PDA

View Full Version : Feedbackloop



Swan
23 januari 2007, 16:54
Hey, ik heb vandaag m'n feedbackloop afgemaakt en vroeg me af of er meer mensen zijn die deze dingen gebruiken...
ik heb em in n behuizing met twee fuzzes (one knob fat fuzz van dragonfly, die trouwens erg goed klinkt!) gebouwd...
wat testjes gedaan met die twee fuzzes, n delay en n phaser in de loop gedaan en je krijgt me toch n bak noise, precies wat ik wou dus, zijn er suggesties om in de loop te plaatsen?

wat piccies..

http://i99.photobucket.com/albums/l300/zenovdb/0701230007-2.jpg

http://i99.photobucket.com/albums/l300/zenovdb/07012300052.jpg

Swan
23 januari 2007, 16:55
interieur...
hij is trouwens in een oude cdrom drive gebouwd..
en de fuzz heeft 2 inputs om zowel zang als contactmic te kunnen aansluiten :)
nog n mod; switchable clipping ledjes op de 'return' zodat als de feedback te hoog wordt het wordt afgekapt en volume fuzz wordt..

http://i99.photobucket.com/albums/l300/zenovdb/0701230001-2.jpg

http://i99.photobucket.com/albums/l300/zenovdb/0701230003-2.jpg

Tristan
23 januari 2007, 18:38
Haha, dikke vette shit!!! :rockon:
Ik begrijp echt geen hol van wat dat ding nou doet maar ik vind het nu al cool, wat een stoer idee om het in een oude cd-rom drive te bouwen... :D

Swan
23 januari 2007, 18:45
hehe
nou t zijn eigelijk 2 pedalen in 1;
-n feedbackloop, eigelijk n true bypass kastje met mogelijkheid tot de effecten te laten feedbacken; n deel (te bepalen met potmeter) van de 'return' gaat terug naar de 'send'... dit geeft hele vage geluiden en noise :)
-2 fuzzes achter elkaar, de 'one knob fat fuzz' van dragonfly (http://aronnelson.com/gallery/albums.php), die overigens erg aan te raden is! mooie dikke fuzz en lekker simpel om te bouwen... deze 2 achter elkaar geven n square wave achtig geluid :)

Joey Handsome
23 januari 2007, 18:55
Gaaf ding zeg. Precies wat er ook nog mist in mijn bescheiden pedalen verzameling. Is dat nou duur om te fabriceren? Zou ik, als complete electronica n00b, dat ook kunnen aan de hand van een schematje? In andere woorden, is het zo simpel als 'verbind het groene draadje aan de rode?'.

Negative K3 fan
23 januari 2007, 19:06
als je het systematisch aanpakt is het vrij simpel lijkt me... zowel die fuzz als de loop bevatten geen geavanceerde electronica bestaande uit honderden onderdelen. Een beetje handigheid met een soldeerbout is wel nodig.

Tristan
23 januari 2007, 19:07
@Swan:
Ah, wat ik al zei dus, dikke vette shit... :D
Cool man, dus als ik het goed begrijp heb je er twee dezelfde Fuzzes achter elkaar ingebouwd en samen geven die een square wave achtige klank?
Een ding dat ik dan nog niet helemaal begrijp zijn die "zang/contactmic ingangen", ga je hem ook met zang gebruiken dan?
Een ander ding dat ik ook nog niet helemaal begrijp zijn die "switchable clipping ledjes die als de feedback te hoog wordt het afgekapt wordt en volume fuzz wordt"...
Dat klinkt heel interessant, ik neem aan dat zo'n feedback kastje hetzelfde werkt als feedback op een analoge delay, maar door deze schakeling neemt het volume dus maar tot op zekere hoogte toe begrijp ik?
Waarom schakelt hij dan eigenlijk over naar de fuzz, wat doet dat dan met het geluid?
Tsja, veel vragen, ik weet het, maar ik vind het gewoon een heel interessant en cool ding en wil zelf misschien ook wel iets doen met zo'n feedback looper, dus vandaar de interesse... :)
Ennuh, ik zeg clipjes!!! :rockon:

Swan
23 januari 2007, 19:26
@joey: zo'n looper is best te doen zonder kennis, wel n goed projectje om mee te beginnen!
op http://experimentalistsanonymous.com/board/viewtopic.php?t=134 vind je n hele hoop info en verschillende layouts

@tristan:

ja door de extreme fuzz krijg je n beetje n synht gevoel :)
en idd, we gaan t gebruiken met zang, doen we fuzz en delay overheen, en als je dus enorme noise maakt met die feedbackloop dan kan je door je zang de 'muur van geluid' nog beinvloeden .. die contactmic is geplaatst op een ijzer doosje met spijkers er in, door daar mee te rammelen etc. vangt dus de contactmic de trilling op en stuurt t ook door de loop.. takkeherrie dus :P
zo'n contactmic wordt vaak gebruikt in de noisescene...wat ik ook wel es doe is hem tegen mn strottehoofd te houden en te neurien.. dan krijg je hele vreemde tonen...

de clipping leds zijn zo geplaatst dat als het voltage van het signaal wat langs ze gaat te hoog wordt dat ze dan 'aan' gaan, ze clippen dan het signaal, kan je ook met andere diodes doen, t is eigelijk t idee van n simpele distortion... in dat topic van experimentalists ano. staat er ook t een en ander op...
ik heb die diodes ff schakelbaar gemaakt zodat ze niet gaan clippen als ik dat niet wil...

ik gebruik dit ding dus behoorlijk extreem, maar je kan er ook 'normalere' dingen mee doen met modulatiepedalen enzo..
heb n clipje gemaakt maar ff geen ruimte om up te loaden dus als iemand hem wil hosten voor me?

Swan
23 januari 2007, 22:24
clipje (http://www.lucid-dreams.org/z1o/nomorenoiselord.mp3)
let op, dit is dus erg extreem, gewoon pure noise, geen gitaar alleen contactmic en veel gedraai aan de knopjes, gewoon n uitprobeersel..
in de loop zaten twee fuzzes, n delay en n phaser

Joey Handsome
24 januari 2007, 00:15
He, je link doet het helaas niet.

BTW, wat is een contactmic?

Swan
24 januari 2007, 00:24
sorry, nu moet ie t wel doen...
contactmic is eigelijk een piezo elementje, vangt dus trilling op; ik gebruik hem in n ijzer doosje met spijkers :)

Joey Handsome
24 januari 2007, 00:32
Dat klinkt behoorlijk ruig. Ook best wel synthachtig en daar houd ik wel van.

Is dat ding nou een beetje onder controle te houden, of zijn de geluiden echt heel erg random? Dat is denk ik wel een essentieel iets bij zo'n ding wil je er een beetje een gave bruikbare noise laag mee maken.

Heb je hem nu door een gitaarversterker heen gehaald of recht de mixer in gestopt?

Swan
24 januari 2007, 10:27
hey
ja t is best wel controleerbaar, maar moet er nog mee leren omgaan, t kan best snel uit de hand lopen...
dit was via Vamp naar de geluidskaart... de vamp kon t volgens mij niet helemaal aan en gaf al die white noise erbij...

Swan
24 januari 2007, 12:16
net nog n testje gedaan met die twee 'OKFF', m'n fuzzfactory en m'n Parallel Universe in de loop, geeft bizarre bleepy soundscapes die je kan beinvloeden door aan knopjes te draaien :)

Tristan
24 januari 2007, 21:21
clipje (http://www.lucid-dreams.org/z1o/nomorenoiselord.mp3)
let op, dit is dus erg extreem, gewoon pure noise, geen gitaar alleen contactmic en veel gedraai aan de knopjes, gewoon n uitprobeersel..
in de loop zaten twee fuzzes, n delay en n phaser

Wow, vet! :D
Die Fuzz klinkt inderdaad erg goed, heel vet maar niet zompig, inderdaad precies een heel rauw square wave geluid, heel gaaf...
Wat ik me afvraag, als je geen gitaar hebt gebruikt...
Hoe krijg je dan die diepe bassen en kan je die ook controleren, dus bepalen wanneer ze komen en welke toonhoogte ze hebben?
Dezelfde vraag ook voor die hoge squeels, lijken soms wel sirenes of iemand die schreeuwt ofzo, ontzettend cool...
Leuk ding man, ik wil ook wel zoiets, weet je waar je zo'n feedbackloop kan kopen? (ik ben echt helemaal niet handig met solderen en electronica enzo)
Wat is een Parallel Universe by the way?

Swan
25 januari 2007, 14:04
hey,
die lagere tonen creeer ik door te neurien tegen de contactmic ;)
die serines is mn behringer phaser die ik n beetje heb gemod waardoor hij zelf krijsende tonen maakt :)
je kan t echt met alles doen, ik gebruik bijv. ook eierwekkers en elec. tandenborstels etc :D

ik kan low budget zo'n feedbackloop voor je maken, moet je me ff mailen op zenovdb@gmail.com :)

thekid
29 januari 2007, 18:38
dus met zoon feedback loop verkrijg je eigenlijk het geen wat jimi deet door tegen de versterker aan staan te rijen of zit ik nu effe fout.

en kan je ook alleen een feedback pedaaltje maken zonder die fuzz en disortion bij .

Swan
29 januari 2007, 22:24
dus met zoon feedback loop verkrijg je eigenlijk het geen wat jimi deet door tegen de versterker aan staan te rijen of zit ik nu effe fout.
ja daar zit je effe fout

en kan je ook alleen een feedback pedaaltje maken zonder die fuzz en disortion bij .
yup

thekid
29 januari 2007, 22:37
mss kom ik nu zeer dom over maar kan iemand ff uitlegge wat feedback doet met wat het te vergelijken is

Tristan
29 januari 2007, 22:42
Het is een beetje vergelijkbaar met de feedback knop op een (analoge) delay, als je deze heel hoog zet dan gaat het geluid helemaal door elkaar lopen en wordt ook steeds harder, er kunnen zich nog meer vreemde geluiden voordoen...
Een feedbackloop laat je dit in plaats van alleen met een delay ook met andere pedalen doen zodat je er weer andere geluiden mee kan maken...

De feedback die jij bedoelt is het gepiep/de sustain als je je versterker hard zet en de gitaar bijvoorbeeld naar de versterker richt...

Swan
29 januari 2007, 23:45
precies :)

thekid
30 januari 2007, 19:37
oke merci manne nu ist me wel duidelijk