PDA

View Full Version : Volume-toon verschil tussen beide elementen



Yamhammer_71
24 januari 2007, 01:30
Gisteren is eindelijk mn Epiphone arrived, maar de toon klopt naar mijn zeggen niet. Als ik het hals-element clean bespeel en overschakel naar het brugelement, klinkt opeens harder. Ik heb op verschillende oude topics gekeken, maar niet echt antwoord gevonden op waar ik mee zit.

Kan iemand vertellen waar je ten allereerst mee moet beginnen om de hoogte van de elementen te bepalen en het volume tussen beide kloppend maken? :)

Eerst de hoogte van 't brugelement op gehoor bepalen of eerst dat van 't halselement?

Bedankt alvast!

JER00N
24 januari 2007, 03:02
Ik neem aan dat het om humbuckers gaat, je kan daarvan de hoogte instellen met de kleine schroefjes die aan weerskanten van de elementen (in de pickupringen) zitten. Hoe dichter bij de snaar hoe hoger het volume. Halselementen geven meer volume (ookal zitten ze net zo hoog als je brugelement) omdat de amplitude van de snaar groter is (meer naar het midden) dus om te zorgen dat het volume voor beide humbuckers gelijk is, moet je de halshumbucker wat naar beneden schroeven.

In welke volgorde je het doet boeit niet zoveel. Kijk wel uit dat de pickups niet te dicht bij de snaren komen want daardoor verslechtert je sustain (de snaren worden dan als het ware afgeremd door de magneten in de pickup).

Enne ja, toonverschil is er maar dat is nu ook juist het principe van meerdere pickups in een gitaar, als ze allebei precies hetzelfde klinken heb je ook wel genoeg aan 1 pickup ;)

no 1 hops
24 januari 2007, 07:56
neem een 20 euro cent, druk de hoge e snaar bij de laatste fret in (dus bij de body) en dan zou de pickup dus daar ongeveer nog de dikte van die 20cent ruimte moeten hebben.
dit herhaal je bij beide pups.
bij de lage e snaar moet die afstand dan ongeveer 2x de dikte van die 20 eurocent zijn.
dit 'moet' is een richt lijn, vanuit die positie kun je verder fijnafstellen.
mocht er echt een drastisch volume verschil blijven dan zou ik even zien hoeveel de volume potmeter doet tijdens draaien, gooi wel even eerst alle pots open, ook de tone pots

DarknessAwaits
24 januari 2007, 09:40
Als je beide elementen op dezelfde hoogte zet is er nog kans op volumeverschil. Dit komt door 2 dingen, de snaren trillen met hogere amplitude bij het halselement en de output van het brugelement is (mede hierdoor) wat omhoog geschroefd om dat te compenseren.

Wat ik meestal doe is beide elementen op een voor mij prettige hoogte zetten (want dat is ook nog smaakgebonden) en mocht er teveel volumeverschil tussen beide zitten dan gaat het halselement iets naar beneden (of naar boven).

Yamhammer_71
24 januari 2007, 11:56
Hey hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal straks eens proberen met jullie tips het allemaal in orde te maken :)
Het ging inderdaad om humbuckers. Ik laat misschien nog wel even weten of het is gelukt!

Groetjes..

Yamhammer_71
24 januari 2007, 16:44
Ik heb er vandaag ff nieuwe snaren opgezet en op ben met het afstellen van de elementen op mn gehoor afgegaan. Het halselement heb ik ietwat omhoog gebracht (net boven 't elementkapje)....klinkt nu niet meer te 'woelig' maar goed in balans, warm, maar helder tegelijk. Hierna ben ik met het brugelement aan de slag gegaan en deze moest nog wat omhoog, vanwege minder volume t.o.v het halselement. Nu klopt de balans tussen beiden elementen, met beiden hetzelfde volume.

Bedankt voor jullie tips. :)

DarknessAwaits
24 januari 2007, 17:27
Mooi zo! Nu misschien nog een fototje voor de liefhebbers? :D

Yamhammer_71
25 januari 2007, 07:29
Mooi zo! Nu misschien nog een fototje voor de liefhebbers? :D

haha, ik heb er geen foto's van :stop:
tis ook niet moeders mooiste Epiphone, maar speelt wel lekkah.