PDA

View Full Version : Van C# naar E



Chezzy
23 januari 2007, 13:11
Hallo,

Ik heb nu een jaar of 2 mijn Les Paul Classic in C# getuned. Nu zit ik er over te denken om hem weer naar E te tunen (met nieuwe dunnere snaren).
Nu vroeg ik mij af of ik dit zomaar kan doen, of dat ik echt moet oppassen? Ik kan mij voorstellen dat het toch een verschil is voor zo'n houten nek.

Tips?

Alvast bedankt!

Riky
23 januari 2007, 13:22
Hallo,

Ik heb nu een jaar of 2 mijn Les Paul Classic in C# getuned. Nu zit ik er over te denken om hem weer naar E te tunen (met nieuwe dunnere snaren).
Nu vroeg ik mij af of ik dit zomaar kan doen, of dat ik echt moet oppassen? Ik kan mij voorstellen dat het toch een verschil is voor zo'n houten nek.

Tips?

Alvast bedankt!

In principe moet dit geen probleem zijn... Ik stem mijn gitaar ook wel eens anders... Je hals zal er echt niet van doormidden knappen hoor :)
Maar zoals altijd met snaren vervangen... doe het wel met beleid!

FruscianteFan
23 januari 2007, 13:25
Als je dunnere snaren neemt zal het niet zo'n probleem zijn voor de hals.

Chezzy
23 januari 2007, 13:46
Okay, mooi!
En dan gewoon met dunne e beginnen, die vervangen en dan omhoog werken?

Sorry voor deze beginner vragen :$.

AgileGhost
23 januari 2007, 13:53
Ik zou eerst alle oude snaren ontspannen (geleidelijk, zodat op de verschillende gedeelten van je hals de spanning gelijk afneemt). Dan de snaren eraf, en dan alle snaren er slap op. Vervolgens alle snaren een stukje aanspannen, dan weer alle snaren een stukje, etc.

pol
23 januari 2007, 14:50
dat maakt allemaal niet uit hoor, ik haal mijn snaren er altijd allemaal tegelijk af als ik de hals wat wil schoonmaken, en er is nog nooit een hals door kromgetrokken.

Hector_Tsolodimos
23 januari 2007, 15:16
neem zoals je al zelf zegt dunnere snaren, dan moet het niet zoŽn heel groot probleem zijn
wel is het zo, denk ik, dat de kans groot is dat je hem, opnieuw af moet laten stellen.. of zelf afstelt, als je er veel verstand van hebt