliteitsverschil tussen GFS en zeg maar merken zoals Seymour Duncan want die GFS'sen zitten toch wel laag in prijs.

Er is ongetwijfeld een kwaliteitsverschil denk ik, maar vooral een verschil in 'smaak' en naam. Vergis je echter niet, in Duitsland kun je aardig goedkoop een set SD's kopen. Dan ben je nog wel 3 maal zo veel kwijt als bij GFS.