PDA

View Full Version : Goed speakerkabel?



Put
23 januari 2007, 19:04
Hallo daar ,

Ik wil een speakerkabel kopen maar ik heb absoluut geen iedee wat ik moet hebben.

Het betreft hier een 120 Watt versterker naar een standaard marshall 4x12

Iemand nog tips en/of goeie ervaring met bepaalde kabels?

alvast bedankt ,
Ruben

Negative K3 fan
23 januari 2007, 19:05
kun je solderen?

Put
23 januari 2007, 19:05
ja, dat moet lukken

Negative K3 fan
23 januari 2007, 19:10
dan bestel je 2 van DEZE (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p578_Neutrik-NYS224B-1-4--6-3-mm-mono-plug.html)

en koop je bij de mediamarkt, een hifi zaak, of een autozaak de dikst passende draad (http://www.gepco.com/pictures/product_pictures/cbl_anaudio_spkr_hidef.jpg) van gewenste lengte en je soldeert 4 punten aan elkaar.

dan ben je voor een paar eurotjes klaar

Put
23 januari 2007, 19:45
oke , cool .

danku

DarknessAwaits
24 januari 2007, 01:07
Let wel op dat je niet de allergoedkoopste rommel koopt als het om die soldeerbare plugjes koopt (die van tubetown zullen ongetwijfeld wel ok zijn). Ik had eens bij de muziekzaak een heel stel van de goedkoopste gekocht (1 euro p/stuk o.i.d.) en de helft kon ik weggooien. Maakte simpelweg gewoon geen contact.

stevie_vp
24 januari 2007, 03:22
Zelf solderen kan idd... wel goeie pluggen kopen..
Ik zou dat alleen doen als je écht kan solderen..
En dus niet beetje smelten en plakken... bij de verkeerde soldeer-
tempratuur kan er extra weerstand in de tin optreden en andere problemen...
Neem dan gewoon de beste speakerkabels in de winkel..
feedback heeft r volgens mij aardig wat...
succes!

up-guitarman
24 januari 2007, 10:12
Ik zou dat alleen doen als je écht kan solderen...

Mm, ik begrijp je bezorgdheid, heel lief van je :D
Maar langs de andere kant zijn kabels toch ideaal om te leren solderen. Zo heb ik het toch geleerd ...

maestro_nl
24 januari 2007, 13:04
Evidence Audio, gebruik ik nu voor m'n eigen spullen en ik demo er ook mee!

pol
24 januari 2007, 13:07
Neutrikpluggen en dikke kabel (2,5mm2) van bij de p.a. winkel.

hendrix_appendix
24 januari 2007, 14:33
Is het trouwens waar wat ik hoorde in een muziekwinkel in Zwolle? Een verkoper vertelde me dat het gebruiken van een gewoon gitaarsnoer (van je gitaar naar je amp dus) als speakerkabel tussen je top en cab je versterker kan beschadigen?

pol
24 januari 2007, 14:35
yup, die kabel is daar niet voor gemaakt, die is veel te dun voor het vermogen wat erdoor moet + fragieler, een speakerkabel moet stevig zijn, want als die over gaat of kortsluiting geeft heb je zware kosten aan je amp.

Waarom zou je dit doen eigenlijk, speakerkabel kost niet meer per meter als gitaarkabel hoor, eerder goedkoper.

hendrix_appendix
24 januari 2007, 14:41
Nouja, eerder dacht ik dat het niet uitmaakte of je nu een gitaar of speakerkabel gebruikt. Maar nu weet ik het dus;)

stevie_vp
24 januari 2007, 18:36
Mm, ik begrijp je bezorgdheid, heel lief van je :D
Maar langs de andere kant zijn kabels toch ideaal om te leren solderen. Zo heb ik het toch geleerd ...


haha ja ik ben zo lief :)
Tis idd een mooie manier om te oefenen... maar....
Stel dat hij een buizenamp heeft 120w (misschien ptII??)
Als je dan je temp. verkeerd zet en je tin laat los door het slechte solderen..
Staat er 120w te pompen door een kabel zonder weerstand...
3 keer raden hoe snel je dan een nieuwe eindtrap kan halen ;)
Misschien wel lekker gaan solderen op gitaarkabels/midikabels...
als je tenminste geen purist ben hehe
Greeeets!

BlackSun
24 januari 2007, 19:06
haha ja ik ben zo lief :)
Tis idd een mooie manier om te oefenen... maar....
Stel dat hij een buizenamp heeft 120w (misschien ptII??)
Als je dan je temp. verkeerd zet en je tin laat los door het slechte solderen..
Staat er 120w te pompen door een kabel zonder weerstand...
3 keer raden hoe snel je dan een nieuwe eindtrap kan halen ;)
Misschien wel lekker gaan solderen op gitaarkabels/midikabels...
als je tenminste geen purist ben hehe
Greeeets!

...wut? een kabel zonder weerstand? Das wel ideaal!

Ik denk dat je oneindige weerstand bedoeld :)

je bezorgdheid is een beetje overdreven vind ik, even doormeten met een multimeter voor de zekerheid en er kan weinig misgaan. Of je moet 2 linkerhanden bezitten en blind aan 1 oog zijn.

stevie_vp
24 januari 2007, 19:34
...wut? een kabel zonder weerstand? Das wel ideaal!

Ik denk dat je oneindige weerstand bedoeld :)

je bezorgdheid is een beetje overdreven vind ik, even doormeten met een multimeter voor de zekerheid en er kan weinig misgaan. Of je moet 2 linkerhanden bezitten en blind aan 1 oog zijn.


haha ja sorry... oneindige weerstand..
als je hem doormeet en de weerstand is ok is dat inderdaad ook geen probleem... waar ik me wel zorgen om maak is als de kabels los schieten...
Er zijn namenlijk al veel versterkers kaduuk gegaan vanwege n koude las...
maja zijn keuze.. ik zou voor die paar extra euro geen onnodige risico's nemen...

zou nu alleen wel willen weten of t nou een buizentop is ofnie... ??

S.Clause
24 januari 2007, 21:00
edit: oke ik moet leren lezen, dacht dat het om een gitaarkabel ging. Excuses.

Ietwat offtopic, maar ik ben wat verward en zou eigenlijk willen weten hoe het nu juist zit; als er geen kabel insteek is er in princiepe ook een oneindige weerstand tussen de klemmen, dus daar zal een versterker toch niet van kapot gaan? Een kortsluiting kan ook geen kwaad normaalgezien, dat komt op zelfde neer als 'stilte'. Wat eerder kwaad kan is wanneer het contatc heel snel verbroken en weer aangemaakt wordt? ... zoals wanneer je een stekker in stopcontact steekt, ontstaan er ogenblikkelijk een oneindige stroom (of was het oneindg. spanning ...)

Chris Winsemius
24 januari 2007, 21:05
Ietwat offtopic, maar ik ben wat verward en zou eigenlijk willen weten hoe het nu juist zit; als er geen kabel insteek is er in princiepe ook een oneindige weerstand tussen de klemmen, dus daar zal een versterker toch niet van kapot gaan? Een kortsluiting kan ook geen kwaad normaalgezien, dat komt op zelfde neer als 'stilte'. Wat eerder kwaad kan is wanneer het contatc heel snel verbroken en weer aangemaakt wordt? ... zoals wanneer je een stekker in stopcontact steekt, ontstaan er ogenblikkelijk een oneindige stroom (of was het oneindg. spanning ...)

buizenversterker ip nooit onbelast gebruiken
transistorversterker ip nooit kortsluiten

:)

S.Clause
24 januari 2007, 21:09
buizenversterker ip nooit onbelast gebruiken
transistorversterker ip nooit kortsluiten

:)

Dat weet ik dan weeral.

Wat is dan de juiste temperatuur (of vermogen?) bij dewelke je een kabel moet solderen?

stevie_vp
24 januari 2007, 23:10
Dat weet ik dan weeral.

Wat is dan de juiste temperatuur (of vermogen?) bij dewelke je een kabel moet solderen?

Probeer een vermogens regelbare soldeer kit te krijgen..
Zet deze op 25 á 30watt. Hierbij zal de tin net smelten.. (185 gr.C)
Gebruik altijd tin met harskern...
Voor dit soort klusjes moet je 60/40T nemen (dat is de tin/lood verhouding)
Maak niet de tin zelf heet maar het oppervlak waar de tin op moet smelten!
Dit zal een kleine 10sec duren... Druk een klein beetje tin op het oppervlak..
als dit smelt de bout weghalen... Doe er niet teveel tin op!
Laat het rustig drogen...
Als de tin droogt word het ietswat matter van kleur...
Let wel op dat de tin niet grijs word en dof... dan is de tempratuur te hoog..
Hierdoor komen er veel kleine barstjes in de tin en is de kans groot dat ie afbreekt... Als de oppervlakte te heet was zal je zien dat de tin snel smelt en
er een bruine vloeistif naar de oppervlakte komt (harskern)... deze had eronder moeten blijven..
begin voor de zekerheid opnieuw als deze 2 dingen misgaan...

ik hoop dat je zo een goede speakerkabel kan maken :)

greets
/
s

danny a thousand
21 februari 2007, 11:57
Ik heb een speakerkabel van VOX gekocht. 1,5 m.
Kost 25 euro, maar is een enorme dikke stugge kabel.
Gegarandeerd goed!

Izegrim
21 februari 2007, 13:11
Maakt het veel uit wat voor een kabel je gebruikt? Ik heb er eentje van zeven euro...

Negative K3 fan
21 februari 2007, 13:38
Maakt het veel uit wat voor een kabel je gebruikt? Ik heb er eentje van zeven euro...

utfs wtf lees het topic maar eens door

Izegrim
21 februari 2007, 14:59
utfs wtf lees het topic maar eens door

Oh sorry ik wist niet dat het weer die tijd van de maand was... Even zonder dollen, ik haal niet uit het topic wat goed is en wat niet. Ja een gitaarkabel is niet goed, maar zover was ik al.

Ik heb een Audio Master 'high definition stage speaker cable' 1.5mm2 en het was de goedkoopste. Ik heb geen flauw idee of het wat voor je geluid gaat uitmaken wat je hebt. Met gitaarkabels heb je gezeik met shielding en zuurstofvrij koper enzo. Welke aandachtspunten verdienen speakerkabels nou?

Flying V
21 februari 2007, 15:03
Als ik jou was zou ik niks gaan zitten prutsen met zelf solderen o.i.d. Er is op zon beetje elke straathoek wel een goede speaker cable met jack pluggen verkrijgbaar die geschikt zijn hiervoor. Als je echte kwali wilt zou ik gaan voor idd neutrik pluggen, gaan jarenlang mee en gaan ruis en vervelend geluid tegen.. Succes!

Kim Wilson
21 februari 2007, 15:11
Tip:

Je gaat naar de bouwmarkt of auto-hifiwinkel en koopt daar een meter kabel. 2x2,5 qmm is voldoende, maar als je nog twijfelt kun je ook voor 2x4 qmm kiezen.
Vervolgens ga je naar de elektronicawinkel voor twee Neutrik jackpluggen. Je kunt kiezen voor haakse en rechte pluggen. Voor de cab zou ik een haakse kiezen.
Daarna ga je naar huis en je soldeert het aan elkaar. En voilá, een speakerkabel van 7 euro. En deze is minstens net zo goed als een speciale speakerkabel van de gitaarsjop, die misschien wel €35 kost. You do the math. ;)