PDA

View Full Version : Basswood Squier Strat (Jap): vanaf welke serie?



hanzeman
23 januari 2007, 23:18
Wie weet vanaf wanneer Squier begon met het gebruiken van Basswood voor de Japanse Strato's? Ik dacht dat de E-series nog niet van basswood waren, maar is dit zo?

mm80
24 januari 2007, 11:31
Ik ben bang dat die grens niet zo makelijk te leggen valt, mijn 1986 Squier Telecaster heeft een basswood body.

Zelfs bij de JV serie Squiers kom je basswood bodies tegen.

www.squierjv.info heeft veel goede en betrouwbare informatie over vroege Squiers, mischien de moeite waard om eens te checken.

hanzeman
24 januari 2007, 11:34
ok zal ik eens kijken.

ik heb een e-series Squier, maar ik heb er niet genoeg zicht op om te bepalen of het nu basswood is of alder... de body bestaat in ieder geval uit vijf stroken hout .

mm80
24 januari 2007, 11:43
Heeft je Squier een dekkende of een transparante laklaag? Een kenmerk van basswood is dat er zeer weinig tekening in het hout zit, het ziet er vrij neutraal uit.
In geval van een dekkende laag zou je in de neckpocket kunnen kijken.

Ook is basswood over het algemeen vrij licht.

mm80
24 januari 2007, 11:45
5 delen? Ik heb een Japanse Squier Strat met een 5 delige body en die is van Elsenhout (Alder) zou dus best kunnen.
Deze komt niet uit de 80's maar uit de 90's.

jaspie
24 januari 2007, 11:50
waar zieje dattie uit 5 delen bestaat??

mijn jap strat(e serie) is ongeveer net zo zwaar als men US strat dus denk dattie van alder is maar cker ben ik niet.

hanzeman
24 januari 2007, 11:56
Hij was destijds zwart, maar ik heb hem gestript en half-transparant gelakt.

Daaronder zag ik dat het hout inderdaad niet veel tekening heeft, uit vijf stroken bestaat maar wel weer vrij zwaar is.

http://i144.photobucket.com/albums/r163/hanzemannetje/strat2.jpg

hanzeman
24 januari 2007, 13:26
Ik denk er overigens over om de tremolo te vervangen door een goede vintage tremolo. En evt. de body voor een alder body.

Op de een of andere manier klinkt het hele ding mij niet 'open' genoeg...

jaspie
24 januari 2007, 16:33
wat is het verschil in klank dan tusse alder en basswood?

DarknessAwaits
24 januari 2007, 17:30
Elzen (Alder):
Dit is een lichtgewicht hout, traditioneel gebruikt voor vintage gitaren zoals Fender. Het heeft een warm geluid, maar niet echt een uitzonderlijke tekening. Populair omdat het goedkoop is bij de "massa gitaren". Wordt niet voor de nek gebruikt.

Linde (Basswood):
Lichte houtsoort, die redelijke geluidskwaliteit heeft. Is echter niet echt populair, omdat het voor electrische gitaarbouw te neutraal is. Niet te gebruiken voor de nek.

Het elzen heeft dus een wat meer kenmerkende toon terwijl basswood behoorlijk neutraal blijft.

G.G.
24 januari 2007, 19:54
Oops, dubbelpost, zie hieronder

G.G.
24 januari 2007, 19:56
Ik denk er overigens over om de tremolo te vervangen door een goede vintage tremolo. En evt. de body voor een alder body.

Op de een of andere manier klinkt het hele ding mij niet 'open' genoeg...

Dat probleem had ik ook met mijn basswood 2006 squier. Heb er Richwood RE62 elementen ingegooit. Die misten wat "hoog" en het klonk niet open.

Toen deze erin gegooid: http://store.guitarfetish.com/onsexcimatou.html en probleem opgelost. Goeie investering van 3 tientjes.
Wat betreft de trem: een Diego Deluxe geeft een mooi sprankelend geluid (ook op dezelfde squier gezet

hanzeman
24 januari 2007, 20:46
Ik denk toch dat het in mijn geval niet aan de pups zou mogen liggen, het zijn SCN (Samarium Cobalt) die Fender momenteel in zijn USA Deluxe Strats stopt. Geen standaard Squier pups dus. Ook de hals zou helder moeten zijn: birdseye maple met ebben toets: voldoende treble en sustain lijkt me.

Enige dat ik dan nog kan bedenken is dan het hout van de body: het is ooit een E-series Japanse Squier geweest uit 1984 en voor zover ik het kan zien van basswood. Met de oorspronkelijke pups die vrijwel geen laag doorgaven viel het me nooit zo op, maar toen gerbuikte ik ook vrijwel altijd een bak distortion en het later ingezette humbuckertje bij de brug.


Qua tremolo twijfel ik tussen de Diego Deluxe of een chromen THE Vintage tremolo die ik op Tonefactory.nl zag met een stalen block eraan. Die Diego heeft een alu block en ik vraag me af of dat net niet wat minder sustain geeft.

G.G.
24 januari 2007, 21:23
Die Diego heeft een alu block en ik vraag me af of dat net niet wat minder sustain geeft.

Fred Dons (die behoorlijk kieskeurig is) en ik zijn gek op die Diegos, vanwege het mooie geluid, stemvastheid en prachtige constructie. Houd er wel rekening mee dat de 6 gaten misschien niet overeen komen. Ik moest bij mijn squier de gaten vullen en opnieuw boren. wat betreft sustain: ik heb hem zwevend afgesteld op 1 gitaar en tegen de body op een andere. In beide gevallen prima sustain (zwevend wel met 5 veren).

Mocht je het willen weten, dan kan ik de gaten wel voor je opmeten.

hanzeman
24 januari 2007, 23:56
@G.G.
Als je dat zou willen opmeten heel graag. De body die ik evt op het oog heeft zitten de tremologaten al voorgeboord, dan hoop ik wel dat het past.
Maar ik denk dat Diego wel overeenkomt met de Fender astand.

guiman
25 januari 2007, 09:17
Basswood neutraal? Kijk maar eens naar de chique gitaren van John Suhr, die gebruikt ook lindehout. Aan de prijzen te zien valt het met dat 'redelijke' geluid wel mee....

hanzeman
25 januari 2007, 12:15
Maar hij gebruikt basswood meer als basis en topt het dan af met een maple top voor het hoog.

Hij beschrijft Alder overigens als een houtsoort die vooral in het lage midden sterk is. Ik dacht ook in het hoog? Of moet ik dan echt Ash hebben?

DarknessAwaits
25 januari 2007, 12:19
Essen (ash) staat wel bekend om z'n typische 'strat'-klank, veel hoog dus. Maar ik heb zelf een gitaar van elzen en dat valt ook totaal niet tegen.

G.G.
26 januari 2007, 08:24
@G.G.
Als je dat zou willen opmeten heel graag. De body die ik evt op het oog heeft zitten de tremologaten al voorgeboord, dan hoop ik wel dat het past.
Maar ik denk dat Diego wel overeenkomt met de Fender astand.

Schroeven staan 58 mm uit elkaar en de snaren bij de brug 54mm. (kan een milimetertje afwijken)

hanzeman
26 januari 2007, 09:19
Schroeven staan 58 mm uit elkaar en de snaren bij de brug 54mm. (kan een milimetertje afwijken)

Ok, dank je.
Staard is de afstand tussen de buitenste tremoloschroefjes 56 mm toch?

mm80
26 januari 2007, 10:03
Maar hij gebruikt basswood meer als basis en topt het dan af met een maple top voor het hoog.

Hij beschrijft Alder overigens als een houtsoort die vooral in het lage midden sterk is. Ik dacht ook in het hoog? Of moet ik dan echt Ash hebben?


Dit heeft allemaal te maken met smaak en niet met kwaliteits verschil volgens mij. Omdat basswood goedkoper is en niet zo'n 'fancy' structuur heeft wil dat niet zeggen dat het de moeite niet waard zou zijn.
'tone' zit in de vingers, echt waar.
Verder vermoed ik dat de klank van een specifieke gitaar bepaald word door meerdere factoren. Alle onderdelen spelen een rol.

Ken je toevallig de EBMM John Petrucci? Dat is een 2000+euro gitaar met een basswood body, waarom? omdat hij daarvoor juist koos.

Of de Axis en Axis supersport, allebei basswood, wel met top maar dat is meer voor de Quilt en flame.

De EBMM Albert Lee heeft een southern ash body maar het prototype waar Albert meer als 10 jaar op gespeeld heeft had een maple body en toch klonk hij gewoon als Albert Lee, geniaal dus.

Mijn 1986 Squier met basswood body klinkt te gek:)

Kim Wilson
26 januari 2007, 10:06
Mijn Fender MIJ is ook van basswood. Klinkt echt wel als een strat hoor. De laagste snaren klinken vrij donker, niet al te veel hoog, maar dat vind ik wel mooi. Basswood hoeft echt geen mindere gitaar te betekenen.

hanzeman
26 januari 2007, 11:24
Mijn samengeraapte strat met 80's Japanse basswood body klinkt ook zeker niet verkeerd, en bij de juiste versterking klinkt hij ook best strat-achtig, maar de dynamische, bluesy, hout-achtige, een beetje jankende toon zoals bv bij het licht overstuurd opdrukken van de lage snaren mis ik een beetje. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen... een beetje het Popa Chubby geluid, het is net die laatste 10% tone die ik mis...