PDA

View Full Version : P-90 installeren/hout verwijderen



DaveItUp
23 januari 2007, 16:26
Ik heb een 60s epiphone olympic. Er zitten nu 2 single coils in(zelfde als een gibson melodymaker) en ik wil r een enkele p-90 in. So far simpel :)

Er moet echter wat hout verwijdert worden in de elementruimte om de p-90 te installeren. Waar doe ik dit mee en is het verstandig dit zelf te doen? Ik wil natuurlijk niet dit ouwe beestje in 2en zagen hehe.

Als ik dit dan voor elkaar heb, dan moet r een nieuwe slagplaat op. De omtrek lukt wel, maar het elementgat voor de p-90....hoe krijg ik die precies op de goede plaats. Zijn r handige trucs voor?

Graag advies(of iemand die t wel wil doen natuurlijk). De gitaar is nu nauwelijks bruikbaar op gigvolume's. Ook een klein beetje weinig output.

Heb een foto bijgevoegd van een Amerikaan die dit bij dezelfde gitaar al gedaan heeft:

http://www.takkeherrie.nl/epi90.jpg

kiem
23 januari 2007, 18:06
houtverwijderen gaat t beste door te vrezen, met een bovenfrees bv, zo kan je netjes de diepte instellen enzow, je zou t eventueel ok kunnen bijtelen, maar dat word bijna zeker weten minder netjes, en tis dan erg moeilijk om de diepte mooi te krijgen.

Luke-wannabe
23 januari 2007, 19:00
Nee dont doe it! Zonde van zon ouwe man!

up-guitarman
23 januari 2007, 19:13
Mm, kzou het toch ook niet doen bij zo'n oude epi hoor ...

G.G.
23 januari 2007, 19:21
Simpel klusje, markeer het midden van je slagplaat, meet de maten van de P90, dremel/vijl dat gat in de slagplaat.

Leg de slagplaat op het hout en teken het gat af.

Dan met een bovenfrees (kan uit de losse hand aangezien er een slagplaat over komt) het gat uitfresen en klaar.....

Geen bovenfrees? Gaatjes boren met een bvoortje dat op diepte is ingeteld met een tapeje of in de kolom. Daarna beitelen en niet dieper dan de geboorde gaatjes.

madman
23 januari 2007, 19:48
ik zou het ook niet doen, eerder de zaak shielden en de pickups wax-potten... scheelt behoorlijk...

Cocobolo
23 januari 2007, 20:04
Graag advies(of iemand die t wel wil doen natuurlijk).

Mocht je het willen doorzetten en je durft het toch niet aan, dan wil ik je wel helpen hoor :)

DaveItUp
23 januari 2007, 21:03
De olympic heeft al een nasty neckbreak gehad vroeger en is redelijk beat up(op een mooie manier) dus de waarde maakt niet uit. Gaat nooit meer weg ook. Buiten dat, er gaat een klein stukje hout weg. De originele slagplaat laat ik met alle electronica compleet intact.

Noid
23 januari 2007, 22:42
De olympic heeft al een nasty neckbreak gehad vroeger en is redelijk beat up(op een mooie manier) dus de waarde maakt niet uit. Gaat nooit meer weg ook. Buiten dat, er gaat een klein stukje hout weg. De originele slagplaat laat ik met alle electronica compleet intact.
Ik zou dezelfde afweging maken: liever een lekkere player, dan een vintage muurhanger. Goed dat je de originele slagplaat intact laat trouwens, zodat je hem altijd nog terug kunt bouwen naar origineel.

DaveItUp
23 januari 2007, 23:06
Precies. Hij ziet er echt gaaf uit met gebarste lak en verkleurde cherry lak(donkerrood-bruin achtig).

De nek is echt heerlijk overigens :)