PDA

View Full Version : Elektrische gitaarsnaren (of niet)



JoVe
27 december 2002, 19:08
Sinds kort ben ik in het bezit van een akoustische gitaar (een Washburn WD32S). Nou hoorde ik van iemand dat ik er beter elektrische gitaarsnaren op kon zetten, want dan heb ik het speelgemak van een elektrische gitaar (zonder omwonden G) en toch een goed geluid. Maar de verkoper van de gitaar was het daar helemaal niet mee eens, hij zei dat elektrische gitaarsnaren je akoustische gitaar uit elkaar trekt (?). Hij zei ook 'ze maken toch niet voor niets snaren speciaal voor akoustische gitaren'. Daar zit natuurlijk wel wat in. Wat vinden jullie er van?

Buzz
27 december 2002, 20:23
Nou, dat speelgemak zal wel maar van de klank blijft niks over. Die spanning zal ook wel meevallen. Maar een elec. gitaarsnaar is niet gemaakt om een ak. geluid te genereren op het hout van een klankkast. Hij bevat veel nikkel om een magnetisch element in gang te zetten.
Zet er maar een paar ak. snaren op. Van een beetje werken is nog nooit iemand doodgegaan. Is nog goed voor je techniek ook!

piezo
28 december 2002, 14:22
Elektrische gitaarsnaren zijn haast noodzakelijk als je een klankgatelement gebruikt. Daarnaast kun je ze gewoon gebruiken om de specifiek andere klank (meer jazzy). De klank is inderdaad minder, maar dat geldt vooral in het begin. Het klankverloop bij het ouder worden is bij elektrische snaren nl. minder, dus na enige tijd halen ze de bronzen snaren als het ware in. Als je weinig geld hebt is het een aanrader omdat ze ook nog eens goedkoper zijn.

Ic3gl0vE
28 december 2002, 15:37
goedkoper? het scheelt 20 cent per pakje ofzo

iwan
9 januari 2003, 14:03
Tja, el.snaren zijn nikkel, acoustisch brons. Dat hoor je. Maar het schijnt wel te kunnen.
Maar vergis je niet, elke snaarsoort geeft een bepaalde trekkracht. Het kan zijn dat die verschilt tussen nikkel en brons. Als je high-tensions op een zwakke gitaar zet dan kan je je bovenblad te bol trekken of in het ergste geval je brug eraf rukken (bv staalsnaren op een nylon-acoustische is dodelijk). En mensuurlengtes kunnen ook uiteenlopen.
Laat je dus wel even goed voorlichten.

gertdm
11 januari 2003, 17:24
grote onzin zeg:) je hebt toch setjes van 010 snaren voor akoesties gitaar? Dat is lekker dun hoor. Een elektriese snaar heeft een andere menging van metaal dan die voor akoesties.
Ik zou gewoon een 010 setje erop zetten en desgewenst de actie van de gitaar laag afstellen.Dan voelt het als een elektriese:
zo is knopfler aan zijn stijl van spelen gekomen....door op een akoestiese te spelen met een dunne set en lage aktie.