PDA

View Full Version : Latency probleempje volume met midi expressiepedaal.



r0etie
22 januari 2007, 22:13
Hi Guy's,

Net nieuw hier, en gelijk dwars door de boer'n kool.....

Heb een bescheiden "poor mans" rackje in mekaar geschroefd. Engl 530, Peavey classic 50/50, TC Electronic G-Sharp, Nobels Midi switcher, Behringer FBC 1010, Rocktron velocity SE112 cabs. Klinkt best lekker voor zo'n goedkoop bijmekaar gescharreld spulletje. Maar.................

Midi signaal gaat van de FBC 1010 naar de Nobels midi switcher, dan via midi out naar de G-Sharp midi in. Tijdens het gebruik van het expressiepedaal volgt de G-Sharp niet snel genoeg (tot nu toe alleen volume), waardoor er haperingen in het realtime geluid ontstaat. (erg vervelend) Is dit een bekend probleem? Komt dit door de "daisy chain" methode? Zou bijvoorbeeld een MidiSolutions thru boxje dit probleem verhelpen? (1 midi in, 2 midi parrallel uit)

Of ben ik al van het probleem af als ik eerst naar de G-Sharp ga, en dan naar de Nobels MS-4? (heb ik nog niet geprobeerd, ga ik zo ff doen)

Anders zit er denk ik niets anders op dan een Ernie Balletje aan te schaffen. :confused:

Alvast bedankt voor de input.

Groetjes,

Paul.

morris
22 januari 2007, 22:48
Haal inderdaad de nobels er eens tussenuit om te bezien wat ie dan doet?

piezo
22 januari 2007, 23:25
Ter info:

Van MIDI In naar MIDI Thru is een analoge verbinding, van 1 transistor en 1 weerstandje. Geheel in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt kan een (analoge) MIDI keten dus niet voor merkbare vertragingen zorgen.

Het probleem van meer dan 3 MIDI apparaten in een In>Thru keten ligt in de toenemende vervorming van het signaal, waardoor de pulsjes gaandeweg steeds minder vierkant worden en een ontvangend toestel de MIDI boodschappen niet meer duidelijk herkent.

Vertragingen krijg je wel bij z.g. "soft thru" verbindingen, waarbij het MIDI signaal eerst door een MIDI-buffer en processor moet, voordat het doorgestuurd wordt naar de MIDI Thru. Het signaal is dan overigens wel weer geregenereerd naar goede pulsjes.

Ik denk dus dat het probleem eerder in de FCB-1010 zit.


O, ja, en welkom natuurlijk. :satisfie:

morris
23 januari 2007, 19:03
Ter info:

Van MIDI In naar MIDI Thru is een analoge verbinding, van 1 transistor en 1 weerstandje. Geheel in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt kan een (analoge) MIDI keten dus niet voor merkbare vertragingen zorgen.

Het probleem van meer dan 3 MIDI apparaten in een In>Thru keten ligt in de toenemende vervorming van het signaal, waardoor de pulsjes gaandeweg steeds minder vierkant worden en een ontvangend toestel de MIDI boodschappen niet meer duidelijk herkent.

Vertragingen krijg je wel bij z.g. "soft thru" verbindingen, waarbij het MIDI signaal eerst door een MIDI-buffer en processor moet, voordat het doorgestuurd wordt naar de MIDI Thru. Het signaal is dan overigens wel weer geregenereerd naar goede pulsjes.

Ik denk dus dat het probleem eerder in de FCB-1010 zit.


O, ja, en welkom natuurlijk. :satisfie:

probleem is dat hij de midi out van de nobels gebruikt en niet de midi thru...

piezo
23 januari 2007, 19:53
Ik heb mijn eigen Nobels MS-4 nu voor mijn neus staan. Die heeft alleen MIDI IN en MIDI THRU.

morris
23 januari 2007, 19:58
Ik heb mijn eigen Nobels MS-4 nu voor mijn neus staan. Die heeft alleen MIDI IN en MIDI THRU.

Ik ken dat ding niet, dus als jij dat zegt geloof ik je meteen!

bluegate
23 januari 2007, 20:04
Heb het probleem ook gehad met de G-major & G-force.

Ik verdenk TC, heb de vraag eens op hun support gesteld maar nooit
antwoord gekregen.
Gebruikte midicontrollers: Roland FC-200, FC-50 & Rocktron RSB18F.

Heb als noodoplossing een EB op de pedal ingang aangesloten en dat
werkt perfect.

r0etie
25 januari 2007, 19:53
Hmm,

Het lijkt erop dat de behringer een trackingprobleem heeft. Ik heb hem gecalibreerd, en dat hielp in eerste instantie wel aardig. Nu heb ik het probleem alleen nog bij snelle volumewisselingen. Dus misschien moet ik hem maar eens openschroeven, en kijken of er een mechanisch meloochumpie in zit. Behringer is zowiezo niet zo'n super kwaliteit. Maar ja, hij kan wel een hoop voor dat weinige geld.

Heb alleen nog niet zoveel tijd gehad om alle mogelijke oplossingen uit te proberen. In ieder geval super bedankt voor jullie tomeloze input.

Met de tijd die ik had, heb ik eerst een paar mooie geluiden ingesteld zodat ik in ieder geval tijdens de volgende repetitie nog een gelegenheid heb om in een live situatie alles uit te testen. Een ding is in ieder geval duidelijk. Het geluid is vele malen beter dan het geluid wat ik had met de Boss GT-8!

Rock 'n rollaterrrrr. ;)

r0etie
3 februari 2007, 09:34
Yesssssssssss,

Het is opgelost! Er zat aan de binnenkant iets (de optocontroller) verbogen. Heb het voorzichtig een beetje teruggebogen. Daarna nog een keer calibreren, en hij doet het als een zonnetje. Strak en snel, joepie de poepie...

Nogmaals bedankt voor jullie suggesties en mogelijke oplossingen.

Happy Paul. :dance: