PDA

View Full Version : Het grote snaren topic



Don Capo
3 januari 2007, 08:22
Aangezien er veel vragen over snaren binnenkomen de laatste tijd lijkt het mij een goed idee een sticky te maken over de diverse mogelijkheden qua snaren. Heb je iets te melden of te vragen over snaren, doe dat dan hier.

Misschien leuk als iemand de moeite wil nemen om een inleidend stukje te schrijven, ik ben geen expert op dit gebied dus laat dat graag over aan degene die zich hiertoe geroepen voelt.

Don Capo
3 januari 2007, 10:09
Ik zal zelf het spits afbijten;

Mijn favo merkjes:

Hannabach (voor de Flamenco)
D'addario (voor de spaanse)

Laser
3 januari 2007, 10:50
Ok,
hier is mijn huidige keuze:

ik gebruik op klassieke gitaar Thomastik Infeld Classic S

en op folk/fingerstyle: Elixir Nanoweb .11 of .12 sets, naargelang de gitaar.

Ben ik momenteel tevreden over.

De Thomastiks leerde ik kennen na jaren gebruik van Blue Augustine en d'Addario gemengde sets; de Thomastik gaf een nieuw leven aan de klank van mijn klassieke Yamaha.

Kim Wilson
3 januari 2007, 10:52
Ik had altijd Elixir Nanoweb snaren op mijn western, maar ik heb laatst Elixir Polyweb snaren gekocht. Deze klinken veel echter dan de Nanoweb. Minder irritant hoog, lekkere donkere snaren.

Ik vind dat normale snaren zo snel hun klank verliezen. Aangezien ik maar weinig op de western speel, heb ik dus liever een snaar die echt lang meegaat. De Elixirs gaan bij mij zo een half jaar mee. En nu ik de Polyweb heb, ben ik helemaal om. Deze klinken echt veel beter dan die Nanoweb.

Helter Skelter
3 januari 2007, 11:17
Op m'n akoestische heb ik meestal Martin snaren. :)

freekick
3 januari 2007, 11:24
Na veel proberen zijn mijn favoriete staalsnarigen; thomastiks.011.
gebruik zowel plectrum als spectrum. deze laatste is wat helderder(der).
beide types zijn soepele snaren ,maar de plectrum .011 is flatwound (m.u.v.
de dikke E) en dat zie je niet zoveel. speelt comfortabel en ik denk minder
bijgeluiden te produceren. Ze zitten op een seagull S6F en washburn D25S.

Nylon heb ik het liefst hannabach medium tension.
Op dit moment heb ik op mn klassieke yamaha; thomastik classic N.flat wound.
Dat was een wat lastige snaar ,ik moest de oogjes van de dikke snaren afknippen om door de brug te komen.Klinkt wel mooi , moeilijk te omschrijven maar "anders".Ziet er ook lelijk uit; grijs staal , lijkt wel een oude snaar.
dan ogen die zilveren hannabachs (zelfde prijsklasse) wel beter.

Pais
9 januari 2007, 17:20
Ik heb sinds kort Hannabach (blauw - high tension, special silver carbon nogwat) op mn Spaansje. Lekker helder, ook de G snaar, die bij mn vorige setje iets te sloffig klonk. Ik vond ze wel extreem duur (16,50 ofzo)
Ik was eigenlijk benieuwd naar rood van hannabach, extra high tension. Maar ide hadden ze niet meer.

Je hoort wel eens dat het voor beginners wat makkelijker speelt waneer je low/medium tension gebruikt. Ik speel nog niet zo lang maar hoe hoger de spanning, hoe fijner het voor me speelt. Met lowtension snaren "plukt" het wat makkelijker, maar zit ik vaak veel te veel in de snaren te "spitten" wat lomp en te direct klinkt.

LaurentB
9 januari 2007, 19:11
Ik heb sinds kort Hannabach (blauw - high tension, special silver carbon nogwat) op mn Spaansje. Lekker helder, ook de G snaar, die bij mn vorige setje iets te sloffig klonk. Ik vond ze wel extreem duur (16,50 ofzo)
Ik was eigenlijk benieuwd naar rood van hannabach, extra high tension. Maar ide hadden ze niet meer.

Je hoort wel eens dat het voor beginners wat makkelijker speelt waneer je low/medium tension gebruikt. Ik speel nog niet zo lang maar hoe hoger de spanning, hoe fijner het voor me speelt. Met lowtension snaren "plukt" het wat makkelijker, maar zit ik vaak veel te veel in de snaren te "spitten" wat lomp en te direct klinkt.

Ik vind vooral bij nylon snaren dat er uit low tension bijna geen geluid komt...

Satriani
9 januari 2007, 19:11
Op mijn western (Furch D20-cm ,topgitaar ! ) Elixir nanos

steph
9 januari 2007, 19:58
Ik heb er nu ook Exiler nanoweb snaren op, maar vindt Martin Brons (geen phosphor!!!) beter klinken op mijn Ovation.
ik zal die Polyweb van exiler ook eens proberen.
d'Addario phosphor brons heb ik ook, maar vindt ik niet echt passen bij deze gitaar qua klank (ook versterkt niet).

Jedeel
11 januari 2007, 23:45
Ik had altijd Elixir Nanoweb snaren op mijn western, maar ik heb laatst Elixir Polyweb snaren gekocht.

Weet iemand of de snaren van Elixir ook per stuk verkocht worden?
Mijn hoge E-snaar is onlangs geknapt, dus heb ik een nieuwe set
aangebroken, maar de 5 andere snaren zijn nog perfekt.
(Heb nu dus een onvolledige reserve set.)

Buzz
12 januari 2007, 08:49
Ik weet niet of Elixirs separaat verkocht worden. Maar de B- en hoge E-snaar zijn toch van plain steel, zoals de verpakking vermeldt, dus daar kun je ook een losse "merkloze" snaar voor kopen.

Jedeel
12 januari 2007, 12:02
Ik weet niet of Elixirs separaat verkocht worden. Maar de B- en hoge E-snaar zijn toch van plain steel, zoals de verpakking vermeldt, dus daar kun je ook een losse "merkloze" snaar voor kopen.

Bedankt voor de reactie, Buzz.
Mijn vervolgvraag is dan; zij die Elixir gebruiken, weten die voor mij een merk
die losse snaren verkoopt die ik gerust zou kunnen opnemen tussen de Elixirs?

Of maakt dat vanwege het plainsteel - zoals Buzz beschreef - eigenlijk niet of nauwelijks uit?

Pais
12 januari 2007, 12:18
Ik ken een winkel die gewoon een pakje terplekke openscheurt wanneer je een enkele snaar nodig hebt van een veel gebruikt merk. Misschien doen meer muziekwinkels dit, je kunt er altijd naar vragen.

LaurentB
12 januari 2007, 13:26
Ik heb wel eens een lage E van Elixir gekocht. Reteduur, kostte 5 euro!!

Buzz
12 januari 2007, 13:33
Bedankt voor de reactie, Buzz.
Mijn vervolgvraag is dan; zij die Elixir gebruiken, weten die voor mij een merk
die losse snaren verkoopt die ik gerust zou kunnen opnemen tussen de Elixirs?

Of maakt dat vanwege het plainsteel - zoals Buzz beschreef - eigenlijk niet of nauwelijks uit?

Plain steel maakt eigenlijk weinig uit, neem wel de juiste dikte.

RAW
12 januari 2007, 20:11
Op m'n Taylor 110 heb ik Elixir nano web liggen, gaan lekker lang mee zonder al te veel klankverlies. Blijven mooi helder klinken.
Op m'n Taylor 355-CE (12 snarig) liggen D'Addario EXP light, lagen erop toen ik hem kocht, klonken lekker dus ben ik ze blijven gebruiken. Gaan alleen niet zolang mee als Elixir dus.....

Jedeel
13 januari 2007, 11:45
Ik heb wel eens een lage E van Elixir gekocht. Reteduur, kostte 5 euro!!

Klopt. De muziekwinkel waar ik gister was reageerde als eerst met "ligt eraan welke snaar je zoekt, want anders loont het niet." De dikkere (omwonden) snaren zijn 'los' té duur.

Ik kocht d'Addario (correcte dikte) voor 1 euro. Dat is niet duur.
(Overigens ligt de snaar nog als reserve dus kwa klank kan ik nog niets zeggen.)

Jos

GetnFunky
13 januari 2007, 14:58
Ik heb een Korg guitar/bass tuner GA-30 voor mijn gitaar. Maar de noten klinken allemaal zo 'standaard' uiteraard, en zacht als in harmonie speel. Maar hoe kan ik mijn snaren zo aanspannen om dit te verbeteren, of moet je dat echt op gehoor doen?

Ik gebruik nu John Pearse 0.12, zal het veel uitmaken als ik bijvoorbeeld Elixer Nano's gebruik, of andere snaar diktes bijv. een 0.10 setje?

Alvast bedankt

Liefhebber
17 januari 2007, 15:43
Nijlonsnarig: D'Addario EJ45C. normal tension op een Burguet en een Hirade TH 90 voor het klassieke en subtielere werk(ik val er eigenlijk altijd na experimenten op terug!) Tip: gewonden snaren 2-3 maal zo vaak vervangen als de andere.
Deze zijn ook los te verkrijgen(zie bijv. de site van La Guitarra Buena)
D'Addario EJ46 hardtension op een Prudencio Saez met B-band die ik gebruik voor het heftigere jazzy werk,etc.
Staalsnarig:Nanoweb .012 op een ColeClark Fat Lady. Niet allround maar wel heel bijzonder. Krijg vaak de opmerking: lijkt wel een clavecimbel! Gaan inderdaad heel lang mee! Voor vinger picking vind ik ze minder geschikt. Ik bespeel ze met een lichte plectrum. Voor jazzy werk sla ik aan met de bolle kant van het plectrum. Hele aparte sound!
Gitaar klinkt echt heel anders met phos. bronze snaren.
Op een D 28 wisselend Martin snaren of John Pearse, Phos. Bronze Wound .012. Hiermee kun je allround spelen.

gitaarmike
23 januari 2007, 22:58
Mensen,

Wat vinden jullie van deze snaren, Ik heb momenteel medium elixir 80/20 nanos op mijn furch dread ( ceder top , mahagony zij/achterkanten )
Ik hoor er niet veel mensen over... ben benieuwd.
En hoe verhouden d'adarrio exp zich tegenover elixir qua helderheid?

Flipkoos
23 januari 2007, 23:25
ik zeg: gooi deze in het grote snaren topic...
Over elixir is al veel geschreven.

gitaarmike
24 januari 2007, 11:52
Er is niks geschreven over elixir pb

Liefhebber
24 januari 2007, 13:13
Je kunt misschien beter doorgaan op het Grote Snaren Topic.
Ik heb ervaring met De pb Elixers op een ColeClark Fat Lady(Bunya bovenblad en Queensland maple back en sides), waar ik sedert 2 jaar op speel. Ik heb er eigenlijk altijd .012 Nano's op zitten Deze geven deze gitaar een heel heldere klank(ik kan er zelfs een clavecimbel mee immiteren).
Ik heb onlangs een setje pb Elixers geprobeerd. Duidelijk verschil: toon is veel donkerder, minder sprankelend. Ook een setje geprobeerd op een oude Yamaha FG 200(spruce top en mahonie back en sides). Hierop vind ik ze in vergelijking met D'addario's sprankelender klinken

Laser
25 januari 2007, 14:54
Ik heb onlangs een setje pb Elixers geprobeerd. Duidelijk verschil: toon is veel donkerder, minder sprankelend. Ook een setje geprobeerd op een oude Yamaha FG 200(spruce top en mahonie back en sides). Hierop vind ik ze in vergelijking met D'addario's sprankelender klinken
Idem ervaring met de pb op Furch jumbo met de .12 set nano pb: minder helder dan de andere Elixirs, meer balans mid/hoog/laag. Moet er nog wat meer op spoelen om alle verschillen te ontdekken.

Don Capo
25 januari 2007, 16:02
onderwerpen samengevoegd

Liefhebber
25 januari 2007, 16:56
Thanks Capo!

freekick
30 januari 2007, 16:58
Eerder gevraagd of iemand ervaring had met deze toch wel bijzondere
snaren maar geen reacties. Dus zelf uitgeprobeerd.

Alle snaren zijn "wound" ook de dunste .De E,A,D lijken en zijn waarschijnlijk gewone klassieke-gitaarsnaren . De G en B snaren zijn nylon-flatwound on rope,
op een touwtje dus en de dunne E is flatwound nylon op een stalen kern.
Snaarspanning 6 a 6,7 kilootjes.

Deze snaren zijn plm 20 jaar geleden ontwikkeld naar idee van John Pearse
en bedoeld voor fingerstyle gitaristen die een klassieke gitaar gebruiken en toch het wat pittiger geluid en de sustain van de steelstring willen. Tevens voor "pre war" parlour gitaren zoals o.a. Martin en Washburn bouwden.

Ik heb ze niet op een klassieke maar op een Seagull S.Folk gitaar met cedar blad gezet en inderdaad de trebles geven min of meer het gewenste steelstringgeluid.
Wil je een klassieke gitaar met stalen snaren dan is dit de oplossing.
Misschien ook als je een westerngitaar wilt met het soepele speelgemak van een nylonsnarige gitaaar. Ben nog steeds benieuwd naar wat anderen er van vinden!

P.S. Heb ze er na een weekje al afgehaald. Mis toch teveel. m.n.
de bassen klinken gedempt. Voldoet naar mijn mening niet op de westerngitaar . Speelt wel heel soepel als een spaanse gitaar.

ins mm lbs kp
PJ16 E 1st Nylon Flat Wound on Steel Core .016 0.40 14.0 6.4
PJ24 B 2nd Nylon Flat Wound on Rope Core .024 0.60 14.5 6.6
PJ25 G 3rd Nylon Flat Wound on Rope Core .025 0.62 14.0 6.4
PJ30 D 4th Round Wound on Nylon Core .030 0.75 14.7 6.7
PJ35 A 5th Round Wound on Nylon Core .035 0.90 14.2 6.5
PJ43 E 6th Round Wound on Nylon Core .043 1.10 13.5 6.1

GeofJackon
30 januari 2007, 18:15
Ik heb op men folk la bella 7gpt's liggen(fosfor brons ex licht) en ik ben er zeer tevreden over, beter dan d'a's maar wel 10,10 euro voor een setje van 6

Marley
30 januari 2007, 18:53
Op mijn Crafter GAE8 speel ik meestal op D'Addario EJ15 0.10 Een leuke snaar die best helder klinkt en makkelijk speelt .

Soms een Martin 0.12 , deze klinkt ook erghh mooi en vol op mijn gitaar . Nadeel van 0.12 vind ik dat het iets moeilijker speelt dan een 0.10

Groetjes
Marley

marlies_d
4 februari 2007, 10:53
hoiz
up min klassieke gitaar: D'addario, Pro-Arté, classical guitar
up min elektrische gitaar eb ik ook D' addario, XL, electric guitar strings
ik ben daar content van.
greetz marlies

GetnFunky
13 februari 2007, 00:14
Sindskort heb ik een Elixer nanoweb 0.11 setje op mijn gitaar, spelen heel erg soepel en klinken wel aardig. Soms vind het geluid wel net te 'iel' en irritant hoog. Ik verlang dus toch weer een john pearse 0.12 :satisfie:

Pais
13 februari 2007, 00:29
Op een flamencoforum las ik een (voor mij) wel intressante discussie over de keuze van snaren. De discussie loopt over of een gitaar zn geluid laat vormen door de keuze van snaren of dat je het geluid onrecht aandoet wanneer je het anders probeert te kleuren door de snaarkeuze.

Het gaat hier over klassieke en flamencogitaren maar het is op al het akoestische spul wel van toepassing lijkt me.


Klik! (http://www.foroflamenco.com/String_recommendation_please/m_56041/p_1/tmode_1/smode_1/tm.htm)
Volgens mij moet je eerst even lid worden, maar voor geintresseerden is dat hele forum zeker de moeite waard.



Ik heb nu ruim een maand Hannabach carbon snaren op mn gitaar en de bassen klinken nog echt lekker. Ik vind ze stukken duurzamer dan de andere merken die ik tot nu toe geprobeerd heb (MHstrings, Aranjuez, goedkoop setje van D'addario en Savarez)

JasperM
19 februari 2007, 22:28
Dat merk (Hannabach) kende ik nog niet. Moet je daar stad en land voor afreizen, of kan je dat bij de meeste gerenomeerde muzakwinkels wel krijgen? En het heet "carbon" omdat de bassnaren van composiet kern zijn voorzien?

kornelius
19 februari 2007, 23:08
ik heb hannabach goldin op mijn klassieke, en die zijn erg duurzaam en hebben een mooie klank. zijn wel duur, over de 20 euro. Maar omdat ik te lui ben om vaak snaren te wisselen past dat zo wel goed bij mij

Jeroenvanhulsteijn
19 februari 2007, 23:25
Electrisch:
Webstrings (www.webstrings.com) Med/Heavy .011, .014, .018, .034, .044, .056

Akoestisch (jazz):
Webstrings (www.webstrings.com) X-Light flatwounds .011, .015, .020, .028, .038, .048

Akoestisch (bas):
Webstrings (www.webstrings.com) Medium flatwounds .045, .065, .080, .105

Ik weet niet wat er op m'n nylonsnarige zitten. Die webstrings zijn gewoon goedkoop. Bovendien vind ik het prettige diktes van het setje Med/Heavy.
En hoe ze klinken? Tja....ze doen niet onder voor D'Addario vind ik.

Amadeeke
7 maart 2007, 21:51
Vorige week voor een akoestische gitaar nieuwe snaren gezet. (gekregen gitaar voor zoon )
d'Addario 3 metalen en 3 nylons. iets van bijna 9 euro.
Met het stemmen van de dunste nylon ging het mis , deze brak al voor de E toon werd bereikt. Gelukkig niet in het midden en met wat kort geknoop kon ik deze toch nog opleggen zelfs voorzichtig tot een E gespannen.
Fabrieksfoutje ? Is er een goede werkwijze voor het opspannen van snaren ?
En hoelang blijven die snaren eigenlijk rekken, moet elke dag ofzo wat bijdraaien.
groetjes

LaurentB
7 maart 2007, 23:33
Dat merk (Hannabach) kende ik nog niet. Moet je daar stad en land voor afreizen, of kan je dat bij de meeste gerenomeerde muzakwinkels wel krijgen? En het heet "carbon" omdat de bassnaren van composiet kern zijn voorzien?

Is wel te krijgen hoor. Misschien niet helemaal bij elke winkel, maar is ook weer niet zo incourant. En anders via Internet wel. Bevalt mij erg goed (ik heb gewone Hannabach High Tension).

nandito
9 maart 2007, 21:11
Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe Simon & Patrick cedar top gekocht van een winkelier die vorig jaar gestopt is. Op de gitaar liggen nieuwe snaren.
Maar die snaren liggen er dus al een hele tijd ongebruikt op.
De snaren waren wel gespannen. Is het nodig om deze te vervangen door een stel nieuwe snaren, of verliezen de oude snaren niets van hun kwaliteit?

Buzz
10 maart 2007, 09:22
Leg er maar een nieuw setje op, dan zul je eens wat beleven!

Daniël_san
10 maart 2007, 12:12
Ik heb altijd Ernie Ball's op mijn Lakewood. Spelen lekker, en klinken goed. Eerst zaten er Elixir's op, maar die vond ik nogal ''dik'' aanvoelen en speelden daarom niet zo lekker, ik ben daarna wat snaren wezen testen en Ernie Ball kwam er het beste uit.

Alberto
11 maart 2007, 11:29
Ik wissel een beetje af. Soms D'Addario Medium of Hard Tension en soms La Bella. Ik merk niet echt veel verschil van kwaliteit tussen de 2 merken en gebruik ze zowel voor flamenco als voor klassiek.

Pais
3 april 2007, 14:16
Is het eigenlijk ook mogelijk om de omwonden nylonsnaren uit te koken? Bassisten doen het ook wel met hun snaren, waarom wij eigenlijk niet?

Mijn snaren corroderen eigenlijk nooit (nooit zweethanden) en als de bassen hun mooie klank kwijt zijn, zien de snaren er eigenlijk gewoon nog nieuw uit. En omdat ik amper 'bend' slijten ze ook niet erg op de frets.
Op het moment gebruik ik snaren van bijna 20 euro per setje die ik max 4 weken erop laat zitten. Ik ga het zeker een keer proberen om te uit te koken. Heeft iemand hier dit eerder gedaan?

DriesM
4 april 2007, 18:26
Mja, ik heb ook nieuwe snaren nodig. Ernie Ball's en Elixirs werden me aangeraden. Tja, welke raden jullie me aan? Voor een western gitaar trouwens.

GetnFunky
4 april 2007, 19:58
Elixir Nanowebs Phosphor Bronze 0.12 Gaan zeer lang mee klinken warm, en niet zo iel en hoog als de normale Nanowebs.

Don Capo
4 april 2007, 20:52
Is het eigenlijk ook mogelijk om de omwonden nylonsnaren uit te koken? Bassisten doen het ook wel met hun snaren, waarom wij eigenlijk niet?

Mijn snaren corroderen eigenlijk nooit (nooit zweethanden) en als de bassen hun mooie klank kwijt zijn, zien de snaren er eigenlijk gewoon nog nieuw uit. En omdat ik amper 'bend' slijten ze ook niet erg op de frets.
Op het moment gebruik ik snaren van bijna 20 euro per setje die ik max 4 weken erop laat zitten. Ik ga het zeker een keer proberen om te uit te koken. Heeft iemand hier dit eerder gedaan?
Nee, nooit gedaan, heb veel slijtage waar de frets zitten en dat krijg je er met koken ook niet meer aan.

SBloke
12 april 2007, 01:51
Op dit moment liggen er op mijn Ovation een set *gaat spieken* .011 (custom light dus) D'addario phosphor bronze.. Ik heb in de "snarenbak" nog een set polyweb light (.012) en een set Daddario PB .010 liggen....

Helaas dus geen passende set meer voor de huidige afsteling. Bij de volgende afstelbeurtbeurt die elixers maar eens proberen, kijken of het iets is. (Heb de set al sinds december liggen,maar heb nog niet een rede gevonden om de huidige snaren te vervangen...)

3chordman
12 april 2007, 23:10
Momenteel is zij bespannen met Martin Acoustic SP 0.12 maar die zijn aan vervanging toe.
Op de een of andere manier hebben deze snaren altijd erg scherp aangevoeld en daardoor al een flinke eeltlaag op mijn toppen aangebracht.

Het setje Elixer Nano ligt al klaar en binnenkort heb ik weer het speelgemak van deze snaren en een fris geluid ;-)

Lacoste
28 april 2007, 01:01
Hannabach Het bericht wat je hebt ingetypt is te kort. Het bericht moet minimaal 10 karakters zijn.

Ed deijkers
28 april 2007, 01:31
Nee, nooit gedaan, heb veel slijtage waar de frets zitten en dat krijg je er met koken ook niet meer aan.


Dat uitkoken kun je alleen maar in een dunne olie doen.
wordt een bende.
Nooit in water!!! snaren weg..

Ultrasoon reinigen is de beste oplossing, zoals met de Rotring tekenpennen destijds.

setje van 5 Euri is overigens eenvoudiger

Ed

Ed deijkers
28 april 2007, 01:37
Dat uitkoken kun je alleen maar in een dunne olie doen.
wordt een bende.
Nooit in water!!! snaren weg..

Ultrasoon reinigen is de beste oplossing, zoals met de Rotring tekenpennen destijds.

setje van 5 Euri is overigens eenvoudiger

Ed

Trouwens : de trillingen (toon) van een snaar zijn afhankelijk van het soort materiaal, de lengte, de dikte, de spanning op de snaar en het medium waarin hij/zij trilt.
De compensaties door snaren te omwikkelen (dikker maken) etc. houden direct verband met de kwaliteit van het kistje waarop ze vastgemaakt zijn. kijk nu gewoon op Eltjo zijn website en leer daar van, Merken zeggen zo weinig, er zijn er namelijk al zoveel van. Ennnnnnnnnn persoonlijke voorkeur valt niet uit te rekenen, volgens mij....

Pais
8 mei 2007, 12:26
Dat uitkoken kun je alleen maar in een dunne olie doen.
wordt een bende.
Nooit in water!!! snaren weg..

Ultrasoon reinigen is de beste oplossing, zoals met de Rotring tekenpennen destijds.

setje van 5 Euri is overigens eenvoudiger

Ed

Intresting,.. in olie? Hoe krijg je ze dan weer droog?
Ik heb ze in water gekookt en eigenlijk is het resultaat zo slecht nog niet. Ze zijn iig niet gaan roesten en klinken wel weer nieuwer als voor het koken, maar ik vind het teveel gepruts.

Ik vind de kwaliteit van goedkope setjes nylon snaren gewoon veel te brak tegenover de duurdere sets. Vooral mn wat luxere gitaar verraad de kwaliteit van snaren veel meer dan mn budget gitaar.

Ik heb maar een slof hannabach's gekocht maar de verleiding om toch een nieuw setje te pakken, is groot als je een hele stapel heb liggen. Ik ga er in ieder geval sneller doorheen dan wanneer ik iedere keer 1 setje kom kopen :)

nemmo
11 mei 2007, 11:12
Hey!

Ik sta op het punt snaren te bestellen voor mijn moeder (nylonsnaren voor de acoustische gitaar) maar ik heb geen idee welke ik dan meot hebben! Staalsnaren is geen probleem dat staat er duidelijk bij maar nylonsnaren kan ik niet vinden op lordofthestrings.. Wie weet er welke ik moet hebben?

groet reinier

LaurentB
11 mei 2007, 11:18
Hey!

Ik sta op het punt snaren te bestellen voor mijn moeder (nylonsnaren voor de acoustische gitaar) maar ik heb geen idee welke ik dan meot hebben! Staalsnaren is geen probleem dat staat er duidelijk bij maar nylonsnaren kan ik niet vinden op lordofthestrings.. Wie weet er welke ik moet hebben?

groet reinier

Hannabach snaren klinken erg goed en zijn erg duurzaam. Ik heb altijd de High Tension.

Don Capo
11 mei 2007, 11:18
Onderwerpen samengevoegd

Don Capo
11 mei 2007, 11:20
Ik sluit mij helemaal aan bij Laurent. High tension is ook mijn favoriet al zou ik beginners aanraden eerst met medium te spelen. Sowieso mijn tip, veel verschillende sterktes uit proberen om uit te vinden wat jij lekker vindt spelen

nemmo
11 mei 2007, 11:30
Okeej! de medium is besteld voor mijn moeder!!

Bedankt! En sorry don capo ik had die eerste thread over snaren niet gezien!!

Groet Reinier

Don Capo
11 mei 2007, 11:34
Geen probleem hoor, daarvoor zitten we hier!

northernlake
24 juni 2007, 11:47
Op mijn gitaren gaan D'addario EJ-17's of Everly Acoustic Sessions 0.13. Van die laatse heb ik laatst een aardige deal kunnen vinden bij een Duitse webwinkel die ze uit het assortiment haalde en daarom afprijsde.

stawn
29 juni 2007, 21:41
Op mijn gitaren speel ik nu meestal met Martin Bronze Extra Light 010, maar ik probeer wel elke keer een ander setje te proberen om het verschil te horen.

Laser
10 juli 2007, 00:21
Ok,
hier is mijn huidige keuze:

ik gebruik op klassieke gitaar Thomastik Infeld Classic S

en op folk/fingerstyle: Elixir Nanoweb .11 of .12 sets, naargelang de gitaar.

Ben ik momenteel tevreden over.

De Thomastiks leerde ik kennen na jaren gebruik van Blue Augustine en d'Addario gemengde sets; de Thomastik gaf een nieuw leven aan de klank van mijn klassieke Yamaha.

Na de Elixirs kom ik terecht bi de Wyres, gecoat.
Brass op een dread gezet, en $boing$ klinkt als een klok, goede sustain en toch lage spanning.
Wyres is voor mij een ontdekking. Moét ge een kans geven en testen. Niet te duur (een opluchting na de Elixirs moet ik zeggen)
Hoe ze zich houden over de tijd weet ik nog niet, moet nog blijken.
Wordt vervolgd...

joanna
11 juli 2007, 16:39
Jah, laatst dacht ik: verdekke die snaren beginne te oxideren!
Heb er eigelijk nog nooit aan gedacht om mijn snaren te veranderen tot een tijdje terug.
Ik heb mijn gitaar nu ng maar/al een jaartje en het is echt de eerste keer dat ik eraan denk (ik heb ook niet echt iemand die me daarop kan wijzen ofzo).

Dus, even een klein beetje een andere vraag dan waar jullie over bezig waren maar: waaraan merken jullie dat het tijd is om je snaren te veranderen en hoe lang duurt dat bij de meesten onder jullie?

LaurentB
11 juli 2007, 16:46
Jah, laatst dacht ik: verdekke die snaren beginne te oxideren!
Heb er eigelijk nog nooit aan gedacht om mijn snaren te veranderen tot een tijdje terug.
Ik heb mijn gitaar nu ng maar/al een jaartje en het is echt de eerste keer dat ik eraan denk (ik heb ook niet echt iemand die me daarop kan wijzen ofzo).

Dus, even een klein beetje een andere vraag dan waar jullie over bezig waren maar: waaraan merken jullie dat het tijd is om je snaren te veranderen en hoe lang duurt dat bij de meesten onder jullie?

Je hoort het zeker bij stalen snaren goed aan de laagste snaren, die verliezen hun helderheid. Meestal is dat al na een paar weken. Nylon snaren gaan langer mee.

joanna
13 juli 2007, 16:41
en euhm, kan het ook daardoor zijn dat de klank stiller lijkt?

freekick
13 juli 2007, 17:26
Nou en of!



.

joanna
14 juli 2007, 17:29
aha, en ik me ondertss maar afvragen hoe het in gods naam mogelijk was om dat ik opeens zoveel meer mn best moest doen om redelijke geluidssterkte te krijgen... :confused:
het is dus wel echt hoog nodig :p

Blend
14 juli 2007, 20:24
aha, en ik me ondertss maar afvragen hoe het in gods naam mogelijk was om dat ik opeens zoveel meer mn best moest doen om redelijke geluidssterkte te krijgen... :confused:
het is dus wel echt hoog nodig :p

Zorg er NIET voor dat je reservesetjes heb liggen. Als ik ze heb liggen, vervang ik de snaren al na 3 weken haha :)

Nieuwe snaren klinken geweldig!

GetnFunky
15 juli 2007, 01:45
Heb ik ook last van.. Zelfs al heb ik ze niet liggen en klinken mijn snaren na 2 maanden nog goed. Soms ben ik gewoon in voor een setje dat ik nog niet heb geprobeerd. Ik denk dat mijn volgende een Dean Markley word.. Een Alchemy Goldbronze setje. Het klinkt gewoon stoer.. ha! :satisfie:

joanna
15 juli 2007, 17:03
Zorg er NIET voor dat je reservesetjes heb liggen. Als ik ze heb liggen, vervang ik de snaren al na 3 weken haha :)

Nieuwe snaren klinken geweldig!

Haha, bedankt voor de tip!
In elk geval moet ik eerst eens tot in de gitaarwinkel raken... Vandaag had ik wel tijd maar het is zondag; typisch!
En ik durf te wedden dat als ik deze week eindelijk eens tot in de winkel raak hij gesloten zal zijn.
De uitbater gaat soms zo op tournee ofzo... En ik heb nu niet meteen de neiging om naar een andere winkel te lopen. Niet dat die verder liggen ofzo... tja, ik voel me gwn zo op men gemak in die winkel... feitelijk moeilijk uit te legge :satisfie:
Hmm, ik ben weer aan het afdwalen...

Ik moet natuurlijk ook eerst uitmake wat voor een snare ik wil maar ik heb geen flauw idee. Ik was bezig dit hele topic even door te leze maar eigenlijk helpt het me niet echt vooruit :( . Waarschijnlijk zal ik gewoon verschillende snaren moeten testen. (DAN zal het zeker handig zijn geen reservetjes te hebben liggen, mij kennende zou ik ze allemaal op een dag wille uitprobere :p ).

GetnFunky
15 juli 2007, 17:27
kies gewoon een setje.. haha, ik kan je wel phosphor bronze aanraden. Beslis wel welke dikte snaren je wilt hebben, een 0.11 speelt wat soepeler als een 0.12 setje. www.lordofthestrings.com vind ik een hele goede site.

joanna
15 juli 2007, 17:58
zijn dat staalsnarigen?

Pais
15 juli 2007, 18:10
Ja! Niet op een spaansje doen natuurlijk!

Er zijn genoeg goede snaren op de markt en de goedkoopste (nylonsnarige) setjes klinken al een stuk beter dan oude snaren hoor, ze verliezen alleen sneller hun sprankelende geluid over de bassen dan duurdere snaren.

joanna
16 juli 2007, 17:09
Ik heb geen klassieke gitaar hoor :satisfie:
Alleen begin ik nu te twijfele... Ik dacht altyd dat er nylonsnarige snaren op mijn gitaar lagen.
1.Kan dat, nylonsnaren op western gitaar (bedoel dat-ie met nylonsnaren verkocht wordt)?
2.Hoe herken je (behalve de klank) nylonsnarige van staalsnarige?

Jeetje, door die vragen te stellen heb ik opeens weer het gevoel dat ik nog maar pas gitaar speel :nervous:

LaurentB
16 juli 2007, 17:20
Ik heb geen klassieke gitaar hoor :satisfie:
Alleen begin ik nu te twijfele... Ik dacht altyd dat er nylonsnarige snaren op mijn gitaar lagen.
1.Kan dat, nylonsnaren op western gitaar (bedoel dat-ie met nylonsnaren verkocht wordt)?
2.Hoe herken je (behalve de klank) nylonsnarige van staalsnarige?

Jeetje, door die vragen te stellen heb ik opeens weer het gevoel dat ik nog maar pas gitaar speel :nervous:

Nylonsnaren herken je onmiskenbaar aan de e, b eb g - snaar: die zijn overduidelijk van nylon, en niet van metaal. In dat geval is de kern van de lagere snaren ook van nylon, alleen zitten daar metalen windingen omheen.
Nylon snaren op een western gitaar zal in een winkel toch niet gauw gebeuren. Het klinkt voor geen meter. Stalen snaren op een klassieke/spaansen gitaar ruïneert de gitaar (te hoge spanning).

joanna
16 juli 2007, 17:27
de e & de b zijn wel duidelijkl van nylon.
Dezen zijn (hoe ga ik dat nu weer beschrijven??) redelijk zilverachtig, dun (nja, nrml, tzijn de hoogste snaren), ze leken in het begin veel makkelijker in te drukken en ook te snijden(nu merk ik niet echt veel verschil meer) en bij de andere vier is er zo een witachtig kernding met, idd, winding om.

Nu nog een antwoord op die eerste vraag :satisfie:

LaurentB
16 juli 2007, 18:15
de e & de b zijn wel duidelijkl van nylon.
Dezen zijn (hoe ga ik dat nu weer beschrijven??) redelijk zilverachtig, dun (nja, nrml, tzijn de hoogste snaren), ze leken in het begin veel makkelijker in te drukken en ook te snijden(nu merk ik niet echt veel verschil meer) en bij de andere vier is er zo een witachtig kernding met, idd, winding om.

Nu nog een antwoord op die eerste vraag :satisfie:

Dat zijn dus nylon snaren. Maar waarom denk je een western te hebben dan?

Nylon snaren gaan wel wat langer mee dan stalen snaren. Maar na enkele maanden (2 a 3) is de fut er toch echt uit. De lage snaren gaan dof klinken, en je merkt ook dat het moeilijker wordt de gitaar te stemmen (de snaren worden geleidelijk onzuiver door slijtage).
Het beste kun je dit testen door ze weer eens te vevangen en te luisteren naar het verschil.
Er kan behoorlijk verschil in kwaliteit of klank zijn bij nylon snaren. Ik vind Hannabach High tension erg goed klinken en lang meegaan.

Pais
16 juli 2007, 18:30
Check plaatjes op verkoop sites anders even! Spaanse gitaren hebben in bijna alle gevallen een open kop (traditionele flamencogitaren buiten beschouwing gelaten) en westerngitaren een dichte. Spaanse gitaren zijn wat kleiner, hebben meerstal geen slagplaatje, en hebben een brug waar je dr snaren aan vastknoopt ipv de brugpennen die westerngitaren hebben. Als je even op internet rondneust naar plaatjes, wordt het verschil je wel duidelijk!

(kortom, ze zijn gewoon leuker, die spaansjes :p )


Ik vervang mn snaren om de 3 tot 4 weken. Vuistregel voor nylon snaren is dat je ze na ~40 speeluren vervangt. Maar slijtage is erg afhankelijk van je speelstijl en het klankverlies is ook erg afhankelijk van de kwaliteit van je gitaar! Bij mn betere gitaar is het beste van de bassen er na een klein weekje er al af, maar bij mn brakkere gitaar hoor ik dan nog geen verschil. Waarschijnlijk omdat deze gitaar het sprankelende geluid van goede bassen sowieso niet reflecteerd

joanna
16 juli 2007, 18:32
Waarom een western?
Euhm, vorm klankkast is anders dan die van een klassieke, de hals wordt minder breed naar de kop toe, de stemschroeven zijn anders dan bij en klassieke gitaar...
Het verschil tss een klassieke en een wetsern ken ik ondertss tg wel al :satisfie: .

LaurentB
16 juli 2007, 18:32
Check plaatjes op verkoop sites anders even! Spaanse gitaren hebben in bijna alle gevallen een open kop (traditionele flamencogitaren buiten beschouwing gelaten) en westerngitaren een dichte. Spaanse gitaren zijn wat kleiner, hebben meerstal geen slagplaatje, en hebben een brug waar je dr snaren aan vastknoopt ipv de brugpennen die westerngitaren hebben. Als je even op internet rondneust naar plaatjes, wordt het verschil je wel duidelijk!

(kortom, ze zijn gewoon leuker, die spaansjes :p )

Goeie tip! (behalve dat laatste dan: ik zie in alle gitaren wel iets)

joanna
16 juli 2007, 18:33
Check plaatjes op verkoop sites anders even! Spaanse gitaren hebben in bijna alle gevallen een open kop (traditionele flamencogitaren buiten beschouwing gelaten) en westerngitaren een dichte. Spaanse gitaren zijn wat kleiner, hebben meerstal geen slagplaatje, en hebben een brug waar je dr snaren aan vastknoopt ipv de brugpennen die westerngitaren hebben. Als je even op internet rondneust naar plaatjes, wordt het verschil je wel duidelijk!

(kortom, ze zijn gewoon leuker, die spaansjes :p )

net jouw antwoord niet gelezen :) maar ik heb die dingen al gedaan voor ik mijn gitaar ging kopen en die uitleg stond ook in een aantalm boeken die ik van mensen geleend heb

LaurentB
16 juli 2007, 18:34
Waarom een western?
Euhm, vorm klankkast is anders dan die van een klassieke, de hals wordt minder breed naar de kop toe, de stemschroeven zijn anders dan bij en klassieke gitaar...
Het verschil tss een klassieke en een wetsern ken ik ondertss tg wel al :satisfie: .

Da's raar... en heb je die in een winkel gekocht of van een particulier?

Heb je geen foto?

LaurentB
16 juli 2007, 18:36
net jouw antwoord niet gelezen :) maar ik heb die dingen al gedaan voor ik mijn gitaar ging kopen en die uitleg stond ook in een aantalm boeken die ik van mensen geleend heb

Dit schreeuwt om een foto! Of op zijn minst om een merk en typenummer, als dat ergens erop staat.

Pais
16 juli 2007, 18:36
Nylonsnaren op een western gitaar knopen vergt wel een hoop creativiteit! Respect! ;)

joanna
16 juli 2007, 18:39
Een foto...hmm, dan zal ik even moete prutse om te kijke hoe ik die hier moet poste... (ze zoekt :p )
En ze zoekt verder maar ze vind het niet. Enfin, der staan er wel enkele van mij en de gitaar op mijn space (http://imgonnakickurassahah.spaces.live.com/)
Als je'm zo nodig moet zien kan je daar altyd eens eve rondneuze :satisfie: .
Kwete niet of het echt duidelijk is maar goed...bij gebrek aan beter

LaurentB
16 juli 2007, 20:30
Die space bestaat niet, is de melding die ik krijg.(?)

Een foto moet je ergens op een site zetten, en er dan via IMG-tags naar verwijzen.

joanna
17 juli 2007, 10:19
Jah, dat van die space daar kwam ik vanochtend opeens op. Mijn machtigingen staan wel ingesteld op iedereen maar als je geen messegenger-contactpersoon bent raak je der niet op. Foutje in het systeem ofzo...Heb ngal zulke dingen meegemaakt :mad:
Best wel irritant...

Maar euhm, IMG-tags??? Ng nooit van gehoord...

Het merk is Stagg en het typenr(ga ff spieken om te zien of ie der ergens op staat)... der staan twee hele lange nrs op???

LaurentB
17 juli 2007, 10:22
Jah, dat van die space daar kwam ik vanochtend opeens op. Mijn machtigingen staan wel ingesteld op iedereen maar als je geen messegenger-contactpersoon bent raak je der niet op. Foutje in het systeem ofzo...Heb ngal zulke dingen meegemaakt :mad:
Best wel irritant...

Maar euhm, IMG-tags??? Ng nooit van gehoord...

Het merk is Stagg en het typenr(ga ff spieken om te zien of ie der ergens op staat)... der staan twee hele lange nrs op???

Als je de URL van je plaatje hebt (dus het Internetadres) en je plaatst dat tussen en een , dan zie je dat plaatje in je bericht verschijnen.
Dat noemt men tags, die codes met rechte haken.

joanna
18 juli 2007, 17:21
Azoooo!
Ik zou niet weten op welke site ik em moet zette :dontgeti:

Nujah, ik kan je verzekeren dat het een western gitaar is. Heb ze ng een keer zeer goed bestudeert en vanbinnen zit er een "ettiket" met daarop: handmade western gitar.
Ng iemand twijfels?

LaurentB
18 juli 2007, 17:33
Azoooo!
Ik zou niet weten op welke site ik em moet zette :dontgeti:

Nujah, ik kan je verzekeren dat het een western gitaar is. Heb ze ng een keer zeer goed bestudeert en vanbinnen zit er een "ettiket" met daarop: handmade western gitar.
Ng iemand twijfels?

Nou, wel met betrekking tot dat 'handmade' als het een Stagg betreft... :(

Heb je nog een typenummer, dan kunnen we eens googelen...

(@Moderator: is dit niet teveel vervuiling voor dit topic? maar ik ben geïntrigeerd met welke gitaar Joanna nu heeft...)

joanna
18 juli 2007, 17:43
okay, ik dnek dat het dit nr moet zijn:
SW205N

Maar idd, ik betwijfel dat "handmade" ook wel... daarvoor was ze veeeel te goedkoop :satisfie:

LaurentB
18 juli 2007, 18:24
okay, ik dnek dat het dit nr moet zijn:
SW205N

Maar idd, ik betwijfel dat "handmade" ook wel... daarvoor was ze veeeel te goedkoop :satisfie:

Kijk, na één Google-actie:
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/7381.html

Heel simpel: dat is een western-gitaar en daar horen stalen snaren op. Punt.

joanna
19 juli 2007, 14:09
Ja natuurlijk! Je zal wel gelijk hebben...
Alleen mijn gitaar ziet er ietsiepietsie anders uit... :satisfie:

Maar noem je dat gooochele?? Ik had op soms minst verwacht dat de volgende keer dat ik ze vastnam om erop te spelen er een witte duif uit zo vliege ofzo :dance:

greencharlie
3 september 2007, 22:43
"En hoe verhouden d'adarrio exp zich tegenover elixir qua helderheid?"

daddario exp klinkt donkerder dan elixir; klinkt ook donkerder dan daddario fosforbrons. Exp's zijn ok een beetje glibberig (niet zo erg als de elixirs), net alsof je zweethanden hebt.
Ik ga terug naar gewone fosforbrons EJ16 v daddario

savale
24 september 2007, 14:55
Ik zoek een nylon snaar met niet al teveel spanning ivm bespeelbaarheid. Iemand een goede tip?

Pais
24 september 2007, 16:49
d'addario medium tension Pro Arté is de meest verkochte snaar voor nylonsnarige gitaren. Licht bespeelbaar en fijne projectie. Verkopen ze bijna overal.
Gewoon medium tension moet je waarschijnlijk hebben, merk maakt eigenlijk niet zo veel uit. Low tension wordt weinig verkocht en komt niet zoveel geluid uit.

Rouzy
24 september 2007, 17:01
Speciaal voor m'n Fender modellen Fender snaren:) 0.09
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/on-you/cabinet/r-418404-r1.jpg?_ex=200x200&s=0&r=1

En voor m'n Gibson modellen Gibson snaren ook 0.09
http://img.store.pchome.com.tw/~prod/M00084538_sma.jpg

Eigenlijk speel ik liever met 0.08 snaren maar breken snel.

gerritje tralalalala
17 november 2007, 11:31
Goedenmiddag, gitaarhelden.

Ik heb een klein vraagje.
Op de site van D'Addario spreken ze van black nylon en clear nylon.
weet iemand of dit verschil maakt in toon, of dat de kleur gewoon anders is.

Picker
17 november 2007, 13:37
Goedenmiddag, gitaarhelden.

Ik heb een klein vraagje.
Op de site van D'Addario spreken ze van black nylon en clear nylon.
weet iemand of dit verschil maakt in toon, of dat de kleur gewoon anders is.Mijn ervaring is dat zwarte nylon snaren meestal wat dunner zijn. Dat zou betekenen dat ze van iets zwaarder materiaal worden gemaakt dan transparante nylon snaren. Ze klinken vaak iets feller, en liggen daardoor vaak goed bij gitaristen die meestal staalsnarig spelen.

grayfink
17 november 2007, 13:57
Ik knoop overal D'addario op

gerritje tralalalala
18 november 2007, 09:09
Mijn ervaring is dat zwarte nylon snaren meestal wat dunner zijn. Dat zou betekenen dat ze van iets zwaarder materiaal worden gemaakt dan transparante nylon snaren. Ze klinken vaak iets feller, en liggen daardoor vaak goed bij gitaristen die meestal staalsnarig spelen.

ok, bedankt :)
kan ik weer verder zoeken.

Otje
18 november 2007, 09:57
Op elektrisch heb ik nooit echt veel verschil gemerkt tussen de snaren van de gevestigde merken. GHS, SIT, Fender, Gibson, D'Addario, etc. Gebruik altijd .010-.046 en vind nauwelijks verschil. Akoustisch is anders maar ik denk dat het verschil meer in het materiaal zit dan in het merk. Flatwound is totaal anders dan roundwound en brons is totaal anders dan staal. Maar als je een setje brons .012-.054 van Martin vergelijkt met een zelfde setje van bijvoorbeeld Gibson, is het verschil dan echt te merken...?

Chow
19 december 2008, 22:00
Wat is qua geluid en bespeelbaarheid het verschil tussen flatwound en roundwound??

freekick
20 december 2008, 15:50
Mijn ervaring; flatwound minder bijgeluiden ,vingertoppen glijden
gemakkelijker over de snaren.
roundwounds zullen vaak helderder van toon zijn.

Git Aar
24 oktober 2009, 17:15
Ik wil meer geluid produceren op een nylon triplex gitaar van Stagg.

Geeft 'hard tension' meer volume?

Blend
24 oktober 2009, 20:07
Nee, ik denk niet dat de snaren er heel veel verandering in zullen brengen. Het zal wel iets schelen, maar dat is maar beperkt. Het gaat voornamelijk om de bouw / het hout etc. En een spaanse / klassieke gitaar moet je sowieso genoegen nemen met een minder volume, voor meer volume: koop 'n western.

Succes verder!~

Blend
24 oktober 2009, 20:10
Toch maar 'n keertje goed 0.11 en 0.12 met elkaar vergelijken. Ik heb nu 3 setjes .12 liggen, maar ik heb ook tijden 0.11 gebruikt, maar nooit écht de vergelijking gehad, en omdat je elke dag het geluid toch weer anders beoordeeld maakt het vrij lastig om een 'eerlijke' vergelijking te maken.

Zijn er meer mensen die wat dat betreft schromen om weer te wisselen van de dikte vd snaren?

En is het nu 0.011 of 0.11? ;)

Git Aar
24 oktober 2009, 20:56
Nee, ik denk niet dat de snaren er heel veel verandering in zullen brengen. Het zal wel iets schelen, maar dat is maar beperkt. Het gaat voornamelijk om de bouw / het hout etc. En een spaanse / klassieke gitaar moet je sowieso genoegen nemen met een minder volume, voor meer volume: koop 'n western.

Succes verder!~

ja bedankt.

Heb hier overigens van alles, dus herrie maken is het probleem niet.

Btw, ik heb allerlei klassieke gitaren in huis gehad, de triplex van Stagg is qua volume nog niet overtroffen door een solid.

Ik ga die hard tension gewoon proberen, ben benieuwd.

HaroldA
30 december 2009, 11:37
Heeft er iemand ervaring met DR snaren voor gitaar? Ik ben namelijk geïnteresseerd in de Tite-Fit Nickel Plated Jeff Healy set (JH-10).

JEFF HEALEY SIGNATURE GAUGE: .010 .014 .018 .032 .044 .056

Ik speel nu over GHS en Dunlop Zakk Wylde setjes van 010-060 maar die zijn eigenlijk net iets te dik.

Fingerpick
30 december 2009, 12:39
http://www.nekymusic.com/drelectricstrings.html

Ik heb er geen ervaring mee, wel de akoestische versie van DR : lijken een beetje op d'Addario's.
op bovenstaande link kan je JH-10 kopen.

HaroldA
30 december 2009, 12:48
Ik heb er geen ervaring mee, wel de akoestische versie van DR : lijken een beetje op d'Addario's.

Bassnaren zijn wel goed van DR geloof ik, maar ik heb nog nooit de gitaarsnaren gebruikt...

Iemand anders wel?

beruk
30 december 2009, 12:49
Heeft er iemand ervaring met DR snaren voor gitaar? Ik ben namelijk geïnteresseerd in de Tite-Fit Nickel Plated Jeff Healy set (JH-10).

JEFF HEALEY SIGNATURE GAUGE: .010 .014 .018 .032 .044 .056

Ik speel nu over GHS en Dunlop Zakk Wylde setjes van 010-060 maar die zijn eigenlijk net iets te dik.
Ja, die Jeff Healy ken ik niet maar DR voor de acoustische bevielen zeer goed. Maar ik vond dat de Martin SP net iets langer dat fijne bronstoontje vast hielden.

richardroger
31 december 2009, 15:17
Hoi, ik heb na ongeveer 15 jaar de snaren vervangen op mijn gitaar (western), het werd wel tijd dacht ik.
Ik heb de orginele vervangen door een setje
d'addario EJ16 PH BRONZ LIGHT(0.12), en inderdaad ,wat een verschil! De gitaar "sprankeld" als nooit te voren!! VERSCHRIKKELIJK :( !! Als ik dat had geweten had ik ze nooit vervangen. Mijn voorkeur gaat uit naar een veel "donkerder" of als je wilt "doffer" geluid. Nu kan ik natuurlijk gewoon een setje 0.13 erop gooien( of niet?) maar iemand een idee welk merk/type ik zou kunnen gebruiken. Ik heb de topic gelezen maar ben eigenlijk niet veel wijzer geworden (de meeste mensen vinden "sprankelend" juist erg mooi geloof ik );).
Mijn vrouw opperde dat ik gewoon weer 15 jaar moest wachten: "Dan klinkt ie toch weer het zelfde?"
Ik kon hier niet om lachen..

beruk
31 december 2009, 15:48
15 jaar wachten met je snaren vervangen en dan balen van je toon met nieuwe snaren?:???:
Jij spoort niet, dude. :crazyhappy:
En 0.13 helpt niet, daar trekt hooguit je gitaar krom van.

Misschien moet je hier maar eens achteraan gaan:
http://images.miretail.com/products/optionRegular/Thomastik/452881.jpg\Dat zijn flatwounds voor acoustische gitaren, die klinken van nature wat zachter.

budje
31 december 2009, 15:49
Mijn vrouw opperde dat ik gewoon weer 15 jaar moest wachten: "Dan klinkt ie toch weer het zelfde?"
Ik kon hier niet om lachen..

Jouw vrouw moet de politiek in ;-)

richardroger
31 december 2009, 15:57
Oké,dat ik niet helemaal "spoor" daar zijn enkele gezinsleden het helemaal mee eens hoor:seriousf: !!
Toch bedankt voor je reaktie!! Ga ik zeker proberen!
Zijn die snaren bij de gemiddelde muziekzaak te koop, of moet ik ze op internet ergens bestellen?
Nogmaals bedankt.

beruk
31 december 2009, 16:05
Die snaren zijn lang niet bij iedere muziek zaak te bestellen.
Dijkman heeft ze:klik (https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?products_id=2575&osCsid=de9edfd600bbea70181c204b80a3d1c1)

richardroger
31 december 2009, 16:45
Bedankt , ik ga volgende week even bij Tonika (groningen) kijken en anders bestel ik ze bij Dijkman.
Alvast een gelukkig en muzikaal 2010!!

Reyna
3 januari 2010, 10:25
Kan iemand mij toevallig te vertellen of je op elke klassieke gitaar ook stalen snaren kan bevestigen? :???:

Mijn gitaar:http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9748.html

Portel
3 januari 2010, 11:08
@Reyna: Nee, dat kan niet.
Een klassieke/spaanse/flamencogitaar heeft geen ijzeren pen in de hals. Een halspen.
Als je ijzeren snaren op zo'n gitaar doet, heb je grote kans dat je je hals kromtrekt. Of dat 'ie zelfs breekt.
Dat komt omdat ijzeren snaren een veel grotere trekkracht hebben dan nylon snaren.

Reyna
3 januari 2010, 11:44
@Reyna: Nee, dat kan niet.
Een klassieke/spaanse/flamencogitaar heeft geen ijzeren pen in de hals. Een halspen.
Als je ijzeren snaren op zo'n gitaar doet, heb je grote kans dat je je hals kromtrekt. Of dat 'ie zelfs breekt.
Dat komt omdat ijzeren snaren een veel grotere trekkracht hebben dan nylon snaren.

Oke jammer:(

Maar bedankt voor je reactie!:cooler:

Reyna
4 januari 2010, 14:57
Nog een snaren vraagje.... mn snaren zijn nog amper bespeeld, maar elke x als ik een stukje heb zitte spelen ong een uurtje zijn mn snaren weer onstemd. is dit normaal of moet ik gewoon nieuwe set erop doen?:makeup:

beruk
4 januari 2010, 14:59
Nee. Da's normaal. Eerst een beetje rekken, dan stemmen en dan moet het ok zijn.

Reyna
4 januari 2010, 15:04
oke dank je ;)
werd al bang want heb het net al 3x moeten doen :dontgeti:

Amokachi
25 januari 2010, 22:04
heeft iemand ervaring met Thomastik snaren?

HaroldA
25 januari 2010, 22:07
heeft iemand ervaring met Thomastik snaren?

Jazeker! Je vind hier (http://tinyurl.com/yhtfyr7) alle reviews... :ok:

petertaylor
31 januari 2010, 18:55
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).
Ik liep tegen een positieve discussie aan op het Tommy Emmanuel Forum, heb ze geprobeerd en ze spelen en klinken geweldig.
Ook zijn ze goed te betalen (gewoon goedkoop t.o.v. sommige gecoate snaren).

Everwood
2 februari 2010, 03:05
S, morgens allemaal.

Lang niet hier geweest i.v.m. fusie en vele ontwikkelingen op gitaar gebied, ben lekker ziek op het moment en kon niet slapen dus werd het weer een keer tijd voor G-net.

Veel discussies over snaren gelezen, Leuk en interessant.

Misschien leuk om te weten dat wij sinds vorig jaar Dogal snaren gebruiken op de handbouw steelstring gitaren. Maar deze zijn nog niet zo bekend bij de gitaristen in Nederland. Dogal heeft in Januari voor het eerst op de NAMM gestaan, en de Europese markt is het eigenlijk alleen nog maar bekend in de klassieke wereld.

Nu zijn wij eigenlijk benieuwd wie er ervaring heeft met deze snaren en natuurlijk wat jullie er van vinden?

Wij zijn er erg tevreden over de lange levensduur en lage tension.

Groeten, Peer

(ga straks een mini 10w amp opblazen met mijn Gibs:soinnocent:)

Jason34
6 februari 2010, 19:45
Heeft iemand misschien een tip welke snaren ik moet nemen: Ik heb namelijk een westerngitaar met 0.12 snaren van Martin, ik speel het liefst gewoon met mijn duim omdat ik hem met plectrum veel te luid vind klinken. Enige nadeel dat het spelen met mijn duim weer te dof klinkt, het kan natuurlijk ook aan mijn techniek liggen omdat ik pas 2 jaar geleden begonnen ben met spelen. Maar ik dacht misschien dat als ik dunnere snaren of juist dikkere erop zet en eventueel een ander merk neem alles wat beter kan klinken?!? Dus of met plectrum wat zachter of met duim juist wat helderder?

Plant
6 februari 2010, 21:07
Heeft iemand misschien een tip welke snaren ik moet nemen: Ik heb namelijk een westerngitaar met 0.12 snaren van Martin, ik speel het liefst gewoon met mijn duim omdat ik hem met plectrum veel te luid vind klinken. Enige nadeel dat het spelen met mijn duim weer te dof klinkt, het kan natuurlijk ook aan mijn techniek liggen omdat ik pas 2 jaar geleden begonnen ben met spelen. Maar ik dacht misschien dat als ik dunnere snaren of juist dikkere erop zet en eventueel een ander merk neem alles wat beter kan klinken?!? Dus of met plectrum wat zachter of met duim juist wat helderder?

Er is nu eenmaal een enorm klankverschil tussen spelen met vingers (zachte nagels) en plectrum (hard plastic). Maar je zou eens wat kunnen experimenteren met verschillende plectra. Niet alleen de dikte maar ook het materiaal draagt bij aan de uiteindelijke klank. Er is trouwens een topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130445) over plectra geopend, lees eens door en misschien vind je a.d.h.v. ervaringen iets dat aan je wens voldoet. Of probeer gewoon. Een plectrum is immers goedkoper dan een set snaren.

Martin .012 snaren gebruikte ik ook 'standaard', maar sinds kort heb ik phosphor bronze snaren van Rotosound ontdekt. Phosphor bronze snaren klinken iets minder helder dan gewoon bronze, maar behouden de klank langer. Overigens heeft Martin ook phosphor bronze snaren, probeer eens :ok:

Jason34
11 februari 2010, 16:04
Bedankt voor de tip, wat voor dikte wordt meestal aangeraden voor een westerngitaar eigenlijk?

--=HANS=--
11 februari 2010, 17:13
Bedankt voor de tip, wat voor dikte wordt meestal aangeraden voor een westerngitaar eigenlijk?

Ik zou zeggen 0.12 voor meeste gitaren. Het is in ieder geval de dikte waar ik altijd op speel.

Cue Zephyr
15 mei 2010, 21:08
Hier mijn voorlopige snaren logboek:
Momenteel heb ik nog 5 sets snaren liggen en er zijn er nu nog 6 onderweg.
2008 Taylor 110 CE
D'Addario EXP12 (coated) Bronze, 013-056 (med)
Price:
2 sets, €25,-
Volume:
Can get quite loud, sound nice played softly too.
Sound:
Crisp, clean, nice and bright. Sound very full for strumming.
Feel:
Like regular uncoated strings.
===
After two months:
No more sparkle, still sound alright.

-----------------------------

Dean Markley Alchemy GoldBronze 2026
Strung on: 13 Mar '10
Price: €9,30
Volume:
Can get very loud, still sound nice when played softly.
Sound:
Crisp, clean and bright, soudn very full but rounder and more defined than the EXP12s.
Feel:
Like regular uncoated strings, they look antique.

After 1 week:
Low E and G slightly dead, A and D still bright.

-----------------------------

D’Addario EJ17

Strung on: 18 Apr ‘10
Price: ~€6,-
Volume:
Louder than anything I’ve put on the guitar before.
Sound:
Bright, nicely balanced, peculiar twist in the spectrum, very crisp.
Feel:
Like normal strings should feel, moderately screechy.

-----------------------------

Elixir Phosphor Bronze w/ Nanoweb coating 013-056 (med)

Strung on: 7 May ‘10
Price: €14,95

Volume:
Quieter than DM and D’Addario.

Sound:
Lot less sparkle than EJ17, still plenty bright.

Feel:
As if there was soap on the strings, feel very ‘fast’ due to coating.

ensa
18 mei 2010, 21:16
western gitaar: elixer nanoweb 11/52 :noob:
jazz gitaar: thomastik infeld George Benson 12/53 :lp:

Blend
24 mei 2010, 22:53
Ik gebruik nu al een paar jaar lang Martin SP .012 op m'n Seagull, en het klinkt allemaal erg goed en tof enzo, maar ik zou graag ook wat meer slag willen spelen, en het klinkt gewoon allemaal erg modderig als ik ga strummen. Zelfs met rustige slagjes klinkt het gewoon net niet strak genoeg.
Misschien dat ik met snaren eea kan bereiken, anders wordt het gewoon een extra gitaar natuurlijk. :cooler:

Let op; ik hoef dus geen ultra strak geluid, maar gewoon wat minder modderig. Lastige omschrijving, ik weet het ,maar misschien dat iemand er wat mee kan?
Thanx!

LaurentB
24 mei 2010, 23:08
Ik gebruik nu al een paar jaar lang Martin SP .012 op m'n Seagull, en het klinkt allemaal erg goed en tof enzo, maar ik zou graag ook wat meer slag willen spelen, en het klinkt gewoon allemaal erg modderig als ik ga strummen. Zelfs met rustige slagjes klinkt het gewoon net niet strak genoeg.
Misschien dat ik met snaren eea kan bereiken, anders wordt het gewoon een extra gitaar natuurlijk. :cooler:

Let op; ik hoef dus geen ultra strak geluid, maar gewoon wat minder modderig. Lastige omschrijving, ik weet het ,maar misschien dat iemand er wat mee kan?
Thanx!

Ik vind Martin SP inderdaad vrij warm klinken, en Seagulls klinken ook al aan de warme kant vind ik.
Misschien eens Elixir 80/20 proberen? Klinken mooi helder, heb ik net op mijn zelfbouw dreadnought gezet, die ook nogal een dik geluid heeft.

Cue Zephyr
24 mei 2010, 23:31
Eerste tip:
D'Addario EJ11, 80/20, 12-53. Ik had een set PB op mijn Taylor zitten wat erg goed klonk. Uiteraard niet te vergelijken aangezien Taylor gitaren altijd erg bright klinken.
Tweede tip:
Een zadel van bot bestellen bij Bob Colosi, kijk op www.guitarsaddles.com
Het is even wat werk om 't goed afgesteld te krijgen (heb 't zelf gedaan), maar als je een before en after opname hebt, is het verschil duidelijk hoorbaar, meer mid-range en meer rinkel, is uiteraard niet nodig als je al een zadel van bot hebt, maar dat verwacht ik niet aangezien op de meeste gitaren een kam en zadel van TUSQ wordt geïnstalleerd.

Blend
12 juli 2011, 22:23
BUMP

Ik had hier een vraag gesteld over snaren, en aangezien ik die Elixer snaren te duur vond, heb ik een jaar lang nog verder op die Martin snaren gespeeld.

Toch vervelend dat die sprankel er zo snel uitgaat. Het klinkt zo goed als je de snaren net nieuw zijn, maar binnen een paar uur spelen is die sprankelende toon weg.
Nu heb ik nog steeds mijn Seagull, een vrij donkere (lees warme) klank. Nu is dat ook de charme van de gitaar, ik wil dus geen afbreuk doen aan het karakter.

Dus, nog één maal stel ik de vraag: welke snaar kan ik het beste gebruiken? Inachtneming van het feit dat 1) het karakter van de gitaar in ere gehouden moet worden, 2) de sprankel zeker aanwezig moet zijn en 3) graag langer dan 1 dag :)

Mijn hartelijke dank voor jullie tips alvast!

HaroldA
12 juli 2011, 22:46
Ik had hier een vraag gesteld over snaren, en aangezien ik die Elixer snaren te duur vond, heb ik een jaar lang nog verder op die Martin snaren gespeeld.

In Amerika zijn ze spotgoedkoop.

http://www.nekymusic.com/elixiracousticstrings.html

Blend
13 juli 2011, 08:05
De prijs is nu het probleem niet meer zo. Ik ben 'n beetje huiverig voor het concept. Je hoort regelmatig dat de coating loslaat, dat er een snaar knapt etc. Dat zou zonde zijn.

chefdaniel
13 juli 2011, 09:52
hoi Blend,

ik gebruik de Elixers nu sinds een jaar of twee en van brekende snaren en loslatende coatings heb ik nog geen last gehad. het is wel zo dat op de plekken waar je het meest met je vingers en/of plectrum komt, er wat verkleuring en slijtage optreed, maar er hangen geen hele vellen coating aan de snaren of zo en het is imo ook niet hoorbaar. in het begin is het wel even wennen. dat hele erge crisp als je net nieuwe snaren opzet is bij de Elixers wat minder. ze klinken zo uit het pak als een set redelijk goed ingespeelde snaren en pas na een dag of twee klinken ze op hun best en blijven die klank dan erg lang houden. een maand of twee minimaal maar ook daarna nog heel goed te doen. ik heb op mijn furch D62 en Blueridge BR183 setjes 011 en op mijn Blueridge BR361 parlor 012. ik speel op de Blueridges elke dag minstens een uur en op de furch op het ogenblik wat minder, maar ik moet zeggen dat voor mij de Elixers het geld zeker waard zijn.

gr. Dan

Daniel78
14 juli 2011, 09:21
Ik zit met spanning te wachten tot m´n plaatselijke snarenboer de nieuwe Martin ´coated´ strings heeft. Een soort van Martin uitvoering van Elixir, met een lager kostenplaatje.

Thiez
14 juli 2011, 17:36
Merken de mensen hier nu echt veel verschil in bespeelbaarheid tussen snaren? Dit kun je toch niet testen? je speelt zo lang op je snaren dat je gewend raak en wanneer je dan nieuwe op legt speelt en klinkt het altijd anders. Dan zou je echt twee exact dezelfde gitaren moeten hebben met andere setjes snaren.

Ik heb nu voor het eerst een setje curt mangan snaren ipv ernie ball en moet zeggen dat ik ze wel heel stemvast vind. Opleggen, stemmen en klaar. Niks geen rek, dus ik denk dat dit ook aanrader is voor de floyd rose mensen.

HaroldA
14 juli 2011, 17:38
Merken de mensen hier nu echt veel verschil in bespeelbaarheid tussen snaren?

Het belangrijkste voor mij zijn de diktes, daarna de betrouwbaarheid, daarna hoe lang ze goed klinken ;)

Ed deijkers
14 juli 2011, 22:11
Kijk, zo werkt het nu eenmaal.
met een ervaring in spelen van 43 jaar: iedere nieuwe snaar klinkt zoals de maker hem bedoeld heeft.
Sommigen willen de klank behouden zoals in nieuwstaat, dan blijf je vervangen.
Elixir is een goede snaar die zijn nieuwklank lang behoudt.
Snaardikte is 1 vand e belangrijkste dingen in je keuze van snaren, het bepaalt de snaarspanning en dus ook hoe de gitaar hierop reageert in klank.

de klank en toonhoogte van een snaar is afhankelijk van: spanning, lengte, dikte en materiaal, en de constructie.
Verder is het natuurlijk de gitaar die deze toon en klank verwerkt en weergeeft.

De kunst is om de snaarspanning van alle snaren ongeveer gelijk te houden. Dit in verband met de constructie van het bovenblad.

Aangezien de lengte van alle snaren ongeveer gelijk is, behalve dan de intonatieverschil lengtes die je op de brug kunt zien, en bij gelijke spanning, kun je alleen de dikte varieren door niet 1 massieve dikkere draad te nemen, dit geeft een hogere spanning, maar door er een draad omheen te wikkelen, de snaar wordt dikker, doch de snaarspanning neemt bijna niet toe.

Dus: een acoustische gitaar met bijv. 010 snaren is onzin, de snaarspanning is dermate laag, dat de gitaar niet tot zijn recht komt. Domweg door de lage snaarspanning produceer je minder energie om voldoende volume (action) te produceren.
dan ook nog gecombineerd met een lage action om lekker licht te spelen procuceerd de gitaar niet waar hij voor gemaakt is.

groet,

Ed



Het belangrijkste voor mij zijn de diktes, daarna de betrouwbaarheid, daarna hoe lang ze goed klinken ;)

Thiez
14 juli 2011, 22:37
Zijn er hier mensen die goede ervaring hebben met pure nickel snaren? ongeacht of het van DR, ernieball, markley, elixer etc etc is.

BLUEWEY
15 juli 2011, 02:52
Kijk, zo werkt het nu eenmaal.

Dus: een acoustische gitaar met bijv. 010 snaren is onzin, de snaarspanning is dermate laag, dat de gitaar niet tot zijn recht komt. Domweg door de lage snaarspanning produceer je minder energie om voldoende volume (action) te produceren.
dan ook nog gecombineerd met een lage action om lekker licht te spelen procuceerd de gitaar niet waar hij voor gemaakt is.

groet,

Ed

:stop: Te kort door de bocht Ed.., er komt wel iets meer bij kijken dan dit..

northernlake
15 juli 2011, 09:15
Nou, ik vind dat Ed wel een punt heeft :)

Ik koop in ieder geval altijd D'addario EJ-16 en EJ-19, zodat ik ook wat dikkere omwonden snaren heb liggen. Als je met een lage dollar kunt bestellen kun je ze voor onder de 3 euro kopen. Kom je zelfs met verzending etc. nog prima uit. Voor de prijs van 1 set Elixers zet ik er 3 keer verse snaren op als het moet.

marc_o
15 juli 2011, 09:30
Merken de mensen hier nu echt veel verschil in bespeelbaarheid tussen snaren? Dit kun je toch niet testen? je speelt zo lang op je snaren dat je gewend raak en wanneer je dan nieuwe op legt speelt en klinkt het altijd anders. Dan zou je echt twee exact dezelfde gitaren moeten hebben met andere setjes snaren.

Ik heb nu voor het eerst een setje curt mangan snaren ipv ernie ball en moet zeggen dat ik ze wel heel stemvast vind. Opleggen, stemmen en klaar. Niks geen rek, dus ik denk dat dit ook aanrader is voor de floyd rose mensen.


Je merkt het qua speelduur zeer zeker wel. Ik heb uiteraard een grote voorliefde voor Curt Mangan, maar jij beschrijft ze prima. Snel op stemming, goed van toon, en je zult merken dat ze langer meegaan dan je Ernie Balls...op zich niet zo gek als je weet dat Curt 25 jaar directeur van Ernie Ball is geweest.....hij heeft ze op een paar punten verbeterd en is voor zichzelf begonnen.

r3active
16 juli 2011, 00:33
als je nek klein beetje gebogen is om dat er dikke snaren op zitten kan ik er dan zonder gezeur en risico dat de nek kapot gaat iets dunnere snaren op zetten? ipv 0.13 (volgens mij) naar 0.10 of 0.11?

BLUEWEY
16 juli 2011, 02:54
als je nek klein beetje gebogen is om dat er dikke snaren op zitten kan ik er dan zonder gezeur en risico dat de nek kapot gaat iets dunnere snaren op zetten? ipv 0.13 (volgens mij) naar 0.10 of 0.11?

Dat kan.., in zoverre dat, 1 stap van snaren veranderen is meestal geen probleem voor de nek, maar als je 2 stappen gaat veranderen, zal de nek reageren, en kun je het dus beter rustig aanpakken. In jouw geval zal de nek dus rechter gaan staan en kun je m.i. beter snaar voor snaar vervangen, met de dunne E beginnend en de snaren gewoon op spanning laten.
Volgens mij is dit de manier die het meest wordt aangeraden.

Je kunt dus ook alle snaren in 1 keer ontspannen en gaan vervangen, maar dan zal de nek een grotere opdonder krijgen.. lijkt me minder raadzaam.

r3active
16 juli 2011, 20:05
Thanks big time :)

Cue Zephyr
20 juli 2011, 16:51
Je kunt dus ook alle snaren in 1 keer ontspannen en gaan vervangen, maar dan zal de nek een grotere opdonder krijgen.. lijkt me minder raadzaam.

Ik doe dit best vaak als ik snaren vervang, met name omdat ik dan de frets goed schoon kan vegen en 't brugzadel bij kan werken als dat nodig mocht zijn.

---

Momenteel fan van de DR Rare RPM-13 snaren.

HaroldA
20 juli 2011, 16:52
Ik doe dit best vaak als ik snaren vervang, met name omdat ik dan de frets goed schoon kan vegen en 't brugzadel bij kan werken als dat nodig mocht zijn.

Ik ook. Kan geen kwaad, tenzij je nek niet in orde is...

Cue Zephyr
26 juli 2011, 19:46
De hals is in orde... als er geen fabrieksfouten inzitten heet dat. Maar dan zou ik 't na bijna 2 jaar trouwe dienst toch wel gemerkt moeten hebben.

Wat ik wel niet durf is om 14-59s op mijn gitaar te zetten...

iesiediesie74
29 juli 2011, 19:28
Ik heb op MP voor een mooie prijs een simpele western van Fender op de kop getikt.
Nu vind ik de snaren die er op zitten bijna eng strak gespannen staan, ik durf geen slide te doen met de onderste 2 snaren omdat ik bang ben dat ik zo in mijn vingers snijd.
Ik heb geen idee hoe oud de snaren/gitaar zijn/is
Er zitten snaren bij van Fender phospor bronze 60L 012-016-024-032-042-053, dus ik neem aan dat die er ook opzitten.
Zou ik er ook een dunner setje op kunnen leggen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de intonatie ?
Ik speel eigenlijk het meest met mijn vingers, fingersylish zou dan de Martin FX snaren wat zijn ?

BLUEWEY
5 augustus 2011, 01:52
Zou ik er ook een dunner setje op kunnen leggen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de intonatie ?
Ik speel eigenlijk het meest met mijn vingers, fingersylish zou dan de Martin FX snaren wat zijn ?

Ben 'n beetje laat met antwoorden..,
anyway, je kunt er gerust een dunner setje op leggen zonder nadelige gevolgen voor de intonatie, tenzij je rare dingen gaat doen...(wat is "fingersylish" ??) :soinnocent:

De Martin FX zou iets voor je kunnen zijn.
Heb ze onlangs zelf aangeschaft, maar liggen nog in de kast op 'n beurt te wachten.., en kan je zodoende persoonlijk hierover nog geen info verschaffen.

jimihattricks
5 augustus 2011, 12:53
Ik heb best wat snaren geprobeerd, maar tot nog toe ben ik het meest tevreden over deze Martins:
http://www.guzzardomusic.com/images/martin_M140.jpg

Probleem is alleen dat ze na 1 week al 'op' lijken (doffig). Ik speel wel dagelijks, maar dan max. 1,5u.. (Fingerstyle op een Cort Mini Jumbo - spruce top, mahogany back)

Kent iemand een snaar die vergelijkbaar klinkt maar het langer volhoudt? Mag best duurder zijn.

jimihattricks
5 augustus 2011, 12:59
De Martin FX zou iets voor je kunnen zijn.
Heb ze onlangs zelf aangeschaft, maar liggen nog in de kast op 'n beurt te wachten.., en kan je zodoende persoonlijk hierover nog geen info verschaffen.

Ik zou ook benieuwd zijn naar je ervaringen met deze

Cue Zephyr
7 augustus 2011, 13:33
Ben 'n beetje laat met antwoorden..,
anyway, je kunt er gerust een dunner setje op leggen zonder nadelige gevolgen voor de intonatie, tenzij je rare dingen gaat doen...(wat is "fingersylish" ??) :soinnocent:

De Martin FX zou iets voor je kunnen zijn.
Heb ze onlangs zelf aangeschaft, maar liggen nog in de kast op 'n beurt te wachten.., en kan je zodoende persoonlijk hierover nog geen info verschaffen.




Zitten op dit moment Martin MSP4200 op nu, ben benieuwd - eerste keer dat ik Martins op mijn Taylor zet... :o


http://www.richtonemusic.co.uk/Data/Product_Images/Martin-msp4200b.jpg

BLUEWEY
7 augustus 2011, 15:04
Ik heb best wat snaren geprobeerd, maar tot nog toe ben ik het meest tevreden over deze Martins:

Probleem is alleen dat ze na 1 week al 'op' lijken (doffig). Ik speel wel dagelijks, maar dan max. 1,5u.. (Fingerstyle op een Cort Mini Jumbo - spruce top, mahogany back)

Kent iemand een snaar die vergelijkbaar klinkt maar het langer volhoudt? Mag best duurder zijn.

Heb ze op 'n gelamineerde gitaar liggen en ken ze zodoende. Klinken helder..
Dan zou je het eventueel met de MSP4100 kunnen proberen. Zijn wel phosphor/bronze, maar houden het daardoor ook vaak langer vol, en de klank is volgens mij toch 'ongeveer vergelijkbaar'.
Anders kun je het beste even op de Martin site kijken, want daar hebben ze veel types met uitleg, maar het blijft een kwestie van smaak en uit proberen i.v.m. type gitaar en speel stijl etc...


Zitten op dit moment Martin MSP4200 op nu, ben benieuwd - eerste keer dat ik Martins op mijn Taylor zet... :o


Heb de MSP4050 (.011) op m'n Alhambra gehad en klinken zonder meer zeer goed. Vond het een "sprekende" snaar.. met mooie klank.

Bijna alle nieuwe Martin gitaren zijn met MSP4100 (.012) uitgerust.

Have some fun en laat maar horen wat je er van vind..

Cue Zephyr
11 augustus 2011, 13:25
Ik ben onder de indruk van de MSP4200. Ze lijken wat meer ingetogen dan de DR Rares die er eerst op zaten. Die leken wat meer te schreeuwen. Akoestisch klonk 't goed maar bij opnames niet echt boeiend.
Ik moet nog wat spul opnemen dus we gaan snel genoeg horen hoe ze op de opnames klinken. Voor nu, vind ik ze erg fijn klinken. Een meer ingetogen klank (het lijkt alsof ze op mijn gitaar wat midrange innemen) past wel prima bij mijn gitaar.

Ik hoop in elk geval dit weekend nog wat opgenomen te hebben. Daar valt onder een pick demo en een demo van mijn Para Acoustic DI.

jimihattricks
14 augustus 2011, 14:22
Ik heb best wat snaren geprobeerd, maar tot nog toe ben ik het meest tevreden over deze Martins:
http://www.guzzardomusic.com/images/martin_M140.jpg

Probleem is alleen dat ze na 1 week al 'op' lijken (doffig). Ik speel wel dagelijks, maar dan max. 1,5u.. (Fingerstyle op een Cort Mini Jumbo - spruce top, mahogany back)

Kent iemand een snaar die vergelijkbaar klinkt maar het langer volhoudt? Mag best duurder zijn.

om hier op terug te komen; ik heb nu bijna twee weken deze Martin FX erop liggen:
http://www.lordofthestrings.com/image/00018/m5article/09030143.jpg

en hoewel ik niet zoveel merk van de claim dat deze makkelijker zouden spelen, rechtvaardigt de toegevoegde harmonische complexiteit de meerprijs van 1,40 t.o.v. de M-140s..
levensduur lijkt mij vergelijkbaar trouwens, dus wat dat betreft nog geen oplossing.. aan de andere kant: 5,- aan snaren per gitaar (x3) per maand valt nog mee ;)

Don Capo
17 augustus 2011, 10:37
Verwissel jij drie keer per maand je snaren? :chicken:

Koeloe
17 augustus 2011, 10:40
3 gitaren, maandelijks vervangen

Don Capo
17 augustus 2011, 10:49
185

Ik moet weer eens wat beter lezen...