PDA

View Full Version : Even een vraagje over de halspen



joey-t
24 januari 2007, 03:18
Hoe ver kan je zo'n ding doorgaans eigenlijk aandraaien? Ik heb hem verspreid over de laatste 2 dagen ongeveer een hele slag bijgedraaid, en de hals begint nu bijna de gewenste kromming te krijgen (was eerst te hol). Ik vermoed dat er nog wel een halve tot een hele slag bij moet voor dat de afstand tussen snaar en fret 7 ongeveer een halve millimeter bedraagt (bij ingedrukt houden van 1e en 17e fret). Wat is het meeste dat jullie ooit een halspen hebben moeten aandraaien? Ik ben bang dat ik straks niet genoeg ruimte heb om hem verder aan te draaien. Ik heb de gitaar 2e hands gekocht maar van een complete beginner dus ik weet 99% zeker dat er nooit aan de halspen gedraaid is.

no 1 hops
24 januari 2007, 07:51
een bekende gitaarreparateur nam een kwart slag per keer met ontspannen snaren!, daarna gaf hij het rustig een dag om te zien hoe onder spanning de hals zich hield.
hoor je verdachte piep of kraak geluiden, oppassen!

DarknessAwaits
24 januari 2007, 09:42
Zo ver heb ik enkel nog maar aan een echt nieuwe hals gedraaid, die ik zelf op de gitaar had gezet. Verder is het meestal toch echt maar halve slagen of minder. Maar misschien heeft jouw halspen een andere ratio o.i.d.? Zoals no 1 hops zegt: goed opletten of je geen verdachte geluiden hoort, en als je teveel kracht moet gaan uitoefenen kan het ook nooit goed zijn.

Gitaro
24 januari 2007, 10:08
Ik draai niet meer dan 10 minuten op de klok. Dan laat ik hem twee uur (liefst wat langer) staan om te kijken hoe het er mee staat, en draai ik nogmaals indien nodig.

En als ik gitaar wil spelen pak ik mn akoestische erbij, goed voor de vingers :seriousf:

joey-t
24 januari 2007, 13:55
Ja zoals ik al zei, ik neem er rustig de tijd voor. Tien minuten op de klok draaien, dan enkele uren laten liggen. Ook draai ik alleen als het vrij soepel gaat. Mijn vraag is dus echt: hoe ver kan zo'n halspen gewoonlijk TOTAAL aangedraaid worden. De hals is niet gruwelijk krom ofzo, ik denk dat hij in het begin net iets boven 1 millimiter was bij de 7e fret, ik probeer dus ruim een halve millimeter te corrigeren met de halspen. Zolang de halspen dus wil draaien en ik resultaat boek (langzaam maar zeker) kan ik dus gewoon doorgaan met draaien? Ik heb het niet gemeten maar ik zit echt al tegen een hele slag aan, en het voelt gewoon alsof het te langzaam gaat.

henkr
24 januari 2007, 14:22
De halspen compenseert de snaarspanning. Dat is alles. Dat ding is er niet voor het bijstellen van de snaarhoogte of 'action', je kan je intonatie er niet mee afstellen en, ok, als je voorzichtig bent hoef je niet bang te zijn dat je je gitaar onbruikbaar maakt met een poging tot afstellen.
Er zijn een paar vuistregels: Verstel de halspen om je hals zo recht mogelijk te krijgen. Gebruik 'm dus niet om je 'action' bij te stellen; daar zijn de brug en kam voor EN: een goeie hals heeft - of je de moer nu losser of vaster moet draaien - nooit meer dan een halve slag nodig.
En als laatste: ja, je kan je halspen breken. Zoek het Web af; genoeg tips en info te vinden.

no 1 hops
24 januari 2007, 15:49
het is een manier om langs de hals te kijken alsof je met een geweer richt.
je ziet dan vanzelf wel of de hals al recht is of niet.
verder helemaal eens met henkr

joey-t
25 januari 2007, 01:40
het is een manier om langs de hals te kijken alsof je met een geweer richt.
je ziet dan vanzelf wel of de hals al recht is of niet.
verder helemaal eens met henkr



Als ik dat nu doe dan ziet de hals er behoorlijk prima uit. Zo goed als recht. Echter die laatste 0.4 mm ofzo moet er nog af, en dat moet dus met de halspen gaan gebeuren. Er lijkt me geen andere oplossing?

G.G.
25 januari 2007, 06:30
Neem aub de tijd. Bij het stellen van een hals ben ik soms wel 2 dagen bezig. kleine slagen 1/6 is echt voldoende per keer. Je moet het hout ook tijd gunnen.