PDA

View Full Version : Can't stop!... maar hoe?



Badman
23 januari 2007, 16:02
Hey,

Kan iemand me uitleggen hoe ik deze, toch wel leuke intro ;), speel van de Red Hot Chili Peppers? John speelt het al strummende, en demp de snaren af die hij niet nodig heeft... klinkt simpel, maar vooral heel vet als je het goed doet. Maar hoe doe je dat? Kan iemand me tips geven of een degelijke tab aanbevelen? Ik speel al 2,5 jaar, nog niet zo lang, en van een gitaarleraar heb ik al te horen gekregen dat het niet zo simpel is voor een beginnende gitarist, misschien moet ik het nog even opzij houden :).

Bij mij klinkt het gewoonweg niet: ik strum constant door al m'n gedempte en niet gedempte snaren heen (moet ik dat wel doen?), maar het is eerder een wirwar van weet-ik-veel-wat...

Alvast bedankt!

jaspie
23 januari 2007, 16:53
Het is indd wat je zegt, alle snare met je linkerhand muten die je niet wil horen. Zorg er dus voor dat alle snaren perfect gemute zijn. De tabs die op internet staan kloppen meestal wel redelijk voor dat nummer. Het is nie super moeilijk hoor, gewoon even oefenen.

robthg1
5 april 2007, 10:09
hey badman.

op youtube moet je even zoeken op mijn gebruikersnaam: robthg
in mijn favorite videos staat een tutorial van can`t stop. Ik heb ook een videolesson op een site gehaald (maar moet je wel betalen met creditcard). Daarin wordt helaas niet de muting technieck uitgelegd. maar door oefenen kreeg ik hem onder de knie (voor zover mogelijk is). Als je wil geef ik die site door. mail me maar.

Badman
5 april 2007, 12:26
Hey, heel hard bedankt!

Ik vind je useraccount niet direct terug in youtube (zoeken op useraccount zie ik niet direct staan, mss kijk ik erover), maar ik veronderstel dat je het op deze video hebt: http://www.youtube.com/watch?v=Vw8ZTDwWyF4

Blijkbaar nog niet zo lang gelden gepost, maar alvast een grote hulp om het zo exact mogelijk te doen... alleen lijkt hij idd niet de mutetechniek toe te passen bij de riff na de intro... dan maar zelf eens proberen :)

hendrix2
5 april 2007, 13:03
bekijk deze eens
klikhier (http://www.youtube.com/watch?v=yowZ6zrV8UM)

zo hoort hij gespeeld te worden

drap
7 april 2007, 20:20
bekijk deze eens
klikhier (http://www.youtube.com/watch?v=yowZ6zrV8UM)

zo hoort hij gespeeld te worden

Maar hij klopt niet zoals ie daar gespeeld wordt. Ik heb het tablature boek van By The Way en daar staat Can't Stop heel anders beschreven. Dat ie 'm met de duim op de laagste snaren speelt is al apart, omdat je 'm nagenoeg in z'n geheel als een soort barré kunt spelen, omdat dan juist het muten veel makkelijker is. Ook de gebruikte noten op de hals is wat apart. Hij klinkt wel net zo, dat geef ik toe en zo gezien maakt het verder niet uit.

De moeilijkheidsgraad zit 'm ook niet zo zeer in het dempen van de noten, maar in de aanslag. Je moet keihard op en neer aanslaan en dan nog de juiste snaren raken. Dat vergt wel enige oefening.

hendrix2
7 april 2007, 20:54
Maar hij klopt niet zoals ie daar gespeeld wordt. Ik heb het tablature boek van By The Way en daar staat Can't Stop heel anders beschreven. Dat ie 'm met de duim op de laagste snaren speelt is al apart, omdat je 'm nagenoeg in z'n geheel als een soort barré kunt spelen, omdat dan juist het muten veel makkelijker is. Ook de gebruikte noten op de hals is wat apart. Hij klinkt wel net zo, dat geef ik toe en zo gezien maakt het verder niet uit.

De moeilijkheidsgraad zit 'm ook niet zo zeer in het dempen van de noten, maar in de aanslag. Je moet keihard op en neer aanslaan en dan nog de juiste snaren raken. Dat vergt wel enige oefening.

Je hebt gelijk drap! Ik keek niet erg aandacht naar het videootje, ik luisterde alleen maar...daardoor leek het wel goed.

Overigens zijn tablatuur boeken wel niet altijd te vertrouwen. Dikwijls spelen ze het in het echt anders.

drap
7 april 2007, 21:49
Nee klopt, ook in tablature boeken ondervind ik wel eens een eigen interpretatie. Klopt inderdaad lang niet altijd.

Dit is zoals hij in het tablatureboek staat beschreven die ik heb:

Eerst dit 4 keer:

-|-------------------------------------------------------------------
-|-------------------------------------------------------------------
-|------7--9---------7-x-9------------7--9---------7-x-9----7--------
-|--------------------------------0---------0-0-0-----------x--0-0---
-|-7-7--------7-7-7--------7-7-7----------------------------0--------
-|-------------------------------------------------------------------


-|-------------------------------------------------------------------
-|-------------------------------------------------------------------
-|----7--9----------7-x-9--7--------7--9---------7--x-9--9------------
-|----x-------------x-x----x--------x-------------x--x----x------------
-|----x-------------x-x----x--------x-------------x--x----x------------
-|-7--7-----7-7-7--7-x----7-7-7-8--8-----8-8-8--8--x----8-8----------


En dan:


-|--------------------------------7-----7-----7-----7-----7-----x--x-
-|----------------------------------8-----8-----8-----8-----8---x--x-
-|----7--9----------7-x-9--9-9---------9-----9-----9-----9-----x--x-
-|----x-------------x-x-----------------------------------------------
-|----x-------------x-x-----------------------------------------------
-|-7-7------7--7-7-7-x-----------------------------------------------


Maar pin je er niet teveel op vast, ook Frusciante speelt 'm elke keer weer anders. De riff heeft ook een losse schwung. Ik speel 'm ook niet precies zoals de tab.

robthg1
8 april 2007, 23:50
oh ja. nog een tip. Sla alle snaren aan! dat is de manier waarop Frusciante het speelt. Het makkelijkst is om dit strumming patern aan te houden. zie tab hierboven voor welke posities:

D,U D,D D,U,D,D,D U,D,U,D D,D

snap je hem?

Badman
9 april 2007, 19:59
Begin het eindelijk wat te snappen, alleen klinkt het nu totaal niet op m'n 57 omdat de fretbuzz er teveel doorkomt. Misschien moet ik de actie maar wat verhogen, alhoewel ik dit dan ook alleen maar zou doen voor dit nummer, mss nogal stom want ik vind hem net lekker spelen nu :)

drap
9 april 2007, 20:20
Voor het funky werk zou ik persoonlijk sowieso de aktie op m'n gitaar verhogen. Dat speelt lekkerder bij harde aanslagen, het bend makkelijker en een ander bijkomend voordeel, je klank wordt er veel voller van. Frusciante heeft bijv. ook een redelijk hoge aktie op al z'n gitaren.

jaspie
10 april 2007, 13:58
dat filmpje wat hendrix2 gaf klopt juist precies met hoe frusciante hem speelt. Hij gebruikt zen duim voor de lagere noten(ik zelf doe het nie want men duim is te kort, ik gebruik hem om te muten)

http://www.youtube.com/watch?v=frSYw-gNTys daar ziej het af en toe wel

drap
10 april 2007, 14:21
dat filmpje wat hendrix2 gaf klopt juist precies met hoe frusciante hem speelt. Hij gebruikt zen duim voor de lagere noten(ik zelf doe het nie want men duim is te kort, ik gebruik hem om te muten)

http://www.youtube.com/watch?v=frSYw-gNTys daar ziej het af en toe wel

Nee hoor, hij gebruikt z'n duim alleen om de lage E te muten. Als ie van de 7e naar de 8e gaat op de lage E zie je het goed dat ie dat niet met z'n duim doet.

Badman
10 april 2007, 17:27
Nog eens bedankt voor de tips allemaal jongens! Ik denk dat ik de actie op m'n Lite Ash wat ga verhogen en dan kan ik die gebruiken voor dit nummer te oefenen... veel gebruik ik ze anders toch niet meer :)

johnfrusciante2
13 april 2007, 19:05
http://img406.imageshack.us/img406/1199/canstoplf2.jpg
en dan op 9e fret met je vingers
http://img337.imageshack.us/img337/844/canstop2mu9.jpg

Erik

jaspie
13 april 2007, 19:42
en wat zeggen die plaatjes?

jonesd
13 april 2007, 19:51
oh ja. nog een tip. Sla alle snaren aan! dat is de manier waarop Frusciante het speelt. Het makkelijkst is om dit strumming patern aan te houden. zie tab hierboven voor welke posities:

D,U D,D D,U,D,D,D U,D,U,D D,D

snap je hem?


Het lijkt mij correcter om heel de tijd d,u,d,u,... te spelen. Dan geraak je makkelijker in de groove...

Rechterhand moet eigenlijk volledig afhankelijk van linkerhand constant dezelfde aanslag spelen.

Voor de rest inderdaad muten wat je niet wil horen.

johnfrusciante2
13 april 2007, 20:02
en wat zeggen die plaatjes?
Even laten zien hoe frusciante het meestal doet;)

robthg1
16 april 2007, 21:49
Het lijkt mij correcter om heel de tijd d,u,d,u,... te spelen. Dan geraak je makkelijker in de groove...

Rechterhand moet eigenlijk volledig afhankelijk van linkerhand constant dezelfde aanslag spelen.

Voor de rest inderdaad muten wat je niet wil horen.

d,u,d,u heel de tijd lijkt me juist mee uit de groove. Zal wel aan mijn manier van aanleren zijn. Ik krijg in ieder geval met het strumming ritme zoals mijn post eerder exact dezelfde sound.