PDA

View Full Version : Pantera - Shattered en totale downpicking waanzin..



Timksy
23 januari 2007, 15:27
Ey,

Ik ben bezig downpicking te leren, een techniek populair bij Metal. Het valt me niet makkelijk maar op zich boek ik wel vooruitgang. Ik heb ook al verschillende topics gelezen van ander volk dat ook moeite heeft met deze techniek op hoge snelheid. Zeer berucht is uiteraard, hoe kan het ook anders, de CD Master of Puppets waarmee Hetfield laat zien wie er de koning is van de downpick!
Echter, wat ik nou tegen ben gekomen:
Pantera's Dimebag die het nummer Shattered speelt, 8ste noten downpicking op 242 BPM!!
Aaaargh!!!
MOP piekt op 220....
Ik heb noch op Youtube, noch op google video een filmpje gevonden van iemand die dime's ritme-partij speelt.
Als er mensen hier zijn die het kunnen spelen (nou?), neem het op, ik wil het zien!! :D

Grtz, Timsky

Soulflyhigh
23 januari 2007, 18:25
Bedoel je die riff echt aan het begin?

Trocar
23 januari 2007, 21:49
En hoe weet je zo zeker dat dat downstrokes zijn?

Timksy
24 januari 2007, 11:34
Ik bedoel de riff die begint als die vent begint te zingen, dat is ongeveer 30 seconden na het begin van het nummer. Ik denk dat ie downstrokes speelt omdat het: A zo klinkt, en B omdat de riff met alternate picking niet veel makkelijker te spelen is.
De tab, die overgens zeer goed is, heb ik van: http://www.powertabs.net/ .
ik zou zeggen: download en huiver...

Reel Big Fish
24 januari 2007, 12:56
Bedoel je soms die riff als ie zingt van: "Everyone's dying... This world is shattered, all Shaatteeeeeeeeeeeeeereed"?

Die kickt inderdaad ass!! :D

Trocar
24 januari 2007, 22:38
Ik bedoel de riff die begint als die vent begint te zingen, dat is ongeveer 30 seconden na het begin van het nummer. Ik denk dat ie downstrokes speelt omdat het: A zo klinkt, en B omdat de riff met alternate picking niet veel makkelijker te spelen is.
De tab, die overgens zeer goed is, heb ik van: http://www.powertabs.net/ .
ik zou zeggen: download en huiver...

Ah okay, ik dacht dat je het allereerste stuk bedoelde.

Mij lukt het net; heb eerder een probleem met het 'slide-melodietje' dat er tussendoor komt dan met die downstrokes.

Timksy
25 januari 2007, 12:53
ok..
nou, doe je goed, zou ik zeggen. Ik denk niet dat ik 't ooit zal kunnen spelen.. niet dat dat persee nodig is natuurlijk.
Hoe lang speel je eigenlijk al gitaar?

Trocar
25 januari 2007, 14:11
Ik speel denk ik een jaar of 8/9. En er zijn veel dingen die ik níet kan hoor! ;)
Maar ik denk meestal dat als je iets erg graag wilt kunnen spelen en je zet je er voor in, dat het uiteindelijk wel lukt - al kan het wel wat tijd en oefening kosten. (Of het waar is durf ik niet te zeggen, maar het motiveert me wel :) ). 'Just go for it!'

Gitaro
25 januari 2007, 15:27
8e noten op 240+ bpm?! Nou, daar zou ik me echt niet aan wagen! Dan oefen ik liever op hardere upstrokes, hehe. Het lijkt me trouwens wel sterk dat dat gedownpickt wordt, maargoed ik acht het niet onmogelijk ofzo.

Rinze
25 januari 2007, 15:38
Dime moest ook altijd aardig wat sterke drank op hebben voor ie ging spelen, heb ik gelezen. Vroeger speelde ik ook vrij snel en naar beneden. Door aan je techniek te werken kun je snelheid winnen. Belangrijk is dat je ontspannen speelt. Ik speelde vaak op kracht en dat leverde me een peesschede-ontsteking aan de rechterduim op, geloof me, dat wil je niet hebben. Daarna ben ik nog meer op techniek gaan focussen, en toch ook meer alternate picking gaan toepassen. Als je daar op oefent, kun je het geluid van downpicking behoorlijk benaderen. Iedereen heeft qua snelheid een plafond, als je dat gaat forceren vraag je om moeilijkheden, het wordt dan net als met topsporters: op een gegeven moment moet je aan de doping. Als we vroeger optraden dronken we nogal wat, en dan konden mijn spieren het wel aan, waarschijnlijk doordat je ontspande en doordat eventuele pijnprikkels niet doorkwamen. Door die ontsteking heb ik toen een jaar bijna niet kunnen spelen, een fles opendraaien deed al ontzettend pijn...

Gitaro
25 januari 2007, 15:48
Dat is kut! Wel erg interessant om te lezen. Zo heb ik er nooit bij stilgestaan.

Rinze
25 januari 2007, 17:56
Dat is kut! Wel erg interessant om te lezen. Zo heb ik er nooit bij stilgestaan.

Nou, het is niet de bedoeling om schrik aan te jagen of zo, maar wanneer je snel downpicking veel toepast ben je wel bezig met een soort topsport, waar het menselijk lichaam niet op berekend is. Ook belangrijk om op te letten is trouwens je hele lichaamshouding tijdens het spelen, ik ben destijds uiteindelijk naar de fysiotherapeute van het conservatorium in Groningen geweest, die meteen zei dat het aan mijn houding lag. Ik stond namelijk hoofdzakelijk op één been, waardoor de spanning niet goed verdeeld werd en bepaalde spieren en pezen meer belast werden dan andere. Ik ben daarna daar op gaan letten en verdomd, het scheelde enorm...

Dus: niks mis met snel downpicken maar let op je techniek en op de signalen die je lichaam je geeft. Krijg je pijnklachten die niet snel over gaan, structureel worden bij bepaalde akties of zelfs chronisch worden, doe daar dan wat mee. Wanneer je niet zoveel of vaak speelt is het risico minder, als je veel speelt moet je gewoon opletten.

Een jaar geleden was er een documentaire over blessures bij musici (klassiek, dus), bleek dat een behoorlijk deel moet stoppen voor ze met pensioen kunnen. Een niet onaanzienllijk deel werd zelfs doof... Maar ook veel rug-, gewrichts- en spierklachten.

Verder: gewoon veel oefenen, ik begon altijd op een laag tempo en voerde dat steeds een beetje op, tot ik weer een stapje verder kon gaan zonder uit het ritme te raken of te verkrampen. Studeer je je riffs op deze manier in, dan maak je ze je meer eigen dan wanneer je meteen op de beoogde snelheid speelt. Daar zitten twee voordelen aan: je hebt de riff veel beter in je systeem waardoor je hem ontspannener speelt en hij zal veel solider klinken. Je ziet vaak bij mensen die heel snel willen dat ze eigenlijk elke riff afraffelen, dan klinkt het niet echt lekker, de kracht zit er dan ook niet in. Als de hele band dan ook nog eens zo speelt wordt het niet strak, het klinkt dan vaak als een wedstrijdje wie er het eerst is. Tenslotte kan alternate picking ook heel vet klinken, alleen wel anders. Sommige riffs klinken dan bijna nog vetter, minder krampachtig en stijf ook, op de een of andere manier swingender.

Rinze
25 januari 2007, 18:20
O ja, nog vergeten: bij het stap voor stap je eigen maken van een riff is het tellen van zeer groot belang, alsje hem langzaam speelt meetellen zodat je precies in je systeem krijgt op welk deel van welke tel welke up- of downstroke zit. Een leuke variant is dan te proberen de riff te spelen terwijl je de up- en downstrokes omwisselt. Ook handig voor als je bij het spelen een slagje mist, kun je als je er handig in bent tot je verbazing ineens zomaar de riff "andersom" spelen. Alles om de boel zo soepel en overtuigend mogelijk te spelen... of omdat je een freak bent natuurlijk:rockon: