PDA

View Full Version : Jazz-nummer met solo gezocht



The_syphon
23 januari 2007, 17:14
Ik ben op zoek naar een mooi jazz-nummer waarbij veel akkoordenwisselingen gebruikt worden en waarin een solo gespeeld wordt, denk bijvoorbeeld aan nummers van Barney Kessel, John Scofield, Frank Gambale. Het probleem is echter dat deze nummers nergens uitgetabt te vinden zijn. Heeft er iemand suggesties?

Bvd,
Jelle

Hiddie
23 januari 2007, 18:08
Ik ben op zoek naar een mooi jazz-nummer waarbij veel akkoordenwisselingen gebruikt worden en waarin een solo gespeeld wordt, denk bijvoorbeeld aan nummers van Barney Kessel, John Scofield, Frank Gambale. Het probleem is echter dat deze nummers nergens uitgetabt te vinden zijn. Heeft er iemand suggesties?

Bvd,
Jelle

Is het puur alleen voor gitaar? Want misschien weet ik wel wat, maar dan moet ik wel ff zoeken en het heeft geen zin te zoeken als je het achteraf niet nodig hebt.

guitartub
23 januari 2007, 18:52
Ik kan je het GREAT BIG GUITAR TAB boek aanraden. dit betreft 35 uitgewerkte stukken in noten en tab. ISBN 0-7119-9220-7 van
WISE PUBLICATIONS.

Little Jay
23 januari 2007, 18:59
Check hier eens:
http://www.alisdair.com/educator/transcriptions.html

Vandaar uit kun je naar een hoop sites waar gratis transcripties staan! Akkoorden genoeg in elk geval... ;-)

Succes!

The_syphon
23 januari 2007, 19:06
Bedankt voor de reacties.

Ik heb een Realbook een fakebook. Maar het gaat er meer om dat ik een beeld krijg hoe jazzsolo's in elkaar zitten. Uitsluitend improviseren in Mineur, majeur, dorisch is niet voldoende. Mijn leraar zei dat ik zelf maar met een mooi nummer moest komen om te spelen. Ik dacht zelf aan een nummer van Barney Kessel, maar die kan ik dus nergens uitgetabt vinden (guitarpro/powertab/ultimate-guitar.com, etc). Het gaat dus puur om de gitaartab, contrabas, piano e.d. zijn secundair.

guitartub
23 januari 2007, 20:01
Toch eens kijken naar dat boek wat ik je opnoemde. Als het om stijlvoorbeelden van verschillende gitaristen gaat, zoek dan naar MASTERS OF JAZZGUITAR van Joachim Vogel (ISBN 3-927190-22-5). Dit boek bevat 250 licks in de stijl van Eddie Lang tot Frank Gambale, min of meer in chronologosche volgorde.

Little Jay
23 januari 2007, 21:15
3 pagina's uitgeschreven het nummer You Go To My Head van Barney Kessel:
http://homepage.mac.com/alex_rogowski/iblog/C1713049503/E1042694311/index.html

En het nummer Minor Mood:
http://homepage.mac.com/alex_rogowski/iblog/C1713049503/E371277199/index.html

-=JEROEN=-
23 januari 2007, 22:44
op gehoor leren spelen ipv tabs na spelen :soul:

The_syphon
24 januari 2007, 01:04
Bedankt Little Jay voor de tabs!!

Little Jay
26 januari 2007, 08:43
Graag gedaan! Ben zelf momenteel ook op zoek naar tablatuur van riffs, licks, solo's etc op jazz-gebied. Inderdaad is een solo op gehoor uitzoeken een hele goede oefening, maar het zal wel mijn gebrek aan talent en m'n luiheid zijn dat ik het toch wel lekker vind om ook blazmuziek te hebben.... :-). Dat is weer goed voor je leesvaardigheid trouwens, ook nooit weg.

Misschien nog een tip om uiteindelijk de partijen toe te passen: meespelen met Aebersold begeleidingstracks! Jamey Aebersold heeft van bijna alle jazz-standards begeleidingstracks opgenomen, en erg goed!
(Enne.... down te loaden! Is illegaal, foei.....)

Play on!

thefox
26 januari 2007, 11:07
Cool!, thx voor de tip :) Vriend van me is afgelopen zomer naar de summerschool van Aebersold geweest, dat was echt een aanrader!