PDA

View Full Version : Cleaner spelen?



DonPingu
23 januari 2007, 12:29
Hallo,

Ik speel zo'n anderhalf jaar en ik merk dat het nogal rommelig klinkt als ik met wat tempo probeer te soleren. Ik probeer nu ook wat sweep picking en daar merk ik dat ook. Als ik wat langzamer speel is er geen probleem.

Dit komt blijkbaar doordat ik bij het snel spelen mijn vingers van mijn linkerhand zo snel van de snaren moet halen dat die niet gedempt worden maar enigszins blijven klinken. Dat is onversterkt hoorbaar en versterkt ook, zeker aangezien ik meestal met weinig distortion speel (als ik die helemaal open zet valt het allemaal minder op :) ).

Waar ik eveneens problemen mee heb is dat ik naburige snaren raak bij het benden en dat die bij de release dan ook gaan klinken. (misschien hou ik mijn vingers niet recht genoeg bij de bends?)

Er zal wel geen magische oplossing zijn maar tips om dit te voorkomen en/of hier aan te werken zijn welkom...

Rutger
23 januari 2007, 12:49
het is denk ik vooral de coordinatie tussen je linker- en je rechthand waar je goed op moet letten. komen die niet met elkaar overeen, dan gaat het rommelig klinken. je plectrum moet op precies het juiste moment de snaar raken waar je net je vinger op gezet hebt, en niet eerder of later.
dat leer je eerst netjes te doen op een rustig tempo, en als dat mooi is dan krik je het tempo een beetje op tot het op dat tempo ook netjes gaat, etc

het doorklinken van je snaren kun je een beetje dempen met je rechterhand. ook helpt het om niet te ruw de vingers van je linkerhand van de snaren af te halen, maar rustig en in kleine stapjes naar de volgende snaar te brengen.

daarnaast is het een kwestie van netjes leren spelen om niet de andere snaren te raken. met bends duw je nu eenmaal ook de erboven gelegen snaren omhoog. probeer er alleen voor te zorgen dat die snaar niet onder je vinger komt, en dat je die snaar niet ook aanslaat. en soms klinkt het juist cool om die tweede snaar mee te nemen. :)

DonPingu
23 januari 2007, 13:38
Bedankt voor de reactie.


het is denk ik vooral de coordinatie tussen je linker- en je rechthand waar je goed op moet letten. komen die niet met elkaar overeen, dan gaat het rommelig klinken. je plectrum moet op precies het juiste moment de snaar raken waar je net je vinger op gezet hebt, en niet eerder of later.
dat leer je eerst netjes te doen op een rustig tempo, en als dat mooi is dan krik je het tempo een beetje op tot het op dat tempo ook netjes gaat, etc

Dit is een ander probleem waarvan ik uiteraard ook nog niet volledig af ben... maar dit wordt vanzelf beter door gewoon te spelen. Dat gevoel heb ik niet bij dit probleem.


het doorklinken van je snaren kun je een beetje dempen met je rechterhand. ook helpt het om niet te ruw de vingers van je linkerhand van de snaren af te halen, maar rustig en in kleine stapjes naar de volgende snaar te brengen.

Is het dan de bedoeling gewoon te soleren met de rechterhand lichtjes op de snaren of enkel de snaren dempen die niet mogen klinken? (dat lijkt mij nogal ingewikkeld worden) Ik vind dat gedempt spelen de klank nogal (negatief) beinvloedt.

De reden dat ik mijn vinger zo snel van de snaar haal is omdat ik die dan snel weer nodig heb op een andere snaar :)


daarnaast is het een kwestie van netjes leren spelen om niet de andere snaren te raken. met bends duw je nu eenmaal ook de erboven gelegen snaren omhoog. probeer er alleen voor te zorgen dat die snaar niet onder je vinger komt, en dat je die snaar niet ook aanslaat. en soms klinkt het juist cool om die tweede snaar mee te nemen. :)

Is het de bedoeling om mijn vingers zo recht mogelijk te houden bij het benden (zodat de andere snaren tegen mijn nagel zitten bij het omhoog benden)? Als ik dit niet doe dreigt de volgende snaar van mijn nagel te springen en daarbij al lawaai te maken.

Gitaristje 18
23 januari 2007, 16:37
Over dat afdempen. In principe demp je alleen de snaren af die je niet nodig hebt op dat moment. Zit je te soleren op je hoge e, dan demp je met je palm de andere 5 snaren af. Moet je dan naar de B snaar gaan, dan schuif je met je palm iets naar achteren zodat de B niet meer afgedempt wordt.

Over dat de snaren doorklinken als je ze loslaat. Er zijn meerdere manieren die je kan proberen om die snaren niet meer te laten klinken als je ze loslaat.

Stel je hebt dit stukje dat je moet spelen:

e------3-5------------
B----5----------------
G--------------------
D--------------------
A--------------------
E------------------

Als je de 5 op de b snaar loslaat en je druk de 3 in op de e snaar en die aanslaat dan kan je terwijl je de 5 op de B snaar loslaat en de 3 op de e snaar aan wilt slaan 1)je palm iets naar voren schuiven zodat die de B snaar afdempt en de e snaar niet afdempt, 2) je kan met je wijsvinger waarmee je de 3 op de e snaar indrukt tegelijk met het indrukken van de e snaar ook je vinger lichtjes tegen de B snaar aanleggen. Dan heb je de B snaar ook afgedempt. 3) Je kan ook in plaats van dat je met je ringvinger de B snaar volledig loslaat enkel je vinger lichtjes optillen dat de B snaar niet het fretboard aanraakt maar dat je vinger wel de B snaar aanraakt. Dan wordt ie ook afgedempt. Terwijl je die B snaar nog lichtjes aanraakt met je wijsvinger de 3e van de e snaar indrukken en aanslaan.

Dit zijn 3 manieren die ik ken om dit probleempje op te lossen. Wat jij het fijnst vindt spelen moet je dan zelf maar even proberen.
Vertel maar of het lukt of niet of dat ik nog iets meer moet uitleggen.
Succes. :satisfie:

Rutger
23 januari 2007, 16:46
Bedankt voor de reactie.

Is het dan de bedoeling gewoon te soleren met de rechterhand lichtjes op de snaren of enkel de snaren dempen die niet mogen klinken? (dat lijkt mij nogal ingewikkeld worden) Ik vind dat gedempt spelen de klank nogal (negatief) beinvloedt.
dat heeft gitaristje net uitgelegd. eigenlijk zijn mijn vingers dik genoeg om de andere snaren vanzelf te dempen...


De reden dat ik mijn vinger zo snel van de snaar haal is omdat ik die dan snel weer nodig heb op een andere snaar :)
ja tuurlijk :p maar met 'rustig' bedoel ik dat je niet je vingers ver van je snaren tilt en ze dan weer op de volgende snaar ramt... je tilt je vinger nauwelijks van de snaar af om dan naar de volgende snaar te 'glijden' (waarmee je vaak ook de laatst gespeelde snaar dempt)




Is het de bedoeling om mijn vingers zo recht mogelijk te houden bij het benden (zodat de andere snaren tegen mijn nagel zitten bij het omhoog benden)? Als ik dit niet doe dreigt de volgende snaar van mijn nagel te springen en daarbij al lawaai te maken.
dat kan. maar bij het benden til je de snaar al naar boven en ligt je vinger als het goed is iets onder die snaar, zodat de snaar daarboven niet onder je vinger kan komen

Soulflyhigh
23 januari 2007, 18:28
Mmm het verhaal van hoe meer gain hoe minder het opvalt vind ik niet echt kloppen. Ik vind dat als je sweept met meer gain dat het juist veel eerder gaat opvallen als je rommelig speelt en het is veel moeilijker om alles clean te houden

DonPingu
23 januari 2007, 19:16
Mmm het verhaal van hoe meer gain hoe minder het opvalt vind ik niet echt kloppen. Ik vind dat als je sweept met meer gain dat het juist veel eerder gaat opvallen als je rommelig speelt en het is veel moeilijker om alles clean te houden

Maar als ik de gain hoog heb staan vind ik het minder irritant... aangezien ik dan meestal toch maar om ter meest lawaai aan het maken ben :)

Maar bij nader inzien is het probleem volgens mij inderdaad dat ik mijn vingers te ver van de snaren weghaal... Zal wel even duren voor ik dat er uit krijg vrees ik.

Gitaristje 18
23 januari 2007, 19:23
Ja, want als je meer gain gebruikt dan zal elk kleine geluidje van de snaren te horen zijn. Bijvoorbeeld als je gain heel erg hoog zet, dan kan je tegen je snaren blazen en dan beginnen ze te klinken.
Het speelt niet lekker met veel gain, je spel wordt er juist minder strak van. Bijvoorbeeld No Fear van The Rasmus kan je echt niet zo strak als op de cd spelen als je met enorm veel gain speelt.