PDA

View Full Version : Jazz Boek gezocht



The_syphon
23 januari 2007, 17:20
Ik ben op zoek naar een gitaarboek toegespitst op Jazz. Een boek waarbij jazzlicks, akkoordenwerk, improvisaties maar ook veel theorie in besproken wordt. Ik kan aardig uit de voeten op de gitaar, ben ben totaal niet thuis in de jazz, het hoeft dus geen boek te zijn waarin uitgelegd wordt hoe je je plectrum vast moet houden (om maar een voorbeeldje te geven ;)). Is er een algemeen goed jazz-lesboek die wereldwijd veel gebruikt wordt, net zoals de Metal-boeken van Troy Stetina?

The_syphon
24 januari 2007, 23:26
ff een klein kickje

Jimi Hendrix
25 januari 2007, 08:31
Omdat voor een goed overzicht nogal wat theoretische kennis nodig is, kun je denk ik 't beste les nemen.... boeken leggen nou eenmaal minder goed uit dan een goede leraar. Bij metal is 't in die zin anders dat techniek nog wel uit een boek te leren is, tot op zekere hoogte. Improvisatie leren uit een boek is net zoiets als een taal leren uit een boek, je weet dan niet of je uitspraak wel goed is etc., nog een argument om een leraar te zoeken.

Als je zelf jazz wil leren spelen dan zou ik les nemen en/of op je gehoor solo's gaan uitzoeken van bijv. Miles Davis uit de jaren '50, die zijn goed te doen.

Joe Pass - Guitar Style bevat nog wel wat aardige etudes, uiteraard alleen in notenschrift.

The_syphon
25 januari 2007, 16:01
ik heb les van een leraar. Maar ik wil er zelf gewoon nog graag een boek bij als naslag en oefenmateriaal!

-=JEROEN=-
25 januari 2007, 17:03
lang leven het internet

ga eens zoeken naar waar je les in gehad hebt

stel je hebt het in je les gehad over progressies, google dan eens naar progressies of progressions en je bent de komende 3 uur nog lang niet uitgelezen

beats any book imo

The_syphon
28 januari 2007, 19:02
Ik ben nog steeds van plan een boek te kopen. Ik kwam uit op de volgende boeken:
- The Jazz Theory Book van Mark Lavine*
- The Advancing Guitarist van Mick Goodrick
- The Serious Jazz Practice Book van Barry Finnerty*

*: Deze boeken zijn niet toegespitst op de gitaar of wel?
Iemand verder ervaringen met deze boeken?

Jimi Hendrix
28 januari 2007, 19:56
Ik ben nog steeds van plan een boek te kopen. Ik kwam uit op de volgende boeken:
- The Jazz Theory Book van Mark Lavine*
- The Advancing Guitarist van Mick Goodrick
- The Serious Jazz Practice Book van Barry Finnerty*

*: Deze boeken zijn niet toegespitst op de gitaar of wel?
Iemand verder ervaringen met deze boeken?


jazz theory book heb ik, is wel ok.
advancing guitarist heb ik een tijd geleend van mijn toenmalige leraar, is meer een 'plan van aanpak'-achtig boek.

The_syphon
30 januari 2007, 00:36
Of zou het toch verstandiger zijn om een method te nemen, zoals the complete jazz guitar method van christiansen (Mel bay) om jazz onder de knie te krijgen. Een boek toegepitst op jazz en gitaar.

guitartub
3 februari 2007, 16:30
Zoals Jimi al zei: Jazz leer je het beste bij een docent. Nu heb je al een paar maal verteld dat je les hebt maar ik krijg een beetje het gevoel dat je van hem niet de antwoorden krijgt die je zoekt. Ikzelf heb vele jazzboeken maar er zijn nu eenmaal (Theoretische en Harmonische in relatie tot Improvisatie) dingen die je op jezelf niet gemastered krijgt. Ik ben zelf les gaan nemen bij een bevoegde docent en sindsdien vallen er een boel dingetjes op zijn plaats.